Lauri Maijala: "Ihminen kestää todellisuuden mielettömyyttä"

”Elämäs on taistelun arvoinen, lauloi Jukka Poika ennen siideripissistä", sanoo Maijala.

Lauri Maijala.
Lauri Maijala. Kuva: Cata Portin

Vuoden Teatteriksi 2014 valittu Viirus Teatteri tuo ensi-iltaan tällä viikolla suomenkielisen version Där vi en gång flått -alkuperäisteoksesta. Missä nyljimme kerran -näytelmän ohjaa mm. Juoppohullun päiväkirja-elokuvan ja Kolme Sisarta KOM-teatterille ohjannut Lauri Maijala.

Millaisia muutoksia suomenkieliseen versioon on tehty verrattuna aiempaan ruotsinkieliseen, Lauri Maijala?

Ruotsinkielisestä ensi-illasta on nyt reilu vuosi. Jonkunlaisia päivityksiä olemme tekstiin tehneet, mutta suurin ero tulee ihan jo kielen eroista. Stereotyppisten mielikuvien mukaisesti ruotsinkielinen versio tuntuu elegantimmalta, pisteliäämmältä ja suomenkielinen syvemmältä ja synkeämmältä. Kyllä esitys onneksi koeyleisöä ainakin nauratti ugriksikin esitettynä.

Missä nyljimme kerran -esittelytekstissä kerrotaan näytelmän ihmiskuvasta: ”Hyvin toimeen tuleva ihminen jonka ei tarvitse taistella olemassa olostaan mutta joka yhtäkkiä herää ja alkaa nähdä maailman toivottomuuden…”

Tarvitseeko ihminen kuolemanvaaraa pysyäkseen järissään? Katoaako elämän merkitys, jos ei ole mitään hävittävää?

”Elämäs on taistelun arvoinen”, lauloi Jukka Poika ennen siideripissistä. Ja se elämä minkä puolesta kannattaa taistella ei varmasti perustu pankkitilin saldoon vaan siihen voiko katsoa itseään peiliin irvistämättä – rehellisesti. Näytelmän Marko Virtanen ei ole edes omistanut peiliä kunnes päätyy peilitaloon. Siitä se helvetti sitten pääsee valloilleen.

”Ihminen ei kestä todellisuuden mielettömyyttä.” Mitä mieltä olet?

Päin vastoin ihminen kestää todellisuuden mielettömyyttä liian hyvin. Onneksi ihminen saa edelleen sellaisesta itsekkäästä teosta kuin hyvän jakamisesta kiksejä enemmän kuin pahan tekemisestä. Todellisuuden mielettömyys on siis tunnustettava ja ymmärrettävä sen olevan osa maailmanjärjestystä. Se ei toki tarkoita että mielettömyys pitäisi hyväksyä, vaan sitä vastaan voi ja tulee taistella niillä lukemattomilla valinnoilla mitä vapaa ja varakas länsimaalainen päivittäin tekee. Siitä lamaantuminen tai vielä pahempaa siitä hyötyminen tai siihen välinpitämättömästi suhtautuminen on suurin tuhoava voima maailmassa.

Mistä luovuus tulee?

Luovuus on sitä että ei sensuroi omaa mielikuvitustaan, sen synnyttämiä synkimpiä ja epäkorrektimpiakaan kuvia. Luovuus tulee rehellisyydestä itseään kohtaan.
Kerro jotain mitä yleisö ei tiedä tämän teatteriesityksen harjoituksista. Millaista on tehdä töitä ”Vuoden Teatterissa”?

Viiruksen ja 90 grader-teatterin näyttelijät ovat aivan käsittämättömän taitavia ja totaalisen häpeilemättömiä. Tämä on tappava yhdistelmä. Jo heti ensimmäisissä harjoituksissa nähtiin pasolinimaista (Pier Paolo Pasolini, toim. huom.) suhtautumista alastomuuteen ja eritteisiin – eikä ohjaajan tarvinnut edes pyytää! Tämä on varma Vuoden teatterin merkki. Luulen että harjoitusten aikana nähty väkivaltapornoversio tästä esityksestä on edelleen iloisesti läsnä, vaikka tekovaginat vaihtuivatkin jossain vaiheessa Hugo Bossin pukuihin. Ehkä ihan hyvä niin… Kyllä tässä kuuleman mukaan katsottavaa ja kauhisteltavaa riittää ilmankin.

Missä nyljimme kerran Teatteri Viiruksessa 12.11. lähtien. Lue lisää näytelmästä Teatteri Viiruksen sivuilta. Extemporessa nyt äkkilähtö ensi lauantain 15.11. klo 19 näytökseen kaksi yhden hinnalla. Juttu on julkaistu alun perin Extemporen kulttuuriblogeissa.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi