20 vuotta yrittäjyyttä takana. Mitä olen oppinut? Tässä konkariyrittäjän vinkit aloittavalle pk-yrittäjälle haastattelusarja. Minua haastateltiin yrittäjäjulkaisuun. Tässä kysymykset ja vastaukset. Julkaisen ne lyhentämättömänä iloksesi. Toivottavasti niistä on rohkaisua elämääsi ja saat inspiraatiota ja menestyt.
Mitä olet oppinut yrittämisestä sellaista, mitä olisit halunnut tietää ennen kuin aloitit yrittäjänä?
Olen ollut nyt 20 vuotta yrittäjänä. Aloitin 17 vuotiaana.
Aloittamisesta on pitkä aika. Aluksi piti opetella
kaikki firman markkinoinnista lähtien. Piti yrittää olla vakuuttava. Lähettelin a4:lle printtaamiani
mainoksia yrityksten pomoille ja soittelin perään. Kaikki piti tehdä ja opetella itse.
Uran aikana olen huomannut, että vaikkei jotain osaa, niin aina sen voi opetella ja jos jotain asiaa ei tiedä, niin aina voi kysyä. Kysyminen ei maksa mitään.
Kannattaa myös asettaa tavoitteita. Aluksi tavoite voi olla pieni:
oman palkan tienaaminen.
Kun on päässyt tavoitteeseen, voi asettaa isomman tavoitteen. Kannattaa myös unelmoida: millainen olisi mun unelmapäivä 5 vuoden päästä ja mitä asioita haluan maailmassa parantaa?
Mitä olet oppinut virheistä ja onnistumistasi
Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa ja vastatuuli tekee vahvaksi. Ei pidä pelätä virheitä, koska tekevälle sattuu virheitä varmasti.
Monesti joku uusi asia pelottaa ja pelottaa niin paljon, että
se tuntuu mahdottomalta. Sitten kun puhuu pelosta jollekin,
niin tuntuu, että se pelko muuttuu pienemmäksi.
Kun vielä saa kannustusta omalle jutulleen, niin saa rohkeutta.
Jos pelkäämme epäonnistumista liikaa, emmekä edes uskalla yrittää,
niin silloin on hyvä jutella jonkun kanssa ja vaikka tavoitella
ensin jotain pienempää juttua, mitä ei pelkää niin paljon.
Onnistumisen halu pitää olla isompi kuin epäonnistumisen pelko.
Kun pieniä onnistumisia sitten saa alleen, voi ottaa isompia
haasteita.
Ei pidä luovuttaa liian helpolla. Ei pidä antaa ikinä periksi.
Lähes aina löytyy vielä joku keino mitä ei ole kokeiltu ja
useimmiten yrittäminen kannattaa.
Onnistumiset on aina hienoja. Niitä pitää muistaa juhlia.
Pitää muistaa tiimillä fiilistellä pieniäkin onnistumisia.
Kiittää hyvästä työstä. Kiitosta maailmaan mahtuisi
nykyistäkin enemmän. Kiittäminen ei maksa mitään.
Mitä asioita on syytä selvittää itselleen tai kysyä itseltään ennen kuin aloittaa
Ennen aloittamista kannattaa miettiä onko tämä nyt sitä mitä haluan.
Jos halua on, muttei taitoa, niin taidon voi aina opetella kun halu vie sua eteenpäin. Richard Branson muistuttaa aina unelmoinnista:
muista unelmoida isosti. Jos sun unelma ei oo niin iso, että
se vähän jännittää sua, niin unelmoi isommin.
Kannattaa myös selvittää perusasiat:
- kenelle olen tätä tekemässä: kuka voisi ostaa? miksi he ostaisivat juuri meiltä?
- mitä ostava asiakkaamme voisi ostaa?
- Kannattaa myös miettiä etukäteen: Mitä muuta ostava asiakas voisi ostaa, koska usein on helpompi kasvaa myymällä samoille asiakkaille enemmän ja joskus asiakas ei edes halua ensimmäisenä tuotteena sitä, minkä haluaisimme hänelle myydä, vaan haluaakin ostaa jotain toista ja vasta myöhemmin kun on tottunut ostamaan meiltä jotain toista, niin sitten vasta ostaa sitä mitä halusimme oikeasti myydä.
Miten testata omaa liiketoimintaideaa? Mistä tietää että oma liikeidea on hyvä?
Soita potentiaaliselle asiakkaalle ja kerro, että aiot tehdä tällaista ja koeta myydä se hänelle pilottiasiakkuutena. Jos saat pilottiasiakkaan, niin todennäköisesti saat myös muitakin
asiakkaita. Kerro bisnesideasi myös kaikille tutuillesi ja
puolitutuille. Saat heiltä arvokasta palautetta.
Kannattaa myös osallistua liikeidean pitchauskilpailuihin, niissä oppii hyvin esittämään oman ideansa.
Miten ja keiden kanssa pk-yrittäjän kannattaa verkostoitua
Kannattaa verkostoitua toisten yrittäjien kanssa ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Seminaareissa ja yrittäjäjärjestöissä tapaa hyviä tyyppejä. Nuorille löytyy hyviä kontakteja esim Nuorkauppakamarista. Suomi on pieni maa,
voit löytää asiakkaita jopa ihan lähipiiristä. Ihmiset
vaihtavat työpaikkaa parin vuoden välein keskimäärin, joten
nyt kun mä olen ollut 20 vuotta hommissa, niin 20 vuotta sitten tapaamani tyypit jossain pikkufirmassa saattavat olla
jo ison firman toimitusjohtajia ja menestyneitä yrittäjiä.
Mihin asioihin kannattaa alussa satsata?
Myyntiin, markkinointiin ja ensimmäisen maksavan asiakkaan löytämiseen.
Myynti on yrityksen tärkein moottori ja vasta asiakkaiden kanssa tekemällä opit oikeasti mitä asiakkaalle voit myydä.
Mistä yrittäjä saa voimaa, apua tukea
Juttele toisten yrittäjien kanssa. Löydät heitä
toimialasi järjestöistä ja Suomen yrittäjistä.
Mitkä asiat kannattaa ulkoistaa heti
Kirjanpito kannattaa ulkoistaa heti.
Riippuu toimialasta mitä muuta kannattaa ulkoistaa.
Markkinointiin kannattaa palkata joku hyvä firma auttamaan nettisivujen teossa yms markkinoinnissa.
Miten huolehtia työn ja vapaa-ajan tasapainosta
Meillä kaikilla on vain yksi kroppa ja se kannattaa
pitää hyvässä kunnossa. Syö hyvin, nuku hyvin,
liiku hyvin. Sanonnan mukaan että terve mieli
viihtyy parhaiten terveessä ruumiissa ja se pitää
paikkansa. On hyvä löytää tasapaino elämään
työn ja työtehoa lisäävän toiminnan välillä.
Kannattaa myös jatkuvasti opiskella vaikkapa
lukemalla hyviä kirjoja ja käymällä seminaareissa.
Älä kuitenkaan unohda myymistä ja työn tekoa,
koska seminaareissa käynti ei ruoki sua.
Tasapaino on tärkeää.
Miten markkinoida itseä, mikä on hyvä tapa päästä alkuun?
Jos olet b2b bisneksessä, eli teet töitä yritysasiakkaille,
niin suoramainonta on paras. Eli: Soita potentiaalisille asiakkaille. Jos et saa heitä kiinni, laita sähköposti tai kirje perään ja soita kunnes saat kiinni.
Mieti etukäteen mitä hyötyä potentiaalinen asiakas
saa ja miksi juuri sinut pitäisi valita.
Tietoisuutta voi luoda mainostamalla. Jos asiakas on nähnyt
mainoksesi vaikka meillä City-lehdessä, niin puhelinsoitolla
hän saattaa jo tunnistaa firmasi nimen ja ensimmäisen
tapaamisen sopiminen on helpompaa.
Kuluttajia voi mainostamalla saada liikkeelle. Järjestä
avajaiset tai joku tapahtuma ja kutsu potentiaaliset asiakkaat
mukaan. Kutsuja voit levittää digissä, mutta myös paperilla
lähialueen postiluukuista työnnettävät kutsut voivat olla
tehokkaita. Kutsu on yksi tapa saada ihmisiä liikkeelle.
Voit myös markkinoinnissa tapahtumakutsun
sijaan laittaa jotain muuta kehoitusta toimintaan:
nyt rajoitettu erä jotain erikoisjuttua nopeimmille tai erikoistarjous tms ehdotus. Markkinoinnissa oleellista
olisi aina saada mukaan kehoitus toimintaan, jotta kuluttaja tietää mitä hän voisi haluta ja mitä hänen pitää tehdä, jotta voi saada haluamansa.
Mitä asioita kannattaa varoa, missä piilevät sudenkuopat
Varo varomasta liikaa. Sanotaan, että rapatessa roiskuu ja
on parempi, että saat aikaan paljon. Ei pidä kuitenkaan
hutiloida, mutta ei ole syytä olla perfektionistikaan.
Ota riskejä vain sen verran mitä kestät. Mieti mikä on pahinta mitä voi tapahtua jos otat riskin ja jos et kuole siihen, niin sitten se riski usein kannattaa vielä ottaa.
Rakasta menestymisen halua enemmän kuin pelkäät mahdollisia ja mahdottomia sudenkuoppia.Menestystä ja rohkeutta elämääsi!
Ilkka O. Lavas
palkittu sarjayrittäjä, jonka tunnetuimpia firmoja ovat City-lehti, verkkopalveluita kehittävä W3
Group TableOnline, Telsu sekä Improve Media mainosverkosto.
www.ilkkaolavas.com