Noin 5000 tuotteen verkkokauppa avautui Alkon sivuilla tiistaina 22. marraskuuta. Alkon mukaan kolme neljästä suomalaisesta asuu noin neljän kilometrin etäisyydellä Alkon myymälöistä, joita Suomessa on tällä hetkellä 353 kappaletta. Toiminnan ajatuksena on tarjota asiakkaille verkkoteitse samaa asiantuntevaa palvelua kuin paikan päällä myymälöissä. Asiakaspalvelu toimii sähköpostin, puhelimen ja chatin välityksellä.
Kaikki kuluttajatilaukset saapuvat poikkeuksetta valittuun noutopisteeseen, joita ovat Alkon myymälät sekä 70 ulkopuolista kumppania. Asiakas voi noutaa tilauksensa ne itselleen sopivaan aikaan myymälän aukioloaikoina. Alkoholia ei saa tilattua suoraan kotiin, mutta esimerkiksi mökkiviikonloppua suunnittelevat voivat tilata koko reissun kosteat matkan varrella olevaan Alko-myymälään.
”Haluamme palvella asiakkaitamme entistä paremmin ja nykyaikaisemmin. Tavoitteena ei ole myynnin kasvattaminen, vaan asiakaspalvelun kehittäminen vastaamaan kuluttajien toiveita. Verkkokaupassamme on tarjolla juomia erilaisiin käyttötarkoituksiin kaikille asiakkaille, myös vaativille harrastajille”, sanoo verkkokaupasta vastaava liiketoimintajohtaja Paula Kujansivu.
Verkkokaupassa juomien tilaajan ikä tarkistetaan tilaamisen yhteydessä verkkopankkitunnuksilla. 18-19 -vuotiaat voivat tilata vain mietoja, enintään 22-prosenttisia juomia. Yli 20-vuotiaat voivat tilata kaikkia valikoimassa olevia juomia.
"Huolehdimme vastuullisuudesta tarkasti myös aina alkoholituotteiden luovutuksessa niin myymälässä kuin noutopisteissä. Asiakkaan henkilöllisyys ja ikä tarkistetaan aina tilauksen noutohetkellä", sanoo Kujansivu.
Yrityksille verkkokauppa avattiin Alkon lanseeraussuunnitelman mukaisesti elokuussa 2016. Toiminta on saanut myönteistä ja arvokasta palautetta, joiden pohjalta Kujansivu kertoo verkkokaupan muodostuneen kuluttajillekin. Verkkokauppa toimii Alkon sivuilla.