Kimi Räikkönen

Hän on uuden sukupolven F1-kuski. Aivan liian kokematon. Aivan liian hiomaton. Aivan liian omapäinen. Ja aivan liian hyvä, aivan liian nopeasti.

"Say PILLU!"

F1-aika-ajoihin Monzan autodromelle on vielä matkaa ja suomalaisen pakoputkistofirman työntekijällä on aikaa kielikurssittaa italialaisia formulafaneja täyteen ahdetussa bussissa. Tulenpunaisia mainoslippiksiä kantavat kollegat mylvivät mukana.

"Pilu", italialainen poika oppii.

Kun tärkeä substantiivi on omaksuttu, siirrytään erisnimiin.

"Häkkinen!"

"Räikkönen!"

"Schumacher", yrittää italialainen, mutta hänet huudetaan hiljaiseksi.

Oppitunti katkeaa hetkeksi, jotta isäntämaan pojat voivat ottaa valokuvan suomalaisista.

Mutta kertaus on opintojen äiti.

"Then say PILLU!"

Vaikka siniristilippu liheuukin Monzassa, se ei ole suomalaisten formulaturistien ykköskohteita. Budapest, Barcelona ja Hockenheim ovat perinteisiä suosikkeja. Kaiken lisäksi paukut Atlantin takana pitävät osan suomalaisista kotikatsomoissa.

Milanoon vieneessä koneessa – Monza on 20 kilometriä Milanosta – kiersi huhu, jonka mukaan Suomen Hewlett Packardin työntekijät ovat peruneet kisamatkansa terroristi-iskujen takia.

Mutta Soneran väki ei ole yhtä pelokasta. Tunnelma on katossa ja kisakoneessa kuluu toden totta muitakin menovesiä kuin kerosiinia.

"Jo yhdestoista paukku menossa", vajaan kolmen tunnin reittilennon tarjoilusta innostunut soneralainen kiekuu gintonicinsa takaa puolta tuntia ennen laskeutumista.

Eletään poikkeuksellista auto-urheiluviikonloppua: päähuomio ei kuulu Michael Schumacherille. Italian suurin urheilulehti Il Gazzetta dello Sport on aika-ajopäivän aamuna omistanut lähes kaksi sivua lentäville suomalaisille. Huipputalli McLarenin 33-vuotias Mika Häkkinen on ilmoittanut siirtyvänsä vuodeksi sivuun. Häkkisen paikkaaja on 21-vuotias Kimi Räikkönen, jonka lunastamiseen sveitsiläistalli Sauberilta tallipäällikö Ron Dennisin on väitetty käyttäneen 160 miljoonaa markkaa. Se on paljon kuljettajasta, josta 13 kuukautta sitten kukaan ei tiennyt juuri mitään.

Räikkösen palkkaa McLarenilla voi vain arvailla, mutta epäilemättä se on enemmän kuin ne kuusi miljoonaa, jotka hänelle Sauberilla vuoden työstä italialaislähteiden mukaan maksettiin.

Yhdeksän MM-pistettä 15 kilpailussa Sauberin keskinkertaisella autolla on sensaatio. Samoin se, että Räikkönen on taistellut tallikumppaninsa, 23-vuotiaan suurlupaus Nick Heidfeldin kanssa tasapäisesti läpi kauden. Onhan Heidfeldillä takanaan pitkä ura F3:ssa, testipesti Mclarenilla sekä kisoja Prostin tallissa. Ajotunteihin ja kalustoon nähden Räikkönen on tehnyt ihmeen, jonka seurauksena Team Clerasil – joksi Räikkösen ja Heidfeldin iskuryhmää on formulapiireissä kutsuttu – hajoaa. Enteitä on ollut ilmassa alusta asti. Ajoihan Räikkönen jo ensimmäisessä kilpailussaan pisteille. Eniten ihmetystä aiheutti kuitenkin se, että hän oli kuskeista ainoa, joka ei ajanut ulos radalta koko viikonlopun aikana.

Kuka löysi tämän rattiin kiinnikasvaneen pojan? Vastausta pitää hakea Norjasta asti. Sikäläinen karting-yrittäjä Harald Huismann, Keke Rosbergin kilpakumppani prototyyppien C-sarjasta, oli nähnyt reilu vuosi sitten Räikkösen ajolinjat. Hän otti yhteyttä manageri David Robertsoniin, joka oli vain vuotta aiemmin töninyt teini-ikäisen Jenson Buttonin Williamsin F1-talliin.

"Tämä sinun pitää nähdä", Huismann oli sanonut.

Testimahdollisuus Sauberin tallissa syntyi lopulta David Robertsonin pojan, F3-luokassa Mika Saloa ja Häkkistä vastaan kilpailleen, Stevie Robertsonin ansiosta. Hän vakuuttui välittömästi Räikkösen taidoista.

Syyskuun 12. päivä vuonna 2000 Räikkönen istuu ensimmäisen kerran formula-autoon. 60-kiloisella pojalla on allaan Sauber Petronasin 800 hevosvoimaa, 600 hevosvoimaa enemmän kuin Formula Renaultissa, Räikkösen siihenastisessa työkalussa.

Räikkönen päättää ajaa juuri kuin sanotaan.

"Älä yritä sikana."

Ja Kimi ajaa rauhallisesti.

"Nyt voit rutistaa, mutta spinnaa mieluiten tuossa mutkassa."

Ja Kimi rutistaa ja spinnaa juuri siinä mutkassa.

Kolmantena testipäivänä Räikkönen on nopeampi kuin Sauberin tallikuski PedroDiniz.

Marraskuussa Räikkönen solmii kolmen vuoden sopimuksen Sauberin kanssa. Räikkösen sopimus muuttaa kerralla F1-rekrytoinnin. Tallit heräävät etsimään todellisia lahjakkuuksia alemmista autoluokista, jonka seurauksena formula ykkösiin nousee yhä nuorempia ja kokemattomampia kuskeja.

Voittamisen nälkä, nopeus radalla, ja briljantti uusien asioiden omaksumiskyky riittävät.

"Räikkönen. Bueno!", harmaantunut taksikuski jakaa suosiota pojalle, joka on juuri ajanut aika-ajoissa yhdeksänteen lähtöruutuun. Taksi vie kohti pientä Il Triuggion kylää, joka sijaitsee noin 20 kilometriä luoteeseen Monzan radalta. Sieltä löytyy rauha autourheilun suurimmille sankareillekin. Vehmaaseen rinteeseen nousseen kylän keskellä on vain yksi majoituspaikka, Hotel Fossati. Kolmen tähden hotelli on F1-tähtien turvakoti. Aulan seiniä koristavat sadat nimikirjoituksin varustetut valokuvat hotelliin majoittuneista piloteista. JJ Lehto. Carlos Reutemann. Niki Lauda. Michael Schumacher. Ayrton Senna. Hissin ovi on tapetoitu formulatallien räikeillä tarroilla.

Ero tavalliseen keskiluokan hotelliin selviää, kun keskustelee hotellin johtajan kanssa. Hotellin takaa löytyy helikopterikenttä. Hotellissa on Gerhard Berger-sviitti, ja kaksi Schumacher-sviittiä, joista suurempi – tottakai – on isoveljelle. Autotallissa uinuu Lamborghineja, Ferrareita ja Porscheja. Tenniskenttä voidaan hetkessä valjastaa pieneksi jalkapallokentäksi, mikäli joku kuskeista, usein Michael Schumacher, niin haluaa. Kellarissa on täydellisesti varustettu kuntosali. Aulan WC on niin puhdas, että sen lattiakaakeleille voisi kattaa piknikin. Hotellin portilla päivystää jatkuvasti turvamies, eikä ihan syyttä. Parinkymmenen formulagroupien joukko notkuu kisaviikonlopun aikana jatkuvasti hotellin edustalla.

Juuri kun aurinko on painunut mailleen, hoikka sänkitukka vilahtaa lobbyssa.

"Käyn syömässä. Jutellaan sitten", Räikkönen huikkaa. Ennen kuin hän ehtii harpata portaat alas kävelläkseen sadan metrin päässä sijaitsevaan ravintolaan, hotellin johtaja tarttuu tuttavallisesti kädestä.

"Kimi, Kimi."

Kun majoitusmestarin ylitsevuotava huomio hellittää, Räikkänen painuu iltaan. Mutta formulahotellissa piloteilta ei voi välttyä. Keke Rosbergin manageeraama, BAR-tallin Olivier Panis notkuu hotellin baarissa. Panisin mukana on blondattu, mustaan motoristitakkiin pukeutunut, vahvasti meikattu tyttöystävä. Panis nakkelee suuhunsa tiskin suolapaloja ja keskustelee hyväntuulisesti BAR-tallin muiden työntekijöiden kanssa. Prost-tallin Heinz-Harald Frenzenin kantaa ruskeaa salkkua ja näyttää pieneltä hänet ympäröivän seurueen keskellä.

Puoli kymmeneltä Räikkönen saapuu illalliseltaan. Hän on nauttinut salamipizzan. Ja ehkä oluen?

"Eeen, ei alkoholia ennen kisaa"

Räikkösellä on farkut ja väljä neulepaita, jonka rinnassa on luku 43. Hän heittäytyy lobbyn upottavalle sohvatuolille ja jää istumaan hieman lysyssä korjaamatta asentoaan. 8000 markan Nokian Zippoa hipelöidessään Räikkönen näyttää skeittarilta, jota moni asia ei voisi vähempää kiinnostaa.

Peter Sauberin kerrotaan hermostuneen siihen, että Räikkösen tallipaita roikkui aina löysien farkkujen päällä. Lopulta Kimi suostui luopumaan housuistaan, mutta tallipaita ei koskaan kadonnut housujen sisään. Räikkösen onkin sanottu olevan poika, joka kysyy liian usein miksi? Jos vastaus ei ole kyllin hyvin perusteltu, neuvo tai käsky jää noudattamatta. Äiti Paula Räikkönen on pitänyt suurempana ihmeenä Kimin suoriutumista armeijasta kuin toissavuotista voittoa Englannin Formula Renault-sarjassa.

Kun manageri Steve Robertson soitti Räikköselle ja kertoi tämän olevan nyt McLarenin mies, Räikkönen kommentoi nousuaan autourheilun toiseksi halutuimpaan talliin sanomalla "aha." Räikkösen viileys on paikoin miltei autistista, toisaalta juuri konemaisuus, ja kyky sulkea kaikki epäoleellinen pois mielestä, on hänen suurimpia vahvuuksiaan. Kun Räikkösen juomapullo hajosi kesken kisan Hungaroringilla, puolitoista litraa taikajuomaa pulppusi kypärään. Räikkönen ei nähnyt juuri mitään, ajoi pari kertaa nurmelle, mutta ei malttanut mennä varikolle, vaikka visiiri oli tahmeana sokerisesta nesteestä. Siinä kun Häkkistä on arvosteltu taistelutahdon puutteesta pienten vastoinkäymisten edessä, ajotyyliään vaihtamaan kykenevän Räikkösen väitetään puskevan eteenpäin vaikka kolmella renkaalla.

Yksi tarina. Kesä 1988. Porissa sataa kuin suihkussa seisoisi. Matti, Paula ja Rami Räikkönen värjöttelevät asuntoautossa. Isoveli Rami, taitava kartingkuski hänkin, on sanonut vanhemmilleen, ettei uskalla moisella kelillä ajaa. Perhe katselee sydän syrjällään kuinka omatekoinen kartingauto kiertää autiota rataa. Autoa kuljettaa 8-vuotias Kimi. Äiti toivoo, että poika tulisi jo pois. Vihdoin auto pysähtyy kauimpaan mutkaan. Kimi viittoo hurjasti vanhemmilleen, ja isä-Matti ryntää kaatosateeseen.

"Bensa loppui, tuo lisää."

Vuotta aiemmin Matti Räikkönen oli saanut tarpeekseen. Veljekset Kimi ja Rami kävivät mopollaan loputonta Päijänne-ajoa Espoon keskuksessa sijaitsevan omakotitalon pihanurmella. Jos nurmi on kuiva, se kasteltiin puutarhaletkulla jotta mopo saataisiin sladdiin ja rapa varmasti lentäisi. Isä päätti ostaa pojilleen karting-auton ja siirtää meluhaitan asvalttiradoille. Hän tuskin arvasi, mihin päätös lopulta johtaisi.

Hiomakoneen kuljettaja Matti Räikkönen teki pahimmilaan neljää työtä rahoittaakseen Kimin ja myöhemmin ralliautoiluun siirtyneen Ramin harrastuksen. Äiti Paula oli Kansaneläkelaitoksen virkailija.

"Nyt mulla on mahdollisuus maksaa isälle ja äidille takaisin. Monesti homma oli katkolla rahan takia", Kimi sanoo, eikä tyytyväisyyttä voi olla lukematta hänen kasvoiltaan.

Yht’äkkiä haastattelu keskeytyy. Hotellinjohtajan poika keekoilee paikalle suklaakakkulautanen kädessä.

Tähden on maistettava, on upeaa torttua, kertakaikkiaan.

“No thanks. No sweet", Kimi torjuu.

Räikköstäkin sparraava, kuuluisa fyysinen valmentaja Jukka Viitasaari sanoo, että Kimi on jättänyt ruokavaliostaan pois lähes kaiken rasvan, punaisen lihan ja sokerin.

“Hän syö terveellisemmin kuin moni huippuyleisurheilija."

Kuski vaalii hyvää kuntoaan kilpailukauden aikaan ennen kaikkea oikealla ravinnolla – se salamipizza oli poikkeus säännössä.

Viitasaaren mukaan Kimi juoksee 10 kilometriä alle 40 minuutin ja Cooper-testissä yli 3500 metriä. Vaikka formulakuskit ovat nykyään huippukuntoisia, ovat moiset tulokset poikkeuksellisia.

“Mika Salo juoksi 3200 metriä", Viitasaari tietää.

Kun Räikkönen on Suomessa, hän juoksee lapsuudenkotinsa maisemissa Espoon keskuksessa tai Helsingin keskuspuistossa yleensä yli 10 kilometriä kerrallaan. Kisapaikoilla Räikkösen tapana on hölkätä radat ympäri pariin kertaan.

Viitasaari pitää Räikkösen kehonhallintakykyä ilmiömäisenä.

“Kimistä olisi tullut voimistelija. Hän oppi käsilläseisonnan neljässä päivässä. Kipissä hän onnistui rekillä heti."

Räikkösen koordinaatiokykyä kehitetään monipuolisesti. Eräässä harjoitteessa jalkapallon päälle asetetaan metrin pituinen lauta, jolla Räikkönen tasapainoilee.

“Häkkinen oli nuoruudessaan sirkuskoulussa", Viitasaari muistuttaa.

Viitasaari on valmentanut lukuisia huippu-urheilijoita. Hänen mukaansa yhtä vahvaa voittamisentahtoa kuin Räikkösellä hän on tavannut ainoastaan Arto Bryggarella.

"Kun he epäonnistuvat, he eivät selittele. Itseasiassa he eivät juuri pysty puhuamaan, sillä he ovat niin pohjattoman pettyneitä itseensä, kun eivät pystyneet voittamaan."

Anekdootti: suuresti inhoamassaan armeijassa Kimi oli komppaniansa toiseksi paras suunnistaja. Edelle urheilujoukoissa kerkesi vain suunnistuksen maajoukkuemies.

Kilpakumppaneitten liika kunnioittaminen on epäilemättä voittamisen este. Mutta kai sellaisiakin kuskeja on, joita Kimi ihailee, joidenkin kuljettajien puhtaita ajolinjoja, tai jotain.

"Mulla ei ole mitään idoleita", Räikkönen sanoo.

Vain nipinnapin hän suostuu myöntämään, että Schumin ja Häkkisen täytyy olla hyviä kuljettajia, koska nämä ovat voittaneet maailmanmestaruuksia.

Naps. Naps. Naps. Kimi tuijottaa Zippoaan, näppäilee tekstiviestiä, vastailee lyhyesti ja hieroo niskaansa. Jos Kimin ammattitaitoa jossain asiassa yhä kyseenalaistetaan, niin julkisuuden hoitamisessa. Kokeneen urheilutoimittajan mukaan Kimi on itseasiassa lämmin ihminen, mutta ujous tekee käytöksestä kulmikasta ja vastaukset jäävät lyhytsanaiseksi. Suomalaiset ovat tottuneet urahteluun, mutta ulkomailla moinen tulkitaan epäkohteliaisuudeksi.

Räikkösen pidättyväisyys näkyy siinäkin, että hän ei ole juuri ystävystynyt muiden kuskien kanssa.

“Heidfeldin kanssa kävin kauden alussa pari kertaa ulkona. Nyt sekin on jäänyt. Ei mulla ole kuljettajissa sellaisia kavereita, joiden kanssa viettäisin aikaani."

Aiemmin samana päivänä formulapiirejä on järkyttänyt tieto italialaisen Alex Zanardin onnettomuudesta Cart-sarjassa. Zanardi on vaivutettu koomaan ja hänen molemmat jalkansa on jouduttu amputoimaan. Eikö Kimi pelkää? Eikö hänen äitinsä pelkää?

"En mä ajattele pelkoa. Jos ajattellisin, olisin väärässä ammatissa, mutta äidithän pelkää aina. Sellaisia ne naiset on."

Räikkösen lehdistösuhteita Suomessa koordinoiva Kikka Kuosmanen sanoo, että Kimi on tyyppi, jonka mielestä on vain yksinkertaisesti "makeeta" kiitää 360 kilometriä tunnissa. Makeeta, siinä se.

"Joo, mulla on tapana ottaa nokkaunet tuntia ennen kisaa", Räikkönen sanoo.

Jos Häkkinen on jäämies, Räikkönen on hiilihappojäämies. Ja sellainen mies tietää aina ongelmia tallikumppanille. Kyynisimmät brittitoimittajat ovat väittäneet McLarenin David Coulthardin olevan peloissaan Räikkösen suorituskyvystä. Jos Räikkönen pystyy voittamaan Coulthardin useasti ensi kaudella, voi vuonna 2003 McLarenin ohjaksissa olla kaksi suomalaista. Tosin piireissä epäillään vahvasti Mika Häkkisen paluuta.

"Jos Häkkistä alkaa vaippojen vaihto ja kotielämä ahdistaa, hän tulee takaisin, muuten ei", eräs brittitoimittaja on veikannut.

Kello on kymmenen, Kimin täytyy mennä nukkumaan, huomenna on kisa – tärkeä kisa, vihjaisee manageri Stevie Robertson. Mutta ei ihmepoika niin vaan nukkumaan pääse. Fanit vaanivat kaikkialla. Serie A:n jalkapallo-ottelua televisiosta seuranneet kaksi parikymppistä tyttöä iskevät kiinni. Automaattikamera naksuu, kun tähti valottuu filmille, mutta Kimi ei hymyile. Se ei ole hänen tapaistaan.

Hän virnistää.

Kimi Räikkönen ajoi Monzassa seitsemänneksi.

Mistä on taika-juoma tehty?

F1-selostajien mukaan F1-kuskien kisan aikana nauttiman "taikajuoman" koostumus on huippusalaisuus. Höpö, höpö.

F1-kuskit juovat 15-prosenttista kuntojuomaliuosta, kertoo fyysinen valmentaja Jukka Viitasaari.

Kyseessä on maltodextriinipohjainen hiilihydraattijuoma, johon on lisätty b-vitamiineja ja suolaa. Juomaa saa marja- tai hedelmämakuina. Useimmiten pilotit juovat samoja tunnettuja tehdasvalmisteita, joita mm. maratoonarit ja kilpapyöräilijät käyttävät.

File: Kimi Räikkönen

Pituus: 176
Paino: 62
Koti: Rivitalo Sveitsissä
Auto: C-Mersu ja Lexus
Intohimo: Lumilautailu
Koulutus: Melkein automekaanikko

4 kommenttia

kimifan GERMANY

26.1.2006 14:49

kimi ist der beste und süsseste den es gibt. kimi you are beatiful! KIMI WORLDCHAMPION 2006!
kimi forever alonso is terrible :o i love you all

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

En muista

2.5.2007 17:02

Ritari räikkönen.. ÄÄ ihan tyhmää.. Ei se mikää ritari oo!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

vanha veteraani

12.11.2007 03:19

Kimi,maailmassa on satoja miljoonia ihmisiä,mutta sinä olet maailman nopein mies! Fani

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tepsa79

4.5.2015 02:07

Jaa että 3200 metriä Cooperissa? Muistelen kyllä Salon itsensä sanoneen, että jotain 4000 menee. Tuollaisia 3000 m tuloksia nyt juoksee vähän yks ja toinen nuorimies, eikä todellakaan tarvitse olla huippu-urheilija. Intissäkin osa juoksi yli 3000.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi