Eilen aamupäivällä olin Louis Vuittonin Pohjoisesplanadin liikkeessä Ruinart-lasin voimistamana seuraamassa, miten ranskalaisen luksusmatkailutuotteista tunnetun merkin laukkuja valmistetaan. Paikalla oli Louis Vuittonin Asnières'n workshopista ranskalainen käsityöläinen (opiskellut noin viisi vuotta), joka näytti miten kaikki merkin laukkujen hantaakit viimeistellään käsin ommellen. Laukkujen muut saumat taas ommellaan pääosin ompelukoneella "käsin" (ei siis automaatilla).
Tilaisuudessa käsiteltiin myös Louis Vuittonin perustamisesta – 1854 – saakka toiminutta Special Orders -yksikköä (oma ilmaisu, tiedän kuulostaa vähän FBI:n elimeltä), joka valmistaa tilauksesta kaikkea matkailuun liittyvää, esimerkiksi sikariarkkuja ja sellokoteloita. Erikoistilaukset valmistetaan täysin käsin.
Viime syksynä Louis Vuittonin Special Orders -yksikkö teki kuusi erikoistuotetta, jotka myytiin Lontoon Sothebyn huutokauppakamarissa Punaisen ristin hyväksi. Tuotteita olivat suunnittelemassa muun muassa Louis Vuittonin pääsunnittelija Marc Jacobs, maailman paras kokki? (no, ainakin sillä on ollut maailman paras ravintola) Ferran Adrià ja taiteilija Damien Hirst (muistatte hänet niistä miljoonien puntien eläin formaldehydissä -duuneista).
Maaliskuussa Louis Vuitton lanseerasi Savoir faire -kampanjan, jossa esitellään yhtiön käsityöläisten työtä. Kuvat otti Désirée Dolron, New Yorkin Guggenheimin ja Lontoon Victoria and Albert -museon seiniltä tuttu, eli taiteilija hänkin.
P.s. Helmikuussa mainitsin suosituksissani, että Louis Vuittonin Monogrammi-laukkuja saa nyt omilla nimikirjaimilla ja haluamillaan väreillä. Eilisestä lähtien palvelu on toiminut myös Suomen liikkeessä. Allekirjoittaneen suosikki: keltainen ja valkoinen raita. Mallivalikoima, johon kirjaimet saa on rajattu. Odotusaikakin vähintään kaksi kuukautta. Lisähintaa esimerkiksi Speedyyn, maailman ensimmäiseen Weekender-laukkuun, tulee pari sataa euroa.