Uusi kansanuskonto: foodismi

Suomi on kulinaarista designkansaa!

 

Lihaperunasoselaatikosta on tultu pitkälle, eikä Berlusconin kommentit ole enää kuranttia tavaraa. Missä vaiheessa Helsingistä on tullut foodismin mekka? Oliko se Ravintolapäivä? Teurastamo? Food truckit?

Helsingin World Design Capital -vuosi 2012 oli yhtä onnistumista. Nyt brändiä viedään yhä vahvasti kansainväliseen tietoisuuteen. Tällä kertaa fokuksena on ruokakulttuuri.

Helsingin Kaupungin Helsinki Foodism -ruokakulttuuristrategia, joka asetettiin jo vuosille 2009-2012: ”tarkastelee kriittisesti kaupungin roolia ruokakulttuurin mahdollistajana tai toteuttajana, toisinaan myös ankeuttajana. Päämääränä on entistäkin maistuvampi kaupunki, joka on asukkailleen ylpeydenaihe ja vierailijoille elämys."

Pystymme jo nauttimaan työn tuloksista. Esimerkiksi viime syksynä avattu Teurastamo on yksi strategian tärkeimmistä tavoitteista.

Tavoitteiden saavuttaminen jatkuu edelleen. Tori- ja kauppahallitoimintaa elävöitetään, lastenruokailun luomuohjelman tavoitteet on tarkoitus saavuttaa vuoteen 2015 mennessä, katuruokakulttuuria kehitetään ja ruokakulttuuria tuodaan osaksi tapahtumia.

Strategialla on edelleen selkeä tavoite tehdä Helsingistä korkealuokkainen eurooppalainen kulinaarinen kaupunki. Tavoite ei ole mikään pala kakkua, sillä Euroopasta löytyy kovan tason kohteita, missä Michelin-tähdet kasvavat puissa ja gastronomia kukoistaa. Näitä ovat mm. Firenze, missä syöminen on silkkaa taidetta ja tuntemattomampi Espanjalainen kaupunki San Sebastian, jonka on sanottu olevan paras paikka syödä Euroopassa.

Helsingillä on kuitenkin puolellaan uutuusarvo ja innovatiivisuus. Suomalainen eteenpäinvievä asenne, aktivismilähestymistapa ja halu uudistua, ovat asioita, jotka varmistavat sen, että Helsinki pystyy tarjoamaan jotain trendikästä myös ruokakulttuurin saralla.


Suomenkieleen on paikallisen ruokakulttuuri-ilmiön myötä saatu muutama uusi sana, kuten foodie ja foodismi. Ihan jokainen mättäjä ei ole foodie. Voit kutsua itseäsi foodieksi, jos koet ruoan kokonaisena kulttuurina, olet kulutuskriittinen ja vastuuntuntoinen, omaat hyvät arvot, suhtaudut ruokaan intohimoisesti ja olet aktiivinen ruokakulttuurin kuluttaja!

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi