Oli aika jolloin rock oli pyhää, ja jos ei pyhää niin ainakin ei-kaupallista. 1960-luvulla Bob Dylan vannoi, että hänen biisejään ei koskaan käytettäisi kaupallisissa tarkoituksissa.
The Times they are a changing, kuten Bob Dylan lauloi Bank of Montrealin mainoksessa jo vuonna 1996. Silloin oli kuitenkin kyse vain biisin lainasta, tänä vuonna Dylan lainaa kasvonsakin, ensimmäistä kertaa. Alusvaatejätti Victoria’s Secretin mainoksessa Dylan hapuilee Venetsian kaduilla seuranaan kangasriekaleeseen ja korkokenkiin sonnustautunut malli Adriana Lima. Taustalla soi Dylanin Love Sick. Pikkuhousuyhtiö kertoo, ettei sillä ollut vaikeuksia taivutella Dylania. Mainosta on kritisoitu Yhdysvalloissa tyyliin “mitä tekemistä alusvaatteilla ja Bob Dylanilla on keskenään” mm. Entertainment Weekly –lehdessä. Joka tapauksessa pikkuhousukauppa kuumeni mainoskampanjan seurauksena.
Pop-tähdet, Michael Jacksonista Britney Spearsiin, ovat jo vuosia mainostaneet Pepsiä, Cokista, Levi’stä. Uutta on se, että nyt mainossetien lompakoilla ovat katu-uskottavina pidetyt tosirokkarit ja heidän jälkeläisensä ja mainostettavana ovat huippuvaatebrandit.
Iggy Pop väitti jo vuonna 1995 korvausta vastaan, että Leviksen farkku on paras. Tänä keväänä David Bowie esiintyy vaimonsa Imanin kanssa Tommy Hilfigerin H Hilfiger -merkin keulakuvana. In Style -lehdestä löytyvästä mainoksesta David pitelee kitaraa ja Iman makoilee hotellihuoneen sängyllä. Bowie kertoo New Musical Express -lehdessä olevansa todella innostunut yhteistyöstä Hilfigerin kanssa. Varmaan korvauksella on vaikutusta asiaan.
Mitä rokkarit edellä, sitä jälkikasvut perässä. Keith Richardsin vaimo, ex-malli Patti Hansen on valjastanut jälkikasvunsa Alexandra ja Theodora Richardsin Guerlainin Shalimar Light -mainokseen. Rockilla ratsastamista ei kartella. Mainoksessa lukee: Style Icons and Rock royalty: Patti Hansen and daughters, Theodora and Alexandra Richards, Introducing Shalimar Light A New Generation Rocks a Classic. Alexandra esiintyy myös Tommy Hilfigerin mainoksessa. Paul Mc Cartneyn tytär Stella mainostaa omaa Stella-tuoksuaan ja Steve “Aerosmith” Tylerin tytär Liv Tyler mainostaa Givenchyn Very Irresistable -tuoksua.
Suomessa Hurriganes mainosti jo 1970-luvulla Beavers-farkkuja. 1980-luvulla remmiin astuivat Dingo ja Smack. Viime vuosina rokkarit ovat kelvanneet ainoastaan elintarviketeollisuuden myynninedistämistarkoituksiin. Andy McCoy tunnusti televisiossa Eden Springs -lähdeveden ja Veeti Kallio kadunvarsimainoksissa Oululaisen Realin nimeen. Oululaisesta kerrotaan, että Realin kampanjaan haluttiin uskottavia omassa työssään taitavia, aitoja ihmisiä.
Sellainen on rokkari. Kun hinnasta sovitaan.
1 kommentti
States
18.6.2004 06:48
Vitsi Bob Dylanin nassun valkkymiseen hyvin tunnteun alusvaatekaupan mainoksessa on miehen aikojen takainen lupaus myyda itsensa telkkari mainoksille vain jos saisi jakaa ruudun Victoria's Secretin hehkeiden mallityttojen kanssa (mm. Tyra Banks).
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin