Alko on pistänyt tutkimusfirma TNS Gallupin asialle hoitamaan myyrän työtä omiensa joukoissa. TNS etsii hommaan 18-21-vuotiaita valeostajia, joiden tehtäviin kuuluu ostaa alkoholijuomaa Alkon myymälästä ja raportoida, kysyttiinkö toimenpiteen yhteydessä henkilöpapereita. Samalla arvioidaan Alkon palvelua. Asiasta kertoi ensimmäisenä Keskisuomalainen. Tarkoituksena on siis mitata "kassalla tapahtuvien ikärajakontrollien vastuullisuuden toimivuutta".
Kyseessä oleva mystery shopping saattaa tuottaa pitkäripaiselle viinamonopolillemme tärkeätä tietoa liian lepsusta asenteesta nuoria ostajia kohtaan. Huolta asiassa herättää kuitenkin nuorten valeostajien rooli: mikäli kirkkaan viinan ostaminen onnistuu saako tai joutuuko ne ostokset tuhoamaan itse vai onko ne palautettava? Onko edes tarkoituksena ostaa kirkasta vai laimeampia litkuja? Mikäli kyse ei ole väkijuomista, pitäisi touhun olla sallittua joka tapauksessa.
Alkoholin ostaminen ei yleensä rikastuta, tuskin tälläkään kertaa. Alkon mystery shoppereille luvataan asioinnista vain pieni korvaus. Halukkaita hommaan löytynee silti iso läjä.