Facebook-kyselyn tulokset

Facebookissa vertaillaan kaverimääriä, kiillotetaan omaa kuvaa ja haukutaan pomoa.

Hupaisaa kyllä Facebook-kyselyymme vastaajista vain 94 prosentilla oli Facebook-profiili. Kaksi prosenttia aikoi poistaa sen. Vaikka väärällä nimellä Facebookissa esiintyminen on kielletty, jopa kymmenellä prosentilla vastaajista on profiili muulla kuin oikealla nimellä.

Olisiko syynä vääriin nimiin tai profiilin puuttumiseen pelko, sillä 64 prosenttia Facebook-profiilittomista pelkäsi sitä, että Facebook säilyttää tiedot ikuisesti. Kaikista kyselyyn vastaajista samaa pelkäsi "vain" 19 prosenttia.

Se onkin tietoturva-asiantuntija Petteri Järvisen mukaan ihan asiallinen pelko, kuten myös se, että pelkää saavansa potkut sanottuaan jotain harkitsematonta. Harkittua tai harkitsematonta, neljä prosenttia oli silti haukkunut naamakirjassa pomoaan. Aiheellista on Järvisen mukaan pelätä myös epäsopivaa kuvamateriaalia. 30 prosentilla naisvastaajista on Facebookissa kuvia, jotka he haluaisivat poistaa.

Sen sijaan identiteettivarkauksia, joita teistä joka neljäs pelkää, on Järvisen mukaan turha säikkyä. Niitä tapahtuu pääosin Finnkinon teattereissa, siellä valkokankaalla nimittäin.

"Suomalaiset etsivät niin mielellään vaaroja ja uhkia", kommentoi Järvinen myös sitä, että melkein puolet vastaajista uskoo Facebook-käyttäjien joko vähentyneen tai koko palvelun kokonaan kadonneen kymmenessä vuodessa. Järvinen uskoo, että jos Facebook katoaa, sen korvaa vain uusi palvelu.

"Internet vain leviää maailmassa. Facebook koukuttaa, koska sisältö on ihmisiltä. Se on hyvin inhimillistä."

Mutta jos työpaikan voi Facebookissa menettää, ehkä sen voi myös hankkia siellä. Yhdeksän prosenttia vastaajista pitääkin palvelun olennaisena hyötynä työmahdollisuuksien löytymistä. Ja miten se käy? Ensimmäinen askel on Järvisen mukaan tehdä niin kuin lähes puolet 20–29-vuotiaista tekee, eli valita Facebook-ystävikseen ihmisiä, joista on työn tai opiskelun kannalta hyötyä.

"Sen jälkeen kannattaa tykätä yrityksistä, joihin aikoo markkinoida itseään ja kirjoittaa fiksuja statuspäivityksiä, joissa tuo omia näkemyksiään esille."

Mutta älä päivittele liian usein tai sinua päivitellään. 73 prosenttia pitää usein statustaan päivittäviä Facebook-riippuvaisina.

Näin kysely tehtiin

City kysyi verkkosivuillaan City.fi:ssä käyttäjiltään Facebookin käytöstä. Yli 500 vastasi. Vastaajista naisia oli 65 ja miehiä 35 prosenttia. Vastaajien mediaani oli 28 vuotta. Jutun kuvissa esiintyvät henkilöt ovat Cityn kuvaamia Facebook-käyttäjiä.

Mitä tuli tehtyä Facebookissa?

Torjunut kaveripyynnön henkilöltä, jota ei tunne

  • Naiset: 87%
  • Miehet: 66%

Vakoillut ihastuksen profiilia

  • Naiset: 77%
  • Miehet: 65%

Liittynyt hassuun ryhmään

  • Naiset: 75%
  • Miehet: 59%

Poistanut kavereita

  • Naiset: 66%
  • Miehet: 49%

Vertaillut omaa kaverimäärää ystävien kaverimäärään

  • Naiset: 65%
  • Miehet: 53%

Blokannut kavereiden päivityksiä

  • Naiset: 52%
  • Miehet: 43%

Hyväksynyt kaveriksi sellaisen henkilön, jota ei tunne

  • Naiset: 47%
  • Miehet: 43%

Torjunut kaveripyynnön henkilöltä, josta ei pidä

  • Naiset: 64%
  • Miehet: 41%

Kirjoittanut statustilan tehdäkseen vaikutuksen

  • Naiset: 59%
  • Miehet: 40%

Pyytänyt kaveriksi ihmistä, joka on torjunut pyynnön

  • Naiset: 31%
  • Miehet: 28%

Valehdellut tehdäkseen vaikutuksen

  • Naiset: 13%
  • Miehet: 9%

Paljastanut salaisuuden

  • Naiset: 11%
  • Miehet: 4%

Löytänyt seksiseuraa

  • Naiset: 9%
  • Miehet: 13%

Lopettanut Facebook-profiilin

  • Naiset: 9%
  • Miehet: 9%

Aloittanut uudestaan Facebook-profiilin

  • Naiset: 8%
  • Miehet: 6%

Yrittänyt iskeä tuntematonta Facebook-profiilin perusteella

  • Naiset: 9%
  • Miehet: 15%

Löytänyt seurustelukumppanin

  • Naiset: 5%
  • Miehet: 6%

Haukkunut pomoaan

  • Naiset: 4%
  • Miehet: 5%

On kertonut Facebookissa

  • Iän: 69%
  • Koulutuksen: 43%
  • Lempielokuvan: 39%
  • Puolison tai seurustelukumppanin: 37%
  • Työpaikan: 35%
  • Lempikirjan: 28%
  • Uskonnollisen vakaumuksen: 23%
  • Oman sijainnin parhaillaan: 20%
  • Puoluekannan: 10%
  • Kotiosoitteen: 7%

20–29-vuotiaista ikänsä on kertonut 75 prosenttia ja koulutuksen 53 prosenttia.

Facebook 10 vuoden päästä

  • Enemmän jäseniä kuin nyt: 42%
  • Palvelua ei ole enää olemassa: 28%
  • Vähemmän jäseniä kuin nyt: 21%
  • Saman verran jäseniä kuin nyt: 8%

Facebook-into laantuu kymmenessä vuodessa 49 prosentin mielestä.

Kavereita 254

Keskimäärin ihmisillä 120 kaveria. 100 ystävää on luonteva määrä. Facebookin rajoitus on 5000 henkilöä tai ryhmää.

Facebook-käyttö vähentänyt Top 3

  • Muuta internet-käyttöä: 41%
  • Television katsomista: 38%
  • Lukemista: 29%

35 prosenttia vastaajista toteaa, ettei Facebook ole vähentänyt ajankäyttöä muihin aktiviteetteihin.

Facebook-käyttö lisännyt Top 3

  • Muuta internet-käyttöä: 25%
  • Kavereiden tapaamista: 24%
  • Ravintolassa käyntiä: 8%

44 prosenttia vastaajista toteaa, ettei Facebook ole lisännyt ajankäyttöä muihin aktiviteetteihin

Pyytää kaverikseen

  • Ihmisiä, jotka tuntee hyvin: 73%
  • Ihmisiä, joita pidän aidosti kavereinani: 61%
  • Ihmisiä, jotka ovat hyödyllisiä työn tai opiskeluni kannalta: 44%
  • Kaikkia tuttuja: 33%
  • Ihmisiä, jotka tunnistan jostain: 22%
  • Ihmisiä, jotka varmasti hyväksyvät pyyntöni: 14%
  • Ihmisiä, jotka tekevät muihin vaikutuksen: 8%

20–29-vuotiaista 46 prosenttia pyytää kaverikseen ihmiaiä, jotka ovat hyödyllisiä työn tai opiskelun kannalta. 30–39-vuotiaista vain 33 prosenttia.

Näyttäisi Facebook-profiilinsa

  • Kumppanilleen: 89%
  • Työkavereilleen: 74%
  • Vanhemmilleen: 72%
  • Isovanhemmilleen: 45%
  • Työnantajalleen: 44%

Pelkää Facebookin käytössä

  • Joku varastaa identiteettini! 24%
  • Facebook säilyttää tiedot ikuisesti! 19%
  • Joku vakoilee tekemisiäni! 10%
  • Joku tuotevalmistaja etsii minusta tietoa! 9%
  • Kuviani varastetaan! 8%
  • Saan potkut sanottuani jotain harkitsematonta! 4%
  • Ihmiset ajattelevat, etten tee työtäni! 3%

Naiset pelkäävät, että heidän kuviaan (9 %) tai heidän identiteettinsä varastetaan (29 %) enemmän kuin miehet (6 %, 14 %)

Mitä mieltä ihmisistä, joilla on paljon Facebook-kavereita

  • He keräilevät kavereita: 69%
  • He hyväksyvät kaveripyyntöjä liian helposti: 54%
  • Heillä on hyvät suhteet: 38%
  • He ovat suosittuja: 25%
  • He ovat riippuvaisia siitä, mitä muut heistä ajattelevat: 24%

Miehistä vain 48 prosenttia on sitä mieltä, että suuri Facebook-kaverimäärä kielii siitä että kavereita hyväksytään liian helposti. Naisista 58 prosenttia.

Ei pelkää Facebookin käytössä mitään

  • Naiset: 17%
  • Miehet: 36%

Päihtyneenä Facebookissa

  • 68% on käyttänyt Facebookia päihtyneenä
  • 13% on mokannut Facebookissa päihtyneenä

Facebook-kännimokia

  • "Tyhmät statuspäivitykset, jotka poistetaan heti herätessä. Ahdistellut puolituttuja mesessä. Hävettää."
  • "Chattaillyt tärkeään sidosryhmään kuuluvan (viehättävän) henkilön kanssa ja juttu vähän karkasi. Toki molemmat oli kännissä mut kyllä se vähän säikäytti."
  • "Lähettänyt swinger-kutsun väärälle tutulle."
  • "Keskustellut rivoja koulukaverin kanssa. Aamulla luin keskustelua huutaen “ei, ei ei ei, eijeijeijeijei, EI, EI , EIIIIIIH!!!!! AAARGH!!"
  • "Chattaillyt puolitutun perheellisen miehen kanssa ja yrittänyt iskeä häntä. Häpeä seuraavana aamuna oli sanoinkuvaamaton."

Oikolukija

Johtaja Reidar Wasenius (2 438 kaveria) esiluki jutun.

Sanan “vuorovaikutus” tärkein puolisko on “vaikutus”: viestiminen on aina muihin vaikuttamista ja/tai heistä vaikuttumista.

Facebook on yökerho: Sinne mennään näkemään ja näkymään, tekemään vaikutus ja vaikuttumaan. Sosiaalista mediaa ei kannata nähdä mediana suppeasti siinä merkityksessä, että luodaan sisältöä, jota median kautta jaetaan vastaanottajille. Suomeksi voisi mieluummin sanoa, että Facebook on yhteisöllinen väline suhteiden ylläpitämiseen ja luomiseen. Kun naamakirjassa kirjaat suhteesi muihin, avautuvat suorat yhteydet arvokkaan verkostosi jäseniin.

Facebook on superkännykkä: Henkilöä klikkaamalla saat monin tavoin yhteyden haluamaasi henkilöön ja voit hänen ilmoittamastaan tilasta päätellä, mikä on paras yhteystapa.

Facebook on myös moottorisaha: se on voimallinen työkalu. Sen käyttäminen vaatii huolellisuutta, voimia ja aikaa – oli kyseessä kuulumisten vaihtaminen kavereiden kesken tai viestinnän ammattilaisen bisneskäyttö. Tästä välineestä kannattaa pitää molemmin käsin kiinni ja tehdä pieniä, hallittuja liikkeitä. Muuten jälki saattaa olla rumaa.

2 kommenttia

sfgdg

29.11.2010 11:55

kyllä se niin on, että paras nettiyhteisö jossa olen ollut on city.fi :) pitäisi kai uudestaan rekisteröityä, kun vanhan salasana ei muistu..

Facebook on niin ärsyttävä teinix-kokeilu, että ihmettelen miksi suurin osa tuntemistani yli 20-vuotiaista on siellä? Tosin itsekkin olen, enkä viitsi sinne pahemmin mitään kirjoitella, joten harva minun profiiliani enään kommentoi.. Kavereille on helpompi pistää tekstiviesti tai soittaa... Varmaan poistan Facebook-profiilini ja tulen cityyn.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

eiolenimimerkkia

30.11.2010 23:04

En ole koskaan ymmartanyt naita jotka poistavat kavereita naamakirjassa.
Miksi? Miksi lisaat jonkun jonka haluat myohemmin poistaa? Jos pelkaat etta namevat liikaa omia tietojasi sita varten siella on ne kaikki yksityisyysasetukset.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi