Sörkän Kurvi on aina ollut sellainen paikka, joka on hämmentänyt mua kerta toisensa jälkeen.
Hesari myös. Muutamat tuttuni asuvat aivan Kurvin läheisyydessä, joten sielläpäin tulee käytyä joskus. Muun muassa veljeni on väittänyt, ettei siellä mitään ole koskaan.
Itse olen ollut eri mieltä, ehkä vähän liian kärkkäästikin.
Tapasimme tänään ystäväni Annan kanssa Hämeentien Cafe Picnikin edessä aamulla.
En voinut olla kiinnittämättä asiakaskuntaan huomiotani. Puolet asiakkaista oli selkeästi jonkin sortin päihdekäyttäjiä. Keskustelua käydään siitä, kuka on kuinkakin paljon viinaa velkaa ja kellekin. Lisäksi lasketaan kuinka paljon rahaa saadaan kokoon yhteensä, ja mitä sillä voisi ostaa. Mietin, että miksei tämä porukka käy töissä niin kuin esimerkiksi mä.
En myöskään voi unohtaa sitä seikkaa, että muun muassa mun verorahoilla siellä nyt sitten hengaillaan päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Ei siellä mitään ongelmia kuitenkaan ollut, tunnelma oli hyvä.
Aamupalalta lähdemme Vaasanaukiolle metrotunnelin kautta. Kyllä siellä se sama porukka hengaa aamusta iltaan. Ihan kuin jotain kauppaa tehtäisiin.
En tiedä, että asuvatko alueella vai tulevatko kauempaa.
Haluaisin kysyä joltakin, että mitä te täällä teette ja miksi. En luonnollisestikaan uskalla mennä kysymään moista keneltäkään. Koska mitähän vittua se mulle kuuluisikaan?
Lähdemme kohti Hesarin Alkoa. Seiskoskelemme Alkon edessä hetken aikaa. Pahin “ruuhka” on ilmeisesti ohi. Kyllä porukka oikeasti jonottaa joskus aamuisin Hesarin Alkoon ennen yhdeksää. Viina on viisasten juoma. Alkosta tulee hoikka kolmekymppinen mies, joka on ehtinyt korkata kaljansa jo myymälän puolella. Mies ottaa helkkarin ison kulauksen Alkon portailla, vilkaisee meitä kohti ja kysyy: "Mitäs te siinä seisotte?"
Vastaan, että ajateltiin kohta mennä Alkoon. Mies nyökkää ja hymyilee meille hyväksyvästi.
Hampaaton sälli lähtee syvemmälle Hesarin viidakkoon, ja me astelemme Alkoon.
Alkossa kahta Breezeriä ostamassa joudun luonnollisesti näyttämään paperini. En tiedä, mitä nuori naismyyjä ajattelee siitä, että kaksi nuorta naista tulee ennen kello 12.00 ostamaan alkoholia. Uskon, että myyjä on nähnyt vähän oudompiakin juttuja.
Otamme Breezerit ja käännymme Kustaankadulle. Missä on pullonkorkinavain? No ei missään. Ei ole tapana kantaa mukana, koska tapanani ei myöskään ole juoda alkoholia kuin joskus viikonloppuisin. Kyllä kadulla keinot keksii. Pullo aukeaa mukavasti ikkunanlautaa vasten, ja näin alkaa päivämme! Istuskelemme auringon lämmittäessä, kun joku tyyppi tulee kysymään, että onko toi jotain uutta juomaa? Vastaamme, että ihan Breezereitä nämä ovat.
Mies katsoo mielenkiintoisen oloisena pulloja ja lähtee pois.
Meillä on yllättävän hauskaa. Kukaan ei kiinnitä meihin erikoisemmin huomiota.
Olisiko meillä parempaa tekemistä? No olisi varmaankin. Itse olin ollut edellisenä päivänä iltakymmeneen asti duunissa, ja ystäväni Anna on menossa retkemme jälkeen töihin, Stockmannille.
Kävelemme seuraavaksi takaisin Hesarille. Kaksi kolikoista tappelavaa nuorukaista juomineen kävelee ohitsemme. Tylsää. Kerjäläisiä. LIDL avataan torstaina Kurviin, se on hyvä tietää. Apteekin kautta menemme paikalliseen pubiin, joka houkuttelee meidät sisään nimellään!
Kurvitar.
Kun astumme sisään paikalliseen juoppolaan, niin vakkariasikasryhmä toivottaa meidät lämpimästi tervetulleiksi. Intialainen omistaja on erittäin ystävällinen ja saamme kahvit ja teet puoli-ilmaiseksi. Istumme alas, muttemme ole kauaa yksin – 70-vuotias Sean Conneryn veljeksi itseään kutsuva herrasmies kysyy, josko voisi liittyä seuraan.
Vastaan, että mikä ettei ja että painahan puuta.
Mies ilahtuu kovasti ja istuu alas. Ja siitä alkaa sitten jumalaisen viihdyttävä parituntinen.
Saamme kuulla, että miehen lempimaa on Mongolia, ja että hän on asunut Kurvissa jo kolme vuosikymmentä. Ongelmia ei ole. Kapakkatappeluita joskus, mutta muuten paikka on Helsingin paras!
Eräs toinen vanhempi mies haluaa liittyä seuraan ja tulee kehumaan tatuointejani. Sean Conneryn veli häätää miehen pois. “Kerrankin kun mulla on naisseuraa, niin älä sinä perkele tule tähän nyt!”
Miehellä on paljon tarinoita elämänsä varrelta, ja niitä hän myös kertoo mielellään, ja me myös kuuntelemme mielellämme. Naurua riittää kaikille kolmelle pariksi tunniksi.
Hän kertoo, että paikalliset juopot eivät anna nistien hengailla seudulla. “Narkkarit menevät muualle, laitakaupungille. Ei me niitä tänne päästetä.” En tiedä, kuinka luotettava lähde tämä Sean Conneryn veli on, mutta pääasia, että hän viihtyy ja että muut viihtyvät.
Tulee hyvästien paikka. Mies toivottaa meidät jatkossakin tervetulleiksi.
Menemme kauppaan, minkä jälkeen Anna lähtee töihin ja mä hyppään bussiin.
Retki on pulkassa ja olen hyvällä mielellä. Alan uskoa, että riitelykumppanini saa sittenkin myytyä parhaillaan remontissa olevan yksiönsä Hesarilla. http://hesanhelmeksi.blogspot.com/
Alan myös oikeastaan lämmetä hieman Kurville. Siinä oli oma jännittävä fiiliksensä.
Kirjoitettaessa soi Killswitch Engage - Take me away
126 kommenttia
Anonyymi
16.3.2011 01:51
kuinka suurta ikävää voikaan tämän kirjoituksen myötä tuntea helsinkiä ja etenkin kurvia kohtaan. ne pahimmat morkkis-itseinho-sunnuntait ja kurvitar, jotakin joka saa hymyn pysymään pitkään huulilla. hyvä sydämmisiä ihmisiä sielläkin, jokseenkin vähän erinlaisia kohtaloita ja tarinoita, usein niin lämpimästi kuitenkin vastaanottavia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 02:21
Onks toi ukon kuva muokattu vai onko se ihan oikeesti noi Sean!!!!!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
zerk
16.3.2011 04:12
Nyt on oikeasti niin tuskallista luettavaa että huh. Sisältö sikseen, sun kielitaidossa on rutkasti parannettavaa. Tarkoittaen sitä että teet jatkuvasti kielioppivirheitä, käytät vääriä sanoja (ei, "muutamat tuttuni" ei ole lainkaan sama kuin "muutama tuttuni"), suffiksit vituillaan, jne.
Tätä voi kutsua turhaksi nipotukseksi tai pilkunnussinnaksi, mutta hei kamaan, eikö blogaajalta pidä vaatia sitä oleellista taitoa eli kieli-sellaista? Vai olenko myös väärässä jos vaadin esim. ravintolakokilta ammattitaitoa ettei ruoka maistu paskalle?
Ketuttaa että mun verorahoilla kustannetaan koulunkäynnit joista ei ilmeisesti opita mitään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 05:45
Zerkin kommenttiin vedoten: En nyt oikeesti tiedä, miten sun äikkä on lukiossa mennyt, mutta esim. mun ei mennyt hyvin (A:n kirjoittaneena) ja ketä se haittaa? Ei mua ainakaan haittaa vaikka olisikin vähän "suffiksit vituillaan", kuhan on hyvää luettavaa. SITÄ PAITSI en edes hirveesti huomaa mitään vituillaan olevaa tässä, huonomminkin hei vois olla! Ja blogi on ainaki omasta mielestäni täydellinen (kuin myös fuckfash).
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 06:44
Zerk, ehkä lehtitoimittajalta yms. voisi vaatia täysin virheetöntä kielioppia. Sen sijaan bloggaaja on bloggaaja. Harvemmin heillä mitään koulutustaustaa kirjoittamiselleen on. Siinäpä kai oikean toimittajan ja bloggaajan ero. Älä siis nyt noin raskaasti muutamaa kielioppivirhettä ota.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 07:10
Tuo pappahan jopa hieman NÄYTTÄÄ Connerylta!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 07:15
Se, että Helsingissä yleensä pyrkii tekemään jonkinlaista eroa asuinalueiden välillä on absurdia.
Tulin eilen karusellista. Kaivarin rannassa ureaa ruiski joku kännikala. Ei Kaivopuistossa olla sen vapaampia katujen kännikaloista kuin Kurvissa. Jatkoin keskustaan. Roballa joku ruiski ureaa. Ei Roballa olla sen vapaampia katujen kännikaloista kuin Kurvissa. Kampin aukiolla ruiskittiin ureaa rivissä. Ei Kampissa olla sen vapaampia katujen kännikaloista kuin Kurvissa. Samoin steissin kulmilla. Ei steissillä olla sen vapaampia katujen kännikaloista kuin Kurvissa. Jatkoin kurviin. Kurvissa sama peli tietysti jatkui.
Joka paikassa näitä alkkiksia näkyy Helsingissä. Onko Hesari ja Kurvi sen kummempi "viidakko" kuin esim. Kaisaniemi? No eipä ole. Onko henkilö, joka tällaista kuvittelee, lapsenomainen ajattelultaan? Kyllä on.
Onko breezereiden kiskominen ennen Stokkalle töihin menemistä aivan yhtä epämääräistä käyttäytymistä kuin kenties niiden jotka "pörräävät" kadulla? Kyllä on.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Patercenae
16.3.2011 07:43
Olin vähän huolissani, että tuleeko tästä nyt taas vaan snobbaileva avautuminen, mutta löysit sentään Kalliosta jotain hyvääkin. Mä pidän Kalliosta paljon. Muutin vajaa vuosi sitten pois ja voin sanoa kaipaavani sinne. Vaikken mäkään aina pidä spugeista niin eivät he paljon minua ole häirinneet. Ja Kallio on täynnä toinen toistaan viehättävämpiä ja yllättäviä paikkoja - Kurvista ja Hesarilta ei tarvitse lähteä kuin korttelin päähän löytääkseen ihan uuden maailman.
Hienoa, että kielioppipoliisi sai mielipiteensä sanottua. En mäkään pidä blogaajan äidinkieltä tai ilmaisua täydellisenä, mutta kyse on kuitenkin blogista. Ei sen kirjoitusasu tarvitse olla kuin L:n aineesta. Se olisi tosi raskasta luettavaa. Tämä sanottuani ilmaisen myös huoleni suomen kielen degeneraatiosta netti- ja seinäkirjottamisen vuoksi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 08:34
Nää on kyllä on mun mielestä huippuja juttuja mitä oot tänne tähän mennessä kirjoittanu! Terkut Joensuusta!:)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Leccare
16.3.2011 08:56
Patercenae: Tekstissä ei ollut mitään Kallioon viittaavaa.
Mitä tulee seudun eloisuuteen ja tunnelmallisuuteen, kyllästyminen tulee yllättävän nopeasti vastaan, kun meteli (kadulla tunteja karjuvat piripäät, tappelevat juopot yms.) heikentää yöunen laatua. Seudulla on myös turruttava vaikutus. Avunhuudot kadulla herättävät tovin asumisen jälkeen ensimmäisenä ajatuksen "Turpa kiinni.".
Vastaa kommenttiinToisaalta hyviäkin puolia alueelta löytyy mm. katuteatterin ystäville. Piritorilla voi päästä seuraamaan diilaamisen lisäksi myös mieltä ylentäviä hetkiä, kun hieman sekaisin oleva henkilö kykenee selvittämään hyvinkin asiantuntevasti ja seikkaperäisesti psykoosinsa luonnetta näkymättömälle kaverilleen.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 09:29
Zerk,
Bloggaaja ei ole mikään ammattinimike, ja kuka tahansa voi aloittaa blogin.
Lisäksi sinuna pysyisin ihan hiljaa jostain ihmeen suffikseista, kun et osaa aloittaa lausetta isolla alkukirjaimella, pilkuista ei ole tietoakaan.
Ihmeellinen pilkunnussimisen tarve monella. Pointtia ei kuitenkaan tunnu olevan sitten kenelläkään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 09:39
Lauraaa, mä tykkään hirveesti sun kirjotustyylistä. Olet hauska. Miten helvetissä joku jaksaa tulla valittamaan kirjotusvirheistä kun ei enää muuta keksi hahahaaaaaha
Vastaa kommenttiinLaura oot kiva!<3
Vastaa kommenttiin
Leccare
16.3.2011 09:40
Zerk nussisi pilkkuja, jos olisi muistanut käyttää niitä avautumisessaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 09:46
Oot taitava kirjoittaja, sun blogeja lukee niin mielellään!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 09:54
Leccare, oikeaan osut.
Voimme toivoa, että Zerkin kaltaiset kielijumalat perustaisivat blogin, jotta pääsisimme yhdessä lukemaan Laudaturtason tekstiä. Zerkin kannattaa tosiaan kuitenkin opetella hieman pilkuttamaan, käyttämään isoja alkukirjaimia ja vähän"kieli-sellaista"!!
Hauskat päivän jatkot vaan kaikille ja etenkin Lauralle!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 09:56
Virheetöntä tekstiä. Hyvä Laura. Mä fanitan sua kybällä! Anna nimmari jos nään sut kurvissa tai muualla? Pliis!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 10:04
"SITÄ PAITSI en edes hirveesti huomaa mitään vituillaan olevaa tässä, huonomminkin hei vois olla!"
sillä, että kirjotit A:n, saattaa tietty olla tekemistä asian kanssa...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 10:08
Oikeesti mikä vittu porukkaa vaivaa? Kukaan ei keskity sisältöön eli olennaiseen, vaan yhden idioottikommentoijan takia keskitytään epäolennaiseen.
Hei luetteko koskaan muita blogeja? Olette huomanneet kuinka paljon niissäkin on kirjoitusvirheitä, myös niin sanotuilla asiabloggaajilla, julkkisilla kuin taviksillakin? Ei siellä lässytetä "muutamat tuttuni - muutama tuttuni"-kommentteja.
Mun mielestä tässä oli hyvä idea. Vittumaiselta tuntuva Kurvi muuttuukin lopulta inhimilliseksi, kun bloggaaja viettää siellä asianomaisten kanssa päivän. Ja kuvista plussaa! Äijähän näyttää ihan aikuisten oikeasti Conneryltä!
Ihmettelen muuten myös, että mistä moinen kuhina täällä?
Vastaa kommenttiinKello on vasta kymmenen ja porukka käy ihan kuumana. Relatkaa, nyt on vasta keskiviikko.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 10:26
Hih, päivän paras... pilkunnussijalta puuttuu pilkut=)!!!
Vastaa kommenttiinOnnea Lauralle uudesta blogista!
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 10:35
Hyvä Laura! Jatka samaan malliin :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 10:35
Onnee
Laura
Toi oli ihan
huippukirjoitus.
Mä hiffasin heti mistä oli kyse. Eli
aluksi on sellanen epävarmuus
ja sitten tulee se oikee niinku sellanen herääminen et ihmisiihän me ollaan kaikki.
Mitä tulee päihteiden käyttöön niin ollaanks me yhtään sen erilaisempii
kuin esim
Kurvin addiktit? Mehän sniffataan myös partidrageja jos vaan on
saatavuutta. Jamiksei aikamonet ole myös essot huulessa.
Niin se
Vaan menee.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 11:14
Tosta verosta kun mua alkoi ärsyttää toi lause "mm. mun verorahoilla". Ootteko ikinä tulleet ajatelleeksi, te jotka sanotte "mm. mun verorahoilla" hän tekee sitä sun tätä. Et voisko toikin olla vaan sellaista huhua jonka on pannut liikkeelle joku porvari jota on ruvennut ärsyttää sellaiset oleskelijat, jotka käyttää ilmaisia tukia koska eivät ole töissä. Jotta niitä työttömiä alkaisi "nolottaa" se että muut tienaa ja että hekin menisivät töihin vai miks muuten tuommoinen lause on edes olemassa? Tollanen porvarin leikkiminen ei ole hyvä. Ei kukaan varmasti tiedä mihin verot oikeasti menee. Ette oo nähnyt, olette vain kuullut tai lukenut.
Mielestäni ketään ei pitäisi katsoa alhaalta ylös, tai ylhäältä alas. Kaikilla on oma tarinansa kerrottavana.
"Pullo aukeaa, ja näin alkaa päivämme"
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 11:16
Kyllä munkin mielestä on mukavampaa lukea kieliopillisesti hyvin kirjoitettua tekstiä, koska sillon just nimenomaan on helpompi keskittyä sisältöön kun ei virheet hypi silmille. Et en syöksyisi polttamaan zerkia vielä roviolla siitä huomauttamisesta. Mut ihan kiva aamuinen juttu oli! Kurvitar on aika loistava. Ja tosiaan näyttää ihan Sean Connerylta toi jätkä, siistii.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 11:43
M4rkus olet täysin oikeassa. Koska porvareita ja muita riistäjiä ahdistaaa jumalattomasti se pieni prosentuaalinen osuu joka käyttää sosiaalitukea alkoholiin ruuan sijasta,niin sen takia ollaa tukia aina laskemassa ja vaatimassa pois.He ei vaan kestä sitä.
Sen lisäksi vielä paljon paljon pienempi osuus käyttää sosiaalitukea ja yhteiskunnan tukea väärin,eli vilpillisesti.Tarkoittaen sitä että salailee varallisuuttaan ja tulojaan.
Määrä on vähäinen oikeasti apua tarvitseviin verrattuna.
Sehän ei ole väärinkäyttöä että sossun rahat juo syömisen sijaan.
Vastaa kommenttiinHuomattavasti haitallisempaa olisi ,että nekin rahat hommataan muuta kautta. Sossun rahat ei tue alkoholismia. Juominen ei siihen lopu vaikka rahoja ei tule.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:01
Mielenkiintoinen kirjoitus kyllä.
Vastaa kommenttiinAinoana asiana tekstissä ärsytti toi kohta "Mietin, että miksei tämä porukka käy töissä niin kuin esimerkiksi mä."
Mielestäni on itsekästä ajatella noin, tietämättä kaikkien tarinaa. Yhteiskunnassamme on myös syrjäytyneitä ihmisiä. He eivät välttämättä esimerkiksi mielenterveys-, tai päihdeongelmansa vuoksi kykene normaaleihin päivätöihin. Ongelmiin ei ole helppo hakea apua. Ei niitä töitä myöskään tuosta vain kaikille löydy. Osa heistä saattaakin olla ollut ns. normaaleissa töissä, ja sitten elämä yhtäkkiä vain heittääkin häränpyllyä irtisanomisen tai muun seurauksena.
Muutenkin ihmisarvo määräytyy nykypäivänä ihan liikaa sen perusteella millaista työtä teet ja kuinka korkea koulutus sinulla on.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:07
Sä olet mahtava kirjoittaja, näitä on ilo lukea! Hyvää kevättä sulle Laura!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:22
Apua, miten se voi näyttääkkään noin paljon Sean Connerylta :D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:31
Zerk,
Kommenttiasi on vaikea ottaa tosissaan, kun nipotat kielioppivirheistä, vaikka omasta tekstistäsi puuttuvat pilkut? Tiesitkö, että jo ala-asteella opitaan, että ennen että-sanaa tulee pilkku? Löysin tekstistäsi lähes kymmenen kielioppivirhettä.
"Ketuttaa että mun verorahoilla kustannetaan koulunkäynnit joista ei ilmeisesti opita mitään." T: Zerk, joka itse jätti koulut kesken.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:34
Zerk: Toki on mukavampaa lukea kieliopillisesti oikein kirjoitettua tekstiä, mutta mielestäni bloggaajalta ei todellakaan voi vaatia täydellistä kirjoitusasua. Kommenttisi saattaisi olla aiheellinen siinä tapauksessa, kun tekstissä olisi irtonaisia lauseita, toisiinsa kuuluvat asiat erillään ja kun tekstin sisältö jäisi täysin epäselväksi. Tässä tapauksessa sisältö oli varmasti oleellisin; sen sanoma ja sen tunnelma.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:39
Ja uskon, että tekstisävy oli tarkoitettukin olemaan hieman "tönkkömäinen" lyhyiden lauseiden ansiosta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 12:50
"Sinun" verorahoistasi maksettu toimeentulotuki on niin pieni,että sillä ei varmaan kustannettaisi edes puoliakaan kuukauden tilpehööri- ja heräteostoksistasi. Se on niin vitun pieni tuki, että ei kukaan omasta tahdostaan sillä elele. Tiesitkö muuten, että alkoholismi on sairaus, ei valinta? Eiköhän niistä puliukoista jokainen mielummin kävisi kunnon työssä ja tienaisi itse elantonsa, kuin litkisi päivästä toiseen viinaa ja viettäisi laitapuolen kulkijan elämää muiden arvosteltavina. "Kaikilla on oma tarinansa kerrottavana." Inhottaa ihmiset, jotka tuomitsevat tuntematta. Olet varmaankin hyväosaisesta perheestä ja saanut tarvittavat eväät omalle itsenäiselle elämällesi. Kaikki eivät niitä kuitenkaan saa, ja vaikka saisivatkin, voi elämä silti heitellä. Mainitun alkoholisminkin taustalta voi löytyä mitä monimaisimpia syitä. Sitäpaitsi runsas päihteidenkäyttö aiheuttaa masennusta. "Päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen" "hengaileva" päihteidenkäyttäjä tuskin on kovinkaan onnellinen tai tyytyväinen elämäänsä ja tilanteenseensa. Masentuneena on hyvin vaikea ottaa itseään niskasta kiinni ja ruveta hoitamaan asioitaan ja hankkia töitä, saati käydä siellä. Vitutti tämä postaus. Toivottavasti avarrat katsettasi. Hyvää kevättä sinulle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 13:09
"Tiesitkö muuten, että alkoholismi on sairaus, ei valinta? Eiköhän niistä puliukoista jokainen mielummin kävisi kunnon työssä ja tienaisi itse elantonsa, kuin litkisi päivästä toiseen viinaa ja viettäisi laitapuolen kulkijan elämää muiden arvosteltavina."
Oletko tehnyt tutkimusta asian tiimoilta? Ihmetyttää tällainen puolustelu ja paapominen? Katkohoitoon, ja satsaamaan siihen, että juopottelu loppuu. "Takana voi olla masennusta ja diipadaa".
Itse vuosia sitten masentuneena tiedän myös monia masentuneita ihmisiä. Ei heistä tullut holisteja. Monilla ihmisillä on todella traumaattinen mennyys, muttei se oikeuta silti sen siivin muuttumaan inhottavaksi holistiksi, joka päivät häiritsee muita ihmisiä.
Ei menneisyys ole mikään oikeus. Vai pitäisikö mielestäsi traumatisoituneiden rikollisten menoa ymmärtää antamalla heidän tehdä ihan mitä vain?
Koska Suomessa toimii sosiaaliturva, niin hyvähän täällä on päivät juopotella. Menkää kehitysmaihin katsomaan, että onko siellä holisteja yhtä paljon?
Vastaa myös siihen, että miksi suhteessa pieneen asukaslukuun on Suomessa kuitenkin todella paljon alkoholisteja ja narkomaaneja?
Onko meillä täällä hyvinvointivaltiossa tosiaan niin saatanan rankkaa ollut, että siksi pitää vetää kaikkea kamaa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 13:32
Olipas viihdyttävää luettavaa. Ja kommentit päälle.
zerk: "...mutta hei kamaan, eikö blog(G)aajalta pidä vaatia sitä oleellista taitoa eli kieli-sellaista? Vai olenko myös väärässä jos vaadin esim. ravintolakokilta ammattitaitoa ettei ruoka maistu paskalle?"
Tuskin voit verrata ravintolakokkia ja bloggaajaa. Tai no voit. Juurihan niin teit, mutta se on täysin absurdia. Olen toki samaa mieltä siitä, että kun kirjoittaa julkisesti, niin pitää olla jonkinlainen käytännön taito siihen hommaan. Mutta Lauralla mielestäni on. Luen useita eri blogeja ja aina Lauran blogi ilahduttaa mua sillä(kin), että kieli on muihin blogeihin verrattuna sujuvaa ja viestii kirjottajan tehneen aikoinaan äikän tunneilla muutakin kuin nukkuneen. Kukaan ei ole täydellinen, eikä bloggaajan tarvitse sitä edes tavoitella toisin kuin Hesarin tai Aamulehden toimittajan.
Sinänsä hienoa, että ajatuksia ja keskustelua herää, kunhan ei mennä epäollennaisuuksiin! :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 13:48
Kallio nyt sattuu olemaan paikka, missä elämää on sen verran paljon, ettei siitä yhdessä päivässä vielä selvää saa. Kyllähän Kalliossa juoppoja riittää, ja se on ihan hemmetin mukava juttu! Letkeempää jengiä saa Helsingistä etsiä. Elän niin paljon mieluummin niiden kiireettömien, elämänkokemusta omaavien sosiaalisten ihmisten keskellä, kuin silmät kiinni paikasta toiseen juoksevien uratylsimysten parissa. Kurvin possella riittää tarinoita ja ne on kiinnostunut sunkin elämästä, toisin kuin nää ns. ykkösluokan "minäminäminä" -tyypit. Ne jeesaa toisiaan, eikä välitä ihmisten ennakkoluuloista. Työskentelin jossain vaiheessa Piritorin Ässän kassana, nää juopot muistaa hymyillä ja sanoa kiitokset, vaihtaa muutaman sanasen ja arvostaa saamaansa palvelua. Samaa ei voi sanoa vaikka Stockan Herkun asiakaskunnasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 13:54
Zerkki hei, se on maistua "paskalta" ei "paskalle". :):)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 13:55
Sean Conneryhan se siinä !
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 13:56
Kirjoitat tosi kivasti, oon jo useamman vuoden seurannu sun blogia ja ah se saa aina niin hyvälle tuulelle. En ole koskaan vielä mitään kommentoinu mutta nyt rohkenin:) Tsemppiä Laura!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:10
"Tiesitkö muuten, että alkoholismi on sairaus, ei valinta? Eiköhän niistä puliukoista jokainen mielummin kävisi kunnon työssä ja tienaisi itse."
Tuo lainaus oli kyllä niin täynnä paskaa ja tietämättömyyttä, etten edes jaksa alkaa kirjottaa romaania selkärangattomuudesta, alkoholismin eri syistä ja juoppojen mahdollisuuksista.
Mutta go Laura, oot mahtis :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:10
Boring!!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:28
"Mietin, että miksei tämä porukka käy töissä niin kuin esimerkiksi mä."
Vastaa kommenttiinSiis mitäh?
Maailmaan mahtuu jos jonkilaista ihmiskohtaloa.
Vastaa kommenttiin
zerk
16.3.2011 14:40
Jes, heti on anonyymit haukkumassa idiootiksi käyttäen niinkin loistavaa perustelua kuin "ITE OOT!!!!". Itsehän en käynyt koulua suomeksi, joten jos jotkin perusasiat, kuten pilkkujen käyttäminen, joka lauseessa, jatkuvasti, ovat minulla hukassa, pyydän anteeksi.
Sitä suuremmalla syyllä, jos minä, suomenkielen harrastelijana ilman teidän kaikkien loistavaa koulutusta ja kielituntemusta, löydän jatkuvasti virheitä ylläolevasta tekstistä, en ymmärrä logiikkaa jonka perusteella minua tässä parhaillaan lynkataan. Minun kommentti on täysin perseestä koska siinä on joitain virheitä, mutta Lauran kirjoitus on kivaa ja personaallista koska siinä on niitä.. Aivan liikaa?
Jep, vauhkoan tässä tahallani "turhasta", mutta minulla on siihen vapaus ja oikeus. Laura mainitsi ensimmäisessä postauksessaan että saa tämän blogin kirjoittamisesta rahaa, siinä tapauksessa viimeistään minulla pitäis olla kuluttajan oikeus kritisoida tuotetta.
Älkää olko niin tyhmiä. En tunne Lauraa ihmisenä, enkä myöskään loukannut häntä henkilökohtaisesti, mutta hänkin osaa varmasti ottaa kritiikkiä paremmin vastaan kuin City.fi:n anonyymit. :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:44
Ihana postaus, Laura! Tuli niin lämpimät fiilikset Kurvia kohtaan tämän luettuani, varsinkin, kun asun melkein vieressä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:45
Niille, jotka päivästä toiseen vaan hengailevat ja ryyppäävät, ei alkoholismi usein ole ainoa ongelma eikä työttömyys aina oma valinta tai tahto (toisille tietysti on, mutta suurimmalle osalle ei). Heistä osa on marginalisoituneita, yhteiskunnan toiminnasta tipahtaneita ja toiset heistä tyytyvät kohtaloonsa, toiset eivät. Niin joskus käy, kun ongelmat kasaantuvat. On varmasti helppo analysoida toisten ongelmia, mutta siihen ei tietämättömänä pitäisi sortua. Meillä hyväosaisilla siitä ei ole kokemusta, joten emme taida olla sopivia heikompia arvostelemaan.
Joka tapauksessa, sulla on Laura kiva tyyli kirjoittaa, enkä kyllä huomaa kieliopissasi mitään häiritseviä virheitä, sujuvaa tekstiä. Hienosti saat myös aikaan keskustelua, mikä varmasti on vähintäänkin tarkoituksenmukaista! Keep it going!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:52
Zerk, Sun kritiikki oli tosi hyökkäävästi kirjoitettu. Rakentava palaute on eri asia kuin tollainen alentava haukkuminen. :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 14:55
''Tiesitkö muuten, että alkoholismi on sairaus, ei valinta? Eiköhän niistä puliukoista jokainen mielummin kävisi kunnon työssä ja tienaisi itse elantonsa, kuin litkisi päivästä toiseen viinaa ja viettäisi laitapuolen kulkijan elämää muiden arvosteltavina.''
Alkoholismi on itseaiheutettu sairaus ja näin ollen valinta. Juopot ovat jokainen tahollaan valinnut juomisen töissäkäymisen sijaan, kukaan ei ole heitä pakottanut tarttumaan pulloon! On väärin, että yhteiskunnan rahoja käytetään näin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 15:13
Olen zerk samaa mieltä asiasta. Tekstin pitäisi mielestäni olla aina eheää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 15:20
Niin, onhan se surullista, että tässä maailmassa raha on se, mikä ratkaisee. Tulee paha olo tällaisesta kun ylemmän luokan porhot tulee sormella osoittelemaan niitä, joilla ei mene niin hyvin. Varsinkin tää "Mietin, että miksei tämä porukka käy töissä niin kuin esimerkiksi mä." ja "mun verorahoilla" on aika käsittämätöntä. Entä jos et itse olisi yhtä onnekas? Kaikki ei vaan ole samalla viivalla, joten ei ole mielestäni reilua silmät pyöreinä ihmetellä kun ei tuokaan juoppo nyt vaan mene sinne töihin, kun minäkin kerran olen. On surullista, ettei oman yltäkylläisyyden ja kauniiden kulissien takaa pystytä näkemään elämän tosiasioita.
Hengaan monta kertaa mieluummin Kurvissa kuin vaikkapa tuolla mainitsemallasi Stockmannilla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 15:22
Jaaha. Erästä vituttaa, kun alkoholisteja tuomitaan taustoista mitään tietämättä. Mua taas vituttaa mennä aamulla töihin, ja tulla sieltä illalla pois, ja kattoa kun siinä matkan aikana dena jos toinenkin naukkailee keskiketterää jo aamukymmenen pintaan.
Bussissa vieressäni istui pieni, noin 9-vuotias tyttö. Sisään örvelsi juopunut äijä, joka istui tytön syliin, koska halusi istumapaikan. Pitäisikö vielä tässä vaiheessa sääliä ja vaan miettiä, et sillä on varmaan ollut rankka menneisyys, eihän se muuten sen tytön syliin istuis.
Voi olla, et niiltä on menny työ ja vaimo alta, ja siks ne on ratkennu ryyppäämään tai jotain muuta kamalaa. Mut kamalia asioita tapahtuu joka päivä, joillekin vielä enemmän, ja silti ne jotkut ei makaa paskaset vaatteet päällä kaduilla ja juo viinaa siihen malliin, että se vois loppua maailmasta kesken.
Kun on asunut koko lapsuutensa lähiössä, jossa joka nurkan takana on työtön maahanmuuttaja tai juoppo pällistelemässä, ja itse tekee duunia niska limassa, niin vituttaahan se. Silti en jää makaamaan kotisohvalle tai korkkaa ilojuomaa joka ilta. Pitää osata tehdä valintoja, tai hakea apua jos masentaa.
Mut eniten vituttaa ihmiset, joilla ei mitään ongelmaa ees ole, ja silti maataan ja laiskotellaan koska voidaan. Näitä yhteiskunnan loisia kyllä on nähty maailman sivu. Niillä oli aina pihatalkoiden aikaan tapana haravoida parin neliön alue ja kerääntyä syömään ilmaista makkaraa ja sit palata asuntoihinsa makoilemaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 15:28
Stockalla on mainio shampanjabaari.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 15:34
Lauran tekstit ovat aina yhtä huippuja!
Ja Zerk, miksi vitussa jonkun täytyy aina päästä avautumaan joka helvetin paikassa, olet varmaan helvetin ärsyttävä IRL:kin. Ole hiljaa jos sinulla ei ole muuta sanottavaa. Tai sitten olet laskelmoinut päässäsi, että kun "nussin julkisesti pilkkua, niin saan enemmän huomiota kuin Laura, jolle olen vain kateellinen." Hienoa, olet onnistunut tavoitteessasi, onneksi olkoon :)
Mutta Lauralle tsemppiä, olen koukussa blogiisi :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
zerk
16.3.2011 15:46
Ano1534, eikö olekin kamalaa että jotkut on sun kanssa eri mieltä asioista? "Ole mun kanssa samaa mieltä tai ole hiljaa", ahaha. En jaksa enää tämän jälkeen kirjoitella tähän koska olen jo sanonut sanottavani, mutta viimeksi kun pistin palautetta anonyymina, sitä ei jostain syystä julkaistu. Pelasin siis varman päälle antamalla julkisesti mielipiteeni ilmi.
Ja ahaha #2, tulihan se "oot vaan kade" sieltä.
Peas out!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 15:55
Pakko kommentoida tuohon "alkoholismi on sairaus" - kommenttiin...
Vastaa kommenttiinja paskat. Jokainen on ihan itse sen pullon korkannut, itseltä pitäisi myös löytyä sitä selkärankaa laittaa se korkki kiinni. Ihan turhan vinkua ja kerätä sääliä, kyllä apua saa monelta taholta, jos sitä todella haluaa... On toki erilaisia ihmiskohtaloita, sitä en kiistä, mutta ärsyttää välillä tämä ihme paapomismeiniki!
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:02
muaki aina toi hesari ja kurvi hämmentää ihan vitusti
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:03
Psykiatrisella osastolla työskennellessä oppi kaikenlaista. Mm. sen, että tosi monella noistakin laitapuolen kulkijoista on jos jonkinmoista mielenterveysongelmaa. Monen sairaus (esim. skitsofrenia) aiheuttaa syrjäytymistä yhteiskunnasta, kun ei vaan sairaudesta johtuen pysty pärjäämään samalla lailla kuin muut, ei esim. pysty tekemään "normaaleja" töitä tai ei ole pystynyt opiskelemaan. Valitettavan moni ajautuu kadulle ja sortuu ryyppäämään tai käyttämään muita aineita.
En hyväksy alkoholismia, mutta yritän ymmärtää. Ihmiskohtaloita on niin monenlaisia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:07
Taas syyllistetään "porvareita" ja voivotellaan että "kaikki eivät ole yhtä onnekkaita". Sillä ei ole mitään tekemistä onnen kanssa, jos tekee töitä ja on sitten sitä paalua. Turha sitä on varakkaampien kimppuun hyökätä jos he eivät halua ahkeruudellaan elättää yhteiskunnan pohjasakkaa. Kyllä mulle ainakin oma napa on tärkein enkä halua heittää ansaitsemiani rahoja sinne pohjattomaan kaivoon, varsinkin kun palkkani on minimaalinen ja nää denat ja mamut vetelee luultavasti sossusta suurempia summia kuin mitä mä saan työnteollani.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:11
Toi Sean Conneryn veli on aika Sean Conneryn näköinen O_o
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:15
Laura oot huippu, mut pakko sanoo pari asiaa. Olen työtön ja vailla ammattia. En ole alkoholisti. Kyllähän sitä haluaisi töihin, mutta kun töitä ei ole, ellei satu olemaan lähi- tai sairaanhoitaja. Opiskelemaan koitan kovasti hakea, vaikka ei kovasti kannustakaan, koska sillon saa vielä vähemmän rahaa kuin istumalla perseellään kotona.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:22
täähän kertoo vaan hyvästä, että yhden postauksen jälkeen tulee näin paljon gossippia ;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:23
Anonyymi
Tänään 12:31
Zerk,
Kommenttiasi on vaikea ottaa tosissaan, kun nipotat kielioppivirheistä, vaikka omasta tekstistäsi puuttuvat pilkut? Tiesitkö, että jo ala-asteella opitaan, että ennen että-sanaa tulee pilkku? Löysin tekstistäsi lähes kymmenen kielioppivirhettä.
"Ketuttaa että mun verorahoilla kustannetaan koulunkäynnit joista ei ilmeisesti opita mitään." T: Zerk, joka itse jätti koulut kesken.
HA.HA. niin asiaa! pitäskö sun zerk mennä kouluun opiskelemaan niin ei täällä tarviis opiskella!
ja miks kaikki nyt raivoo,chillatkaaa hei oikeesti. Laura kirjottaa omasta elämästä tänne ja se on sika hienoo! keskittykää vaan tohon lukemiseen, eikä niihin vitun kielioppivirheisiin! :) laura, u r the best!
-roosa
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:34
toi tyyppihän vois ihan hyvin ollakin sean conneryn veli ainakin ulkonäkönsä puolesta! :D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:36
Porvareita ei pitäisi olla koko maapallolla. Rahaa ei pitäisi olla koko maapallolla. Uskontoja ei pitäisi olla koko maapallolla. Kenen syytä tämä on että maailma on mennyt tällaiseksi? SINUN! Turha sitä on lässyttää tietysti mistään mitään kun voi vaan mennä virran mukana, mutta eikös niin tee vain kuolleet kalat? Loppupeleissä me kaikki ollaan hävitty, ihan sama mitä sä kirjoitat, mitä sä ajattelet, mitä sä teet. Sä oot hävinnyt! Ei tulekkaan olemaan missään tapauksessa missäänpäin maailmaa paikkaa jossa olisi vain ja ainoastaan yhtä asiaa joka olisi pelkkää hyvää. Näin tää homma menee, näin me joudumme asiat tekemään. Kukin tyylillään. Tämänkin kun joku lukee voi tulla iloiseks, surulliseks, vihaseks jne :D Hassua eikö?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:37
Zerk onkin oikea ihminen kritisoimaan, ainakin tuon viimeisen jälkeen "Herneet ulos" (Peas out). Ei helvetti, maksettiinko tosiaan mun verorahoista sun koulunkäynti? Vaadin palautuksia ensi joulukuussa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:44
Pakko kyllä sanoa, että olen zerkin kanssa samaa mieltä.
Vastaa kommenttiinJos olen oikein ymmärtänyt, Laura on opiskellut toimittajaksi, ainakin jonkin aikaa, joten odotin hieman laadukkaampaa tekstiä. Hän on moneen otteeseen itsekkin paljastunut melkoiseksi kielipoliisiksi toisen bloginsa kommenttiosiossa, ärsyytyen anojen kielivirheistä.
