Hei Tanja. Nukuin pommiin. Unessa olin tulossa haastattelemaan sinua. Nousin Espoon bussiin, jossa istui Jörn Donner trenchcoatissa, muovikassi kädessä. Tienvierustat olivat täynnä sadan metrin korkuisia Tanja Karpela alusvaatekuvia. Jäin pois Pitäjänmäellä huomatakseni olevani pahasti myöhässä ja olevani alasti. Tulkitsetko?
“Jesses! Ammattitaitoinen unientulkitsija... Olit alasti koska aiot kysyä menneeseen kohuun liittyviä kysymyksiä. Ehkä myös siksi, että ajattelit mun näkevän lävitsesi?”
Aika hyvä. Vertasit keväisen kohun jälkipuinneissa itseäsi valtiovarainministeri Antti Kalliomäkeen. Kalliomäki on pitkän linjan kansanedustaja, jonka menneisyyden ainoa väriläikkä on seiväshyppy. Eikö kanssasi samanlaisesta kohujulkisuudesta eduskuntaan pyristellyt Tony Halme olisi parempi vertailukohta?
“Kyllä sitä varmaan voi noinkin ajatella. Erona on ehkä se, että jos ajattelemme jotain muuta kansanedustajaa, jonka tausta on vaikka urheilupuolelta tai muualta julkisuudesta, niin heidän kohdallaan siitä ei ole nostettu niin värikästä tapahtumaa kuin omalla kohdallani.”
Tony Halmeen valinnasta nousi samanlainen kohu. Ihmeteltiin, miten tuollainen on onnistunut pääsemään eduskuntaan, ketkä sitä oikein äänestivät.
“Tilanne on nyt erilainen. Kaikki ministerit istuvat samassa hallituksessa, meillä jokaisella on sama kausi ja paljon puurtamista takana. Tuntuu oudolta, että samat vanhat tapahtumat kaivetaan aina uudestaan esiin.
Tullessani valituksi Miss Suomeksi olin vasta 19 tai 20-kesäinen, eli tosi nuori likka. Nyt olen kohta 35. Noista tapahtumista on aikaa. Tästä näkökulmasta katsottuna olisi yhtä hupaisaa, jos Antti Kalliomäestä kaivettaisiin lehteen viisitoista vuotta vanhoja kuvia, ja haastateltaisiin jotain hänen urheilu-uraansa seurannutta urheilutoimittajaa.”
Tuskinpa sieltä löytyisi mitään raflaavaa. Media rakastaa juuri niitä asioita, jotka ihmiset haluaisivat unohtaa.
“En halua unohtaa mitään. Siitä ei ole kysymys. On tausta sitten urheilupuolelta, tai niin kuin minulla missinä ja mallina, en halua sitä mitenkään häivyttää. Mulla on ihan hauskoja muistoja malliajoista. Mutta olisihan se aika kummallista, jos minulla ei olisi viidentoista vuoden jälkeen mitään muuta puhuttavaa.
Tässä vallitsee sama kaava kuin siinä luulossa, jonka mukaan tenavatähti on aina tenavatähti. Eräänä päivänä havahduin siihen kun tyttäreni koulusta kotiin tullessaan sanoi: Äiti, voitko kuvitella, kaverini väitti sun olleen joskus missi. Hah hah haa. Vuonna 1995 syntynyt Tyttö päästi oikein makeat naurut. Pakkohan siinä oli sanoa, että näin on päässyt kuule käymään.”
Tekisitkö kaiken uudestaan, Peter Nygårdit ja muut?
“No se nyt oli työkeikka siinä missä muutkin...”
Karmea äijähän se on. Mies jolla on maine.
“Siitä en tiedä mitään...Se on aina muistettava, että ihminen tekee valintoja ja ratkaisuja kunkin hetken tietämyksen ja kokemustensa mukaan.
Jälkiviisaus on aina kovin kivaa. Jälkikäteen osaa suunnitella kaiken niin hienosti, että pöytä on puhdas vielä viisikymppisenäkin. Jokainen meistä tekee virheitä, niin olen minäkin tehnyt. Sekä yksityiselämässä että julkisuudessa.
Itselleen täytyy kuitenkin olla armollinen, tai realistinen. Näiden kokemusten jälkeen, nyt kun ikääkin on tullut lisää teen kaikkeni, jotta omat lapseni harkitsisivat jotain hieman helpompaa polkua.”
Olet ajanut lapsia suojelevia lakialoitteita, esimerkiksi ikärajoja teeveeleffoille ja lapsilukkoja internetiin. Mallin ammatissa on mielestäni vähintään yhtä vaarallisia piirteitä kuin väkivaltaelokuvissa. Esimerkiksi lievää pedofililiaa sekä semiprostituutiota.
“Äitinä haluan suojella lapsiani kaikelta pahalta, mutta lapset tekevät aikuistuessaan omat ratkaisunsa.
Mallimaailmassa on paljon sellaisia piirteitä, että täytyy olla todella varovainen. Kaikissa ammateissa on tietysti omat riskinsä...niin mallinammatissakin. En tiedä nykyisestä alasta juuri mitään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että palkkaerot ovat suuret ja kuvaussessioissa sinusta otetaan irti kaikki mahdollinen. Mallin homma on urakkahommaa, eli kuvauksia jatketaan niin pitkälle kuin valoa riittää. Ei voi unohtaa, että vaikka julkisuudessa mallin ammatista annetaan kuvaa luksuselämästä, minä en ainakaan sellaista kohdannut.”
Mallin ammatin luksusta on julkisuus. Malliksi halutaan, jotta päästäisiin julkisuuteen.
“Juuri tehdyn kyselyn mukaan nuoret tytöt ja pojat haluavat välttämättä julkisuuteen. He haluavat oman teeveeohjelman tai jotain muuta. Itse olin julkisuuteen tullessani nuori, sinisilmäinen ja naiivi....Mitähän olin äsken oikein sanomassa. Nyt katosi, ajatus katkesi oikein kunnolla. Se oli varmaan näin tärkeätä.
Niin, se oli tästä nuorten suuresta halukkuudesta päästä julkisuuteen. Mulla ei ollut aikoinani mitään hajua millaista julkisuus on. Kuvittelin ihan vilpittömästi, että se on hetken juttu, max vuosi, ja sitten voin jatkaa normaalia elämää. Näin naiivisti siihen aikaan kuvittelin.
Nuorille pitäisi saada viestittyä mitä julkisuus oikeasti merkitsee. Että mennessäsi julkisuuteen menetät nuoruuden. Et voi elää enää samalla tavalla kuin muut samanikäiset. Yhdessä reissaaminen, matkustaminen, harrastaminen ja noihin ikävuosiin kuuluva sosiaalinen kanssakäyminen on huomattavasti rajoitetumpaa kuin muilla. Jos menet kerrankin ulos, otsikot kirkuvat sinun juhlineen railakkaasti.”
Olen eri mieltä. Minun mielestäni myös julkkisnuori pystyy elämään ihan normaalisti. Se on asennekysymys. Sekoilu kuuluu nuoruuteen, jeesustelu politiikkaan...
Sinua on nimitetty median pyörittäjäksi, ja kieltämättä sinulla on sillä saralla lahjakkuutta. Olet onnistunut kääntämään sinuun kohdistuneet hyökkäykset kansalaisten sympatiaksi?
“Henkilökohtaisesti en ole kääntänyt mitään. Kirjoitin avoimen kirjeen, koska Ilta Sanomien kolumni oli alatyylisyydessään jonkun näköinen ennätys.
Minun oli katsottava tilannetta paitsi poliitikkona myös äitinä. Lapset tietävät miten asiat todellisuudessa ovat, mutta silti julkisuudella on aikamoinen vaikutus. Kun näen heidän kärsivän...
On suunnattoman naivia kuvitella jonkun pyörittävän Suomen mediaa. Viestintävälineet toimivat täysin itsenäisesti. Ne päättävät ketä haluavat haastatella ja millä sävyllä jotain asiaa lähestytään. Voin vaikuttaa asioihin vain omilla sitaateillani.
Se mikä on oudointa on sukupuoliero. Eero Heinäluomaa kehutaan siitä miten taitavasti hän pyörittää mediaa. Se on hänelle meriitti, mutta kun väitetty pyörittäjä on nainen asia on kaikkea muuta kuin meriitti.”
Käydään menneisyydessä. Samat lehdet, jotka ovat nyt olleet niittaamassa sinua, hehkuttivat täysin kritiikittömästi valintaasi kansanedustajaksi. Kirjoitukset olivat silkkaa silitystä miesystävineen ja lapsisympatioineen?
“Riippuu miten kauas menneisyyteen mennään...En ole koskaan soittanut lehteen ja pyytänyt tekemään juttua. Romanssit tai väitetyt romanssit eivät varmasti ole minusta lähtöisin. Eivätkä monet muutkaan jutut.”
Et siis pyytänyt IS:n päätoimittajaa kirjoittamaan positiivisesti Intian matkastasi?
“En. IS:n toimittaja halusi välttämättä tulla Intiaan. Keskustelin pääministerin kanssa ja tiedotin asiasta. Olen evlut, mutta selvitin, ettei yksityinen lomamatkani ole ristiriidassa kirkollisasioita vastaavan ministerin roolini kanssa. Kun IS:sta tuli soittoja, että me tullaan sinne ja me tullaan tänne sanoin toimittajalle toivovani, ettei kukaan tule, koska tämä on minun ja lasten yksityinen matka. Hän sanoi, ettei hän voi sitä päättää, että minun on keskusteltava asiasta päätoimittajan kanssa. Esitin tämän saman toiveen myös päätoimittajalle. Halusin oikaista tämän väitteen.”
Olin kovasti sinua vastaan kun sinut valittiin kulttuuriministeriksi... Intian matkasi oli minun mielestäni yllättävä fiilisveto. Otit riskin poliittisen uskottavuutesi suhteen.
“Tapasin Amman jo silloin kun hän kävi Suomessa. Painotan olevani meditaatiossa todella harjoittelija. Suoritan, ja kun pitäisi tyhjentää mieli huomaan ajattelevani sitä, ettei saa ajatella mitään. Olen ihan alkumetreillä. Meditaatio on kuitenkin tuonut elämääni rauhaa. Minulla on kaikenlaisten skenaarioiden ja taustamotivaatioiden pyörittäjiä etsittäessä levollinen olo. Olen puhunut vilpittömästi totta. Palaan vielä mainitsemaani mediahehkutukseen. Itse en ole kokenut sitä ihan hehkutuksena...”
Sellaisena se näyttäytyi lukijalle. Kritiikittömänä lässytyksenä.
“Ajatellaan vaikka Suomen Kuvalehteä, jonka kanteen oli laitettu kuvani. Ne, jotka eivät ostaneet lehteä luulivat, että olen antanut lehdelle haastattelun. Kuitenkaan sisäsivuilla ei ollut minulta sitaattiakaan. Lukijalle syntyi kuva poliitikosta, joka tarjoilee itseään julkisuuteen. Arvostellessani mediaa haluan muistuttaa siitä, että olen arvostellut vain muutamaa tahoa. Valtaosa Suomen mediasta toimii todella hyvin. Suurin osa on ihan oikeasti todella korkealaatuista. Toimittajillamme on valtavan hyvä koulutustaso, ja suurin osa on moraalisesti ja eettisesti journalismin sääntöjä noudattavaa. Se pitää muistaa, että olen kohdistanut kritiikkini hyvin pieneen joukkoon, jota olen kutsunut hyvä veli- verkostoksi.
On vihjailtu, että olen herkkä kritiikille. En ole. Minua on kritisoitu todella paljon, ja jokaisella on edelleen täysi oikeus pitää minua hyvänä tai huonona ministerinä. Vääriä väitteitä ei voi kuitenkaan esittää. Mukana on ollut ripaus sovinismiakin, asioita on lähestytty tietyllä tavalla. Mutta jos vielä katsoo tarkemmin IS:n kirjoittelua...Ensimmäisenä kesänä julkaistiin juttu otsikolla Missä Tanja luuraa. Olin silloin kesälomalla niin kuin muutkin ministerit.”
Kyllä kaikki poliitikot ovat suurennuslasin alla. Heidän kuuluu olla. Toisaalta tutkitaan taksikuitteja ja sen sellaista.
“Kyllä, ja elatusmaksuja. Sen lisäksi on miesgalleriaa. Siitäkin on jonkin verran kokemuksia...Vaikka kaikki eivät siitä pidä eivätkä sitä noudatakaan, vedän itse rajan julkisen ja yksityisen elämän välille. Se on tapa hallita omaa elämää. Olen huomannut olevani antipatioita herättävä henkilö. Aistin asian tavatessani uuden ihmisen.”
Toimittajat varoittivat Karpelan jauhavan liturgiaa kuin tiibetiläinen rukousmylly. Että siltä on punainen lanka kateissa, ja välillä sen puhe on ulkoa opittua. Onko puheesi sisällyksettömyys ikäkysymys?
“Uskon, että minuus alkaa muotoutua kolmenkympin tietämillä. Vasta siinä iässä alkaa tajuta, mitkä ovat itselle tärkeitä asioita. Aika kaksikymppisestä kolmeenkymppiin menee hujauksessa.
Väliin mahtuu perheen perustaminen, vanhemmuus ja opiskelu. Kolmekymppisenä alkaa nähdä, että elämällä on päätepiste. Sellaiset kliseemäiset kysymykset kuin miksi minä olen täällä konkretisoituvat kolmenkympin jälkeen. Jokainen käy läpi nämä kliseet ennemmin tai myöhemmin.”
Voit pelata politiikassa itsesi vaikka kuinka korkealle, jos saat puettua sinulle itsellesi tärkeät asiat svengaavaan muotoon. Tunnistatko itsessäsi tuon jargonrukousmylly Karpelan?
“Kyllä tuo kritiikki on paikallaan. Olen ollut niin äärimmäisen tiukka julkisen ja yksityisen elämän välillä...”
Että virallinen jargon pamahtaa päälle?
“Politiikalla on oma kieli, munkkilatina. Käytämme sitä puhuessamme eduskunnassa lakialoitteista, koska se on yhteinen tapa viestiä.”
Älä käytä sitä puhuessasi minulle!
“Se tarttuu, se on kuin flunssa, joka tarttuu. Mutta ymmärrän kyllä kritiikin, se kuulostaa varmaan aika karmealta. Sitä vaan yhtäkkiä huomaa käyttävänsä sitä.”
Mutta onhan olemassa myös nuoria poliitikkoja, jotka eivät käytä jargonia. Tavatessani esimerkiksi Rosa Meriläistä en ole tuntenut joutuneeni jargonin jyräämäksi. Ja sinuun verrattuna Meriläinen on saanut osakseen vähintään yhtä kovaa julkista myllytystä.
