Rytinällä suomalaisten tietoisuuteen noussut Nyhtökaura suuntaa vahvasti kansainvälisille markkinoille. Toistaiseksi Nyhtökauraa viedään vasta Ruotsiin, mutta se on vasta alkusoittoa.
“Kyllä meillä on tähtäimessä kaikki isommat Pohjois-Euroopan markkinat”, kertoo Nyhtökauraa valmistavan Gold&Green Foodsin toimitusjohtaja Maija Itkonen.
Nyhtökauralla on kaikki edellytykset kansainväliseen menestykseen. Kasvipohjaisten tuotteiden kysyntä on kasvussa, ja kasviproteiinien kategoriassa Nyhtökaura erottuu edukseen soijattomana kaurapohjaisena tuotteena, joka on ekologinen, ravintoarvoiltaan ihanteellinen ja kaiken lisäksi helppokäyttöinen ja hyvänmakuinen.
Soijaton vaihtoehto kiinnostaa
Vaikka kasviproteiinit ovat ruotsalaisille jo tuttu juttu ja valikoimaa on runsaasti myös omasta takaa, Nyhtökauralle riittää kysyntää. Ruotsissa kasviproteiinien tarjonta on painottunut pitkälti pakasteisiin, joten niin sanotulla kylmävegepuolella on runsaasti tilaa.
Myös soijattomuus on kansainvälisillä markkinoilla iso juttu.
“Ruotsissa ollaan oltu iloisesti yllättyneitä, että wau mitkä raaka-aineet, sillä heillä on niin paljon soijapohjaisia kasviproteiineja. Soijaton vaihtoehto on otettu siellä ilolla vastaan”, Itkonen sanoo.
Suomalaisella ruoalla huikea maine
Kauran terveyshyödyt tunnetaan Ruotsissa hyvin, ja kaura on kovassa nosteessa myös muualla maailmassa. Suomalaisella ruoalla on hyvä maine, ja sitä kannattaisi Itkosen mukaan korostaa markkinoinnissa enemmänkin.
“Meille on todella tärkeä tämä pohjoisen ruoan kulma. Se on aspekti, mitä todellakaan ei ole käytetty tarpeeksi. Se on lähinnä tarkoittanut jotain yksittäisiä marjoja, mitä ei ole muualla, mutta eihän se sitä pelkästään tarkoita, vaan kaikkea ruokaa, mitä tulee täältä pohjolasta.”
“Meiltä tulee puhdasta ruokaa ja sillä on ihan huikea maine ja mielettömän kova imu. Se on vähän sellainen asia, mitä me ei välttämättä edes huomata itse. Vasta kun sen tulee joku muu kertomaan, sen tajuaa.”
Kansainvälisillä markkinoilla Nyhtökauralle vetoapua antaa Gold & Greenin osaomistaja Paulig Group, joka on iso nimi Pohjois-Euroopan markkinoilla.
“Meillä on todella kovat resurssit, kun meillä on taustalla valtava Paulig-konserni. Se ei kuitenkaan ole vain Suomessa toimiva pieni kahvifirma, vaan varsin aktiivinen Englannissa, Alankomaissa ja Pohjoismaissa. Kyllä me nähdään, että myös monikansalliset kumppanit ovat tärkeitä vientiponnisteluissa.”
Kotimaisissa kasviproteiineissa paljon vientipotentiaalia
Itkonen iloitsee siitä, että kotimaan markkinoillekin on ilmestynyt muutamassa vuodessa runsaasti uusia kasviproteiineja.
“Suomi on todella nopeasti ja hienosti ottanut paikkansa kasviproteiinin tuotannossa. Vielä muutama vuosi sitten Ruotsi oli huimasti edellä ja me olimme todella jälkijunassa, ja nyt yhtäkkiä me olemmekin tosi etunojassa. Se on todella hienoa.”
Hän ei pidä muita kotimaisia kasviproteiinituotteita kilpailijoina, pikemminkin päinvastoin.
“Me toivomme todella paljon nykyisten kasviproteiinituotteiden menestystä ja että tulisi mahdollisimman hyviä uusia tuotteita, koska kaikki se tekee siitä enemmän olemassaolevaa ja osoittaa, että tämä ei ole mikään hetken huuma, vaan se on tavallista ruokaa, mitä tavalliset ihmiset ostavat.”
Itkonen muistuttaa, että yhteenlaskettunakin kaikkien markkinoilla olevien kasviproteiinien määrä on vasta murto-osa lihankulutuksesta, ja tavoitteena on saada tavalliset jauhelihan ostajat kokeilemaan muitakin vaihtoehtoja.
“Mitä parempia tuotteita ja mitä parempi kasvu sille kokonaismarkkinalle saadaan, sitä parempi. Näitä kaikkia suomalaisia tuotteita voisi melkein ihan yhteisenä vientiponnistuksena viedä maailmalle, koska meillä on paljon sellaisia tuotteita, mitä ei ole muualla saatavilla.”