Taste of Helsinki tuo jälleen huippukokit yhteen Kansalaistorille

Menunsa julkaisseen ruokajuhlan uusina tulokkaina Olo, Luomo, Ask ja Gaijin.

Tyytyväisiä keittiömestareita rivissä: Ville Ruuda (Toscanini) (vas.), Janne Juvonen (Smör), Tomi Björck (Gaijin) ja Ilkka Isotalo (C).
Tyytyväisiä keittiömestareita rivissä: Ville Ruuda (Toscanini) (vas.), Janne Juvonen (Smör), Tomi Björck (Gaijin) ja Ilkka Isotalo (C).

Taste of Helsinki -ruokafestivaali esittelee jälleen huippuluokan suomalaista ruokaosaamista. Kansalaistorin puistossa, Musiikkitalon takapihalla nautitaan herkullisista suupaloista jälleen 13.–16. kesäkuuta. Mukana on 12 ravintolaa Suomen kirkkaimmasta kärjestä: Demo, Juuri, Aito, Bistro O mat, Smör, Toscanini sekä neljä tämän vuoden uutuutta, Olo, Luomo, Ask ja Gaijin.

Taste of Helsingin isähahmo, irlantilaislähtöinen foodie Barry McNamara on tohkeissaan esitellessään tämän kesän tapahtuman menua.

Harva pariskunta edistää suomalaista ruokakulttuuria yhtä intohimoisesti kuin Mira ja barry McNamara.
Harva pariskunta edistää suomalaista ruokakulttuuria yhtä intohimoisesti kuin Mira ja barry McNamara.


"Taste of Helsinki tuo jälleen huippuravintolat yhteen näyttääkseen, mihin Suomessa pystytään", McNamara hehkuttaa Demon Tommi Tuomisen joukkojen kantaessa joukolle toimittajia ja blogaajia eteen Demon Taste of Helsinki -alkupala-annoksen savusiikabrandadea ja fenkolinäkkileipää.

Hyvältä maistuu. Suomalainen, suolainen ja nälkää herättelevä kesäinen annos.

Demon herkut maistuivat myös viime vuoden Taste of Helsinki -kävijöille, sillä Tuominen kertoo odotusten ylittyneen totaalisesti ja ravintolan myyneen tapahtumassa neljän päivän aikana yli 3 500 annosta.

"Tänä vuonna on tavoitteena myydä 3 000 annosta, joka on moninkertainen määrä siihen, mitä myymme täällä kuukaudessa", Tuominen sanoo ravintolassaan.

Taste of Helsingin ideana on myydä suomalaisten keittiöiden parhaimmistoa kohtuulliseen hintaan. Jokainen annos uppoaa muutamalla suupalalla ja kustantaa neljästä kuuteen euroa.

Paitsi, että Taste of Helsingissä käytetään valuuttana markkaa, joka huonosta kurssistaan (1 euro = 1 markka) huolimatta on käypää valuuttaa ruokajuhlilla. Kävijät vaihtavat euronsa markkoihin festarin vaihtopisteissä.

Toimittajien ja blogaajien joukko jatkaa tyytyväisenä matkaansa kohti Gaijinia, joka päätyi tänä vuonna mukaan Farangin sijasta. Tomi Björck on ollut ravintoloineen alusta asti mukana edistämässä Taste of Helsingin toteutumista.

"Kun istuin ensimmäisen kerran alas neljän keittiömestarin kanssa kaksi ja puoli vuotta sitten, Tomi nousi heti pystyyn ja sanoi, että meidän on tehtävä tämä."

Björckillä on kokemusta Taste of -festivaaleilta jo Australiassa vietetyiltä vuosiltaan, jossa hän työskenteli paikallisilla juhlilla useamman vuoden. Taste of -tapahtumia vietetään vuosittain esimerkiksi Lontoossa ja Dublinissa.

Gaijinin Pork Belly Yakiniku on yksi Taste of Helsingin takuuhitti.
Gaijinin Pork Belly Yakiniku on yksi Taste of Helsingin takuuhitti.


Gaijin tuo Taste of Helsinkiin suussa sulavaa makeaa possunkylkeä, pork belly yakiniku. Viime vuonna Farangin vastaava annos ruuhkautti ravintolan kojun. Jos toimittajan makunystyröitä on uskominen, sama tulee käymään Gaijinin pisteellä tänä vuonna.

Gaijinin pöydässä McNamara jännittää, löytääkö tapahtuma tänä vuonna kävijänsä. Kansalaistorille mahtuu 2 500 ihmistä, joten asian ei pitäisi olla ongelma. Suomalaiset ovat kuitenkin arkoja ostamaan lippuja ennakkoon, joten McNamara saa jännittää todennäköisesti viime tippaan asti. Sää on festarin johtajan pahin vihollinen tai paras ystävä.

Viime vuonna paikalle pääsi noin 9 000 ihmistä. Tänä vuonna tavoitellaan 12 000 kävijää.

Taste of Helsingissä taktiikka hinnoittelussa on se, että annosten hinnat on painettu alas, mutta festareille joutuu maksamaan pääsylipun. Tällä pyritään pitämään huoli siitä, että massatapahtumalle ahtaaseen paikkaan saapuu paikalle ruoasta kiinnostunutta väkeä.

Oheisohjelmana tarjoillaan suomalaista jazzia, kokkikoulua, ruokaosaajien demoja sekä viinin- ja sampanjanmaistelua. Juuri levynsä julkaissut Samae Koskinen heittää myös keikan tapahtumassa.

Jotta kolmen ruokalajin menu saadaan täyteen, ruokatoimittajat marssitetaan vielä maistelemaan jälkkärinä Toscaninin klassista tiramisua. Klassinen jälkkäri, joka Toscaninissa on erityisen mehevä.

Taste of Helsinki ei McNamaran mukaan tuota taloudellisesti. Pikemminkin kamppaillaan omilleen päästäkseen. Hänen, keittiömestareiden, lähiruokatoimijoiden ja viinitoimittajien ajatuksena on luoda näyteikkuna, jossa fine dining -tasoinen ruoka tuodaan keskelle kaupunkia kohtuuhintaan näytille. Suuri osa raaka-aineista on lähiruokaa ja ekologisuus on isossa roolissa tapahtumassa, vaikka kasvisannoksia harmittavan vähän menuihin päätyikin.

Ainakin suomalaisilla villisikatiloilla ollaan tyytyväisiä, sillä peräti kolme ravintolaa valitsi kotimaisen villisian omaksi pääruokavaihtoehdokseen.

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi