"Aika surullista. Koulussa oppii muutakin kuin matikkaa ja kieliä. En missään tapauksessa suosittele kotiopetusta", tyrmää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen professori Leena Laurinen.
Harva kasvatustieteilijä suosittelee. Itse asiassa Suomen käyttäytymistieteellisissä tiedekunnissa ei tunneta yhtäkään tutkijaa, joka liputtaisi kotikoulujen puolesta.
Silti kotioppijoita on, tänäkin lukuvuonna 222.
Suomalainen lainsäädäntö mahdollistaa kotiopetuksen mutkattomasti. Toisin kuin vaikka Ruotsissa, Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus.Tämä tarkoittaa, ettei kouluun ole pakko mennä, jos ei halua. Jos huoltaja antaa luvan, lapsi voidaan pyyhkiä koulun oppilaslistoilta.
Kotiopetukseen päädytään kolmesta syystä.
Ensimmäisenä ovat vanhemmat, jotka haluavat kouluttaa lapsensa jonkin, usein uskonnollisen ideologian mukaisesti. Kutsuttakoon tätä ryhmää hihhuleiksi. Heidän lapsensa ovat vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta.
Parhaassakin tapauksessa lasten sosiaalinen kehitys on hiukan vinksallaan, eikä kriittistä ajattelua opita.
Sitten on toinen ryhmä. He ovat hihhuleiden vastakohta. Kutsutaan heitä toisinajattelijoiksi. Nämä vanhemmat eivät pidä suomalaisesta koulusta. Siis maailman parhaasta peruskoulusta, vientituotteesta, PISA-tutkimuksen ihmeestä! Toisinajattelijat ovat sitä mieltä, ettei koulu huomioi lasten yksilöllisiä tarpeita riittävästi tai että lapset eivät opi ottamaan vastuuta itsestään ja oppimisestaan.
Kolmas ryhmä ovat pahasti koulukiusatut, joiden vanhemmat eivät ole nähneet muuta keinoa kuin ottaa lapsen pois koulusta kokonaan. Joissain maissa kiusaaja pakotetaan vaihtamaan koulua tai tälle suositellaan kotiopetusta. Suomessa lähtijä on useimmiten kiusattu.
Kotiopetuksessa olleet ja lapsiaan kotona opettavat kertovat, että uudet tuttavat ja viranomaiset ja luokittelevat heidät automaattisesti ensimmäiseen ryhmään, hihhuleihin.
Millaista kotiopetuksessa sitten on?
Koulupäivä alkaa vasta, kun on herätty kunnolla ja syöty aamiaista. Kellonajalla ei ole niin suurta väliä. Rauhalliset, liukuvat aamut ovat kotikouluttautuneiden yhteinen kokemus. Siitä eteenpäin ollaankin vanhempien pätevyyden varassa. Joskus vanhemmat opettavat lapsia täyspäiväisesti, osa lapsista on koulutehtäviensä kanssa melkein omillaan.
Vanhemmat laativat lukujärjestyksen. Tähän juttuun haastatelluilla kotioppijoilla se oli suunnilleen samanlainen kuin ikätovereilla kouluissa. Koulun käytännöistä homma erosi siten, että jos oli nopea, sai lopettaa aikaisemmin. Moni kotona koulua käynyt oppiikin tehokkaaksi opiskelijaksi.
Jos vanhemmat eivät osaa organisoida opetusta, lapset ovat pulassa.
Ammattiapua lukujärjestyksen tekemiseen saa vain, jos lähikoulu suostuu auttamaan. Usein ei suostu.
Lähikoululla on kuitenkin velvollisuus valvoa oppimista. Kotioppija käy kokeissa 2–4 kertaa vuodessa. Niissä opettaja tarkistaa, että kotioppija pysyy mukana opetussuunnitelmassa – näin ainakin periaatteessa. Tenttien sisältöä ei kuitenkaan ole määritelty missään. Yhteisiä kokeita ei ole, joten valvova opettaja päättää, millaiset suoritukset hän hyväksyy.
Myös taito- ja taideaineet tulee tenttiä. Koululiikuntaan kuuluvat kuntotestit pitää käydä tekemässä. Kuvismaikalle täytyy kiikuttaa määritellyt työt. Käsityönopettajalle pitää nakuttaa linnunpönttö tai virkata pannulappu.
Peruskoulun päättötodistusta kotioppijan pitää anoa erikseen. Jos niin ei tee, riittää, että opettaja toteaa asiat opituiksi. Erillisen todistuksen saadakseen pitää osallistua päättötutkintoon, jossa aineenopettajat määrittelevät kokeet. Teoriassa päättökokeisiin voi osallistua vaikka 10-vuotiaana ja saada peruskoulun päättötodistuksen. Oppivelvollisuus päättyy kymmenen vuotta oppivelvollisuuden alkamisen jälkeen riippumatta siitä, onko kourassa päättötodistus vai ei.
Kotikoulutettavia on sen verran vähän, alle puoli prosenttia kouluikäisistä, että käytäntöjä ei oikein ole.
"Olemme menneet oikeuteen asti, kun kaupunki ei tarjonnut lapsillemme oppilaan etuuksia, kuten kirjoja ja terveydenhoitoa", kertoo Juhani Paavolainen, neljän kotikoulutettavan isä.
"Lakia tulkitaan niin, ettei kotikoulutettavalla ole oppilaan statusta", kommentoi opetusneuvos Eija Kartovaara opetushallituksesta.
Paavolaisen perhe hävisi oikeusjutun.
"Kapeakatseisuus on hämmästyttävää. Jokaisen lapsen pitäisi sopia koululaitoksen muottiin. Se, että kaikki pakotetaan istumaan samassa luokkahuoneessa, ei yksinkertaisesti sovi kaikille lapsille. Sama kuin jos meillä olisi yksipuoluejärjestelmä", Paavolainen väittää.
Ei yhtäkään tutkimusta Suomesta
Kotiopetuksen mekka löytyy Yhdysvalloista, joissa julkisten koulujen taso vaihtelee radikaalisti. Maan lapsista on kotiopetuksessa noin puolitoista prosenttia.
Yhdysvallat on myös kotikoulun tutkimuksen tyyssija. Positiivisia tutkimustuloksia oppimistuloksista, sosiaalisista taidoista ja sijoittumisesta työelämässä löytyy yli kolmenkymmenen vuoden takaa. Tutkimustoiminnan ongelma on siinä, että se on melko itsetarkoituksellista. Brian D. Ray, yksi näkyvimmistä kotikoulutuksen puolesta liputtavista tutkijoista ja Kotikoulutuksen tutkimusinstituutin, vertaili tuoreimmassa tutkimuksessaan kotiopetettujen ja julkisen koulun käyneiden yhdysvaltalaislasten sijoittumista jatko-opintoihin. Kotikoulutetut jatkoivat opintoja keskimäärin pidemmälle, mutta jatko-opinnot riippuivat paljolti siitä, kuinka järjestelmällistä ja suunniteltua kotiopetus oli. Suomalaisissa yliopistoissa ei ole tehty yhtäkään tutkimusta kotiopetuksesta, eikä suomalaisia kotioppijoita ole tutkittu.
Kotikoulutetut ovat Suomessa verkostoituneita. Tähän juttuun haastateltu Paavolaisen perhe kävi aikanaan katsomassa mallia Keipin perheen kotiopetuksesta Yhdysvalloissa. Heidän kanaviaan ovat Kotiopettajien yhdistys ja epävirallinen kotikouluverkosto, kotikoulu.net, jonka tehtävänä on koota kotiopetusta harrastavia perheitä yhteen.
Mutta mitä kotioppijoille tapahtuu aikuisena? Mennään tapaamaan kolmea kotikoulutettua.
Juttua varten on lisäksi haastateltu yksittäisiä kotikoulu.net-yhteisön jäseniä.
Perhepäivähoitaja
Oulunkyläläisen kodin keittiössä istuu hoikka, väsyneen oloinen nainen. Kasvot punottavat. Viereisessä huoneessa nukkuu yksivuotias lapsi.
Maria Naciri, 29, vaikuttaa varautuneelta. Hän sanoo, ettei tiedä tarkkaa syytä sille, miksi vanhemmat päättivät ottaa hänet kotiopetukseen.
"Varmaankin syyt olivat aika ideologiset. He halusivat opettaa arvomaailman ennemmin itse kuin että se tulisi valmiina koulumaailmasta."
Naciri on kotoisin Korpilahdelta, keskisuomalaisesta, nykyisin Jyväskylään kuuluvasta pikkukunnasta, seitsenhenkisestä ja uskovaisesta perheestä. Vanhemmat kuuluvat nykyisin helluntaiseurakuntaan.
Kun perheen esikoispoika, nykyisin arkkitehti, oli käynyt kaksi vuotta tavallista koulua, vanhemmat päättivät, että lapset käyvät loput kotona. Naciri ei tiedä miksi.
Nacirin nuorin sisko on nyt yläasteikäinen ja käy tavallista koulua.
Lapsuudenkodissa opiskeltiin itsenäisen opiskelun periaatteella. Vanhemmat tekivät lukujärjestyksen kahdesti vuodessa ja auttoivat, mutta eivät opettaneet. Vaikein aine Nacirille oli englanti. Ja kielet ylipäänsä.
"Siinä oltiin vanhempien omien taitojen varassa. En oppinut sitä kunnolla ja vaikeaa se on edelleen."
Isä oli jämpti ja käytännönläheinen matematiikanopettaja, joten laskeminen sen sijaan luonnistui.
"Lukiossa luin lyhyen matikan ja kirjoitinkin siitä laudaturin."
Koulukiusaamiskokemuksia voi Nacirin mukaan syntyä myös kotioppijalle.
"Tenttimistilanteessa, kun pitää kohdata muut, jotka käyvät tavallista koulua. Minulla ei tosin kiusaamiskokemuksia ollut. Korkeintaan vähän mulkoiltiin."
Ryhmätilanteisiin tottumattomalle tavallinen lukio oli valtava shokki.
"En ollut aloitteellinen. Vetäydyin syrjään, mutta onneksi muut tulivat juttelemaan mulle. Koko kolme vuotta oli sopeutumista luokkamuotoiseen opiskeluun ja ryhmätilanteisiin."
Lukiossa alkoi muutenkin tiukka itsenäistymisprosessi. Abivuonna Naciri asui jo siskon kanssa yhteisessä asunnossa.
"Olin siihen asti kokenut, että kaikki sosiaaliset kontaktini kulkevat vanhempien kautta. Minulla ei ollut yhtään ystävää, joka ei olisi ollut vanhempien tuttujen lapsi. Sitten tuli jokin kapinavaihe ja tarve riuhtaista irti."
Lukion jälkeen Naciri opiskeli sosionomiksi. Nyt hän työskentelee perhepäivähoitajana. Naciri ei vielä tiedä, miten aikoo hoitaa kuuden vuoden päästä oman lapsensa koulutuksen. Kokemuksensa kotikoulusta Naciri tiivistää näin:
"Ei se ollut este, pelkkä hidaste. Muut lapset olivat opetelleet yhdeksän vuotta elämää, itse jouduin opettelemaan ne taidot sitten myöhemmin."
Akateeminen kiiltokuvapoika
Teo Keipi, 27, kättelee reippaasti ja katsoo syvälle silmiin. Niin intensiivisesti, että se vaivaannuttaa Suomessa kasvaneen keskustelukumppanin.
Hän haluaa alkuun tehdä selväksi yhden asian.
"En ole koskaan ymmärtänyt kotikoulutusta jostain lahkolaisten ideologisista syistä. Se on vaarallista lapsille."
Keipi valmistelee väitöskirjaa Tampereen yliopiston sosiaalipsykologian laitokselle. Pikkupojasta yliopistoon asti hän kävi koulua kotona Yhdysvalloissa, Washington D.C.:ssä, jonne perhe oli muuttanut isän työn perässä.
Perheessä on viisi poikaa, joista Keipi on vanhin. Äiti on maisteri, isä tohtori. Yksi veljistä tekee vapaaehtoistyötä Taiwanissa, toinen työskentelee muusikkona ja valokuvaajana Washingtonissa, kolmas valmistui tammikuussa tuotantotaloudesta maisteriksi ja neljäs vaihtoi fysiikanopinnot sairaanhoitajaopintoihin.
"Kun olimme pieniä, perheen elämäntilanne jenkeissä oli epävakaa. Äiti päätti jäädä kotiin, kun työ vei isää mukanaan."
Yhdysvalloissa koulujen taso vaihtelee reilusti, mutta alueella, jossa Keipit asuivat, olisi kyllä ollut hyviä julkisia kouluja.
"Oli aina oma päätökseni, haluanko jatkaa kotiopetuksessa. Äiti kysyi sitä joka vuosi. Mutta en vaihtanut."
Keipi tapasi muita lapsia jalkapalloharrastuksen kautta. Lisäksi naapurusto oli täynnä samanikäisiä.
"Koulu on aina ollut mulle vain pieni osa päivää. Se vei kolme-neljä tuntia alkupäivästä, loppuaika oli vapaata. Kyllä siinä ehti olla sosiaalinen. Opin todella tehokkaaksi. Jos en nykyisin pysty tekemään asioita niin tehokkaasti kuin haluaisin, motivaationi kärsii. Tuntuu, että identiteettini kehittyi paljon nopeammin, kun ei ollut muita kertomassa, miten pitäisi olla."
Kaikille pojista kotiopetus ei ole ollut yhtä ruusuista kuin perheen vanhimmalle.
"Minulla oli niin paljon kavereita, joten minun kavereistani tuli nuorempien veljieni kavereita. He halusivat omia. Kaksi nuorinta menikin tavalliseen lukioon."
Yhdysvalloissa kotikoulutettavia on niin paljon, että heitä voi kutsua osaksi järjestelmää. Valmiita lukujärjestyksiä ja opinto-ohjelmia löytyy pilvin pimein.
"Olimme jonkin verran tekemisissä kotikouluyhteisöjen kanssa, mutta kavereina minulla ei ollut kuin muutama muu kotioppija. Keskimäärin heidän kanssaan oli vaikea olla. Monien kotikouluperheiden lapset olivat yli-iloisia ja ylikohteliaita ja elivät omassa kuplassaan."
Jos hän perustaa oman perheen Suomessa, hän ei usko kouluttavansa lapsiaan kotona.
"Miksi tekisin niin? Täällä on hyvät koulut. Elämäntyyli on niin rento. Tämä on paratiisi. Mutta jos olen maailmalla, tilanne voi olla eri."
Tuleva ekonomi
Pekka Paavolaisella, 18, on tiukka abikevät menossa. Vahvin aine, englanti, jäi eximiaan, mikä laudaturiin tähdännyttä sapettaa.
Kuten muutkin lapset, Paavolainen meni tavalliseen kouluun 7-vuotiaana. Vuosi kuitenkin riitti. Koulukiusaaminen alkoi heti. Sitä ei saatu loppumaan. Vanhemmat päättivät ottaa lapsen kotiin.
"Sen jälkeen olen ennen lukiota ollut puolen vuoden pätkän tavallisessa koulussa kahdeksannella luokalla, kun asuimme eri paikkakunnalla. Muuten olen opiskellut kaiken kotona."
Kotona opiskelu on opettanut Paavolaista viihtymään yksin.
"Ensimmäiset kunnon kaverini sain rippikoulussa. Harrastin muutaman vuoden miekkailua, mutta se ei ollut kovin sosiaalinen laji. Taidekoulusta Kaapelitehtaalta jäi pari kaveria."
Paavolainen on rauhallinen ja puhelias. Känniördäys ei kuulu hänen arkeensa. Hän on opetellut käyttämään alkoholia kohtuudella, ei bilejuomana. Tästä syystä hän skippaa tyytyväisenä abiristeilyn ja käyttää aikansa parempaan.
"Yläasteikäisenä taisin vähän kapinoida. Olin vihainen vanhemmilleni, etten tapaa ihmisiä, kun opiskelen kotona. Toisaalta muut samanikäiset varmaan tappeli kotona siitä, ettei ne halua mennä kouluun."
Peruskoulun päättötodistuksessa komeili rivi "kohtuullisia arvosanoja". Englannista Paavolainen olisi saanut kympin, mutta arvosanat antava lähikoulun opettaja pudotti numeron ysiin, kuulemma tuntiaktiivisuuden puutteesta.
"En ymmärrä, miten olisin voinut osoittaa tuntiaktiivisuutta, kun opiskelin kotona."
Kun todistus oli kourassa, Paavolaiselle oli selvää, että hän menee kielipainotteiseen lukioon.
"Aluksi tavoitteeni oli suorittaa lukio kahdessa vuodessa. Ekana vuonna puristin 40 kurssia, ja tulin siihen tulokseen, että parempi ehkä sittenkin käyttää kolme vuotta."
Tänä keväänä hän hakee opiskelemaan Edinburghin yliopistoon politiikan, ekonomian ja sosiaalisen historian linjalle. Suunnitelmat ovat tulevaisuuden suhteen selvät.
"Ura esimerkiksi ulkoministeriössä tai suurlähetystössä kiinnostaisi. Olen päättänyt, että menen naimisiin 30-vuotiaana. Lapset teen ehkä 32-vuotiaana. En osaa sanoa, koulutanko lapseni kotona vai tavallisessa koulussa."
8 kommenttia
Laskuoppia
22.2.2012 13:59
Jutun kaksi lukua eivät täsmää: kerrotaan että kotiopetuksessa on Suomessa 222 oppilasta ja väitetään heidän edustavan 0,5 % opiskelijoista. Tämä tarkoittaisi, että oppilaita olisi suomessa 222/0,005 = 44 440. Vuonna 2011 peruskoulun aloitti noin 59 000 oppilasta, joten nopeasti arvioiden oppimisvelvollisuus koskee reilua 500 000 oppilasta. Näin ollen kotiopetuksessa on Suomessa todellisuudessa noin 0,04% oppilaista. Ero Yhdysvaltojen 1,5 prosenttiin on huima, toisin kuin juttussa esitetty 1 %-yksikön ero.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
yoyotin
5.9.2014 16:23
Juttu on muutenkin täynnä asiavirheitä ja muistuttaa enemmän huonoa mielipidekirjoitusta kuin toimittajan tekemää juttua. Ammattitaitoinen toimittaja tarkistaa aina tietojen oikeellisuuden eikä kirjoita mitä sylki suuhun tuo. Ihme, että kirjoitus on lainkaan läpäissyt toimituksen seulan ja päätynyt julkaistavaksi.
Negatiivisuutta
22.2.2012 17:25
Todella asenteellinen, kotiopetuksen vastainen artikkeli!
Vastaa kommenttiinNiinmonilla on aiheesta valitettavasti ennakkoluuloja ja kummallisia käsityksiä, ettei niitä pitäisi yhtään enempää kannustaa (kuten tässä) vaan päinvastoin oikaista ja hälventää.
Vastaa kommenttiin
hannah_g
22.2.2012 18:41
Olipas negatiivinen näkökulma asiaan. Kirjoittaja oli ilmeisesti ottanut asiakseen mollata lapsensa kotikouluun ottajia oikein kunnolla. Todella rankkoja yleistyksiä ja ärsyttäviä 'kutsumanimiä' (hihhulit). Oikein kunnon lokerointia.
Miten lapset, jotka käyvät koulua kotona kohtuuttomien koulumatkojen tai sairauden takia? Kyllä syitä on niin monia kuin perheitäkin.
Itse ottaisin lapseni heti kotiin, jos koulukiusaaminen alkaisi. Ja uskon myös, että pystyn opettamaan hänelle kaiken sen mitä koulussa opetetaan ja enemmänkin, kun aikaa jää ylimääräisten kirjojen lukemiseen ja erilaisilla tiede/taideretkillä käymiseen.
p.s. epäsosiaalisia ihmisiä putkahtelee ulos tavallisesta peruskoulustakin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
PAKKOKOTIOPETUS
22.6.2012 10:06
Koulukiusatun on pakko jäädä kotiin opiskelemaan siitäkin huolimatta, ettei koulu-, tai kouluviranomaiset lupaa tukea oppilaalle tai hänen huoltajilleen (opettjilleen).
Kiusaajiin ei koulussa saa puuttua, joten viranomaiset sallivat kotiopetukseen jäämisen pelkällä ilmoituksella, ilman viranomaisen kuittausta. Koko kakku jää vanhempien hoidettavaksi ja maksettavaksi ilan tukea. Pahimmassa tapauksessa, jopa lapsen menetetty mielenterveys.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Petey_81
12.10.2012 03:13
Toivon, että olisin saanut käydä kotikoulua. Tavallinen koulu oli minulle pelkkää ajanhukkaa. Se ei tarjonnut mitään haastetta eikä oppimisen iloa. Kaikki opettajian aika meni luokan häiriköiden kurissa pitämiseen. Lintsasin paljon mutta sain siitä huolimatta kiitettäviä arvosanoja koko peruskouluajan. Ylioppilaskokeessa kirjoitin laudaturit ja sain pari stipendiä, muun muassa vieraista kielistä.
Bottom line: Miksi VITUSSA minun kannattaisi tuhlata aikaa koulussa istumiseen kun opin tarvittavat asiat nopeasti, helposti ja tehokkaasti suoraan kirjoista. Vieraiden kielten opiskelu onnistuu paljon paremmin aidoissa sosiaalisissa tilanteissa, kuten liikuntaharrastuksen parissa missä tapaan säännöllisesti sekä ulkomaalaisia (englantia puhuvia) että suomenruotsalaisia (joille ruotsi on äidinkieli).
Kun oppilas on riittävän lahjakas, hän pärjää elämässään loistavasti vaikka ei olisi käynyt päivääkään "oikeata koulua". Itse asiassa monen lahjakkaan lapsen kyvyt ovat jääneet käyttämättä ja heidän elämänsä mennyt pilalle koulukiusaamisen takia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
yoyotin
5.9.2014 15:44
Niin paljon asiavirheitä, että väistämättäkin tulee mieleen oliko kirjoittajankin pitänyt olla kotiopetuksessa, että olisi oppinut tekemään työnsä kunnolla... :D
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hihhuliko
4.5.2018 18:29
Meillä on viisi lasta, joista neljä vanhinta ovat jo kotikoululaisia ja nuorinkin on jo ilmoittanut haluavansa kotikouluun. Lapset ovat allekouluikäisinäkin olleet paljon kotihoidossa äidin, samassa kodissa asuvan mummin ja vaihtuvien hoitajien (mm. tukityöllistettäviä maahanmuuttajia) hoidettavana. Lapset ovat kuitenkin käyneet 5-6 -vuotiaana osapäiväisesti päiväkodissa, minkä lisäksi on käyty avoimessa päiväkodissa ja lapset ovat olleet ohjatussa leikkipuistotoiminnassa. Varsinaisesta peruskoulun luokkaopetuksesta lapsilla ei ole kokemusta, mutta heiltä on silti kaikilta kysytty ja vuosittain kysytään, haluavatko he kouluun vai kotikouluun.
En tunnista meidän perhettä noista artikkelin alussa mainituista ryhmistä. Olemme uskonnollisia, mutta vanhemmat kuuluvat kahteen eri uskontoon, jotka ovat Suomessa vähemmistöuskontoja. Kaikki lapset on vauvoina liitetty toisen vanhemman uskontokuntaan vanhempien yhteisellä päätöksellä, mutta kotona harjoitetaan myös toisen vanhemman uskontoa ja kummankin uskonnon tilaisuuksissa käydään silloin tällöin. Mitään ääriuskovaisia ei olla, vaikka lähipiiriin kuuluu kyllä sellaisiakin ihmisiä ;-) Kummallakaan vanhemmalla ei ole koulukiusaustaustaa normaaleja lasten kahinoita lukuunottamatta. Lapsiamme ei myöskään ole kiusattu päiväkodissa tai muualla. Teimme alustavan päätöksen kotikoulusta jo ennen kuin yksikään lapsista oli syntynyt! Toisinajattelijoiksikaan emme mielestäni lukeudu, vaikka kotiopetuksen valitsemisen taustalla toki oli joitakin tämän tyyppisiä syitä.
