Saitko kutsun työhaastatteluun ja pohdit miten erottua muista hakijoista? Mietitkö mitä kirjoittaa työhakemukseen?
Mahdolliseen tulevaan työnantajayritykseen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin sekä työhakemusta kirjoittaessa, että työhaastatteluun valmistautuessa. Tämä osoittaa työhaastattelijalle, että olet tosissasi.
Tyypillinen hakija suuntaa yrityksen verkkosivuille, mitkä toimivatkin yleensä ihan hyvänä tiedonlähteenä. Ongelma piilee kuitenkin siinä, että kaikki kilpailevat hakijat suuntaavat myös niille samoille verkkosivuille. Instagramia taas ei vielä hyödynnetä lainkaan niin paljoa, mikä antaakin loistavan etulyöntiaseman niille, jotka tajuavat hyödyntää verkkosivujen ohella myös Instagramia tiedonlähteenä.
Instagram on yksi Suomen suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja myös yritykset ovat kyseisen kanavan löytäneet. Yritykset käyttävät Instagramia muun muassa brändin rakentamiseen ja kulissien takana -tyyppisen materiaalin postaamiseen. Edellämainituista etenkin jälkimmäistä tyyliä edustavat Instagram-kuvat ovat loistava tiedonlähde työnhakijalle.
Mistä löytää tietoa?
Ensimmäinen askel on luonnollisesti mahdollisen tulevan työnantajayrityksen oman Instagram-profiilin etsiminen. Monet yritykset nostavat Instagram-profiilinsa esille verkkosivuillaan, mutta mikäli näin ei ole, helppo tapa etsiä yrityksen profiili on yksinkertaisesti kirjoittaa Googleen ”yrityksen nimi + instagram”. Instagram toimii mobiilin lisäksi myös selaimella ja julkisia profiileja voikin tutkia selaimen avulla myös ilman omaa Instagram-tiliä.
Mikäli yrityksellä ei ole omaa Instagram-profiilia, tai et saa siitä tarpeeksi irti, käänny yrityksen työntekijöiden profiilien puoleen. Yksi tapa on etsiä yrityksen työntekijöitä LinkedInistä tai yrityksen verkkosivuilta ja tämän jälkeen pyrkiä löytämään kyseisten työntekijöiden Instagram-profiilit Googlen avulla. Toinen tapa on käyttää hyväksi Instagramin hashtageja. Monet postaavat kuvia työpaikaltaan ja tägäävät samalla työpaikkansa. Varsinkin pienempien yritysten työntekijöitä voi hyvinkin löytyä helposti tällä tavalla.
Minkälaista tietoa etsiä?
Tutki mitä profiileissa esitellään. Visuaalisesti upea profiili voi viestiä esimerkiksi siitä, että yrityksessä panostetaan laatuun ja estetiikkaan. Osallistuvatko yrityksen työntekijät usein porukalla urheilutapahtumiin? Jos näin on, voit päätellä, että yrityksessä on sporttista väkeä töissä. Viettävätkö työntekijät aikaa keskenään muutenkin kuin työn parissa? Tällöin työporukka lienee täynnä sosiaalisia, hyvin toimeen keskenään tulevia tyyppejä. Onko yrityksessä jotain toistuvia muita traditioita? Tekeekö yritys esimerkiksi hyväntekeväisyyttä?
Monet työpaikat mainostavat Instagramissa myös avoimia työpaikkojaan ja parhaimmillaan voit löytää Instagramista myös vinkkejä piilotyöpaikoista, eli sellaisista työpaikoista, joista ei julkisesti ilmoiteta tai joihin ei aktiivisesti edes välttämättä haeta ketään. Kannattaakin siis seurata kiinnostavia yrityksiä Instagramissa, vaikkei työnhaku juuri tällä hetkellä ajankohtaista olisikaan.
Miten Instagramista löytynyttä informaatiota kannattaa hyödyntää?
Ensinnäkin, voit miettiä, sopisitko juuri sinä osaksi tiimiä. Mitään työpaikkaa ei kannata pelkän Instagram-profiilin vuoksi jättää hakematta, mutta profiili voi antaa jonkinlaista suuntaa siitä, millaista porukkaa yrityksessä työskentelee.
Toinen tapa hyödyntää Instagramista bongaamaasi informaatiota on nostaa jokin löytämäsi asia esille työhaastattelussa. Lähes jokainen työhaastattelija haluaa tietää, miksi hait töitä juuri heidän yrityksestään. Tässä kohtaa voitkin nostaa esille jonkin konkreettisen esimerkin, jonka avulla voit perustella, miksi haluaisit yritykseen töihin ja miksi sinut kannattaisi valita.
”Huomasin, että teillä pidetään tiimihenkeä yllä yhteisissä illanistujaisissa, johon esimiehetkin osallistuvat. Haluaisin itsekin osaksi sellaista työporukkaa, jossa hyvään yhteishenkeen panostetaan.”
”Huomasin, että osallistuitte yhdessä juoksutapahtumaan x. Uskonkin, että sporttisena tyyppinä sopisin hyvin osaksi mukaan harjoittelurinkiinne.”
Instagram ei tietenkään kerro koko totuutta, eikä Instagramista löytyneeseen tietoon kannata yksinään nojautua. Voit kuitenkin parhaimmassa tapauksessa löytää Instagramista sellaista informaatiota, mitä hyödyntämällä voit osoittaa perehtyneisyytesi työhaastattelijalle ja erotut ratkaisevasti hakijoiden massasta.
Muista seurata myös Duunitorin toimiston meininkiä Instagramissa: @duunitori ja tutustu myös esimerkiksi näihin Duunitorin työelämäosion artikkeleihin:
Työnhaku sosiaalisessa mediassa: Pinterest
Työnhaku sosiaalisessa mediassa: Twitter