Cityn ja Foodoran yhteisessä juttusarjassa tarjoillaan erilaisia näkökulmia kaupunkipyöräilyyn ja kannustetaan hyppäämään pyörän selkään. Tällä kertaa tutustumme pyörälähetin ammattiin.
Pyörälähettejä uskotaan olleen olemassa lähes yhtä kauan kuin polkupyöriäkin. Kun suhteellisen pienikokoinen tavara tai tuote pitää toimittaa nopeasti lähialueelle, ei ole pyörän voittanutta.
Pyörälähettejä vilisee katukuvassa runsaasti pitkin maailmaa, etenkin suurissa kaupungeissa. Pyörä on edullinen, pieni ja nopea kulkuväline, jonka selässä ei joudu kärsimään samanlaisista ruuhkista kuin autoliikenteessä. Amerikkalaisnuorten ikonisin kesätyö (ainakin elokuvien mukaan) on pyörällä kulkeva nukkumalähiöiden lehtienjakaja - pyörälähetti sekin.
Kotiinkuljetuspalveluiden lisäännyttyä on Suomeenkin tullut paljon uusia pyörälähettejä. Foodoralla Helsingissä viime marraskuusta asti työskennellyt Juho Huovinen, 23, tykkää työstään, koska se sisältää pyöräilyä.
“Ei tarvitse olla ammattipyöräilijä, että pääsee ajamaan aktiivisesti päivittäin työkseen”, Huovinen hehkuttaa.
Huovinen rakastaa pyöräilyä. Pyörälähetiksi hän keksi hakea, kun tajusi edellisessä työpaikassaan, että pyörällä tehdyt työmatkat olivat työn hauskin osuus. Eikä ajamiseen vieläkään kyllästy.
“Pyöräilisin vapaa-ajalla joka tapauksessa vähintään yhtä paljon, joten on kiva, että sen voi yhdistää työhön”, Huovinen kertoo.
“Kunto kestää jo hyvin, eikä tosi rankkoja työpäiviä enää ole.”
Hän ei ole laskenut, kuinka pitkiä matkoja työpäivän aikana tulee fillaroitua, mutta kollegan laskujen mukaan pyörälähetti sotkee peruspäivänä viitisenkymmentä kilometriä. Ruuhkapäivän kilometrit saattavat nousta jopa kahdeksaankymmeneen. Ruuhkaisimpia ovat päivät, jolloin on huono sää. Silloin pyörälähetin on uhmattava ulkoilmaa.
“Otan myrskypäivät haasteena, eivätkä ne harmita. Sitä paitsi talven lumimyrskyjen jälkeen pikku kesäsade ei tunnu missään.”
Huovisen mielestä haastavinta työssä on liikenteessä navigointi. Kaikilla on kiire, ja työmatkalaiset ovat aamuisin usein huonolla tuulella. Kovien hermojen sijaan Huovisen mukaan pyörälähetin tärkein ammatillinen ominaisuus on kiinnostus pyöräilyyn.
“Työ sopii parhaiten ihmiselle, joka tykkää urheilusta. Tai ei ainakaan vältä sitä.”
Pyörälähettien työt ovat toisaalta vähentyneet tällä vuosituhannella, sillä suuren osan kuljetettavista tavaroista (tärkeät sopimukset, piirustukset tai esimerkiksi disketit) voi nykyään lähettää sähköisesti. Toisaalta fillaroijia tarvitaan enemmän, sillä kotiinkuljetus on uusi musta.
Foodoralla työskentelee yli 200 pyörälähettiä Suomessa. Maailmanlaajuisesti Foodoran lähetit fillaroivat satoja tuhansia kilometrejä vuodessa. Pyöräilystä on vaikea olla tykkäämättä - varsinkin jos sitä tekee työkseen.
Foodora on laadukkaan ravintolaruuan kotiinkuljetuspalvelu. Startupin pyörälähetit toimittavat hyvää ruokaa hetkessä - kotiin, työpaikalle tai minne vaan! Palvelussa on mukana yli 190 ravintolaa Helsingissä, Turussa ja Tampereella.
Tutustu foodoraan osoitteessa foodora.fi ja lataa mobiilisovellus iOS-käyttöjärjestelmälle tai Androidille.