Valitsimme kotiopetuksen sen vuoksi, että pidimme sitä hyvänä vaihtoehtona. Perheemme isä tienaa riittävästi perheemme elättämiseksi ja äidin kotona oleminen auttaa suurperheen pyörittämisessä ja mummin sekä lasten hoitamisessa. Alusta lähtien olen myös pyörittänyt miehen sivutoimisen firman paperitöitä ja toiminut pienimuotoisesti yrittäjänä. Lapsemme ovat harrastaneet paljon pienestä pitäen, tosin leikin kautta tietenkin. Pidämme lasten harrastuksia tosi tärkeinä, minkä lisäksi osa harrastuksista kuuluu ns. kotiopetukseen (esim. taidekurssit). Olemme halunneet kouluttaa lapsiamme hieman peruskoulun opetussuunnitelmaa laajemmin. He opiskelevat yhden uskonnon sijasta kahta uskontoa (toista kevennetysti) ja yhden äidinkielen sijasta kahta äidinkieltä. Itse asiassa lapsille olisi ollut vaikea löytää koulua, jossa olisi onnistunut sekä näiden kahden äidinkielen että vähemmistöuskonnon opetus. Selvitystemme mukaan olisimme joutuneet kuljettamaan lapsiamme oman koulun lisäksi toiseen kouluun virallisen äidinkielensä tunneille ja kolmanteen kouluun uskontotunneille. Tämä olisi ollut todennäköisesti mahdotonta järjestää kaikkien viiden lapsen kohdalla. Lisäksi virallisen äidinkielen osaaminen olisi hyvinkin voinut jäädä niin heikoksi, ettei sillä taidolla olisi suoraan voinut aloittaa jatko-opintoja ko. maassa. (Kyseisessä kielessä on mm. käytössä eri kirjainjärjestelmä.) Perheen isä on tohtori ja äiti on maisteri. Lasten kotiopetus on ensisijaisesti äidin vastuulla, mutta opetukseen osallistuu myös isä ja muutamat lähipiirin ihmiset. Opetuksessa ja oppimisessa käytetään paljon valmista oppimateriaalia. Myös retkiä ja vierailuita tehdään paljon. Myös videomateriaalia katsellaan aika paljon ja tekniikkaa käytetään paljon (mm. osa opetuksesta tulee sukulaisilta Skypen kautta). Lasten koulupäivään kuuluu myös siivousta ja keittiötöitä. Joka päivä on liikuntaa, ulkoilua ja rentoutumista. Aamu ei ole erityisen liukuva, sillä aamulla syömme koko perheen yhteisen aamupalan, jonka ajankohta määräytyy töihin lähtevän isän aikataulun mukaan. Heräämme siis aikaisin :-)
Uskoimme pystyvämme tarjoamaan lapsillemme kotiopetuksen kautta enemmän kuin mitä suomalainen peruskoulu voisi heille tarjota. Toki lapset jäävät näin paitsi monista kouluun kuuluvista sosiaalisista jutuista. Heillä on kuitenkin harrastuksia 3-6 kertaa viikossa ja kavereita on löytynyt harrastusten lisäksi naapureista, seurakunnista, tuttavaperheistä, suvuista jne. Yksi lapsistamme opiskelee musiikkikoulussa, jossa on yksilöllisten soittotuntien lisäksi orkesteriharkkoja, kuoro ja teoriatunnit ryhmissä. Kolme lapsistamme harrastaa joukkueurheilua. Lapset ovat myös osallistuneet muihin ryhmämuotoisiin toimintoihin kuten uimakouluihin, taidekursseille, seurakunnan uskonnonopetukseen ja leireille kummankin vanhempien kotimaissa. Osallistumme myös perheenä aika aktiivisesti yhteiskunnan toimintaan. Lapset viettävät myös vuosittain ajanjaksoja toisessa "kotimaassaan" sukulaisten luona. Perheenä matkustamme jonkin verran ja on hienoa, ettemme ole sidottuja peruskoulun loma-aikoihin. Saatamme muuttaa väliaikaisesti jonnekin ulkomaille ja kotiopetus on helppo ottaa sinnekin mukaan. Jos joku lapsistamme tai he kaikki haluavat siirtyä peruskouluun, tuemme heitä siirtymisessä. Olemme kuitenkin henkisesti sitoutuneet siihen, että he kaikki opiskelevat koko peruskoulunsa kotona. Emme pitäisi pahana, vaikka joku heistä valitsisi vaikka etä- tai iltalukion, mutta olemme puhuneet lastenkin kanssa siitä, ettei kotiopetuksen kautta voi valmistua esim. autonasentajaksi tai lääkäriksi.
Kotikoulu mahdollistaa meille enemmän aikaa perheenä ja koska esim. ruoan valmistaminen ja pyykin pesu onnistuu opetuksen lomassa, jää meille kaikille myös mukavan paljon vapaa-aikaa. Jos lapsemme kävisivät tavallista koulua, olisimme varmasti varakkaampia, mutta todennäköisesti myös ainakin jonkin verran tyytymättömämpiä ja stresssaantuneempia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin