Ulkonäkö myy tuotteen, myös ekologisen. Kahden vuoden aikana Suomeen on kasvanut tyylikäs ekologisen muodin kulttuuri. Ala vastaa kasvaneeseen kysyntään. Me kierrätämme, kuljemme julkisilla ja syömme lähiruokaa. Nyt haluamme lähivaatteita ja karsastamme pikamuotia.
"Ollakseen todellinen vaihtoehto kuluttajille, ekologisen tuotteen tulee olla niin hyvännäköinen ja hyvin suunniteltu, että se toimisi ilman vihreyttä. Ei ole mitään järkeä tehdä tuotteita pelkästään siitä syystä, että ne ovat ekologisia", sanoo kierrätetyistä materiaaleista koruja tekevän Kooky Gemsin omistaja Reetta Kiuru.
Ulkonäön lisäksi ekologisen tuotteen pitää olla kestävä. Tätä painottavat vaatesuunnittelijat. He välttävät massatrendejä ja valmistavat muunneltavaa ekoluksusta. Sen edelläkävijä on briteissä yritystään pyörittävä Minna Hepburn.
"Ekologisen tuotteen pitää kestää useamman kauden. Se ei voi olla muotivillitys. Siksi se on myös kalliimpaa. Me käytämme laadukkaita kankaita. Värjäämme, koristelemme ja viimeistelemme tuotteemme käsin. Se on couturea, muttei kuitenkaan sen hintaista", sanoo Hepburn.
Hintaa vihreydellä kuitenkin on. Suomessa teetetty työ maksaa, piste. Nurmi-merkin suunnittelija Anniina Nurmi ei ymmärrä, miksi ekologisten vaatteiden hintoja edes verrataan halpatuotantomaissa tehtyihin vaatteisiin.
"Kun vertailukohtana on halpisvaateketjun seitsemän euron paita, on ekologisen vaatteen mahdotonta voittaa. Seitsemällä eurolla ei pysty myymään paitaa ilman, että joku kärsii", hän sanoo.
Vertailukohtia löytyy muusta rahavirrasta. Isoilla vaatemerkeillä ei ole taloudellista syytä olla olematta ekologinen, mutta olemassa olevat valtamuotimerkit tuskin muuttuvat kokonaan ekologisiksi.
"Ne voivat käyttää ekologisempia materiaaleja, mutta tuotannossa on paljon muitakin seikkoja, jotka ottaa huomioon. Missä materiaalit on viljelty ja valmistettu, missä vaatteet on tehty, miten vaatteet kuljetetaan jne. Ekologisuuteen kuuluu läpinäkyvyys. Isolla vaatemerkillä tuotannon määrät ovat niin suuria, että pienessäkin luomupuuvillamallistossa maailman luomupuuvillan tuotto tuplaantuu. On siinäkin puolensa", sanoo Anniina Nurmi.
Tällä hetkellä kuitutuotannosta 80 prosenttia koostuu puuvillasta ja polyesteristä, jotka ovat saastuttavimmat kuidut. Jos haluamme luomupuuvillan, bambun, suomalaisen lampaanvillan, kierrätysnahan ja nokkoskuidun tuotannon triplaantuvan, meidän pitää vaatia sitä. Tätä mieltä on ekologisia laukkuja suunnitteleva Aino Bergman.
"Kuluttajalla on valtaa. Mitä enemmän asiakkaat tuomitsevat merkin epäeettiset toimintatavat, sitä suurempi vaikutus sillä on. Huippumerkit voivat sanoa, etteivät lopeta hiekkapuhallettujen farkkujen tuottamista, vaikka se vahingoittaa työntekijöitä, koska heidän asiakaskuntansa tai laki, eivät sitä tarpeeksi tehokkaasti vaadi."
http://www.vihreatvaatteet.com
Haastatellut: Aino Bergman, Ainokainen, Costo, Kiks, Kooky Gems, Locksteady, Minna Hepburn, Nurmi Clothing, Pogostick Failure, Poola Kataryna, Sanna Rinne, Vietto, With love Sanna Hopiavuori.
He suosittelivat näitä merkkejä: Bllack Noir, Kuyichi, Camilla Norrback, Globe Hope, Minna Hepburn ja People Tree.
Osta ekoa täältä:
- http://ainokainen.shop.wosbee.com
- http://amnestystore.fi
- http://costo.fi
- http://ecobohemia.com
- http://ethic.fi
- http://feelgreen.fi
- http://etsy.com/shop/vietto
- http://genteclothes.fi
- http://globehope.com
- http://greenstreet.fi
- http://humbugi.com
- http://idunsapple.fi
- http://karma.fi
- http://kookygems.com
- http://madeby.fi
- http://mifuko.fi
- http://minka.fi
- http://missqa.com
- http://poolakataryna.fi
- http://purjebagit.fi
- http://secondchance.fi/home/kauppa
- http://shop.savethec.com
- http://unkai.fi
- http://kauppa.yalo.fi
Halpisfarkut ekologisia?
Kyse ei ole siitä mitä tarjotaan, vaan miten kulutamme. Jos käytän kymmenen vuotta halpisfarkkuja, ne ovat ekologiset.
Koskaan aiemmin kulutusjakso ei ole ollut näin lyhyt. Vaateteollisuus elää kvartaalitaloudessa. Elätkö sinä? Muotimaailman gurut kertovat meille mitä vaatteita tänä syksynä/talvena/keväänä/kesänä pitää käyttää, jotta näyttää muodikkaalta. Yhtälöstä usein unohtuu, että Pradakin on omia tuotteitaan kauppaava liikeyritys. Me kuluttajat olemme heikkoja, koska emme ymmärrä valtaamme. Huonosta laadusta voi valittaa ja kaikilta tekijoiltä voi vaatia eettisyyttä ja ekologisuutta. Sinä hallitset muotimaailmaa. Jos me kulutamme älykkäästi, meille tarjotaan älykkäitä vaihtoehtoja. Kuka nyt tyhmä haluaa olla?
Hampun uusi tuleminen
Nurmi-merkiltä tulee ensi keväänä myyntiin ekologisia farkkuja. Niiden materiaalina on hamppu-luomupuuvillasekoite. Hamppu kasvatetaan Kiinassa ja sertifioitu luomupuuvilla Turkissa. Farkkukangas kudotaan eettisesti Kiinassa ja varsinainen tuote leikataan ja ommellaan Suomessa. Farkuissa ei ole kemiallisia tai mekaanisia viimeistelyaineita. Nurmi on ensimmäinen suomalainen merkki, joka tekee farkkuja puhtaalle omatunnolle. Merkin suunnittelija, Anniina Nurmi, haluaa tehdä mallistoja, jotka lisäävät kuluttajan valinnanvaraa.
"Materiaalien löytäminen oli vaikeaa. Olisin halunnut, että farkkukangas olisi tehty Euroopassa, mutta tarpeeksi laadukasta ei löytynyt lähempää. Tämä ala on kompromissien tekemistä", sanoo Anniina Nurmi.
Nurmi-farkut ovat myynnissä viimeistään toukokuussa 2012.