Peugeot? Volvo? Fiat? Mini? Cityn lukijat heittivät hintamielikuvat takakonttiin ja tuomaroivat 22 kaupunkiauton Ulkonäköä. Ken on heistä kaikkein kaunein? Ja mitkä mallit ovat miehekkäitä, mitkä naisellisia?
Miss Kaupunkiauto 2008: Mini Cooper
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,9
- Pituus: 3 699 mm
- Hinta: alk. 23 100 e
- Hinta-kauneus-suhde: 5 923
Tuomariston kommentit:
- “Voi pikkuinen Mini. Siinä on jotain säväyttävää.”
- “Tässä on jo jotain! Klassikko 2000-luvun kuosissa. Kuin Louis Vuittonin laukku – originelli erottuu aina.”
- “Vanhat Minit olivat sentään söpöjä.”
Ensimmäinen perintöprinsessa: Seat Ibiza
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,5
- Pituus: 3 977 mm
- Hinta: 12 780 e
- Hinta-kauneus-suhde: 3 651
Tuomariston kommentit:
- “Liikaa terävää, jyrkkää kulmaa.”
- “Sporttinen ja miehekäs. Aika cool.”
- “Jotenkin tulee ysäri mieleen.”
- “Särmää näyttäisi olevan. Tykkään.”
Toinen perintöprinsessa: Peugeot 207
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,5
- Pituus: 4 030 mm
- Hinta: 15 590 e
- Hinta-kauneus-suhde: 4 454
Tuomariston kommentit:
- “Näyttää edestä hampaattomalta hailta, mutta menevän näköinen peli.”
- “Ok, mutta turhan pyöreät ikkunat.”
- “Perus-Renault.”
4. sija: Volvo C 30
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,4
- Pituus: 4 252 mm
- Hinta: 22 600 e
- Hinta-kauneus-suhde: 6 647
Tuomariston kommentit:
- “Nuorekkain Volvo ikinä.”
- “Perä uskomattoman ruma, nokka ok. Eivät lainkaan samaa paria.”
- “Näyttää tyylikkäältä perus-Volvolta. Mukavan linjakas.”
5. sija: Fiat Grande Punto
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,1
- Pituus: 4 030 mm
- Hinta: alk. 13 590 e
- Hinta-kauneus-suhde: 4 383
Tuomariston kommentit:
- “Näyttää autolta, muttei kaunokaiselta.”
- “Hienosti kopioitu urheiluauton ilme pikkuautoon.”
- “Semi-tyylikäs.”
- “Puolitäysi vesi-ilmapallo.”
6. sija: CitroËn c 2
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,0
- Pituus: 3 666 mm
- Hinta: alk. 10 990 e
- Hinta-kauneus-suhde: 3 663
Tuomariston kommentit:
- “Ihan jees. Vähän sporttisuutta, mutta myös perheautomeininkiä. Perä jotenkin kyhmy.”
- “Sporttinen ja futuristinen. Ei kovin kaunis tosin.”
- “Eripariauto. Mikä ei kuulu joukkoon? Ei mikään”
7. sija: Volkswagen Polo
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,0
- Pituus: 3 916 mm
- Hinta: 12 860 e
- Hinta-kauneus-suhde: 4 287
Tuomariston kommentit:
- “Urheilullisuus on melko uskottavaa.”
- “Peruspirssi. Ei pahaa sanottavaa, eikä mitään, mikä hivelisi silmää.”
- “Ajaton, mutta tylsä.”
8. sija: Lancia Ypsilon
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 3,0
- Pituus: 3 810 mm
- Hinta: alk. 16 700 e
- Hinta-kauneus-suhde: 5 567
Tuomariston kommentit:
- “Näyttää pröystäilevältä. Turhan macho, ihan kuin ulkonäöllä yritettäisiin korvata tehottomuutta.”
- “Jotenkin seksikäs.”
- ”Aika hieno. Varmaan kallis.”
9. sija: Toyota Aygo
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 2,9
- Pituus: 3 405 mm
- Hinta: alk. 10 690 e
- Hinta-kauneus-suhde: 3 686
Tuomariston kommentit:
- “Vikkelän näköinen.”
- “Vähän turhan paljon muhkuraa joka suunnassa.”
- “Virtaviivainen.”
- “Muistuttaa Sitikkaa. Autot ovat nykyään sieluttomia.”
10. sija: Mazda 2
Strategiset mitat:
- Ulkonäkö: 2,9
- Pituus: 3 900 mm
- Hinta: alk. 15 500 e
- Hinta-kauneus-suhde: 5 345
Tuomariston kommentit:
- “Miksi kaikkien autojen pitää nykyään näyttää samalta?”
- “Pikkupötkylä, jossa turha hienostelu on jätetty muille.”
- “Kakkonen on uusi ykkönen?”
- “Sangen tavallinen henkilöauto.”
Sijat 11–22
- 11. Renault Clio III, Ulkonäkö 2,8
- 12. Toyota Yaris, Ulkonäkö 2,7
- 13. Citroën C1, Ulkonäkö 2,6
- 14. Renault Twingo II, Ulkonäkö 2,6
- 15. Fiat 500, Ulkonäkö 2,6
- 16. Nissan Note, Ulkonäkö 2,6
- 17. Skoda Fabia, Ulkonäkö 2,5
- 18. Smart Fortwo, Ulkonäkö 2,4
- 19. Suzuki Swift, Ulkonäkö 2,3
- 20. Kia Rio, Ulkonäkö 2,1
- 21. Lada 119, Ulkonäkö 1,9
- 22. Nissan Micra, Ulkonäkö 1,9
Tuomariston kootut kommentoinnit
- Nissan Micra: “Ruminta, mitä japanialaiset ystävämme ovat Eurooppaan rahdanneet. Ymmärrän Top Gear -ohjelman kuskeja, jotka ajoivat tällä paperipussi päässä, jottei tunnistettaisi.”
- Renault Twingo II: “Ei hiukkaakaan auton näköinen, muistuttaa imuria.”, ”Hymy kuin samurailla aamuhöntsällä.”
- Smart Fortwo: “Sardiinipurkki, joka varmaan aiheuttaa ahtaanpaikankammon.”
- Citroën C 1: “Kunnon kaksoisleuka! Suunnittelija vihaa joko työtään tai elämäänsä.”
- Fiat 500: “Koppimopo pahimmasta päästä.”, ”Symppis leppäkerttu.”
- Kia Rio: “Näyttää etäisesti autolta.”
- Lada 119: “Naisen kauppakassi ja lastenkyydityspörpötin.”
- Skoda Fabia: “Tyylikäs kuin Hannu Aravirta tuulipuvussa.”
Kilpailijoiden sukupuolijakauma
- Seat Ibiza 2,1 “Kännykän jatke miehellä.”
- Kia Rio 2,1
- Volkswagen Polo 2,3
- Volvo C30 2,5
- Lancia Ypsilon 2,7 Jos auto voisi olla homo, tämä olisi.”
- Citroën C 2 2,7 “Miehekäs vain vanhan rallistatuksen ansiosta.”
- Skoda Fabia 2,8
- Mini Cooper 2,8
- Toyota AYGO 2,9 “Sopii naispaholaiselle.”
- Fiat Grande Punto 2,9 “Siro, mutta maskuliininen.”
- Peugeot 207 2,9
- Mazda 2 3
- Lada 119 3
- Renault Clio III 3,1 “Sukupuoleton menopeli.”
- Nissan Note 3,1
- Citroën C 1 3,3
- Smart Fortwo 3,3
- Suzuki Swift 3,3
- Toyota Yaris 3,4
- Renault Twingo 3,4
- Fiat 500 3,5 “Valoissa naisellista pyöreyttä.”
- Nissan Micra 4,1 “Mummo-Ankan auto.”
Mutta missä on mersu?
Pyysimme autonvalmistajia toimittamaan käyttöömme kuvia vuoden 2008 kaupunkiautomalleistaan. Värin tuli olla punainen, ja auton tuli olla kuvattu etuviistosta, jotta arvioiminen olisi tasapuolista kaikille automalleilla. Ne autonvalmistajat, jotka eivät pystyneet täyttämään näitä kriteerejä, jätettiin pois. Autovaalit järjestettiin City.fi-verkkopalvelussa, tuomariston valtaa käyttivät lukijamme. Kahden mallin saadessa samat Ulkonäköpisteet, paremmuus määriteltiin hinta-kauneus-suhteen perusteella.
1 kommentti
Autosta haaveileva nainen
8.5.2008 10:08
Olen ajatellut olevani sen verran ekologinen, etten hanki autoa, ennen kuin on pakko. Olen lapsellinen ja toistaiseksi pääsen vielä hyvin töihin julkisilla. Unelmoin kuitenkin helpommista kauppamatkoista...Pidän Ministä, A-Mersusta, tosta Volvosta ja pikku Bemarista. Ja Citikan C2 on musta kiva. Tuntuu, että noitten autojen ulkonäköä on oikeasti mietitty. Kuplakin on kiva, mutta tykkäsin vielä enemmän siitä vanhasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin