LinkedIn mestarit Tom Laine, Juho Toivola ja Aki Ahlroth järjestävät kapinan pönöttäviä HR-tapahtumia kohtaan ja järjestävät HR Mestarien kiertuekeikan Tavastialla 28.2.2018.
Suomen LinkedInin verkottunein Mestari Tom Laine vieraili Cityn toimistolla ja kävi Mediaparoni Ilkka Lavaksen juttusilla Cityn studioilla. Mestari ja Paroni keskustelivat HR markkinan muutoksesta ja kaupunkielämän digitalisaatiosta. Katso haastattelu:
Menestystä urallesi. Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
CEO, Co-Founder
City Family - paremman kaupunkielämän puolesta
City Dev Labs, TableOnline, EatAndTheCity, Eat & Improve Media
Startup-kulttuuri käy loppuvuodesta tavanomaista kuumempana, kun yksi maailman merkittävimmistä sijoittaja- ja kasvuyritystapahtumista lähestyy. Kaikki odottavat kuumeisesti yhtä tapahtumaa – Slushia. Mikä Slush oikein on ja miksi se on kaikkien huulilla? Entä miksi startup-yritykset ovat niin haluttuja työpaikkoja?
Slush on kasvanut valtavaksi spektaakkeliksi
Kaksipäiväinen kasvuyritystapahtuma Slush työ yhteen kasvuyritykset, kansainväliset sijoittajat, suuryritykset ja median nyt jo kahdeksatta kertaa. Slush on vuosien saatossa kasvanut pienestä 300 ihmisten tapahtumasta massiiviseksi 15 000 hengen spektaakkeliksi, josta kuhistaan ympäri maailmaa. Slushin toimitusjohtaja Riku Mäkelä kertoo YleX:n haastattelussa, että Slushista pyritään rakentamaan ”maailmanluokan showta”, jonka teemat pyörivät yrittäjyyden ympärillä, mutta jotka myös kiinnostavat suurta yleisöä, eli myös niitä, jotka eivät itse ole startup-yrittäjiä. Slush tuo piristystä ja jotain aivan erilaista muuten usein niin harmaaseen marraskuuhun.
Mikä startupissa työskentelyssä kiinnostaa?
Miksi startupissa työskentely sitten kiinnostaa niin monia? Startup-yritysten kulttuurista löytyy monia yhdistäviä tekijöitä:
1. Rento ilmapiiri ja matala organisaatiorakenne: Organisaatiorakenne on perinteisesti matala, mikä luo rennompaa ilmapiiriä ja lisäksi päätöksenteko on nopeaa. Samaan aikaan kynnys omien mielipiteiden esittämiseen on matala, sillä kaikkia kuunnellaan ja kaikkien ideat otetaan vakavasti.
2. Jokaisen työpanoksella on merkitystä: Tämän lisäksi jokaisen henkilön työpanoksella on suuri merkitys – startupissa kukaan ei varmasti jää ilman vastuutehtäviä. Vastuun ja omien projektien saaminen lisäävät motivaatiota ja sitouttavat työntekijää yritykseen paremmin.
3. Yhteisöllisyys: Pienessä yrityksessä kaikki tuntevat toisensa, eikä esimerkiksi toimitusjohtaja ole kaukainen henkilö, vaan työkaveri siinä missä muutkin. Kasvuyrityksissä työntekijöiden hyvinvointiin myös usein panostetaan – työntekijät kun ovat yrityksen tärkein voimavara.
4. Nopea kasvu: Startupit tähtäävät usein nopeaan kasvuun ja maailman – tai vähintään sen oman toimialan – muuttamiseen. Startup-vaiheessa olevat yritykset ovat usein nopean muutoksen alla, ja päätöksiä tehdään ketterästi. Jokainen työpäivä tuo mukanaan jotain uutta, joten kyllästymään ei pääse.
5. Työpaikkoja löytyy: Suurin osa uusista työpaikoista syntyy tällä hetkellä kasvuyrityksiin. Työpaikkoja on siis paljon tarjolla. Katso artikkelin lopusta, mistä työpaikat löytyy kätevimmin!
Millaisia työntekijöitä startupeihin halutaan?
Millainen ihminen sopii startupiin? Startupissa työskentelevältä odotetaan muun muassa oikeaa asennetta, motivaatiota ja joustavuutta:
1. Asenne: Oikea asenne ja into oppia koko ajan uutta ja kehittää itseään ovat myös välttämättömiä, jos mielit töihin startupiin. Startup-henkinen asenne on kaiken A ja O – sinun tulee olla sujut sen kanssa, että asioita ei tehdä samalla tavalla kuin suurissa organisaatioissa. Omat mielipiteet saa tuoda rohkeasti esille ja oma-aloitteisuutta arvostetaan.
2. Motivaatio: Koska jokaisen työntekijän työpanos on todella merkittävä, on motivaatiolla ja aidolla kiinnostuksella yrityksen visiota kohtaan erittäin suuri merkitys. Ahkeruus on valttikortti pienessä yrityksessä.
3. Joustavuus: Kiirettä ja stressiäkin pitää pystyä suodattamaan – toisaalta työssä voi myös kokea suurta onnistumisen riemua. Ehdoton plussapuoli startupeissa on myös joustavuus – matalassa ja ketterässä organisaatiossa on usein helpompi sovittaa yhteen omia menojaan ja työaikojaan kuin suuressa yrityksessä.
4. Itsenäinen tiimipelaaja: Koska startupissa vastuuta jaetaan runsaalla kädellä kaikille, on tärkeää, että työntekijät pystyvät toimimaan itsenäisesti. Samaan aikaan monet asiat tehdään tiimityönä. Ideaali tilanne on sellainen, että sinulta sujuu niin itsenäinen työskentely kuin tiimityöskentelykin.
Tunnistatko itsesi edellisistä? Haluaisitkö töihin startupiin tai edes kurkata, millaisia mahdollisuuksia olisi tarjolla?
Löydä työpaikka startupista – Duunitori yhteistyössä Slushissa
Startup-yrityksille ja uudesta urasta haaveileville on tiedossa hyviä uutisia – tänä vuonna Slush on tuonut tapahtumaan uutena Recruiting Arean, rekrytointialueen. Duunitori on yksi Slushin yhteistyökumppaneista Recruiting Arealla. Rekrytointiteeman tuomista Slushiin voidaan pitää luontevana siirtona, sillä kasvuyritykset tarvitsevat tottakai osaavia työntekijöitä menestyäkseen. Tapahtuma tarjoaa tänä vuonna siis myös mahdollisuuden ei vain rahoitusta hakeville startup-yrittäjille, vaan myös työnhakijoille. Kiinnostaako sinua työskentely startupissa? Tule Slushiin moikkaamaan Duunitoria ja katsomaan, millainen meininki Recruiting Arealla on! Tänä vuonna Duunitori on jo viidettä kertaa mukana Slushissa.
Jos et pääse tällä kertaa mukaan Slushiin paikan päälle katsomaan tarjontaa ja tutustumaan mielenkiintoisiin yrityksiin, mutta startupissa työskentely kiinnostaisi silti, ei huolta – Slushissa mukana olevien startup-yritysten avoimet työpaikat löytyvät nyt Duunitorilta: Slush – Työpaikat. Avoimia työpaikkoja löytyy satoja – löydä sinua kiinnostava paikka parilla klikkauksella!
Saitko kutsun työhaastatteluun ja pohdit miten erottua muista hakijoista? Mietitkö mitä kirjoittaa työhakemukseen?
Mahdolliseen tulevaan työnantajayritykseen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin sekä työhakemusta kirjoittaessa, että työhaastatteluun valmistautuessa. Tämä osoittaa työhaastattelijalle, että olet tosissasi.
Tyypillinen hakija suuntaa yrityksen verkkosivuille, mitkä toimivatkin yleensä ihan hyvänä tiedonlähteenä. Ongelma piilee kuitenkin siinä, että kaikki kilpailevat hakijat suuntaavat myös niille samoille verkkosivuille. Instagramia taas ei vielä hyödynnetä lainkaan niin paljoa, mikä antaakin loistavan etulyöntiaseman niille, jotka tajuavat hyödyntää verkkosivujen ohella myös Instagramia tiedonlähteenä.
Instagram on yksi Suomen suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja myös yritykset ovat kyseisen kanavan löytäneet. Yritykset käyttävät Instagramia muun muassa brändin rakentamiseen ja kulissien takana -tyyppisen materiaalin postaamiseen. Edellämainituista etenkin jälkimmäistä tyyliä edustavat Instagram-kuvat ovat loistava tiedonlähde työnhakijalle.
Mistä löytää tietoa?
