Espanjalainen taiteilija Esther García López työskenteli aiemmin freelancerina ja jakoi usein töitään internetissä. Lópezin asiakkaita olivat lähinnä yritykset, mutta esimerkiksi hänen omalla Tumbr-tilillään on nähtävillä hänen henkilökohtaisempia projektejaan.
Kuten monille muillekin taiteilijoille nykypäivänä, myös Lópezille sosiaalinen media oli tärkein kanava markkinoida itseään. Työt jaetaan lähes aina ilmaiseksi kaikkien näkyville, jotta myös mahdolliset työnantajat saavat mielikuvan artistien taidoista.
Ihmiset kuitenkin jakavat taiteilijoiden teoksia eteenpäin eri alustoilla ilman kunnollisia lähteitä. Se vaikeuttaa alkuperäisten artistien löytymistä. Arvokkaat työtarjoukset ja kontaktit saattavat silloin jäädä saamatta.
Kun työt kreditoidaan oikein, saattaa alkaa tapahtua: lokakuun lopussa López sai sähköpostia espanjalaiselta yritykseltä mahdollisen työpaikan merkeissä. Yrityksen työntekijä kertoi, että oli törmännyt Facebookissa Lópezin tekemään kuvaan Lady Gagasta. Teoksen yhteydessä oli hänen nimensä ja linkki taitelijan Instagramiin. López teki yritykseen niin suuren vaikutuksen, että hänet palkattiin kokopäivätöihin.
guys, i just wanted to say i've received a job request because someone who reposted my art on facebook took the trouble to add a proper source.
— tetra (@TetraTheRipper) October 24, 2017
always credit authors. it's important.
1 kommentti
Someguru
2.12.2017 14:29
Erittäin hyvä
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin