Keskustelut henkilöbrändistä ja henkilöbrändäyksestä ovat ottaneet tuulta alleen viimeaikoina. Toiset asiantuntijat kannustavat asiantuntijoita tulemaan esiin, kun toiset asiantuntijat pitävät lähes kaikkea esilläoloa jonkinlaisena narsismina.
Sen sijaan talven uutuusteos Henkilöbrändi - Asiantuntijasta vaikuttajaksi (2017) -teoksen kirjoittajat Jarkko Kurvinen, Ville Tolvanen ja Tom Laine kannustavat siihen, että asiantuntijoiden pitäisi nousta esille avokonttoreiden kätköistä avoimeen digimaailmaan kasvattamaan henkilöbrändiarvoa, jonka avulla voi säilyttää nykyisen työpaikan, saada houkuttelevia työtarjouksia, saavuttaa korkeamman palkkatason, muuttaa maailmaa mielipidejohtajana ja ansaita monia muita etuja.
Kirjassa annetaan hyviä ohjeita siihen, että miten asiantuntijoiden tulisi viestiä, eli heidän pitää antaa merkittävää arvoa verkostoilleen laadukkaiden näkemyksien avulla. Teoksessa annetaan selkeitä ohjeita siihen, että missä sosiaalisen median kanavissa kannattaa olla läsnä ja mitkä ovat niiden ominaispiirteet. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, SlideShare ja monet muut saavat osansa. Samalla käydään läpi eri mediaformaatteja, jotka ovat kirjoitukset, infografiikat, esitykset, videot, podcastit, kirjat ja monet muut. Digitaalisen maailman osuus teoksessa on merkittävä, mutta perinteisiä puheenvuoroa ja haastatteluja ei ole myöskään unohdettu.
Asiantuntijoiden aktiivisuuden eduksi katsotaan erityisesti yrityksien näkökulmasta se, että yritykset saavat itselleen luottamusta herättävät kasvot, jotka antavat arvokkaita näkemyksiä omille verkostoilleen. Toiminnan tarkoituksena on tietysti se, että asiantuntijatiedon antaminen muuttuisi nopeasti tilauseuroiksi, eli yritykset saisivat itselleen uusia asiakkaita ja nykyiset asiakkaat toteuttaisivat uusintaostoja, sekä antaisivat myönteisiä suosituksia yrityksestä omille verkostoilleen.
Kaikki esillä olevat asiantuntijat kehittävät brändiään viestinnän kautta. Toiset tekevät tätä tiedostaen ja toiset taas tiedostamatta. Kirjan sanomana on se, että tärkeintä on olla oma aito itsensä, kun viestii digitaalisessa maailmassa, eli asiantuntijoiden ei kannata harjoittaa päälle liimattua toimintaa. Teoksen kirjoittajat korostavat kuitenkin sitä, että pitää viestiä rohkeasti, mutta tämänkin pitää olla luonnollista. Kaiken toiminnan päätarkoituksena on saavuttaa hyvä maine luotettavana ja tunnettuna asiantuntijana - vaikka omassa pienessä piirissä.
Henkilöbrändi on hyvä perusteos luettavaksi niille, jotka vielä pohtivat sitä, että miten oma matka kannattaisi aloittaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Kirjoitettaessa soi Bros - When Will I Be Famous?
1 kommentti
rummy
6.6.2024 17:25
wingo
Vastaa kommenttiin