“Niinpä. Poliitikkonaisen ulkonaista habitusta arvioidaan aika armottomasti. Tuomioja on hyvä ministeri ja fiksu tyyppi, mutta kirjoitetaanko hänen lippalakistaan tai maan mainiosta laukustaan siten, että hänen uskottavuutensa olisi vaatteista kiinni?
Minäkin saan silloin tällöin kuulla miten pitäisi olla. Pitää olla juuri niin, miten itsestä tuntuu hyvältä.”
Roiskeläppä oli kohu sinänsä, mutta se mikä minua Meriläisessä ihastutti oli huumemokaan ja teeveessä pyörtymiseen liittyvä vilpittömyys, juuri se, ettei hän hallitse jokaista julkisuuden koukeroa. Sama rentous ja siihen yhdistyvä idealismi tekee presidentti Halosesta suuren.
Sinulle on siunaantunut mainetta miestennielijänä. Tämä on juuri sellainen kärpässarjan asia jonka voisit kääntää itsellesi tyyliin: Tykkään miehistä. So what?
“Olen samaa mieltä siitä, ettei seurusteleminen ole mikään big deal, mutta homma alkaa mättää silloin kun asiat esitetään sellaisessa valossa että itselle tulee tyrkkyyntynyt olo. Liian useasti miesystäviini liittyvä “uutisointi” on perustunut pelkkiin juoruihin.
Takana ei ole ollut mitään. Kun näitä keräillään vuosi toisensa perään ja otetaan säännöllisesti esille, miehiä alkaa jossain vaiheessa olla melkoinen galleria. Mutta olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että jokaisella on oikeus tavata ja pitää hauskaa. Tällä hetkellä tosin mieselämä on rajoittunut kotiin, työhön ja koirapuistoon…”
Hei, mä en halua tietää!
“Enkä minä kertoisi... Unelmia on, mutta ei mitään vapaa-ajan vietto-ongelmia. Vielä jargonista, esiintymisistä ja muista...Olen varonut, koska olen ollut extrasuuren suurennuslasin alla. Mutta koko ajan oppii lisää.”
Olisit rennosti oma itsesi. Niin et häviäisi mitään.
“Olen täsmälleen samaa mieltä. Omana itsenä on levollinen olo. Ei tarvitse miettiä voinko mennä Intiaan vai en.
Sekin täytyy muistaa, että ihmiset ovat fiksuja. Median rimanalitukset eivät yksinkertaisesti mene läpi.
Siitäkin olen samaa mieltä, että poliitikon on hyvä tuntea ja näyttää tunteensa. Muuten ei pysty empatiaan. Ei pysty asettumaan ihmisten asemaan.
Tunneäly on tässä hommassa tärkeää. Teflon ei ole päätöksenteon kannalta hyvä asia.”
Puhutaan lopuksi kulttuurista. Minun mielestäni ihmisen kulttuuriharrastuksesta ei kerro yhtään mitään onko hänellä kirjahyllyä olohuoneessa. Mitä luet parhaillaan?
“Paolo Coelhon Alkemistia. Sitä ennen luin Sänkyyn ja vuoteeseen. Ja Da Vinci koodin, sehän on pakko lukea. Lapsille luen tietysti paljon.”
Tuo on aika viihteellistä kamaa. Samaa kamaa luetaan Sarasvuon kursseilla. Luetko ollenkaan ns. hard core kirjallisuutta, esimerkiksi Dostojevskia?
“Yritän, mutta siihen tarvitaan aikaa. Lomamatkalla saatan lukea neljäkin sisällöltään painavampaa kirjaa. Olen lukenut aina paljon, lapsesta asti. Kirja on toinen elämä. Pakoreitti muuhun maailmaan. Sinuhe Egyptiläisen kokemusta ei välttämättä saa omasta elämästä ollenkaan.”
Elokuva pystyy joskus välittämään samalla tavalla kauneutta ja totuutta. Vaikka sadun keinoin. Oletko nähnyt Aki Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä?
“Luin artikkelin kyseisestä leffasta jostain muun maalaisesta lehdestä. Sen näkökulma teki vaikutuksen. Se miten ranskalainen näkee suomalaiset, sen millaisia me olemme. Hiljaisuuden. Sana siellä, toinen täällä.”
On hienoa olla suomalainen.
“Juuri niin. Ei meidän tarvitse olla paljon puhuvia tai temperamenttisia italialaisia. Uskon, että menestystä on tullut juuri tuon omintakeisuuden vuoksi.”
FILE: Tanja Karpela
- Ikä: 34
- Auto: Volvo
- Siviilisääty: Eronnut
- Tuoksu: Mausteinen
Tanja Karpela 1x2
City kysyi kesäkuussa lukijoiltaan, mitä mieltä Tanja Karpelasta. 600 lukijaa kertoi.Arvioi Tanja Karpelan älykkyysosamäärä, kun se keskimäärin ihmisellä on 100: (mediaani) 110
Tanja Karpela seurusteli Sauli Niinistön kanssa vain edistääkseen omaa uraansa
- Ei 54 %
- Kyllä 28 %
- Ei osaa sanoa 18 %
Tanja Karpelalla on ollut suhde
- pääministeri Matti Vanhaseen 34 %
- vaateguru Peter Nygårdiin 34 %
- ammalainen Mikko von Hertzeniin 32 %
- Eagles-rumpali Scott Cragoon 29 %
- yliasiamies Esko Ahoon 13 %
- ei kehenkään edellämainituista 21 %
Ilkka Kanerva on yrittänyt iskeä Tanja Karpelaa
- Kyllä 80 %
- Ei 20 %
Pitää Karpelan mieselämää kulttuuriministerille epäsopivana
- Ei, miesasiat ovat hänen oma asiansa 84 %
- Kyllä 12 %
- Ei osaa sanoa 4 %
Kumpaa uskoo Ilta-Sanomat–Tanja Karpela -kiistassa
- Ei kumpaakaan 39 %
- Tanja Karpelaa 35 %
- Ilta-Sanomia 26 %
Onko kateellinen Tanja Karpelalle
- Ei 91 %
- Kyllä 9 %
Verrattuna muihin kulttuuriministereihin, Tanja Karpela on parempi kuin
- Suvi Lindén 27 %
- Tytti Isohookana-Asunmaa 19 %
- Kaarina Dromberg 14 %
- Suvi-Anne Siimes 10 %
- Claes Andersson 6 %
- Yhtä hyvä kulttuuriministeri
- kuin muut 45 %
- Huonompi kulttuuriministeri kuin muut 18 %
36 kommenttia
SamiXYZ
16.7.2005 14:01
Tökerö juttu ja vielä tökerömpi piirros Karpelasta lehden kannessa. Ei ainakaan voi olla epäselvää mitä mieltä Jaana Rinne on kulttuuriministeristämme. (Tosin Rinteen omat mielipiteet nyt loistavat muutenkin hänen joka helvetin jutusta.) Pientä, pientä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
lunatic_moon
17.7.2005 12:41
Mielestäni Rinne alitti itsensä tällä kertaa. Hän on olevinaan jotain niin suurta ja ihmeellistä. Aina tulee hänen artikkelinsa luettua, mutta joka kerran oksettaa vielä enemmän.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
mandy_83
17.7.2005 15:08
Tanja Karpela on fiksu nainen joka on täynnä hyviä mielipiteitä. Rinne yritti saada Tanjaa puhumaan yli suunsa, muttei onnistunut.. Ähäkutti!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
AAA111
18.7.2005 11:00
Ai tökerö piirros. Oliko se mahdollisesti ensimmäinen pilapiirros jonka olet nähnyt?!
Karpelalla on ollut ainakin aikaisemmin ärsyttävä tapa vastailla haastatteluissa toistelemalla ulkoa opittuja fraaseja ja puhumalla käytännössä tyhjää. Ei tosin ole ainoa poliitikko joka näin tekee.
Esimerkki miten poliitikko pelaa haastattelussa aikaa (vastaus mihin tahansa kysymykseen): niin on hyvä, että näistä asioista puhutaan ja me olemme näistä asioista puhuneet ja minusta on hyvä että tällaisista tärkeistä, jokaista koskettavista asioista puhutaan ja tokihan on niin, että kanslaisten syviä rivejä pitää kuunnella ja kansahan viimekädessä päättää ja kansalaisten kanssa pitää keskustella...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
mariae
18.7.2005 11:21
Haastattelua lukiessaan sitä haluaisi saada kuulla haastateltavan, eti haastattelijan mielipiteitä. Oliko Tanja Karpelalta ironinen heitto tuo suomalaisten toimittajien korkea koulutustaso- juttu, kun toisella puolella pöytää istuu ilmiselvästi ihminen, joka ei tiedä mitä on tekemässä ja ketä varten? Voisiko joku tehdä haastattelun Jaana Rinteestä, että hän pääsisi kerrankin luvan kanssa kertomaan ajatuksiaan ja mielipiteitään koko sivun täydeltä?!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
NakkiMaggara
18.7.2005 12:33
Ensin luin juttua ihan mielenkiinnolla koska Karpelan vastaukset olivat kohtuufiksuja. Pidemmälle edetessäni kiinnostus lopahti nopeasti koska juttu ei ollut niinkään Karpelasta kuin Jaana Rinteestä haastattelemassa Karpelaa. Kenties Rinne haluaa olla rempseä ja coolisti radikaali mutta lopputulos on haastatteluna amatöörimäinen. Olisiko tässä jonkinlaista kilpailuyritystä Waltterin kanssa? Camp kuitenkin yleensä heittää ihan osuvia ja vähemmän (ainakaan niin suorasti) itseään korostavia kysymyksiä ja välikommentteja. Tässä haastattelussa esim. tuo "Hei mä en halua tietää!" toi mieleen yläasteelaisen tytön sanomassa jotain mukahauskaa (ja tilanteeseen töksähtävää) koska kaikki kaverit tuijottavat odottavasti. Pähkinänkuoressa: haastatteluja voi tehdä myös coolisti, mutta se tuskin tapahtuu korostamalla haastattelijaa tai ohjaamalla liikaa. (Haastattelija voi alkaa kuulua lisääkin kunhan on kasvanut tyylikkäästi ainakin jonkinasteiseksi ilmiöksi, jonka ajatuksista ihmiset ovat kiinnostuneet.)
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
juhanii
21.7.2005 15:06
Rinteen niin kutsutuissa haastatteluissa on mielestäni melko vaihteleva taso. Täytyy kuitenkin muistaa, että ne ilmestyvät otsikolla Jaana Rinne Talk Show, mikä antaa tiettyjä vapauksia.
Itseäni kuitenkin ihmetyttää, että toimituksessa ei puututa tuollaisiin yläastelehdestä tyylillisesti repäistyihin seikkoihin, joita ketjussa on jo mainittukin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Tinku_
21.7.2005 20:15
Mielenkiintoista että kanteen ette laittaneet tyypillistä City-lehden kansikuvaa, eli valokuvaa, vaan pilapiirroksen. Monestako julkkiksesta olette laittaneet pilapiirroksen lehden kanteen? Montako pilapiirrosta yleensäkään on laitettu kanteen? Ja mistähän kumman syystä Karpela saa tällaista "erityiskohtelua"? Sorrutte samaan **skaan mitä keltainen lehdistö.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Naaras-Noora
24.7.2005 21:51
Siis v**** mitä paskaa!! Toimittajalla oli melkoinen ennakkoasenne, eihän oo trendikästä tykätä Karpelasta jne jne.
Oikeest jotain rajaa. Tanja on asia-mimmi ja vaikkei oliskaan niin ei ministeriä (tai ketään) saa haastatella noin epäpätevästi ja tylysti.
Toimittaja osoittaa artikkelissaan olevansa täydellinen idiootti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Antto
24.7.2005 21:54
Jaana Rinne haastattelemassa Jaana Rinnettä aiheesta Jaana Rinne.
Ketä kiinnostaa? Käsi ylös? Ai ei ketään. No miksi HELVETISSÄ niinkin hyvässä lehdessä kuin City julkaistaan tuollaista skeidaa?!
Jää kyllä jatkossa aivan takuulla lukematta ko akan raapustelut, tulee huono olo.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ian_Kilminster
25.7.2005 00:55
Jaana Rinne on Jaana Rinne. Pakko saada hyvä juttu, jos ei muuten ni vääristelemällä totuutta tai keksimällä sitä itse. Hyvänä esimerkkinä kaverini haastattelu jonkin aikaa sitten, jossa toimittaja otti oikeudeuden muutoksiin ja vääristeli kaverini puheet melkein päinvastaisiksi. Paska akka.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
demsku
25.7.2005 22:16
Yleensä en niin hirveästi säälisi kepulaista poliittikkoa, mutta tämä oli kaikkien aikojen huonoin lehtihaastattelu. Sympatiat ehdottomasti Karpelan puolella. Miten on saattanut hänellä kärsivällisyys riittää tollasen bitchin kanssa. Enpä olisi tuollasta paskaa edes aloittanut lukemaan jos oisin tiennyt mitä tuleman pitää...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pressi
26.7.2005 00:48
Jostain syystä minulle on jo kauan sitten kehittynyt näkemys, että Jaana Rinne on täydellinen punaviiniä lipittävä trendipelle, joka ”henkisen työn tekijänä” kuvittelee olevansa ajatustensa tasoltaan kaikkia muita korkeammalla. Tässä se taas nähtiin Jaana, et ole! Tanja Karpela pöllytti sinua tuossa haastattelussasi 6-0. Pisteet ja kumarrus Tanjalle. Eipä auta edes Dostojevskien lukemisella kehuskelu. On muuten naurettavan tarkoitushakuista yrittää rinnastaa Karpela kaikista Suomen julkkispoliitikoista ainoastaan Tony Halmeeseen. Noh, mitä muuta voi Jaana Rinteeltä odottaa…
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sepis
26.7.2005 16:24
Faktaa lienee se, että artikkelin lukeneille varmastikkin suurelle osalle tuli mieleen että Karpela on hyvä ja Jaana huono. Ei Jaana voi tympeydessään olla niin tyhmä että ei tätä näe.
Ehkäpä Jaana Rinteellä on tarkoituksesta tuo hieman ylikorostunut negatiivinen tyyli esittää asiat kirjoituksissaan. Herättäähän tuo mielenkiintoa toimittajan juttuja kohtaan ja mielenkiintoinen huono juttu lienee lehdelle parempi kuin mielenkiinnoton puiseva hyvä juttu.
Cityn tasoon Jaana kyllä sopii ja tuo omaa piristystä. City kun nyt ei omasta mielestäni ole mikään journalismin kultainen sarvi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
tuija2
27.7.2005 10:07
kylläpä oli vuoden huonoin haastattelu. olisit hyvä rinne edes yrittänyt. toisaalta, sait ainakin karpelan loistamaan rinnallasi kirkkaasti. sorry
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hewoinen
28.7.2005 19:52
Minä uskon, että egomaanikko Rinne vain nautiskelee saadessaan tavis-palkkaorjien vihantunteet pinnalle. Näin hän luultavasti kuvittelee, mutta reaktio tulee paljon laajemmalta rintamalta.
Pistää pään pyörälle, kun toimittaja vapaaehtoisesti tekee itsestään näin totaalisen palikan. Toinen tulkintani onkin, että Rinne oman maineensa ja arvostuksensa täydellisellä kustannuksella haluaa nostattaa Karpelan arvostusta. Aikaisempien haastattelujen valossa tätä ajatusta on kuitenkin hyvin vaikea uskoa todeksi.
Jos ei muuta niin Rinne onnistuu tyydyttämään helvetin monen ihmisen vahingonilon tarpeet. Niin totaalisen surkean esityksen hän tällä kertaa tarjosi. Nimenomaan nämä "hardcore kirjailija Dostojevski" ja "hEi mÄ eN HaLuA tIeTäÄ!" -kommentit tuovat pintaan voimakkaimmat myötähäpeän tunteet.
Toivoisi Cityn hakevan lukijoiden mielenkiintoa jollain kunnianhimoisella tavalla eikä raflata vihatulla toimittajalla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
menomonen
31.7.2005 20:32
Täysin samaa mieltä. Jaana Rinne on itsekeskeinen toimittaja, joka kuvittelee olevansa ihailtujen katseiden kohteena "kaveeratessaan niin tyylikkäästi" julkkisten kanssa.
Toivottavasti Rinne tajuaa, että hänen tyylinsä on enemmänkin säälittävää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
menomonen
31.7.2005 20:32
Täysin samaa mieltä. Jaana Rinne on itsekeskeinen toimittaja, joka kuvittelee olevansa ihailtujen katseiden kohteena "kaveeratessaan niin tyylikkäästi" julkkisten kanssa.
Toivottavasti Rinne tajuaa, että hänen tyylinsä on enemmänkin säälittävää.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
adelante
3.8.2005 15:22
Joopajoo. Mä olin vaivautunut koko ajan kun luin tuota haastattelua. Karpelan puolesta siis. On se vaan aika mimmi jos pystyy vastailemaan hillitysti ja asiallisesti tollaseen skeidaan mitä jo edellä parjattu toimittaja esitti.
Ehkä toimittajan tarkotus olikin saada salaa sympatiat Karpelan puolelle. Onhan se nii paljo turhaa p****a niskaansa saanu. Tsemppiä molemmille!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
E_A
4.8.2005 22:33
Tanja on rautainen mimmi!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
dgsdg
5.8.2005 11:40
Lopeta jo Jaana Rinne noiden paskajuttujen väsääminen. Ei ole älynlahjat korkealla tasolla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
karelia
7.8.2005 15:40
yllätyin ku jaana rinne sai näin paljon negatiivista kritiikkiä muilta tämän jutun lukijoita. ite koen piristävänä sen, että haastattelija nimenomaan tuo omia mielipiteitään esille, eikä esiinny jonkinlaisena kasvottomana julkkisten myötäilijöinä.
Matti-Esko Hytönen on tässä parhaimmistoa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Marja_K
8.8.2005 14:16
Onkohan se sitten hirmu älykäs tapa sanoa omia mielipiteitään vittuilemalla päin naamaa... Tuskimpa vaan. En itse ehkä ole mikään Karpelan ykkösfani mutta oli haastateltavana kuka tahansa niin ihan naurettavaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
fffff
9.8.2005 20:35
olisi tietenkin kiinnostavaa kuulla Jaana Rinteen mietteitä tuollaisen rimanalituksen jälkimainingeissa...?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
materaana
11.8.2005 03:58
toisinaan rinteen haastattelujen raikuvasta ironiasta haastateltavaa kohtaan nauttineena alan muiden mukana vasya loputtomaan jo hairitsevaksi nousseeseen toimittajan itsensa korostamisen tarpeeseen seka piristavan valppauden rajalta halpamaisen epakunnioituksen puolelle lipsuvaan halveksuntaan joka huokui kisojen yli kayvan myrskyn lailla tappavasti itsensa miss rinteen edustajan eli suomen tasavallan kulttuuriministerin kasvoille josta johtuen mietinkin olisiko city-lehden tarpeen tarkistaa linjaustaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
teekuppi
11.8.2005 12:50
En ole nähnyt uusinta city-lehteä, mutta netissä luettavana olevissa artikkeleissa ei näy Jaana Rinteen nimeä. Olisikohan tällä kritiikkivyöryllä asiaan merkitystä? Toivottavasti, sillä niin itsekeskeisen toimittajan juttuja ei pysty lukea raivostumatta..
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Vi-agra
14.8.2005 22:12
voi jaana hyvä, just how small dick can you have?????