Fuckfashin puolella kielelliset pikkuseikat eivät minua häiritse, siellä kun tekstiä on muutenkin vähäisesti. Täällä virheet pistävät ikävästi silmään.
Yritys hyvä kymmenen.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:53
Sulla on hyvä pointti tässä Laura:). Jotkut Kalliossa (tietenkin, eihän Helsingissä mitään toistakaan ihanaa boheemia asuinpaikkaa olekaan!) asuvat 20+ ikäset kovixet ja coolit pilvenpössyttelijät tästä vetikin tietty palkokasvin nenäänsä ja repivät tästä huumoria.
Vastaa kommenttiinMielestäni tota Kallion ja siellä olevien spurgujen romantisointia pitäs jo nyt rajottaa. Tämä yhteiskunta ei toimis millään vitun tasolla, jos kaikki lojuis päivät pitkät Kallion kaduilla tai tekien välillä työllistettyinä työkkärin kautta jotain pätkähommia. Ja kyllä. alkoholismi on sairaus, mutta tohon kuntoon ittensä dokanneet (ja ketkä on valitettavasti siinä pisteessä tod.näk 20vuoden kuluttua) ovat varmasti saaneet lähipiiriltään hyviä neuvoja ja tukea, tai jos eivät, niin jokaisella meillä on Suomessa lähtökohtasesti tukea ja hoitoa saatavilla. Ihan jokaisella. Ne on vaan omista teoistaan kiinni. Ei muuta.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 16:58
Hei kai pyysit tolta Conneryn veljeltä numeron!? Nyt on kyllä niin komeen näkönen äijä että huhhuh!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:04
zerk, keskity enemmän siihen sisältöön kuin siihen, onko se kieliopillisesti täysin oikein. Laura on bloggaaja, eikä munkaan mielestä lauralta voi vaatia täydellistä kirjoitusasua. Rakentavaa kritiikkiä voi antaa, mutta mun mielestä on typerää laittaa töykeää kommenttia, joka pahoittaa toisen mielen. Joissakin asioissa pitää olla ymmärtäväinen. Eihän vierasta kieltäkään tarvitse puhua täydellisesti. Kunhan tulee ymmärretyksi, niin se riittää. Tokihan pilkunviilaus, trollaus ja vittuilu internetissä on aina hauskaa, mutta kannattaisi silti miettiä kaksi kertaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:20
"En myöskään voi unohtaa sitä seikkaa, että muun muassa mun verorahoilla siellä nyt sitten hengaillaan päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. "
Vastaa kommenttiinKyllä ne siellä töissä kävisi jos ensin pääsisivät sen päihdeongelmansa, velkansa ja sossu-kela-tuki kierteestänsä pois.
Ei valitettavasti kaikki työttömät ole omasta tahdostaan työttömiä, vaikka nuo syrjäytyneet ovatkin siinä mielessä asia erikseen, kun eivät ole ensin päässeet normaalielämisen alkeisiin, niistä edellämainituista syistä.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:25
Nuoruuden innolla, halpaa itään matkustelua, Sörkan metrosta ylös tullessa aukeaa ihan oma maailma jonka maine pelottaa mutta samalla saa pikkupöksyt märiksi. Tänne vaan ihmettelemään, on täällä jo muutamalla perse valmiiksikin märkä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:32
Nämä laitapuolen kulkijat, säälittävät pummit häiritsevät meitä syvästi. Ne eivät kunnioita kotia, uskontoa tai isänmaata. Makailevat vain lämpimissä lätäköissä kuin kylpylyssä ja juopottelevat kuin raharikkaat. Sitä yhteiskunnan, ja siis meidän veronmaksajien, rahaa juomat nämä opiskelijat, pummit, deekut ym. Mielenterveysongelmat ja alkoholismi ovat asennekysymyksiä, ne paranevat reippaalla työnteolla ja positiivisella asenteella.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:34
Ei olisi pohjasakkia, jos ei olisi porvareita. Ei olisi porvareita, jos ei olisi pohjasakkia. Ja niin edelleen :P Onhan meitä moneen lähtöön, mutta pitääkö sitä ääneen arvostella? Pitääkö?
Vastaa kommenttiinMieti jos sulle ei ikinä opetettaisi eikä näytettäisi sotaa, uskontoa, rahaa, kateutta, hyväksikäyttöä, ahneutta, kirosanoja jne.. Eiks kuulostakkin et olisin sekasin tai vetänyt jotain? Näitä asioita me viemme aina eteenpäin, seuraavalle sukupolvelle. Terve... itse jos olisin saanut valita niin en olisi syntynyt tänne :D En sano tota millään pahalla, mutta sais olla asiat kyllä erilailla varsinkin nykyään kun tiedetään muniiko kukko.
Kurvi rules! Elämä on parasta huumetta! Ainiin, ei tota "huumetta" sanaa kannata käyttää muuten joku alkaa kyselee mitä se tarkoittaa ja haluaa ehkä kokeilla huumeita? :P Elämä on parasta ihmisen aikaa!
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:37
Zerkille:
1. "Palautteesi" ei ollut tyyliltään rakentavaa kritiikkiä, vaan lähinnä ylimielistä pikkuvittuilua.
2. Kyllä, kuka vain voi valittaa mistä vain, mutta se saattaa vain olla hieman koomista, kun "pilkunnussijalta puuttuu pilkut", kuten joku tuolla asian ilmaisi. Tällöin myös löytämäsi kammottavat virheet kyseenalaistuvat: ehket hallitsekaan suomen kieltä niin hyvin, että olisit pätevä spottaamaan virheitä.
3. City tuskin on palkannut Henna Kalinaistakaan hänen suomen kielen taitojensa/rautaisan journalistisen ammattitaitonsa vuoksi. Ehkä sinun tulisi jättää palautteesi suoraan Citylle.
-Anna
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:38
oot laura ihana, kun jaksat kirjotella niin ahkerasti ja niin moneen paikkaan lukijoiden mieliksi :-)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Laura Heija
16.3.2011 17:45
"Laura on opiskellut toimittajaksi, ainakin jonkin aikaa, joten odotin hieman laadukkaampaa tekstiä."
Joo kävinhän mä siellä koulussa yhteensä 20 kertaa. Siinä ajassa tullaan kielitaitureiden kuninkaaksi. ;)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 17:45
ihan näin btw, laurahan on kertonut rupeavansa toimittajaksi nyt bloggaamisen lisäksi! että kielioppia vaan kehiin : ))))
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Laura Heija
16.3.2011 17:50
"Hei kai pyysit tolta Conneryn veljeltä numeron!? Nyt on kyllä niin komeen näkönen äijä että huhhuh!"
En mä pyytänyt, mutta ois pitänyt ottaa yhteiskuva, ja uskotella täällä, että törmäsin oikeasti Sean Conneryyn! :) =D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:10
"Joo kävinhän mä siellä koulussa yhteensä 20 kertaa. Siinä ajassa tullaan kielitaitureiden kuninkaaksi. ;)"
Vastaa kommenttiinNäitä "kielitaitureiden kuninkaita" varmaan on harvassa, mutta koska olet ilmeisen kiinnostunut kirjoittamisesta, teet sitä paljon, ja jos alasta ammattiakin halajat, niin luulisi perusteiden olevan kunnossa, ja olevan sinulle itsellesikin erittäin tärkeä seikka. Sitten lukijat voisivat keskittyä olennaiseen.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:12
Naurattaa nämä "itse pulloon tartuit"- idiootit. Luuletteko että joku tosissaan kelaa "rupeanpas tänään alkoholistiksi." huhhuh. Ei sitä tiedä vaikka itse olisit siellä kadunkulmassa kymmenen vuoden päästä. Alkoholismi hiipii salaa, ja kun huomaat että viinasta on kehkeytynyt ongelma niin silloin sen lopettaminen ei suju ihan noinvain "no oon tässä pari vuotta ryypänny, taidanpa lopettaa". Katkaisuhoidot ei auta alkoholismin psykologiseen puoleen, joka on tärkein paranemisen kannalta. Jos alkoholisti päättää lopettaa juomisen ykskaks, voi siihen kuolla. Psykooseja, alkoholikramppeja, kouristuksia.... Nyt kun joku tulee kumminkin pätemään niin voin kertoa, että olen tämän pienen elämäni kasvanut alkoholistien ympäröimänä (vanhemmat (lopettaneet 20 vuotta sitten), eno, isoisä (haudassa, arvaa miksi), serkut...) joten minulla SAATTAA olla ensikäden tietoa aiheesta.
Vastaa kommenttiinKasvakaa, kehittäkää empatiakykyänne ja faktatietoanne ennenkuin tulette pätemään asioista, jotka ovat teille täysin abstrakteja.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:13
Zerk (jerk) pisti kunnon hämmingin pystyyn :D
ps. mä luen laura sun juttuja sen takia, että haluan tietää mitä oot puuhaillu, kenen kanssa oot ollu ja missä ja mitä blabla yms..
Enkä tutkiakseni missä järjestyksessä sun sanat on =)
NIIN JA ZERK!! MEIKÄLLÄ ON LUKIHÄIRIÖ!
Vastaa kommenttiinnyt kyllä jätkä kalpenee :D
T.yhdys sana
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:13
Huh huh, oot sitten käynyt ihan turistireissulla Kalliossa. Täällä kommentoi yksi "sinun verorahoilla" elävä ihminen, joka ei todellakaan ole tyytyväinen tilanteeseensa, mutta ei sille myöskään kauheasti voi mitään. Jotkut tukea tarvitsevat yrittää saada töitä koko ajan, mutta eivät siinä välttämättä onnistu. Työttömän arki ei todellakaan ole mitään rentoa hengailua, varsinkin jos siihen päälle on vielä vaikka päihdeongelma tai muu sairaus. Sinä et varmaan sitä voi ymmärtää, mutta yritä nyt kuitenkin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:14
''Joo kävinhän mä siellä koulussa yhteensä 20 kertaa. Siinä ajassa tullaan kielitaitureiden kuninkaaksi. ;)''
Pakko kysyy et pistitkö omaa rahaa päälle tonnin vai kolmedonaako se maksaa ja sit jätit kesken vai oliko jonkun muun rahoja? : p Toki ei kannata opiskella alaa joka ei kiinnosta, ei siinä.
Ja yleisesti spurgukeskusteluun: Suurin osa ''mun verorahoilla''-porukasta ei taida ymmärtää teollistuneiden yhteiskuntien toimintaperiaatetta. On sääntö eikä poikkeus, että esiintyy työttömyyttä. Mitä enemmän tuotanto tehostuu, sitä enemmän työttömyyttä kunnes siirrytään yhä korkeampaan palveluasteeseen. TYÖTTÖMYYS SIIS ON, LUULTAVASTI TULEE AINA OLEMAAN markkinatalouden sivutuote. Ja ylläripyläri työttömyys johtaa monella syrjäytymiseen, esimerkkinä oma mutsi joka on ns. rikas syrjäytynyt kun ei ole käynyt töissä moneen vuosikymmeneen. Perintörahat ainoa asia mikä estää tällaista ihmistä ajautumasta kadulle.
Toki on olemassa enemmän ja vähemmän omaehtoista syrjäytymistä, mutta osoittaa todella naiivia katsantakantaa ajatella alkoholismin ja syrjäytymisen olevan omalla vastuulla.
Suosittelen joskus kysymään siltä puliukolta hänen elämäntarinaansa, sieltä kuulee aikamoisia stooreja.
Lisäksi 2000-luvun nuori ei välttämättä ymmärrä rakennemuutoksen aiheuttamia seurauksia. Koulutus on ollut alhaisempaa ja duunimahdollisuudet aivan erilaiset näiden nykyisten spurgujen nuoruudessa ja nyt on vaikea kauhoa kiinni kun maailma tuntuu olevan kokonaan eri paikka.
Vähemmän vihamielisyyttä ja enemmän suvaitsevaisuutta, peace ==) Ja olkaa iloisia omista mahdollisuuksista, älkää vihaisia niille joiden mahdollisuudet on ollut heikommat.
Vastaa kommenttiin-Saara
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:19
Se on hyvä huudella alkoholisteista sun muista "yhteiskunnalle turhista ihmisistä" noin, kun omat kokemukset asiasta ovat lähinnä ne Kurvin juopot. Varmaan muuttuis ääni kellossa, jos vaikka oma läheinen joutuisi tähän tilanteeseen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:27
Meniks Anna niinku kännissä töihin? tai no kännissä ja kännissä mut johonki vaateliikkeeseen hönkiin breezeri- hönkäyksiä??
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Laura Heija
16.3.2011 18:28
"Se on hyvä huudella alkoholisteista sun muista "yhteiskunnalle turhista ihmisistä" noin, kun omat kokemukset asiasta ovat lähinnä ne Kurvin juopot. Varmaan muuttuis ääni kellossa, jos vaikka oma läheinen joutuisi tähän tilanteeseen."
Mun kaikki isovanhemmat yhtä isoäitiä lukuunottamatta ovat kuolleet alkoholiin. Lisäksi mun kummitäti, täti ja setä ovat myös kuolleet viinaan.
Vastaa kommenttiinVäität vielä, etten tiedä, miltä sellainen tuntuu?
Ja tietäisitpä, miten suuria ikävyyksiä nämä sukulaiseni ehtivät aiheuttaa lähimmäisilleen alkoholismin myötä. Se on todella surullista, mutta totta.
Saan silti vittuuntua juopoista ja nisteistä, jotka tulevat keskellä päivää uhoamaan missä milloinkin, niin että saa pelätä. Alkoholi ei oikeuta ketään mihinkään.
Vastaa kommenttiin
Laura Heija
16.3.2011 18:33
"Huh huh, oot sitten käynyt ihan turistireissulla Kalliossa. Täällä kommentoi yksi "sinun verorahoilla" elävä ihminen, joka ei todellakaan ole tyytyväinen tilanteeseensa, mutta ei sille myöskään kauheasti voi mitään. Jotkut tukea tarvitsevat yrittää saada töitä koko ajan, mutta eivät siinä välttämättä onnistu. Työttömän arki ei todellakaan ole mitään rentoa hengailua, varsinkin jos siihen päälle on vielä vaikka päihdeongelma tai muu sairaus. Sinä et varmaan sitä voi ymmärtää, mutta yritä nyt kuitenkin."
En voi ymmärtää? Eli pidät mua idioottina? Totta kai mä voin ymmärtämää. Puhuinko tekstissäni ihmisistä, jotka tosissaan yrittävät hankkia töitä? En puhunut. En todellakaan ole mikään porvari, joka kuvittelee, että töitä saa sormiaan napsauttamalla.
Vastaa kommenttiinToivon tosiaan, että saat töitä. Yrittäminen palkitaan aina joskus.
Hyvää kevättä sinne ! :)
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:34
Mikä on sörkän kurvi? :D blogiasi on mukavaa seurata vaikkei se aina meille ulkopaikkakuntalaisille niin hyvin aina avaudu.. :--)
"Pakko kommentoida tuohon "alkoholismi on sairaus" - kommenttiin...
ja paskat. Jokainen on ihan itse sen pullon korkannut, itseltä pitäisi myös löytyä sitä selkärankaa laittaa se korkki kiinni. Ihan turhan vinkua ja kerätä sääliä, kyllä apua saa monelta taholta, jos sitä todella haluaa... On toki erilaisia ihmiskohtaloita, sitä en kiistä, mutta ärsyttää välillä tämä ihme paapomismeiniki!"
Ja huhhuh ei meillä hyvin mene jos ihmisiltä ryhdyttäisiin eväämään toimeentulotuki sen perusteella onko työkyvyttömyytensä itse aiheuttanut. Seuraavaana varmaan ylipainoiset saavat itse maksaa hoitokulunsa? tai 2. tyypin diabeetikoilta? Yhtä itseaiheutettuja molemmat. :) Mun mielestä syöpää sairastavatkin kuuluis sitten samaan sakkiin, oma vikansa mihin sukuun syntyvät. Tai ehkei
Minua häiritsee käsitteen alkoholisti ja syrjäytynyt yhdistäminen. Kaikki alkoholistit eivät elä tuilla, vaan niitä löytyy joka tasolta, niin rikkaista kuin köyhistä. Alkoholismi ei niinkään ole sairaus vaan "jälkioire" elämän psyykkisistä koettelemuksista. Alkoholismilla on myös tapana jatkua sukupolvesta toiseen, koettelemukset korjataan vanhemmista mallia ottamalla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:37
" Anonyymi Tänään 17:37 Zerkille:
1. "Palautteesi" ei ollut tyyliltään rakentavaa kritiikkiä, vaan lähinnä ylimielistä pikkuvittuilua.
2. Kyllä, kuka vain voi valittaa mistä vain, mutta se saattaa vain olla hieman koomista, kun "pilkunnussijalta puuttuu pilkut", kuten joku tuolla asian ilmaisi. Tällöin myös löytämäsi kammottavat virheet kyseenalaistuvat: ehket hallitsekaan suomen kieltä niin hyvin, että olisit pätevä spottaamaan virheitä.
3. City tuskin on palkannut Henna Kalinaistakaan hänen suomen kielen taitojensa/rautaisan journalistisen ammattitaitonsa vuoksi. Ehkä sinun tulisi jättää palautteesi suoraan Citylle.
-Anna"
Olen täysin samaa mieltä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 18:37
Oot selvästi lukenu Juha Vuorista :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 19:00
Taidan ruveta hengaan Kurvittaressa, jos siellä on tuollasia karismaattisia herrasmiehiä kuin Sean! <3 :D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 19:09
Juuri oikeisiin asioihin taas kiinnittynyt joidenkin lukijoiden huomiot, way to go people. En lue Lauran blogeja niiden kieliopillisten ansioiden tai ansiottomuuksien takia, vaan ihan pelkästään sisällön. Jos itse taas mieluummin luet kieliopillisesti korrektia ja täydellistä tekstiä, niin sitten voit varmaankin etsiä sellaisen blogin, joissa teksti todellakin sellaista on, jos eivät nämä Lauran blogit kelpaa.
Vastaa kommenttiinJa jos taas Lauran mielipiteet, asenteet, arvot ja ties mitkä raha- ja muut yksityiselämän asiat eivät vastaa sinun omiasi, niin miksi siis lukea? Onhan meillä kuitenkin tämä sanan- ja mielipiteenvapaus.
Sen sijaan, että käyttäisitte energiaanne ja aikaanne kritisoimalla toisen mielipiteitä, voisitte miettiä positiiviseen tapaan vaikkapa, että millainen elämä tarvitaan tuollaisen mielipiteen muodostamiseen ja näin pyrkiä ymmärtämään toisen mielipidettä. Turhalla vihamielisyydellä ja riidanlietsomisella kukaan ei saa aikaan mitään muuta kuin päänvaivaa ja kurjaa oloa. :)
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 19:15
Anonyymi: " Sitä yhteiskunnan, ja siis meidän veronmaksajien, rahaa juomat nämä opiskelijat, pummit, deekut ym."
Niin, sitähän ne opiskelijat vain tekevät, makaavat lammikoissa ja juovat meidän veronmaksajien rahaa... Tai sitten ei. Et voi tosissasi luokitella opiskelijoita samaan luokkaan ns. pummien ja deekujen kanssa. Voin uskoa, että olet itsekin jossain elämäsi vaiheessa ollut opiskelija. Opiskelijat kehittävät tulevaisuudessa paremmat buranatjasunmuut, paremmat ekoautot jne.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 19:31
Hyvä Laura! Vitun ässä blogi! Jengi nillittää kaikkee turhaa, ku ei paremmasta keksi valittaa! Aurinko paistaa aina vähän enemmän, ku sulta tulee uus blogipäivitys. :) <3
-Lex
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 20:04
En nyt jaksanut kaikkia kommentteja lukea, mutta Zerkille tiedoksi: suomea äidinkielenä puhuvat eivät varmastikaan löydä niitä virheitä, joita ulkomaalainen kielenoppija huomaa. Eipä ole paljon adessiivit ja illatiivit muistissa, vaikka ne suomen peruskielioppiin kuuluvatkin. Opiskellessani aikoinaan Saksassa osasin saksan kielioppia paremmin kuin syntyperäiset, ja näin se menee joka kielessä.
Kiva Laura että bloggaat (vai lieneekö sana blogaat?) täällä, oot juuri niin kärkäs kuin City-lehtikin :)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 20:21
Suomessa on työttömillä, nisteillä ja holisteilla hyvää elää! Miksi työtön tekisi töitä josta ei pidä jos kerrän tuilla pärjää. Miksi holisti menisi edes ilmaiseen hoitoon jos kerran valtio tarjoo ilmaiset viinat vaikka eläkepäiville asti? Ja miksi nisti menisi hoitoon jos kerran valtio maksaa asunnon, rikoksista ei joudu vastuuseen ja helppoa rahaa löytyy vaikka lähikaupan liha-altaasta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 20:25
Kiva Laura. Tää on kiva blogi. Aivan ihanaa. Loistavaa. Mä oon sun kaveri ollu jo ala-asteelta. Ny mä täällä vanitan sua. Ihqudaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 20:29
kirjoittaminen on taidetta ja jokaisella taiteilijalla on oma tyylinsä, myös lauralla. itse pidän lauran kirjoituksista juuri sen vuoksi, että tarinat kerrotaan puhekielen omaisesti, mikä tekee lukemisesta itseasiassa erittäin helppoa. samalla huumori kukoistaa kun asioita töksäytellään, toisinaan kirosanoillakin höystettynä. pilkkuunsa viilattu kirjakieli ei toimi kaikissa asiayhteyksissä eikä se mielestäni edes sopisi laurasta välittyvään hauskaan ja omalaatuiseen persoonaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 20:46
Hyvä teksti herättää keskustelua ja jakaa mielipiteitä, tämä oli sellainen. Itse pidän tavastasi kirjoittaa ja kielivirheet eivät itseäni hirveästi haittaa, koska itse tekstin sisältö ratkaisee minulle enemmän.
Jatka samaan malliin! :>
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Leccare
16.3.2011 20:59
Veikkaan, että zerkin turhautuneelle purkaukselle löytyy syy aivan muualta kuin kielioppivirheistä. Eihän ketään oikeasti voi noin paljoa kiinnostaa muutama pieni virhe tekstissä. Todennäköisempi skenaario on ollut se, että zerk on rutinoituneesti klikannut Lauran blogin auki ja aloittanut iloisen masturboinnin kuvien äärellä. Kerjäläisen kohdalla hän on suureksi yllätyksekseen kokenut pientä lerpahtamista, mutta raivokkaasti vatkaten ja nopeasti alas scrollaamalla on tilanne saatu kuitenkin pelastettua, kunnes hän on kiinnittänyt huomiota kuvan vasemmassa reunassa olevaan herrasmieheen. Edes Lauran viimeinen eteerinen poseeraus ei onnistunut herättämään Sean Conneryn veljen maskuliinisen olemuksen murskaamaa erektiota. Näperreltyään epätoivoisesti nuupahtanutta tulppaaninnuppuaan heräsi zerkillä hiljaksiin raivo, jota piti päästä purkamaan. Hän kokeili jotain uutta elämässään ja luki blogin tekstin löytääkseen jotain mihin tarttua. Hän löysi jotain parempaa kuin seksuaalisen tyydytyksen Lauran kuvien äärellä, kielioppivirheen. Eipä aikaakaan, kun zerk purkautui näppäimistönsä kautta raivokkaasti naputellen ja sai vihdoinkin kaipaamansa täyttymyksen tunteen.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 21:30
"kirjoittaminen on taidetta ja jokaisella taiteilijalla on oma tyylinsä, myös lauralla. itse pidän lauran kirjoituksista juuri sen vuoksi, että tarinat kerrotaan puhekielen omaisesti, mikä tekee lukemisesta itseasiassa erittäin helppoa. samalla huumori kukoistaa kun asioita töksäytellään, toisinaan kirosanoillakin höystettynä. pilkkuunsa viilattu kirjakieli ei toimi kaikissa asiayhteyksissä eikä se mielestäni edes sopisi laurasta välittyvään hauskaan ja omalaatuiseen persoonaan."
Hitto, nää oli just mun ajatukseni :DD
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 22:31
"Anonyymi Tänään 13:54 Zerkki hei, se on maistua "paskalta" ei "paskalle". :):)"
He he, "paskalta" ja "paskalle" on molemmat aivan yhtä oikein. :-) Tsekkaappa vaikka kotukselta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
16.3.2011 22:38
ihana tuo mies! : D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin