Työnhakuopas - somella duuniin?

Työhaku ei tämän päivän Suomessa ole helppoa, kilpailu on kovaa ja erottautua pitää. Tässä blogissa tuodaan esille vinkkejä miten pärjätä kilpailussa, chekkaa myös https://www.facebook.com/tyonhaku

Näytetään kirjoitukset huhtikuulta 2014.

Yritykset huomio, LinkedIn-profiilinne muuttui juuri isosti!  1

Jotkut ehkä huomasivatkin LinkedInin vähän aikaa sitten tekemän vaivihkaisen ilmoituksen siitä että yritysprofiileissa tulee piakkoin tapahtumaan suuri muutos, ja se päivä oli tänään, muutos astui voimaan juuri hetki sitten. Veikkaanpa että juuri yksikään suomalainen yritys ei sitä huomannut...

Eli yritysprofiileissa ollut välilehti Products & Services on hetki sitten poistunut käytöstä. Hieman aiemmin esitelty uusi ominaisuus, Product Showcase Pages, on korvaava toiminto tuote- ja palveluvälilehdelle, vaikka ei aivan samoja toiminnallisuuksia sisälläkään. Alla esimerkkinä Metson yritysprofiilin kohdalta ko. muutos. Yrityssivulla muutos näkyy vain yhden välisivun puuttumisena...

Metson tili ajalta jolloin Products-välilehti vielä oli käytössä
Metson tili ajalta jolloin Products-välilehti vielä oli käytössä
Metson profiili muutoksen jälkeen
Metson profiili muutoksen jälkeen

Muutos ei tässä kohtaa näytä isolta, mutta sen vaikutus on varsin merkittävä. Monet yritykset ovat nähneet paljon vaivaa saadakseen tuotteensa ja palvelunsa välisivulle fiksusti esille, jotkut ovat jopa hankkineet tuotteilleen suosittelijoita, sekä lisänneet sinne videoita ja muuta visuaalista sisältöä. Nyt kaikki tieto on yhdessä hujauksessa kadonnut. Yritykset jotka haluavat kerätä tiedot ja referenssit talteen, voivat vielä yrittää saada LinkedIniltä tiedon jossain muodossa haltuunsa, mutta sivuille niitä ei enää saa näkyviin millään tavalla.

Uudet Product Showcase -sivut

Yrityksemme Innopinion oli ensimmäinen suomalaisyritys joka otti uudet tuotesivut käyttöön heti niiden tultua julki. Käytännössä entisten tuotevälilehtien yksittäisten tuotteiden ja palveluiden ympärille voidaan nyt rakentaa kokonaisia sivuja, jotka muistuttavat monelta osin varsinaista yrityssivua. Samankaltaisuuksia yrityssivun kanssa on monia, alkaen erillisistä tuotteisiin liittyvistä tilapäivityksistä suureen kansikuvaan, päivitysten tykkäys- ja jakomahdollisuuksiin, ja entistä merkittävästi parempaan analytiikkaan.

Innopinionin Product Showcase -sivu
Innopinionin Product Showcase -sivu

Analytiikka on varsin mielenkiintoista, sillä nyt nähdään hyvin se aktivointitaso ja katsojamäärät jotka yksittäinen tilapäivitys on saanut aikaan. Alla kaksi esimerkkiä, ensin tilasto tilapäivityksestä ilman sponsorointia, ja toinen esimerkki tilapäivityksestä sponsoroituna.

Innopinion tilastoja
Innopinion tilastoja
Sponsoroidun tilapäivityksen tilastoja
Sponsoroidun tilapäivityksen tilastoja

Kuten huomataan, sivunäyttöjä on tullut sponsoroinnin kautta melko merkittävästi muutaman kympin panostuksella. Kohdennus on näissä kohtuullinen, mutta vaikuttavuus edelleen melko alhainen.

Olen tehnyt nyt Showcase -sivuja muutamalle asiakkaalle, ja kaikkien mielestä nykyinen tuote-esittely mahdollistaa paljon enemmän asioita ja on selkeä parannus sisällöiltään, tilastoiltaan, näyttävyydeltään, ja monella muullakin tavalla, mutta on merkittävästi työläämpää tuottaa ja ylläpitää sivuja kun sisältöä pitää "oikeasti" tuottaa ja analytiikkaakin olisi suotavaa seurata.

Tilastoja voidaan seurata laajasti hieman Google Analytics -tyyppisesti kuten alla olevista esimerkeistä selviää.

Ehkä merkittävin muutos on kuitenkin tuotesivujen jälkimainingeissa vaivihkaa tullut tuotehaku. Eli Product Showcase -sivut ovat etsittävissä yläpalkin hakukentästä perinteisten yrityssivujen yhteydessä. Tämän tuoma lisäarvo esimerkiksi brändäykselle on mielenkiintoinen lisä.

Jäikö kysymyksiä, kommentteja, ajatuksia? Jätä kommentti tai laita viestiä tom.laine@somehow.fi
http://www.linkedin.com/in/tomlaine
https://www.linkedin.com/company/innopinion-ltd-oy/


Top 10 sosiaalisen median palvelua työnhakuun Suomessa  1

Sosiaalisen median palveluita syntyy ja kuolee, toiminnollisuudet muuttuvat, kohderyhmissä tapahtuu muutoksia, ja kaiken kaikkiaan on haastavaa pysyä perässä ja ymmärtää mitkä sosiaalisen median palvelut ovat oikeasti hyödyllisiä työnhaussa Suomessa. Aina kun törmään uusiin sosiaalisen median palveluihin jotka liittyvät jollain tavalla rekrytointiin tai työnhakuun, käyn kirjautumassa palveluun ja testaamassa mitä hyötyä siitä voisi olla. Mitä enemmän uusia palveluita löydän, sitä kriittisemmäksi muutun sen suhteen milloin koen palvelun olevan oikeasti hyödyllinen. Nykyisin top 10 listalleni (varsinkaan kärkisijoille) päätyy uusia palveluita aniharvoin, koska jo etabloituneita ja stabilisoituneita hyviä palveluita on jo monia, ja uusissa palveluissa harvemmin on mitään niin erityistä etteikö samoja toimintoja olisi jossain muodossa jo toteutettu muualla. Alla on lista top 10 palveluista joiden koen olevan hyödyllisimpiä juuri Suomeen suuntautuvan työnhaun kannalta tällä hetkellä.

1. LinkedIn

LinkedIn
LinkedIn

Yksikään ammatilliseen käyttöön suunnattu sosiaalisen median palvelu ei ole päässyt listallani vuosikausiin lähellekään LinkedIniä, siitäkin huolimatta että LinkedInin palvelutaso ja ominaisuudet ovat mielestäni menneet merkittävästi huonompaan suuntaan pörssilistautumisen jälkeen.
LinkedIn on listaykkönen mielestäni erityisesti seuraavista syistä;
- yli 645 000 suomalaista ja n. 285 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti muodostavat maailman suurimman CV-tietokannan
- LinkedInissä ilmoitettujen työpaikkojen määrä on kasvanut pelkästään viimeisen n. 5 kk aikana yli 100%:lla. Marraskuussa LinkedInissä maksullisesti ilmoitettuja paikkoja oli keskimäärin n. 250 per päivä, kun maaliskuussa määrä on alkanut tasaantua reilusti yli 500 paikkaan per päivä. Ennätys on parin päivän takaa, 536 avointa työpaikkaa.
- LinkedInissä suoritettujen suorahakujen määrä tuntuu nousseen merkittävästi. Ei niinkään suorahakufirmojen toimesta, vaan yritysten itsensä tekeminä. Kuulen näinä päivinä huomattavan usein ihmisten saaneen työtarjouksia ja työllistyneen LinkedInin kautta tulleiden suorien kontaktointien kautta.
- Käyttäjämäärät ovat kaikkien aikojen kovimmassa kasvussa, tammikuussa 2014 yli 20.000 uutta suomalaista käyttäjää rekisteröityi palveluun, ja tahti on pysynyt lähes yhtä kovana sen jälkeenkin.
- Vuoden 2014 kesätyöhauista entistä useampi tehdään LinkedInin kautta. Metson hiljattain sulkema kesätyöhaku tuotti pelkästään LinkedInin kautta n. 750 hakemusta (LinkedInin tilastojen mukaan), ja tämä osoittaa hyvin LinkedInin merkityksen kasvun myös korkeakouluopiskelijoille. Yritykset haluavat palkata kesätöihin tulevaisuuden asiantuntijoita, eivät "ketä tahansa".
- LinkedIn on ainoa merkittävä sosiaalisen median palvelu jossa ammatillista profiiliaan voi käytännössä kuka tahansa optimoida löydettävyyden parantamiseksi ilman teknistä osaamista.

2. Twitter
Twitter pääsi listan 2. sijalle hieman yllättäen, sillä sen merkitys on kasvanut aika salakavalasti. Twitter on mennyt Facebookista heittämällä ohi. Twitterin kautta on jo tullut mielenkiintoisia onnistumisia ihan työnhaussakin, mutta lähinnä merkitystä on kasvattanut se seikka, että Twitter toimii loistavana trafiikin houkuttelijana erityisesti blogeille, Pinterestille ja työpaikkailmoittelu-/työnhakuvideoille. Monet viimeisen vuoden aikana laajaan tietoisuuteen nousseet some-työnhakuonnistumiset liittyvät jollain tavalla Twitteriin, ja miten siellä on onnistuttu herättämään huomiota ja houkuttelemaan lukijoita blogiin tai muuhun osaajaprofiiliin. Myös hashtägien selkeä standardisoituminen rekrytointi-ilmoittelussa nostaa Twitterin merkitystä ja käytön helppoutta. Ja jos palvelussa on jo arvioitu olevan reilusti yli 600.000 suomalaista ja määrä tuntuu kasvavan kovaa tahtia, voi Twitterin merkityksen olettaa vain kasvavan.

3. Blogit
Blogit ovat yllättäneet minut täysin! En olisi uskonut että niillä tulee olemaan niin suuri merkitys työnhaussa kuin mitä olemme nähneet viimeisen vuoden aikana. Julkisuuteen on tullut jo huomattavan monta tarinaa siitä miten ihmiset ovat luoneet asiantuntija- ja/tai työnhakublogeja ja työllistyneet sitä kautta. Toki blogien suhteen pitää muistaa että blogi itsessään on aika huono väline tulla löydetyksi ja työllistyä, mutta kun trafiikin houkuttelussa hyödynnetään Twitteriä ja muita some-välineitä, on saatu huomattavan hyviä tuloksia.

4. Facebook
Facebookin merkitys tuntuu vähentyneen työnhaussa, eikä se sinänsä ole edes suuri ihmetyksen aihe. Facebookissa kun oman osaamisen esille tuonti on äärimmäisen haastavaa ja vaatii joko erityistä luovuutta tai kikkailua. Facebook-henkilöprofiili on huono osaamisen esite, mutta Facebook-sivut toimivat siihen hieman paremmin. Toki niistäkään ketään ei tulla hakemaan, osaajia ei yksinkertaisesti etsitä Facebookista, vaan profiili/sivu pitää tulla löydetyksi muulla tavoin. Facebookin kiinnostavuus työnantajakuvan luonnin ja massamarkkinoinnin työkaluna on työnantajien puolella ollut kasvussa, mutta mitään erityisen merkittäviä ja mitattavia saavutuksia sieltä ei olla saatu, vain harva yritys onnistuu hyödyntämään Facebookia tehokkaasti rekrytoinnissa. Työnhakijan kannalta Facebook vaatii paljon jalkatyötä, pitää löytää ne yritysten tuottamat sisällöt ryhmistä tai Facebook-sivuilta, ja se on usein haastavaa jollei mielessä ole listaa tietyistä erityisen kiinnostavista firmoista joita aletaan etsiä ja seurata. Facebook-aplikaatiot ovat muodostuneet suureksi pettymykseksi, viime vuonna hypetetyt BranchOut ja BeKnown eivät ole muodostuneet menestytarinoiksi, vaan pikemminkin tasoltaan heikentyneet ja passivoituneet Suomen osalta. Facebookin paras anti on omien verkostojen aktivointi! Kerro mitä etsit, mistä, milloin ja millä osaamisella, ja läheisesi osaavat auttaa sinua työnhaussa, vinkata työpaikoista sinulle ja sinusta työnantajille.

5. Pinterest
Pinterest on ollut ilon aihe ja positiivinen yllättäjä jo jonkun aikaa, ja käyttäjämäärien kasvaessa ja palvelun kehittyessä ja aktivoituessa entisestään syntyy tasaisin väliajoin uusia hyviä käytäntöjä. Josko palvelu onkin edelleen haastava hyvin rajoittuneiden ominaisuuksiensa puolesta, on käyttäjien luovuus tuonut siitä esiin parhaat puolet. Työpaikkoja palvelussa jaetaan jo kohtuullisen aktiivisesti, ja moni yritys laatii erityisiä työnantajakuvaa ja rekrytointia tukevia kokonaisuuksia Pinterestiin. Työnhakijat ovat alkaneet hienosti ymmärtää Pinterestin mahdollisuuksia, ja erilaiset graafiset tuotokset ja portfolio-ajattelu on vallannut alaa, ja ollaan jo nähty hienoja onnistumisia Pinterest-työnhaussakin. Uskon lähiaikoina nähtävän paljon uusia Pinterest-kansioita jotka on tarkoitettu juuri työnhakuun ja jotka toimivat hienoina portfolioina ja lisänä perinteisen ansioluettelon sijaan. Pinterestin paras kaveri on Twitter, palveluiden rajallisuudet tuntuvat tukevan toisiaan loistavasti.

6. Google Plus

Suomi-ryhmän työpaikkoja Google Plussassa
Suomi-ryhmän työpaikkoja Google Plussassa

G+:n suhteen oltiin jo menettämässä toivoa tuleeko siitä ikinä millään tavalla merkittävä rekrytoinnin ja työnhaun näkökulmasta, mutta kiitos parin aktiivisen ihmisen ja yrityksen viimeisen vuoden aikana Google Plussan kautta on rekrytoitu useita suomalaisia hyvin erilaisin osaamisin sekä pysyviin että freelance-työsuhteisiin. Varsin positiivista josko tuskin yllätyksellistä on ollut huomata Google Plus -profiilien nousu hakukone-Googlen hakutulosten kärkipaikoille. Jos siis haluat tulla löydetyksi hakukoneiden kautta, Google Plus on aika varma vaihtoehto. Palvelu on selkeästi piristymään päin. Maailmalla sitä käytetään myös paljon hangouttien eli ryhmävideochättien pitoon rekrytoinnissa, mutta tämä toimintatapa ei - vielä - ole Suomeen rantautunut.

7. YouTube
YouTube on niin täynnä kaikkea hauskaa ja viihteellistä krääsää että sieltä on vaikea löytää järkevää sisältöä ammatillisesti, mutta videotyöpaikkailmoittelu ja videotyöhakemusten pyytäminen on lisääntymään päin ja varsinkin Tampereen seudulla tähän monia (minuakin!) vielä kammoksuttavaan ilmiöön on törmätty usein. YouTubesta löytyy sekä työpaikkoja että työnhakijoita videolla esittelemässä asiaansa, mutta löytäminen on haastavaa... Palvelussa on hiljattain nähty ensimmäinen suomalainen vlogi työpaikkailmoitteluun liittyen, katsotaan onko tästä trendiksi.

8. Vimeo

Vimeo on YouTubelle hyvä vaihtoehto ja sen merkitys tuntuu pikku hiljaa nousevan. Palvelu on kuin YouTuben siisti pikkuveli, jossa on vähemmän krääsää, vähemmän ominaisuuksia, vähemmän kaikkea, mutta sinne on valunut pikku hiljaa enemmän ja enemmän sekä työnantajien että työnhakijoiden tuottamia videokokonaisuuksia. Kannattaa chekata esimerkiksi ruotsalaisen Karl "Kalle" Lehmannin työnhaku-räp ja miettiä mikä se sinun oma tehokeinosi massasta erottautumiseen on, Kallelle Vimeo ja video on toiminut loistavasti, mutta meille suomalaisille tämä voi olla hieman turhan suuri kynnys ylitettäväksi - ja lähes kaikkien kohdalla sen voi sanoa olevan hyvä asia!

9. SlideShare
SlideShare on maailman suurin esitystenjakopalvelu, mutta vasta LinkedInin ostettua SlideSharen siitä on tullut oikeasti kiinnostava palvelu työnhaunkin kannalta. SlideSharessa on hienoja ominaisuuksia asiantuntijabrändäykseen, mutta kun sieltä ei osaajia koskaan etsitä, on se enemmän kikkailua kuin realistista työnhakua. Sen sijaan oikein Twitterin tai muun palvelun kautta linkitettynä ja LinkedIn-profiiliin upotettuna sen merkitys sen sijaan voi olla hyvinkin suuri. Varsinkin LinkedIn-profiilin osana se tukee hienosti portfolio-ajattelutrendiä, joka on melkoisessa hypetysvaiheessa. Mieti mitä voisit presentaatio-muodossa esitellä osaamisestasi!

10. ResumUp

ResumUp-palvelu
ResumUp-palvelu

ResumUp-palvelu tuli tähän listalle hieman yllättäen kun aloin käymään läpi palveluita joiden oikeasti koen olevan hyödyllisiä. Palveluita on paljon, pitkään mietin tähän Quoraa, Xingiä, Instagramia, Flickriä, ja monia muita palveluita, mutta viime kädessä uskon että ResumUp tai sen henkiset sukulaiset Re.vu ja muutama muu tulevat valtaamaan alaa kiitettävästi Suomessakin. ResumUp nimittäin edustaa alansa tämän hetkistä parhaimmistoa, ja se ala on graafiset ansioluettelot. ResumUp on palvelu joka muotoilee LinkedIn-profiilista graafisen esityksen, jossa on yhteen kerättynä kaikki olennainen työnhakuun liittyen. Esitysmuoto on parhaimmistoa tällaisten palveluiden joukossa, se on ilmainen, helppo käyttää, ja tuo juuri ne olennaiset osat LinkedInistä esille tiiviissä paketissa. Voi olla että ResumUp itsessään ei tule voittamaan kilpajuoksua vastaavien palveluiden keskuudessa, mutta tällä hetkellä se on parhaimmistoa, ja osoitus graafisten ansioluettelojen merkityksen kasvusta. Tänä päivänä kuulen hyvin usein yritysten saavan graafisia ansioluetteloja mitä erikoisemmissa muodoissa, ja tässä työllisyystilanteessa se on monille erittäin hyvä vaihtoehto nousta esille suuren hakijamassan keskeltä.

Ja se "pakollinen" mainos:
Lisää näistä ja monista muista voi muuten lukea "Työnhakuopas" -kirjastamme, http://www.talentumshop.fi/tyonhakuopas.html
Chekkaa myös https://www.facebook.com/tyonhaku