Vastaa kommenttiinhanki elämä ja lakkaa kirjottamasta tuota skeidaa. ketään ei kiinnosta joku nobody jaanarinne vaan ne ihmiset joita "haastattelet". hyvää loppuelämää.
Vastaa kommenttiin
Amma-Astrologi
16.8.2005 12:39
Suorastaan naiivin provokatiivinen haastattelu todellakin, mutta täysin toisin kuin useimmat kommentoijat ovat ymmärtäneet. Ajatte täysillä miinaan.
Tämäkin palsta näyttää olevan täynnä täysiä pahvipäitä. Kommenttien kirjoittajat päästävät Karpelan kuin koiran veräjästä lähes poikkeuksetta olettaessaan, että Rinne on tosissaan mollauksessaan...
Sanon, että kyse on astroturfingista niinkuin edellä joku käytännössä arvelikin. Vaikuttaa siltä kuin Rinne suorastaan tekeytyisi typeräksi, jotta Karpela voisi rennonhauskasti puhua asiaa... Muistakaa nuoret: Uusi media - uudet kujeet...
Rinteesstä: Mamma on älykkäämpi kuin 99% tässä kommentoinneista. Hänelle teidän lokanne on pikkujuttu mikäli motiivi on olettamani.
Oma käsitykseni Tanja Karpelasta ministerinä ei ole kovin kaksinen, eikä tämä haastattelu sitä myöskään missään nimessä suuntaan tai toiseen muuttanut.
Omasta mielestäni Karpela on lööppimanipulaattori ja vaikuttaa täysin läpinäkyvästi kaksinaismoralistinelta pyrkyriltä, joka näkee märkiä unia presidentintekemisestä ja todennäköisesti itsestään presidentin vaimona. Korostan toki, että tämä on vain oma mielipiteeni.
Mielestäni Karpela on saanut mitä ansaitsikin paskan ruvetessa lentämään täysin hänen omasta aloitteestaan mitä tulee julkisuuden presidenttipelin käynnistämiseen törkeällä iskulla Niinistön vyön alle.
A-A
PS "Olin silloin 20-kymppinen, nyt olen 35..." Huoh...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
JAANAONPASKA
18.8.2005 13:13
JAANA KUOLE HUORA!!!!!!!!!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
jenkkav
5.9.2005 12:20
huh huh... paskoin haastattelu mita lukenut pitkaan aikaan... mutta mita me pienista kunei ne pienetkaan meista
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
what
17.9.2005 23:38
Rinteellä ei ole ulkonäköä, eikä älyä edes tehdä samaa.... aluksi jotkut menee ulkonäön takia, mutta ei mene kauaa, kun sitä älyäkin tarvitaan......
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
janus99
22.9.2005 14:53
huorrakatja
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Maru75
15.1.2006 23:26
Puuttumatta nyt toimittajan epäkohteliaaseen haastattelutyyliin...
Mielestäni on epäreilua, että älyllisesti keskinkertainen ihminen voi pelkän ulkonäön ansiosta kohota ministeriksi asti ohi kaikkien niiden lukemattomien, jotka olisivat tehtävään paljon pätevämpiä. Tätä taustaa vasten on ihan ymmärrettävää, ettei Karpelaa kohtaan paljon sympatioita tunneta, edes Keskustan itsensä piirissä, jossa hän on varmasti ohittanut monen ahkerasti työtä tehneen rivijäsenen. Karpela on oppinut käyttämään mediaa härskisti hyväkseen, mikä onkin missille välttämätöntä jos aikoo menestyä, mutta hänen ei olisi koskaan pitänyt päästä käyttämään palstatilaansa ministeriksi nousuun asti. Esimerkiksi tekijänoikeuslain tyriminen on yksinomaan Karpelan epäpätevyyttä, josta me kaikki saamme nyt maksaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
iso viha
10.3.2006 23:27
on jo kauan tiedetty fakta, että esim missit eivät ole kovin älykkäitä.
Vastaa kommenttiintuskin myöskään iltatytöt ja muut tällaiset, uskomatonta että tällainen voi olla ministerinä.
Vastaa kommenttiin
Paname
16.3.2007 20:21
Mitä on tapahtunut J.Rinteelle, kun se ei yhtäkkiä haluakaan tietää yksityiselämän asioita. Kateus paistaa säälittävästi kysymysten läpi. Toisaalta raikasta lukea kerrankin tällaista kuin sitä ainaista olenjulkkistenparakaverijatiedänkaikenkaikesta-paskaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Osaamista arvostava ?
25.11.2007 19:48
Tsemppiä Tanja. Ero ei ole helppoa ikinä (edes Ollista?) mutta eteenpäin vaan lumessa,,,,
Vastaa kommenttiinMuista kuinka pääsit ministeriksi kun annoit Matille silloin siellä hotellissa...hyvän kuvan itsestäsi ja osaamisestasi,,,ilmeisesti samalla tavalla kuin Peter Nygårdillekin silloin nuorempana,,,eli oikeilla ratkaisuilla on edelleen mahdollisuuksia löytää onnea,,,tai ainakin hilloa,,,,
Vastaa kommenttiin