LinkedIn mestarit Tom Laine, Juho Toivola ja Aki Ahlroth järjestävät kapinan pönöttäviä HR-tapahtumia kohtaan ja järjestävät HR Mestarien kiertuekeikan Tavastialla 28.2.2018.
Suomen LinkedInin verkottunein Mestari Tom Laine vieraili Cityn toimistolla ja kävi Mediaparoni Ilkka Lavaksen juttusilla Cityn studioilla. Mestari ja Paroni keskustelivat HR markkinan muutoksesta ja kaupunkielämän digitalisaatiosta. Katso haastattelu:
Menestystä urallesi. Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
CEO, Co-Founder
City Family - paremman kaupunkielämän puolesta
City Dev Labs, TableOnline, EatAndTheCity, Eat & Improve Media
20 vuotta yrittäjyyttä takana. Mitä olen oppinut? Tässä konkariyrittäjän vinkit aloittavalle pk-yrittäjälle haastattelusarja. Minua haastateltiin yrittäjäjulkaisuun. Tässä kysymykset ja vastaukset. Julkaisen ne lyhentämättömänä iloksesi. Toivottavasti niistä on rohkaisua elämääsi ja saat inspiraatiota ja menestyt.
Mitä olet oppinut yrittämisestä sellaista, mitä olisit halunnut tietää ennen kuin aloitit yrittäjänä?
Olen ollut nyt 20 vuotta yrittäjänä. Aloitin 17 vuotiaana.
Aloittamisesta on pitkä aika. Aluksi piti opetella
kaikki firman markkinoinnista lähtien. Piti yrittää olla vakuuttava. Lähettelin a4:lle printtaamiani
mainoksia yrityksten pomoille ja soittelin perään. Kaikki piti tehdä ja opetella itse.
Uran aikana olen huomannut, että vaikkei jotain osaa, niin aina sen voi opetella ja jos jotain asiaa ei tiedä, niin aina voi kysyä. Kysyminen ei maksa mitään.
Kannattaa myös asettaa tavoitteita. Aluksi tavoite voi olla pieni:
oman palkan tienaaminen.
Kun on päässyt tavoitteeseen, voi asettaa isomman tavoitteen. Kannattaa myös unelmoida: millainen olisi mun unelmapäivä 5 vuoden päästä ja mitä asioita haluan maailmassa parantaa?
Mitä olet oppinut virheistä ja onnistumistasi
Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa ja vastatuuli tekee vahvaksi. Ei pidä pelätä virheitä, koska tekevälle sattuu virheitä varmasti.
Monesti joku uusi asia pelottaa ja pelottaa niin paljon, että
se tuntuu mahdottomalta. Sitten kun puhuu pelosta jollekin,
niin tuntuu, että se pelko muuttuu pienemmäksi.
Kun vielä saa kannustusta omalle jutulleen, niin saa rohkeutta.
Jos pelkäämme epäonnistumista liikaa, emmekä edes uskalla yrittää,
niin silloin on hyvä jutella jonkun kanssa ja vaikka tavoitella
ensin jotain pienempää juttua, mitä ei pelkää niin paljon.
Onnistumisen halu pitää olla isompi kuin epäonnistumisen pelko.
Kun pieniä onnistumisia sitten saa alleen, voi ottaa isompia
haasteita.
Ei pidä luovuttaa liian helpolla. Ei pidä antaa ikinä periksi.
Lähes aina löytyy vielä joku keino mitä ei ole kokeiltu ja
useimmiten yrittäminen kannattaa.
Onnistumiset on aina hienoja. Niitä pitää muistaa juhlia.
Pitää muistaa tiimillä fiilistellä pieniäkin onnistumisia.
Kiittää hyvästä työstä. Kiitosta maailmaan mahtuisi
nykyistäkin enemmän. Kiittäminen ei maksa mitään.
Mitä asioita on syytä selvittää itselleen tai kysyä itseltään ennen kuin aloittaa
Ennen aloittamista kannattaa miettiä onko tämä nyt sitä mitä haluan.
Jos halua on, muttei taitoa, niin taidon voi aina opetella kun halu vie sua eteenpäin. Richard Branson muistuttaa aina unelmoinnista:
muista unelmoida isosti. Jos sun unelma ei oo niin iso, että
se vähän jännittää sua, niin unelmoi isommin.
Kannattaa myös selvittää perusasiat:
- kenelle olen tätä tekemässä: kuka voisi ostaa? miksi he ostaisivat juuri meiltä?
- mitä ostava asiakkaamme voisi ostaa?
- Kannattaa myös miettiä etukäteen: Mitä muuta ostava asiakas voisi ostaa, koska usein on helpompi kasvaa myymällä samoille asiakkaille enemmän ja joskus asiakas ei edes halua ensimmäisenä tuotteena sitä, minkä haluaisimme hänelle myydä, vaan haluaakin ostaa jotain toista ja vasta myöhemmin kun on tottunut ostamaan meiltä jotain toista, niin sitten vasta ostaa sitä mitä halusimme oikeasti myydä.
Miten testata omaa liiketoimintaideaa? Mistä tietää että oma liikeidea on hyvä?
Soita potentiaaliselle asiakkaalle ja kerro, että aiot tehdä tällaista ja koeta myydä se hänelle pilottiasiakkuutena. Jos saat pilottiasiakkaan, niin todennäköisesti saat myös muitakin
asiakkaita. Kerro bisnesideasi myös kaikille tutuillesi ja
puolitutuille. Saat heiltä arvokasta palautetta.
Kannattaa myös osallistua liikeidean pitchauskilpailuihin, niissä oppii hyvin esittämään oman ideansa.
Miten ja keiden kanssa pk-yrittäjän kannattaa verkostoitua
Kannattaa verkostoitua toisten yrittäjien kanssa ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Seminaareissa ja yrittäjäjärjestöissä tapaa hyviä tyyppejä. Nuorille löytyy hyviä kontakteja esim Nuorkauppakamarista. Suomi on pieni maa,
voit löytää asiakkaita jopa ihan lähipiiristä. Ihmiset
vaihtavat työpaikkaa parin vuoden välein keskimäärin, joten
nyt kun mä olen ollut 20 vuotta hommissa, niin 20 vuotta sitten tapaamani tyypit jossain pikkufirmassa saattavat olla
jo ison firman toimitusjohtajia ja menestyneitä yrittäjiä.
Mihin asioihin kannattaa alussa satsata?
Myyntiin, markkinointiin ja ensimmäisen maksavan asiakkaan löytämiseen.
Myynti on yrityksen tärkein moottori ja vasta asiakkaiden kanssa tekemällä opit oikeasti mitä asiakkaalle voit myydä.
Mistä yrittäjä saa voimaa, apua tukea
Juttele toisten yrittäjien kanssa. Löydät heitä
toimialasi järjestöistä ja Suomen yrittäjistä.
Mitkä asiat kannattaa ulkoistaa heti
Kirjanpito kannattaa ulkoistaa heti.
Riippuu toimialasta mitä muuta kannattaa ulkoistaa.
Markkinointiin kannattaa palkata joku hyvä firma auttamaan nettisivujen teossa yms markkinoinnissa.
Miten huolehtia työn ja vapaa-ajan tasapainosta
Meillä kaikilla on vain yksi kroppa ja se kannattaa
pitää hyvässä kunnossa. Syö hyvin, nuku hyvin,
liiku hyvin. Sanonnan mukaan että terve mieli
viihtyy parhaiten terveessä ruumiissa ja se pitää
paikkansa. On hyvä löytää tasapaino elämään
työn ja työtehoa lisäävän toiminnan välillä.
Kannattaa myös jatkuvasti opiskella vaikkapa
lukemalla hyviä kirjoja ja käymällä seminaareissa.
Älä kuitenkaan unohda myymistä ja työn tekoa,
koska seminaareissa käynti ei ruoki sua.
Tasapaino on tärkeää.
Miten markkinoida itseä, mikä on hyvä tapa päästä alkuun?
Jos olet b2b bisneksessä, eli teet töitä yritysasiakkaille,
niin suoramainonta on paras. Eli: Soita potentiaalisille asiakkaille. Jos et saa heitä kiinni, laita sähköposti tai kirje perään ja soita kunnes saat kiinni.
Mieti etukäteen mitä hyötyä potentiaalinen asiakas
saa ja miksi juuri sinut pitäisi valita.
Tietoisuutta voi luoda mainostamalla. Jos asiakas on nähnyt
mainoksesi vaikka meillä City-lehdessä, niin puhelinsoitolla
hän saattaa jo tunnistaa firmasi nimen ja ensimmäisen
tapaamisen sopiminen on helpompaa.
Kuluttajia voi mainostamalla saada liikkeelle. Järjestä
avajaiset tai joku tapahtuma ja kutsu potentiaaliset asiakkaat
mukaan. Kutsuja voit levittää digissä, mutta myös paperilla
lähialueen postiluukuista työnnettävät kutsut voivat olla
tehokkaita. Kutsu on yksi tapa saada ihmisiä liikkeelle.
Voit myös markkinoinnissa tapahtumakutsun
sijaan laittaa jotain muuta kehoitusta toimintaan:
nyt rajoitettu erä jotain erikoisjuttua nopeimmille tai erikoistarjous tms ehdotus. Markkinoinnissa oleellista
olisi aina saada mukaan kehoitus toimintaan, jotta kuluttaja tietää mitä hän voisi haluta ja mitä hänen pitää tehdä, jotta voi saada haluamansa.
Mitä asioita kannattaa varoa, missä piilevät sudenkuopat
Varo varomasta liikaa. Sanotaan, että rapatessa roiskuu ja
on parempi, että saat aikaan paljon. Ei pidä kuitenkaan
hutiloida, mutta ei ole syytä olla perfektionistikaan.
Ota riskejä vain sen verran mitä kestät. Mieti mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos otat riskin ja jos et kuole siihen, niin sitten se riski usein kannattaa vielä ottaa.
Rakasta menestymisen halua enemmän kuin pelkäät mahdollisia ja mahdottomia sudenkuoppia.
Menestystä ja rohkeutta elämääsi!
Ilkka O. Lavas
palkittu sarjayrittäjä, jonka tunnetuimpia firmoja ovat City-lehti, verkkopalveluita kehittävä W3
Group TableOnline, Telsu sekä Improve Media mainosverkosto. www.ilkkaolavas.com
Sometus on niin nykyaikaa. Kaikki somettaa. Jotkut Facessa, toiset Twitterissä, kolmannet Snäppäilee ja Instagram viuhuu.
Kun mä olin lapsi, sosiaalista mediaa kutsuttiin nimellä "ulkona".
Koulu oli myös hyvä sosiaalinen media ja etenkin kun vessan seinältä pystyi tietämään kuka oli ollut ja kenen kanssa.
Futisjengi oli yksi sosiaalisista medioista. Ja ne leirit, joissa livahdettiin tyttöjen huoneeseen.
Koulun jälkeen duuniyhteisöstä tuli kiinnostava sosiaalinen media. Ja baareista. Toisissa baareissa on eri porukkaa ku toisissa. Barhopping oli somesta someen hyppimistä. Joskus sai tykkäyksen.
Sitten tuli irc. Jaiku. Twitter. Facebook. Slack. Snapchat. Instagram. Periscope. LinkedIn. Huh.
Mutta lähden tästä nyt ulos. Se on hyvä sosiaalinen media. Siellä saattaa tavata tuttuja ja kuulla linnun laulua.
Jokaisessa somessa voit tavata tulevan asiakkaasi, työntekijäsi tai työnantajasi. Voit tavata tulevan puolisosi. Menestystä verkottumiseesi!
Kävelen lumisateessa markkinointitoimisto Isobar Finlandin toimistolle. Ovella samaan aikaan sisään on menossa joku herrasmies, joka puhuu englantia. Kysyn: Are you from Twitter? Herrasmies vastaa "Yes, I am Scott Thwaites, Partner Manager EMEA from Twitter.". Scott kertoo, että on pian lavalla julkaisemassa tuoreita Nielsenin tutkimustuloksia Twitteristä Suomessa.
Nielsen: Twitterissä kiinnostaa urheilu, viihde, politiikka, kulttuuri, musiikki ja brändit
Tutkimuslaitos Nielsen on Twitterin tilaamana tutkinut suomalaisia Twitterin käyttäjiä. Tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät Twitteriä aktiivisesti
21% käy Twitterissä monta kertaa päivässä
39% käyttävät Twitteriä päivittäin
71% käyttävät Twitteriä viikottain
54% suomalaisista käyttää Twitteriä kännykällä
Twitterissä 70% suomalaisista katsovat videoita
Nielsen research, 2016 February
Mielenkiintoista tutkimuksessa on, että television katsojista 34% käyttävät Twitteriä keskustellakseen ohjelmista reaaliaikaisesti.
Brändit ovat somessa alasti
Mielenkiintoista Nielsenin tutkimuksessa on, että 3 / 4 seuraa Twitterissä brändejä. Ihmiseltä ihmiselle suosittelu onkin yksi eniten ostopäätöksiin vaikuttavista keinoista. Brändin mukanaolo verkossa on uusi vakio. Verkossa on oltava, koska jos et ole, kuluttajat keskustelevat siellä joka tapauksessa ja mukana olemalla voit olla kertomassa brändin näkökulman asiaan.
Aku Ankan ja Bilteman kuvaston paikka viihdyttäjänä on uhattu
Twitteriä käytetään monessa paikassa: metrossa, junassa ja työmatkaliikenteessä (21%), kotona rentoutuessa (57%) ja jopa Twitter on tullut Aku Ankan ja Bilteman kuvaston kilpailijaksi vessassa (22%).
Menestys lähtee jokaisesta itsestä
Jokainen voi vaikuttaa tiimin henkeen omilla sanavalinnoilla, elevalinnoilla ja ilmevalinnoilla.
2. Valmistautuminen
Valmistaudu peliin ja elä niin kuin huippu-urheilija, omalla tyylilläsi
3. Luottamus
Luottamus omaan itseen ja luottamus koko tiimiin
Luottamus yhteisiin menestymismahdollisuuksiin
4. Sietäminen
Miten suhtaudun onnistumiseen?
Miten siedän pettymyksen tunnetta?
Miten siedän itselle vaikeita persoonia?
5. Rohkeus
Uskalla onnistua
Vahvuudet esiin
Jos sä haluat olla oman toimialan paras, ni sun pitää olla rohkea ja sun pitää uskaltaa onnistua.
Varman päälle pelaamisella ei voi ikinä voittaa.
Kun sä meet äärirajoille. Vähän epämukavuusalueelle, niin aina ei voi onnistua, mutta sitten kun sä onnistut, sä oot parempi ku koskaan ennen.
6. 100%
Otetaan kaikki irti itsestä ja tiimistä.
Kaveria ei jätetä.
Pidetään kivaa ja vedetään täysii!
Huipputiimissä kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
City, Eat, TableOnline, Deitti.net, Improve Media
Startup-kulttuuri käy loppuvuodesta tavanomaista kuumempana, kun yksi maailman merkittävimmistä sijoittaja- ja kasvuyritystapahtumista lähestyy. Kaikki odottavat kuumeisesti yhtä tapahtumaa – Slushia. Mikä Slush oikein on ja miksi se on kaikkien huulilla? Entä miksi startup-yritykset ovat niin haluttuja työpaikkoja?
Slush on kasvanut valtavaksi spektaakkeliksi
Kaksipäiväinen kasvuyritystapahtuma Slush työ yhteen kasvuyritykset, kansainväliset sijoittajat, suuryritykset ja median nyt jo kahdeksatta kertaa. Slush on vuosien saatossa kasvanut pienestä 300 ihmisten tapahtumasta massiiviseksi 15 000 hengen spektaakkeliksi, josta kuhistaan ympäri maailmaa. Slushin toimitusjohtaja Riku Mäkelä kertoo YleX:n haastattelussa, että Slushista pyritään rakentamaan ”maailmanluokan showta”, jonka teemat pyörivät yrittäjyyden ympärillä, mutta jotka myös kiinnostavat suurta yleisöä, eli myös niitä, jotka eivät itse ole startup-yrittäjiä. Slush tuo piristystä ja jotain aivan erilaista muuten usein niin harmaaseen marraskuuhun.
Mikä startupissa työskentelyssä kiinnostaa?
Miksi startupissa työskentely sitten kiinnostaa niin monia? Startup-yritysten kulttuurista löytyy monia yhdistäviä tekijöitä:
1. Rento ilmapiiri ja matala organisaatiorakenne: Organisaatiorakenne on perinteisesti matala, mikä luo rennompaa ilmapiiriä ja lisäksi päätöksenteko on nopeaa. Samaan aikaan kynnys omien mielipiteiden esittämiseen on matala, sillä kaikkia kuunnellaan ja kaikkien ideat otetaan vakavasti.
2. Jokaisen työpanoksella on merkitystä: Tämän lisäksi jokaisen henkilön työpanoksella on suuri merkitys – startupissa kukaan ei varmasti jää ilman vastuutehtäviä. Vastuun ja omien projektien saaminen lisäävät motivaatiota ja sitouttavat työntekijää yritykseen paremmin.
3. Yhteisöllisyys: Pienessä yrityksessä kaikki tuntevat toisensa, eikä esimerkiksi toimitusjohtaja ole kaukainen henkilö, vaan työkaveri siinä missä muutkin. Kasvuyrityksissä työntekijöiden hyvinvointiin myös usein panostetaan – työntekijät kun ovat yrityksen tärkein voimavara.
4. Nopea kasvu: Startupit tähtäävät usein nopeaan kasvuun ja maailman – tai vähintään sen oman toimialan – muuttamiseen. Startup-vaiheessa olevat yritykset ovat usein nopean muutoksen alla, ja päätöksiä tehdään ketterästi. Jokainen työpäivä tuo mukanaan jotain uutta, joten kyllästymään ei pääse.
5. Työpaikkoja löytyy: Suurin osa uusista työpaikoista syntyy tällä hetkellä kasvuyrityksiin. Työpaikkoja on siis paljon tarjolla. Katso artikkelin lopusta, mistä työpaikat löytyy kätevimmin!
Millaisia työntekijöitä startupeihin halutaan?
Millainen ihminen sopii startupiin? Startupissa työskentelevältä odotetaan muun muassa oikeaa asennetta, motivaatiota ja joustavuutta:
1. Asenne: Oikea asenne ja into oppia koko ajan uutta ja kehittää itseään ovat myös välttämättömiä, jos mielit töihin startupiin. Startup-henkinen asenne on kaiken A ja O – sinun tulee olla sujut sen kanssa, että asioita ei tehdä samalla tavalla kuin suurissa organisaatioissa. Omat mielipiteet saa tuoda rohkeasti esille ja oma-aloitteisuutta arvostetaan.
2. Motivaatio: Koska jokaisen työntekijän työpanos on todella merkittävä, on motivaatiolla ja aidolla kiinnostuksella yrityksen visiota kohtaan erittäin suuri merkitys. Ahkeruus on valttikortti pienessä yrityksessä.
3. Joustavuus: Kiirettä ja stressiäkin pitää pystyä suodattamaan – toisaalta työssä voi myös kokea suurta onnistumisen riemua. Ehdoton plussapuoli startupeissa on myös joustavuus – matalassa ja ketterässä organisaatiossa on usein helpompi sovittaa yhteen omia menojaan ja työaikojaan kuin suuressa yrityksessä.
4. Itsenäinen tiimipelaaja: Koska startupissa vastuuta jaetaan runsaalla kädellä kaikille, on tärkeää, että työntekijät pystyvät toimimaan itsenäisesti. Samaan aikaan monet asiat tehdään tiimityönä. Ideaali tilanne on sellainen, että sinulta sujuu niin itsenäinen työskentely kuin tiimityöskentelykin.
Tunnistatko itsesi edellisistä? Haluaisitkö töihin startupiin tai edes kurkata, millaisia mahdollisuuksia olisi tarjolla?
Löydä työpaikka startupista – Duunitori yhteistyössä Slushissa
Startup-yrityksille ja uudesta urasta haaveileville on tiedossa hyviä uutisia – tänä vuonna Slush on tuonut tapahtumaan uutena Recruiting Arean, rekrytointialueen. Duunitori on yksi Slushin yhteistyökumppaneista Recruiting Arealla. Rekrytointiteeman tuomista Slushiin voidaan pitää luontevana siirtona, sillä kasvuyritykset tarvitsevat tottakai osaavia työntekijöitä menestyäkseen. Tapahtuma tarjoaa tänä vuonna siis myös mahdollisuuden ei vain rahoitusta hakeville startup-yrittäjille, vaan myös työnhakijoille. Kiinnostaako sinua työskentely startupissa? Tule Slushiin moikkaamaan Duunitoria ja katsomaan, millainen meininki Recruiting Arealla on! Tänä vuonna Duunitori on jo viidettä kertaa mukana Slushissa.
Jos et pääse tällä kertaa mukaan Slushiin paikan päälle katsomaan tarjontaa ja tutustumaan mielenkiintoisiin yrityksiin, mutta startupissa työskentely kiinnostaisi silti, ei huolta – Slushissa mukana olevien startup-yritysten avoimet työpaikat löytyvät nyt Duunitorilta: Slush – Työpaikat. Avoimia työpaikkoja löytyy satoja – löydä sinua kiinnostava paikka parilla klikkauksella!
Miten hyödynnät persoonallisia vahvuuksiasi työelämässä? Osaatko työhaastattelussa kertoa parhaista puolistasi? Kuinka hyvin tunnet itsesi? Selvitä oma luonnetyyppisi ja löydä tulosten avulla oma urapolkusi.
Milloin viimeksi teit internetissä luonnetestin ja oikeasti uskoit tuloksiin? Testien tekeminen on kivaa ajanvietettä, mutta usein tulokset ovat yhtä tarkkoja kuin aikakausilehtien ympäripyöreät horoskoopit. Luotettavalla luonnekartoituksella voi kuitenkin olla merkittävä vaikutus työuraasi ja tulevaisuuteesi.
Duunitori lanseerasi yhdessä Human Elementin kanssa luotettavan ja helpon tyyppitestin, jonka avulla selvität, mitä ihmistyyppiä edustat. Voit hyödyntää tulosta niin työelämässä kuin ihmissuhteissakin. Tee Duunitorin Tyyppitesti »
Lue viisi syytä, miksi sinunkin kannattaa tehdä luonnekartoitus:
1. Tunnista vahvuutesi
Huolella tehty testi auttaa sinua tunnistamaan persoonallesi ominaiset piirteet ja vahvuudet. Jos pystyt työelämässä ja ihmissuhteissa keskittymään näihin vahvuusalueisiin, tulee elämästäsi helpompaa kuin jos joutuisit elämään jatkuvasti ”vastavirtaan”. Hyvä testi toimii parhaiten itsetuntemuksen parantajana ja täsmentäjänä. Testin avulla saat osviittaa ja vinkkejä omista vahvuusalueista ja se auttaa itselle mieluisten työtehtävien kartoittamisessa ja löytämisessä.
2. Näin ajattelet, kommunikoit ja teet päätöksiä
Persoonatestillä haetaan eri osa-alueiden painotuksia. Olemme enemmän toista kuin toista. Toinen on puheliaampi ja toinen keskittyy mieluummin omiin ajatuksiinsa. Tilanteet vaikuttavat myös paljon siihen, millaisia olemme. Joku voi olla työroolissaan hyvinkin erilainen kuin vapaa-ajan roolissaan. Myös vuorovaikutustilanteilla on merkitystä valitsemaamme rooliin ja toimintatapaamme.
Tyyppitestin persoonaprofiilista selviää muun muassa:
- Mistä saat energiaa. Tuleeko se ensisijaisesti ulkopuolisesta vai sisäisestä maailmasta
- Ajattelutapasi eli kuinka konkreettisesti tai abstraktisti havaitset asioita
- Oletko enemmän käytännönläheinen vai abstrakti
- Painavatko päätöksenteossasi enemmän järki- vai tunneperusteet
3. Löydä uusia urapolkuja
Työhakemusta kirjoittaessa ja työhaastattelun aikana pitäisi tuoda esille omia taitoja ja motivaatiota sekä vakuuttaa työnantaja, mikä voi tuntua monelle työnhakijalle haasteelliselta. Omien vahvuuksien tunnistaminen helpottuu testin avulla, jonka tulokset kertovat juuri sinuille ominaisista luonteenpiirteistä. Parhaassa tapauksessa saatat kiinnittää huomiota uramahdollisuuksiin, joita et ole osannut aikaisemmin edes ajatella.
4. Opi tuntemaan kollegasi ja heidän työskentelytapansa
Jos kaverisi tai kollegasi ovat tehneet saman testin kuin sinä, on hyödyllistä ja palkitsevaa käydä profiileita yhdessä läpi ja oppia toinen toisesta erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Tämä on hauska tapa oppia erilaisuudesta ja samanlaisuudesta. Samalla saat ymmärrystä siihen, miten ajattelu ja toiminta sujuvat joidenkin ihmisten kanssa helposti, kun joidenkin toisten kanssa se vaatii enemmän panostusta.
Tiesitkö? Vahvuudet painottuvat eri ihmisillä eri tavoin. Lopputuloksena on variaatioiden kirjo, joten kahta täysin samanlaista ihmistä on lähes mahdotonta löytää.
5. Työnantajat käyttävät testejä rekrytoinnissa
Erilaisia testejä on käytetty apuvälineinä johtamisessa, organisaatioiden kehittämisessä ja myös rekrytoinnissa. Yritykset hyödyntävät testausta selvittääkseen työnhakijan osaamista ja sopivuutta tiimiin. Yleensä testit tekee psykologi tai soveltuvuusarviointeihin perehtynyt ammattilainen, mutta nyt myös työnhakijalla on mahdollisuus tehdä itse kevyt tyyppitesti.
Mitä testi ei kerro
Muista, että saamasi profiili ei ole täydellinen kuvaus sinusta kaikkine ominaisuuksineen. Tulos ei ole työhakutilanteissa riittävä kuvaamaan hakijan ajattelu- ja toimintatavan sopivuutta tai sopimattomuutta johonkin tehtävään. Profiilin tiedoista voi olla hyötyä ja ne voivat toimia työhaastattelussa keskustelun pohjana, mutta päätöksenteossa pelkän persoonaprofiilin tiedon käyttö on profiilin väärinkäyttöä.
Konnichiwa! Tällä kertaa otamme sivuaskeleen viikoittaisista työnhakuvinkeistä ja sukellamme ravintola-alan ja erityisesti japanilaisen ruokakulttuurin ihmeelliseen maailmaan. Oppaanamme toimii Jesper Björkell, joka työskentelee ravintolapäällikkönä Espoon Iso Omenan Hanko Sushi –ravintolassa. Lisäksi Jesper vastaa ketjun tuotekehityksestä. Hanko Sushi on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut Suomen suurimmaksi sushiravintolaketjuksi.
Tämä artikkeli on osa Duunitorin ravintola-alasta kertovaa juttusarjaa. Sarjassa pääset tutustumaan alan ammattilaisten työhön ja kurkistamaan ravintoloiden kulissien taakse. Juttusarja tehdään yhdessä Royal Konseptiravintoloiden kanssa. Tutustu Hanko Sushin uramahdollisuuksiin.
Lue ravintolapäällikkö Jesper Björkellin uratarina ja vinkit, miten sinäkin voit ottaa askeleen uudelle uralle ja tehdä harrastuksestasi ammatin:
Isä ilmoitti salaa kokkikouluun
Jos haluaa menestyä työelämässä, on löydettävä työ, josta todella nauttii ja joka tarjoaa mielenkiintoisia haasteita ja kehittymismahdollisuuksia. Monet löytävät intohimonsa harrastuksen kautta, mutta mitä tapahtuu, kun omasta intohimosta tuleekin ammatti? “Tykkäsin jo lapsena osallistua ruoanlaittoon perheeni kanssa. Olin myös aikamoinen Turtles-fani, joten kaikki veitsiin liittyvä oli todella siistiä.”
Eräänä kesänä Jesper leikkasi vanhempien varoittelusta huolimatta jäätelöä kodin terävällä veitsellä ja osui samalla sormeensa. Tämä ei kuitenkaan lannistanut nuorta kokinalkua, päinvastoin. “Reippaana poikana hoidin haavan ja pääsimme kaverini kanssa syömään jäätelöä. Sen sijaan, että olisin masentunut tästä tapauksesta, innostuin yrittämään entistä enemmän ja tein myös joskus vanhemmille yllätyksenä ruokaa.”
Jesperin mielestä oli enemmänkin sattumien summa, että hän lopulta päätyi tekemään kokin töitä, sillä nuorempana hän oli ollut kiinnostunut kahdesta asiasta; ruoanlaitosta ja urheilusta. “Olin ylivilkas ja aika huono koulussa. Olen ollut hyvä niissä jutuissa mitä teen ja huono kaikessa mitä en halua tehdä. Faija tiesi, että minulla on intohimoa ruoanlaittoon, joten hän ilmoitti minut kokkikouluun peruskoulun jälkeen sanomatta minulle mitään. Kun tuli lappu kotiin, että olen päässyt kokkikouluun, luulin, että koulumme opo oli ilmoittanut minut.”
Oma paikka löytyi jo 17-vuotiaana, keittiöstä. “Päätin, että käyn katsomassa minkälaista kokkikoulussa on ja kun ensimmäistä kertaa pääsin keittiöön niin minulle aukesi, että tämä on se juttu.”
“Olin perushulttio ja ihan käsi monessa mielessä. Mietin, että saako minusta sellaisen rauhallisen ranskalaisen bistrokokin, jota opettajat mielestäni yrittivät minusta tehdä. He kuitenkin vakuuttelivat, että tulen olemaan ihan ässä ja istumaan keittiöön hyvin. En tajunnut mitä he tarkoittivat, ennen kuin vasta toisessa työharjoittelussa olin nostamassa Papa Joe’ssa äijien kanssa. Keittiö on aikamoinen viidakko ja lastentarha välillä. Luulen, että se johtuu kiireestä ja isoista paineista ja siksi ilmapiiriä yrittää koko ajan keventää.”
Kokkikoulussa olennainen osa opiskelua ovat harjoittelujaksot erilaisissa ravintoloissa. Ennen sushikokin uraa Björkell ehti kokeilla useita eri tyylejä, kunnes Japanin ruokakulttuuri vei mukanaan. Björkellistä ei loppujen lopuksi kuoriutunut rauhallista bistrokokkia ja hyvä niin. ”Koulun jälkeen sushi jäi moneksi vuodeksi, kunnes Hanko Sushi tuli kuvioihin vuonna 2009.”
Ravintolan avajaisista arkeen
Björkellin mielestä on kahdenlaisia kokkeja; niitä jotka tykkäävät olla omissa oloissaan ja niitä, jotka haluavat olla asiakkaiden kanssa tekemisissä ja nauttivat siitä, että saavat heti palautetta. Björkell tunnustautuu kuuluvansa jälkimmäiseen ryhmään. “Hyvä palaute ja onnistumiset motivoivat minua. Avokeittiö on se juttu. Kokit haluavat nähdä kun muut nauttivat. Syöt vaikka itse sitten kuinka huonosti, kunhan muilla on hyvä fiilis.”
“Ennen Hanko Sushia minulla oli varmaan kymmenessä paikassa verokortti ja työkeikkoja tuli tehtyä paljon. Olin Hanko Sushin ensimmäinen rekrytointi ja sanoin, etten alussa halua mitään vastuuta, haluan vain tehdä duunia. Omistajat eivät tietenkään kuunnelleet minua tässä asiassa yhtään.”
Vastuunottaminen tuntuikin sopivan Björkellille ja Hanko Sushin perustajat Rolf Wirta ja Mika Laakio antoivat hänelle vapaat kädet kokeilla uutta ja kehittyä entistä paremmaksi kokiksi. “Se oli makeeta, että sai tehdä ihan omaa juttua. Siinä on oma paineensa kun perustetaan uusi ravintola ja avajaiset ovat aina kaoottisia. Hanko Sushin perustajat uskoivat menestymiseen ja sama asenne tarttui minuun nopeasti. Ne jätkät olivat pistäneet rahansa tähän, joten halusin, että me onnistumme. Jos minä teen työni huonosti, niin toi jätkä voi menettää kämppänsä.”
Uuden yrityksen pyörittäminen uudella tiimillä ei ollut aina ruusuilla tanssimista. Muutaman hermoja kiristävän tilanteen jälkeen Björkell halusi sisäistää kaikille Hanko Sushissa työskenteleville oikean asenteen työntekoon. “Kun saimme kaikkiin työntekijöihin sen mentaliteetin ja meiningin, että tehdään aina parhaamme, työnteko muuttui. Lopulta tilanne oli omistajille se, että he omistivat firman, mutta se ei ollut enää heidän keittiönsä.”
Uusia kikkoja ja inspiraatiota Japanin matkalta
Kymmenen vuotta sushin valmistamisen parissa on opettanut Jesperille kärsivällisyyttä, yksityiskohtien arvostamista ja tarkkuutta. Inspiraatiota ja lisäoppeja pohjoismaisen sushin tekemiseen Björkell on käynyt hakemassa ympäri maailmaa, erityisesti Japanista.
Keväällä 2014 Björkell lähti Japaniin Tokyo Sushi Academyyn oppimaan uutta. ”Halusin murtaa myyttejä ja nähdä kuinka hyvä sushikokki olen.” Matkallaan Björkell pääsi ensimmäisenä suomalaisena opiskelemaan kyseiseen sushikouluun ja hän sai opettajakseen kolmannen polven sushimestarin Norin.
”Japanissa, jos olet todella hyvä, pääset ravintolan takakeittiöstä riisin pesusta kolmessa vuodessa. Jos olet keskiverto, niin aikaa menee viisi vuotta.” Hanko Sushissa ei sentään toimita yhtä tiukkojen oppien mukaan, mutta uusien käytäntöjen juurruttaminen työhön oli alussa haasteellista. “Olen hakannut paljon päätäni seinään. Lopulta tein puolisen vuotta sitten manuaalin siitä miten sushia tehdään, että kaikki tekevät saman standardin mukaan. Se nopeuttaa myös uusien työntekijöiden perehdyttämistä aika paljon, kun tiedetään mitä halutaan, esimerkiksi kalasta leikataan 6cm kokoisia siivuja pikkurillin mukaan.”
Suomessakin ollaan lähentymässä japanilaista ruokakulttuuria. Laadukkaat raaka-aineet kiinnostavat yhä enemmän einesten sijaan. ”Sushi on tullut jäädäkseen, mutta sen tekeminen kotona on työlästä. Pitää osata pestä, keittää, maustaa ja käsitellä riisiä oikein. Esimerkiksi soijakastike tehdään edelleen käsin ja se on luontainen prosessi jota on tehty satoja vuosia. Se kertoo aika paljon Japanin ruokakulttuurista.”
”Tärkeintä sushin valmistuksessa ovat riisi ja tuoreet ja hyvät raaka-aineet, sekä erittäin terävä veitsi. Jos pizzassa pohja on tärkein, niin sushissa se on riisi. Lisäksi työkalut pitää olla kunnossa, jotta kalaa tai mitä tahansa saa leikattua ja kaikki pysyy kasassa.”
Hanko Sushi – Suomen suurin sushiperhe
Hanko Sushi on tänä päivänä Suomen suurin ja tunnetuin sushiravintolaketju. Ensimmäinen Hanko Sushi -baari perustettiin kesäiseen Hankoon ja saariston henkeä ja japanilaisuutta yhdistävä ravintola sai suuren suosion.
”Japaniksi Hanko tarkoittaa henkilökohtaista leimasinta. Hanko Sushi on helposti lähestyttävä ravintola, jonne koko perhe on tervetullut syömään. Suosio perustuu tuoreisiin raaka-aineisiin, maukkaisiin annoksiin sekä mutkattomaan palveluun.”
Sushin valmistaminen on oma taitolajinsa ja vaatii erilaisten tekniikoiden ja kädentaitojen opettelua. Ennen Hanko Sushia ei kuitenkaan tarvitse välttämättä olla aikaisempaa kokemusta sushin tekemisestä. Tiettyä paloa ja tekemisen meininkiä kuitenkin vaaditaan. “Hyville tyypeille löytyy aina töitä, jos on vain asenne kohdillaan ja osaa kysyä paljon. Silloin on latu auki vaikka millaisiin hommiin.”
Tällä hetkellä Hanko Sushi työllistää yli 120 henkilöä ja pääasiassa pääkaupunkiseudulla sijaitsevat 15-16 ravintolaa työllistävät 5-15 ravintolatyöntekijää toimipisteen koosta riippuen. Jokaisessa ravintolassa on ravintolapäällikkö, vuoropäällikkö ja useita muita työntekijöitä riippuen ravintolan koosta. ”Suurin osa porukasta on ravintolatyöntekijöitä; kokit, tarjoilijat ja esimiehet. Kaikki leikkivät samaa leikkiä ja tavoitteet ovat samat. Tämä on meidän ravintolamme ja kaikki pääsevät tekemään kaikkea.“
Hanko Sushi rekrytoi jatkuvasti lisää työntekijöitä kesän kiireitä varten. ”Henkilöstökoordinaattorimme hoitaa rekrytoinnit ja vastaanottaa hakemukset, jonka jälkeen haastattelemme potentiaaliset hakijat ravintolapäällikön kanssa ja katsomme, onko henkilö sopiva legopalikka tiimiin.”
Rekrytoinnin jälkeen uusi työntekijä perehdytetään sushin valmistamisen saloihin aikaisemman kokemuksen pohjalta. ”Usein laitan uudet tyypit treenaamaan kalakouluun, jossa harjoittelemme ylijäämien kanssa. Noin neljän kuukauden sisällä nähdään, tuleeko uudesta työntekijästä mitään, puolessa vuodessa voi tulla hyväksi ja vuodessa todella hyväksi. Itsestä se on lopulta kiinni. Minä en voi tehdä ihmisestä hyvää kokkia, mutta voin auttaa siinä. Meillä on todella hyviä tyyppejä töissä, joilla ei ole ollut mitään aiempaa kokemusta.”
Kun vain taivas on rajana
Hanko Sushin perhe kasvaa joka vuosi. Miten näin iso ryhmä ammattilaisia pidetään kasassa ja hyvin toimivana kokonaisuutena? Björkell huomasi yhteisön tärkeyden vietettyään kesän Hanko Sushin kesäravintolassa Nauvossa. “Nauvossa asiat tehdään vähän eri tavalla. Täällä pääkaupunkiseudulla kaikki on niin suurta, että pärjää hyvin omillaan, mutta siellä tarvitsee muita ja silloin tällöin vähän naapurin jeesiä. Hankolaisuus on sitä, että olet mukana yhteisössä.”
Björkellin ja Hanko Sushin suunnitelmissa on laajentamisen lisäksi muun muassa uusi ruokalista, joka entistä haastavampi ja teknisempi. “Oma limiitti on maailman valloituksessa. Olemme Suomen isoin toimija ja nyt jo muuttaneet käsityksiä, mitä on suomalainen sushi. Seuraava tavoite on muuttaa käsitys siitä, mitä on pohjoismaalainen sushi ja mitä se voi olla. Maailmalla on paljon makeita juttuja, joita pitäisi tuoda Suomeen.”
Syksyllä 2014 Hanko Sushi siirtyi osaksi Royal Konseptiravintoloita. ”Sain lisäboostia siitä, että Royal Ravintolat tulivat mukaan kuvioihin. Aikaisemmin halusin olla Suomen kovin ja nyt kyllä haluan olla maailman kovin. Konseptina Hanko Sushi toimii myös ulkomailla ja näen, että vain taivas on rajana. Haluamme myös parantaa suomalaista ravintolakulttuuria, ettei tarvitsisi enää käydä ABC:lla syömässä.”
Sinustako seuraava sushikokki?
Hanko Sushi rekrytoi jatkuvasti henkilökuntaa kaikkiin ravintoloihinsa Helsingistä Kuopioon. Nyt on sinun tilaisuutesi! Katso Hanko Sushin avoimet työpaikat Duunitorilla.
Saitko kutsun työhaastatteluun ja pohdit miten erottua muista hakijoista? Mietitkö mitä kirjoittaa työhakemukseen?
Mahdolliseen tulevaan työnantajayritykseen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin sekä työhakemusta kirjoittaessa, että työhaastatteluun valmistautuessa. Tämä osoittaa työhaastattelijalle, että olet tosissasi.
Tyypillinen hakija suuntaa yrityksen verkkosivuille, mitkä toimivatkin yleensä ihan hyvänä tiedonlähteenä. Ongelma piilee kuitenkin siinä, että kaikki kilpailevat hakijat suuntaavat myös niille samoille verkkosivuille. Instagramia taas ei vielä hyödynnetä lainkaan niin paljoa, mikä antaakin loistavan etulyöntiaseman niille, jotka tajuavat hyödyntää verkkosivujen ohella myös Instagramia tiedonlähteenä.
Instagram on yksi Suomen suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja myös yritykset ovat kyseisen kanavan löytäneet. Yritykset käyttävät Instagramia muun muassa brändin rakentamiseen ja kulissien takana -tyyppisen materiaalin postaamiseen. Edellämainituista etenkin jälkimmäistä tyyliä edustavat Instagram-kuvat ovat loistava tiedonlähde työnhakijalle.
Mistä löytää tietoa?
Ensimmäinen askel on luonnollisesti mahdollisen tulevan työnantajayrityksen oman Instagram-profiilin etsiminen. Monet yritykset nostavat Instagram-profiilinsa esille verkkosivuillaan, mutta mikäli näin ei ole, helppo tapa etsiä yrityksen profiili on yksinkertaisesti kirjoittaa Googleen ”yrityksen nimi + instagram”. Instagram toimii mobiilin lisäksi myös selaimella ja julkisia profiileja voikin tutkia selaimen avulla myös ilman omaa Instagram-tiliä.
Mikäli yrityksellä ei ole omaa Instagram-profiilia, tai et saa siitä tarpeeksi irti, käänny yrityksen työntekijöiden profiilien puoleen. Yksi tapa on etsiä yrityksen työntekijöitä LinkedInistä tai yrityksen verkkosivuilta ja tämän jälkeen pyrkiä löytämään kyseisten työntekijöiden Instagram-profiilit Googlen avulla. Toinen tapa on käyttää hyväksi Instagramin hashtageja. Monet postaavat kuvia työpaikaltaan ja tägäävät samalla työpaikkansa. Varsinkin pienempien yritysten työntekijöitä voi hyvinkin löytyä helposti tällä tavalla.
Minkälaista tietoa etsiä?
Tutki mitä profiileissa esitellään. Visuaalisesti upea profiili voi viestiä esimerkiksi siitä, että yrityksessä panostetaan laatuun ja estetiikkaan. Osallistuvatko yrityksen työntekijät usein porukalla urheilutapahtumiin? Jos näin on, voit päätellä, että yrityksessä on sporttista väkeä töissä. Viettävätkö työntekijät aikaa keskenään muutenkin kuin työn parissa? Tällöin työporukka lienee täynnä sosiaalisia, hyvin toimeen keskenään tulevia tyyppejä. Onko yrityksessä jotain toistuvia muita traditioita? Tekeekö yritys esimerkiksi hyväntekeväisyyttä?
Monet työpaikat mainostavat Instagramissa myös avoimia työpaikkojaan ja parhaimmillaan voit löytää Instagramista myös vinkkejä piilotyöpaikoista, eli sellaisista työpaikoista, joista ei julkisesti ilmoiteta tai joihin ei aktiivisesti edes välttämättä haeta ketään. Kannattaakin siis seurata kiinnostavia yrityksiä Instagramissa, vaikkei työnhaku juuri tällä hetkellä ajankohtaista olisikaan.
Miten Instagramista löytynyttä informaatiota kannattaa hyödyntää?
Ensinnäkin, voit miettiä, sopisitko juuri sinä osaksi tiimiä. Mitään työpaikkaa ei kannata pelkän Instagram-profiilin vuoksi jättää hakematta, mutta profiili voi antaa jonkinlaista suuntaa siitä, millaista porukkaa yrityksessä työskentelee.
Toinen tapa hyödyntää Instagramista bongaamaasi informaatiota on nostaa jokin löytämäsi asia esille työhaastattelussa. Lähes jokainen työhaastattelija haluaa tietää, miksi hait töitä juuri heidän yrityksestään. Tässä kohtaa voitkin nostaa esille jonkin konkreettisen esimerkin, jonka avulla voit perustella, miksi haluaisit yritykseen töihin ja miksi sinut kannattaisi valita.
”Huomasin, että teillä pidetään tiimihenkeä yllä yhteisissä illanistujaisissa, johon esimiehetkin osallistuvat. Haluaisin itsekin osaksi sellaista työporukkaa, jossa hyvään yhteishenkeen panostetaan.”
”Huomasin, että osallistuitte yhdessä juoksutapahtumaan x. Uskonkin, että sporttisena tyyppinä sopisin hyvin osaksi mukaan harjoittelurinkiinne.”
Instagram ei tietenkään kerro koko totuutta, eikä Instagramista löytyneeseen tietoon kannata yksinään nojautua. Voit kuitenkin parhaimmassa tapauksessa löytää Instagramista sellaista informaatiota, mitä hyödyntämällä voit osoittaa perehtyneisyytesi työhaastattelijalle ja erotut ratkaisevasti hakijoiden massasta.
Muista seurata myös Duunitorin toimiston meininkiä Instagramissa: @duunitori ja tutustu myös esimerkiksi näihin Duunitorin työelämäosion artikkeleihin:
Kaupan ala on yksi Suomen suurimmista työllistäjistä ja ala tarjoaa tänäkin kesänä monelle nuorelle ponnahduslaudan työelämään. Tiesitkö, että myös muusikko Arttu Wiskari on nuorena aloittanut työt kaupan alalla? Wiskari kertoi Duunitorille työuransa ensiaskeleista rautakaupassa ja kuinka hän päätyi yhdeksi Suomen suosituimmista artisteista.
Tämä artikkeli on osa Duunitorin kaupan alasta kertovaa juttusarjaa, jossa pääset tutustumaan alan ammattilaisten ja kesätyöntekijöiden arkeen. Juttusarja tehdään yhteistyössä Keskon kanssa, joka rekrytoi ensi kesäksi 5000 kesätyöntekijää.
Kesätyö auttoi oman polun löytämisessä
Arttu Wiskari julkaisi vuonna 2011 debyyttialbuminsa ja nousi sen myötä suureen suosioon suomalaisten keskuudessa. Koko kansan suosikki kiertää nyt ahkerasti keikkalavoja ympäri Suomea, mutta mistä kaikki sai alkunsa? Työ kaupan alalla on monelle ensimmäinen askel työelämään ja myös Wiskarin ura on alkanut sieltä.
Wiskari meni töihin jo 14-vuotiaana, kun haaveissa oli hankkia ihka oma mopo. ”Ensimmäinen työpaikkani oli huoltoasemalla. Autoin asiakkaita tankkauksessa, siivosin ja sen sellaista.” Kun Wiskari oli 17-vuotias hän pääsi töihin Herttoniemen K-Rautaan. Aikainen herääminen ja työmatkat olivat nuorelle Wiskarille rankka paikka.
”Kun kaverit viettivät kesälomiaan, minä menin aamulla kello seitsemältä töihin ja aloitin pesemällä maalikoneita. Joka aamuinen herääminen ja pitkä työmatka Helsinkiin oli aika tuskaa.” Vaikka koulunkäynti ei Wiskarille maistunut, työnteko toi hänelle uuden suunnan: ”Minulla oli paljon oppimisvaikeuksia nuorena. Se johtui varmaan osaltaan keskittymisestä ja siksi koulunkäynti ei hirveästi kiinnostanut.”
Työnteko ja oikea asenne tuottivat kuitenkin tulosta. ”Rautakaupassa innostuin ensimmäistä kertaa oikeasti työn tekemisestä. Töissä minua kiinnostivat erityisesti maalaushommien tekeminen ja niiden opiskelu. Sen jälkeen, kun olin jo saanut hieman kokemusta, sain osallistua myös myyntityöhön ja asiakkaiden neuvontaan.”
”Rautakaupassa tuli opittua paljon, koska oli pakko. Töitä tehdessä piti muistaa katteet ja prosenttilaskut ulkoa, kun asiakas tuli heti aamusta pyytämään vaikka tiettyä alennusta tuotteesta.”
Nuori kesätyöntekijä sai myös apua kokeneemmilta työkavereilta, mutta Wiskari huomasi pian, että hän oppii työn parhaiten tekemällä ja yrittämällä ensin itse. Virheitä ei myöskään kannata pelätä. ”Rautakauppa on ihan oma maailmansa. Onneksi töissä oli muutama pitkäpinnainen kaveri joka jeesasi, kun tällainen nuori pallopää tuli sinne pätemään.”
Tie rautakaupasta radioaalloille
Työssä parasta olivat Wiskarin mielestä mukavat työkaverit. ”Samanhenkinen porukka oli yksi isoimmista syistä, miksi tykkäsin tehdä töitä rautakaupassa niin pitkään. Se oli aika tyypillinen tarina, moni oli tullut kesätöihin ja jäänyt sen jälkeen vakituiseksi työntekijäksi. Eräskin työkaveri oli aloittanut kesätyöntekijänä rautakaupassa ja teki samoja töitä vielä 42 vuoden jälkeen.” Kun päivätyö vaihtui muusikon uraksi, Wiskari oli ehtinyt tehdä töitä rautakaupoissa lähes kymmenen vuotta.
Miten Wiskari sitten päätyi levyttäväksi artistiksi? Musiikki oli kulkenut aina mukana tavalla tai toisella, mutta Wiskari ei ollut ajatellut tekevänsä sitä työkseen. Lapsuuden unelma-ammattien listalla ei ollut koskaan muusikkoa, vaan esimerkiksi näyttelijä ja poliisi. Jo ennen täysi-ikää Arttu oli ehtinyt perustaa bändin kavereidensa kanssa, mutta silloin hän keskittyi vielä basson soittamiseen. ”Yritimme etsiä bändiimme sopivaa laulajaa, mutta laulaminen ei silloin meidän ikäisten kundien keskuudessa ollut kovin cool juttu.” Laulajaa ei koskaan löytynyt, joten Wiskari päätti itse ryhtyä bändinsä solistiksi.
Mitä ensimmäinen työpaikka opetti?
Kesätöitä tekemällä nuorella on mahdollisuus saada arvokasta työkokemusta, oppia hyödyllisiä työelämätaitoja ja ansaita ensimmäistä kertaa palkkaa. Koska nuorelta puuttuu vielä työkokemusta, tärkeämpää onkin reipas ja oma-aloitteinen asenne työntekoon.
Wiskarin mielestä ensimmäisellä työpaikalla oli hänelle suuri merkitys omaa työuraa ajatellen. ”Kyllä kesätyö opetti minulle mitä työnteko on ja mistä se liksa tulee. Olisihan se ollut skidinä helppoa, että äiti ja isä olisivat säästäneet liksoista ja ostaneet sen mopon minulle. Se oli paljon hienompi fiilis sanoa, että minä olen itse hankkinut tämän omilla rahoilla.”
Tuhannet nuoret saavat työpaikan tänäkin kesänä
K-ryhmä työllistää tänä kesänä lähes 5000 nuorta. Eniten kesätöitä löytyy nuorille ja opiskelijoille K-ruokakaupoista ja rautakaupoista, joille kesä on sesonkiaikaa. Keskon puolella kesätyöpaikkoja on tarjolla muun muassa varastoissa.
Wiskari antaa vinkkejä nuorille, jotka pohtivat omia uravalintojaan ja mihin töihin kannattaisi hakea. ”Kannattaa rohkeasti lähteä myös sellaisiin töihin, jotka tuntuvat aluksi itselle täysin oudoilta ja vaikka työtä ei alussa osaisi niin sen oppii varmasti. Työhön sisältyy paljon muutakin ja kaikki työ on varmasti kivaa, kun on hyvä jengi ympärillä. Jos jaksaa vähänkin keskittyä, niin löytää sellaisia työtehtäviä, jotka itseä kiinnostavat.”
Etsitkö sinä kesätöitä? Kaikki Keskon avoimet kesätyöpaikat löydät yrityksen kotisivuilta. Töitä voi saada myös ottamalla suoraan yhteyttä oman alueen K-kauppiaaseen ja kysymällä vapaita kesätyöpaikkoja.
K-ryhmä työllistää nuoria työuraansa aloittavia monta eri väylää pitkin. Tutustu ja tienaa – kesäharjoitteluohjelmassa nuoret saavat kokemusta kaupan alasta kahden viikon työjaksolla. Moni kauppias ottaa opiskelijoita työssäoppimisjaksoille ja hyvin sujunut harjoittelujakso voi jatkua työsuhteena kaupassa. Kesko ja K-kaupat ovat mukana myös nuorisotakuussa. Esimerkiksi elokuun 2013 ja joulukuun 2014 välisenä aikana K-ryhmään työllistyi liki 2000 nuorisotakuun piiriin kuuluvaa nuorta.