Ensimmäinen askel on luonnollisesti mahdollisen tulevan työnantajayrityksen oman Instagram-profiilin etsiminen. Monet yritykset nostavat Instagram-profiilinsa esille verkkosivuillaan, mutta mikäli näin ei ole, helppo tapa etsiä yrityksen profiili on yksinkertaisesti kirjoittaa Googleen ”yrityksen nimi + instagram”. Instagram toimii mobiilin lisäksi myös selaimella ja julkisia profiileja voikin tutkia selaimen avulla myös ilman omaa Instagram-tiliä.
Mikäli yrityksellä ei ole omaa Instagram-profiilia, tai et saa siitä tarpeeksi irti, käänny yrityksen työntekijöiden profiilien puoleen. Yksi tapa on etsiä yrityksen työntekijöitä LinkedInistä tai yrityksen verkkosivuilta ja tämän jälkeen pyrkiä löytämään kyseisten työntekijöiden Instagram-profiilit Googlen avulla. Toinen tapa on käyttää hyväksi Instagramin hashtageja. Monet postaavat kuvia työpaikaltaan ja tägäävät samalla työpaikkansa. Varsinkin pienempien yritysten työntekijöitä voi hyvinkin löytyä helposti tällä tavalla.
Minkälaista tietoa etsiä?
Tutki mitä profiileissa esitellään. Visuaalisesti upea profiili voi viestiä esimerkiksi siitä, että yrityksessä panostetaan laatuun ja estetiikkaan. Osallistuvatko yrityksen työntekijät usein porukalla urheilutapahtumiin? Jos näin on, voit päätellä, että yrityksessä on sporttista väkeä töissä. Viettävätkö työntekijät aikaa keskenään muutenkin kuin työn parissa? Tällöin työporukka lienee täynnä sosiaalisia, hyvin toimeen keskenään tulevia tyyppejä. Onko yrityksessä jotain toistuvia muita traditioita? Tekeekö yritys esimerkiksi hyväntekeväisyyttä?
Monet työpaikat mainostavat Instagramissa myös avoimia työpaikkojaan ja parhaimmillaan voit löytää Instagramista myös vinkkejä piilotyöpaikoista, eli sellaisista työpaikoista, joista ei julkisesti ilmoiteta tai joihin ei aktiivisesti edes välttämättä haeta ketään. Kannattaakin siis seurata kiinnostavia yrityksiä Instagramissa, vaikkei työnhaku juuri tällä hetkellä ajankohtaista olisikaan.
Miten Instagramista löytynyttä informaatiota kannattaa hyödyntää?
Ensinnäkin, voit miettiä, sopisitko juuri sinä osaksi tiimiä. Mitään työpaikkaa ei kannata pelkän Instagram-profiilin vuoksi jättää hakematta, mutta profiili voi antaa jonkinlaista suuntaa siitä, millaista porukkaa yrityksessä työskentelee.
Toinen tapa hyödyntää Instagramista bongaamaasi informaatiota on nostaa jokin löytämäsi asia esille työhaastattelussa. Lähes jokainen työhaastattelija haluaa tietää, miksi hait töitä juuri heidän yrityksestään. Tässä kohtaa voitkin nostaa esille jonkin konkreettisen esimerkin, jonka avulla voit perustella, miksi haluaisit yritykseen töihin ja miksi sinut kannattaisi valita.
”Huomasin, että teillä pidetään tiimihenkeä yllä yhteisissä illanistujaisissa, johon esimiehetkin osallistuvat. Haluaisin itsekin osaksi sellaista työporukkaa, jossa hyvään yhteishenkeen panostetaan.”
”Huomasin, että osallistuitte yhdessä juoksutapahtumaan x. Uskonkin, että sporttisena tyyppinä sopisin hyvin osaksi mukaan harjoittelurinkiinne.”
Instagram ei tietenkään kerro koko totuutta, eikä Instagramista löytyneeseen tietoon kannata yksinään nojautua. Voit kuitenkin parhaimmassa tapauksessa löytää Instagramista sellaista informaatiota, mitä hyödyntämällä voit osoittaa perehtyneisyytesi työhaastattelijalle ja erotut ratkaisevasti hakijoiden massasta.
Muista seurata myös Duunitorin toimiston meininkiä Instagramissa: @duunitori ja tutustu myös esimerkiksi näihin Duunitorin työelämäosion artikkeleihin: