Työnhakuopas - somella duuniin?

Työhaku ei tämän päivän Suomessa ole helppoa, kilpailu on kovaa ja erottautua pitää. Tässä blogissa tuodaan esille vinkkejä miten pärjätä kilpailussa, chekkaa myös https://www.facebook.com/tyonhaku

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on sosiaalinen rekrytointi.

Työnhakijat eivät työllisty työkkärin kautta, nyt se on tutkittu  1

"Työnhakijat eivät työllisty työkkärin kautta" ei tule varsinaisena yllätyksenä juuri kenellekään, mutta nyt se on tutkittua faktaa eikä vain huhuja ja arvailuja. Sitra julkistaa uuden tutkimuksen maanantaina (jolloin tämäkin kirjoitus tulee ulos), ja Uuden työn valmiudet ja reitit - tutkimuksen mukaan pyöreästi 3/4-osa kaikista työpaikoista täytetään muiden kuin TE-toimistojen kautta ilmoitettujen työpaikkojen avulla. Oma aktiivisuus, henkilökohtaiset suhteet ja verkostot, sekä "löydetyksi tuleminen" ovat tässä merkittävässä roolissa.

Tutkimuksen mukaan haastatelluista työllistyneistä 23% haki avointa paikkaa, 2% löysi paikan julkissektorin julkisesta ilmoittelusta, ja 4% sai työpaikan TE-toimiston avulla. Kaikki muut työllistyivät joillain muulla tavoin. Näistä 20% sai suoraan työtarjouksia (tuli löydetyksi tai oma verkosto auttoi työnsaannissa), 20% lähestyi työnantajia itse oma-aloitteisesti (ilman julkista ilmoittelua), 1% päätyi henkilöstökonsultin kautta töihin, 4% sanoi paikan tulleen suoraan verkostosta, ja 4% haki töitä näkyvästi omissa verkostoissa ja työllistyi. Verkostot ja suhteet siis auttoivat huomattavan monia työnhakijoita työllistymään. Yhteenvetona voidaan todeta verkostojen olleen suurin yksittäinen mahdollisuus työllistyä.

Osalle nämä verkostot ovat reaalimaailman verkostoja, osa verkostoituu sujuvasti somessa. Osalle ne ovat henkilökohtaisia kanavia ja verkostoja, toisille ammatillista toimintaa ja ammatillisia verkostoja. Yhtäkaikki, verkostoitumisessa on tolkkua! Miksi siis niin moni suomalainen ei uskalla kertoa osaamisestaan tai työnhaustaan julkisesti? Miksi niin moni verkostoituu vain suppeasti eri kanavissa vanhojen tuttujen luottoihmisten kanssa, eikä avoimemmin tapahtumissa, LinkedInissä, Twitterissä tai muissa verkkopalveluissa? Miksi Verkostoja ei haluta aktivoida kun työnhaku tulee ajankohtaiseksi, vaan jatketaan pään hakkaamista seinään?

Syitä on varmasti monia, mutta olisiko syytä pikku hiljaa nostaa katse työkkärin kortistosta ja ottaa oma elämä haltuun aktivoitumalla pro-aktiiviseen työnhakuun, someen, ja reaalimaailman verkostoihin? Kysynpähän vain.

(Täydennetty 21.3.)


Liidi- ja allekirjoituspalkkioista apu parempien osaajien rekrytointiin?  1

Suomessa on aika ajoin nähty julkisestikin yritysten lupaavan liidipalkkioita kenelle tahansa joka vinkkaa yritykselle sopivasta hyvästä osaajasta, joka saadaan houkuteltua yritykseen töihin. Yritykset ovat jo pitkään lupailleet liidipalkkioita työntekijöilleen siitä hyvästä että nämä "ilmiantavat" kavereitaan yrityksen uusiksi työntekijöiksi.

Usein palkkiot ovat suuruudeltaan satoja, joskus jopa tuhansia euroja. Olisiko Sinulle 1000 euroa sopiva palkkio suositella työnantajaasi kavereille, joiden tiedät olevan hyviä työssään ja osaamiseltaan sopivia tulevia työkavereita? Entä 5000 euroa? 10.000?

Jos rekrytointiyritys laskuttaa asiakkaaltaan rekrytointipalkkiona 5-10.000 euroa per haku, paljonko olisi sopiva liidipalkkio? Pääkaupunkiseudulla 10.000 euroa on kovien teknisten osaajien ja keskijohdon kohdalla aivan realistinen rekrytointipalkkio, paljon kovempiakin pyyntöjä on. Mikä on se ekspertiisi ja työsuoritus jolla 10.000 euron palkkiota perustellaan? Tuntuuko reilulta että saat 500 euron liidipalkkion siitä hyvästä että työnantajasi säästää 10.000 euron rekrytointipalkkion?

Parhaimmillaan työnantajakuva muodostuu yrityksen työntekijöiden viestimästä tarinasta, tyytyväisyydestä ja ylpeydestä työhönsä. Monet yritykset näinä aikoina kannustavat työntekijöitään jakamaan yrityksestä tietoa sosiaalisen median kautta, kun ollaan huomattu että työntekijän viestimänä viesti on paljon uskottavampi ja tehokkaampi kuin se korporaation virallinen markkinointiviesti, joka hukkuu kaiken muun kaupallisen viestinnän joukkoon, ja ei ole läheskään niin uskottava kuin se hyvin tuntemasi kaverin vinkkaama työpaikka, palvelu tai firma - onhan se sentään luotettu ja arvostamasi ystävä joka vinkin tai suosituksen antaa.

Työnantajakuvaan ja työpaikkailmoitusten jakamiseen harvoin tarjotaan mitään rahallisia kannusteita, vaikka ne työntekijöiden jakamat työpaikkailmoitukset saattaisivat rekrytointiin johtaakin. Huippuosaajien ilmiantaminen on hieman eri juttu.

Huippuosaajista puhuttaessa yleensä tarkoitetaan sellaisia oman alansa asiantuntijoita, joita ei vapailla työmarkkinoilla juurikaan näe. Ihmisiä, jotka saavat työtarjouksia pyytämättä, ja jotka vinkatessaan Facebookissa tyytymättömyydestä työhönsä, saavat piakkoin puolisen tusinaa viestiä henkilöiltä jotka haluaisivat nähdä asiantuntijan omassa tai asiakkaansa firmassa jakamassa viisauttaan.

Tällaisia huippuosaajia on nyt valtameren tuolla puolen lähdetty joidenkin yritysten toimesta tavoittelemaan tavallista melko huomattavasti suuremmilla liidipalkkioilla.
- Hubspot on tarjonnut 30.000 USD liidipalkkiota designerin palkkaamiseen johtavasta vinkistä.
- ThoughtSpot on tarjonnut 20.000 USD liidipalkkiota yleisesti rekrytointiin johtavista vinkeistä, ja
- Asana on tarjonnut 20.000 USD palkkiota tietyistä insinööri-tason positioista

Eikä siinä vielä kaikki. Myös työnhakijat ovat alkaneet saada mielenkiintoisia "allekirjoituspalkkioita", hieman NHL:n tapaan.

- HubSpot on uusille työntekijöilleen antanut käyttöön 4.000 USD jotta he voivat ostaa haluamansa teknisen "vimpaimen".
- Kaikki loppusuoralle päässeet hakijat, vaikka eivät olisi tulleet valituiksikaan, saavat Hubspotilta ilmaisen iPadin.
- Yammer tarjosi erityisesti Yahoolta siirtyville insinööreille 25.000 USD työsopimuksen allekirjoituspalkkion
- Scopely:llä allekirjoituspalkkiona annettiin paketti, joka sisälsi 11.000 USD käteisenä, mittatilauspuvun, partaöljyä, sikareita, Sex Panther hajuvettä, vuoden oluet, harppuunan (!), ja öljymaalauksen henkilöstä itsestään.
- Hipster tarjoaa allekirjoituspalkkiona 10.000 USD, loppuelämän (!) ilmaiset oluet, farkut, rusetteja, ja Buddy Holly -tyyliset silmälasit

Koska Suomessa päästään messeviin allekirjoituspalkkioihin ja liidipalkkioihin, joiden vuoksi kannattaa jo nähdä vähän vaivaakin, kultaiset kädenpuristuksethan meillä jo on? Tiedätkö Suomesta tapauksia joissa liidipalkkio on ollut huomattavan suuri?


Mobiilirekrytointi on tullut osaksi arkipäivää  2

Pitkään on puhuttu mobiilirekrytoinnista ja mitä se oikeasti tarkoittaa. Ensin se oli tekstiviestin hyödyntämistä, multimediaviestejä, ja suoraan rekryjärjestelmistä kandien lähestymistä massatekstiviestein. Norjassa mentiin aika pitkälle ja pitkään myös WAP-sivujen käytössä tavoiteltaessa mobiililaitteiden käyttäjiä. Sitten tuli sosiaalinen media ja muutti (lähes) kaiken.

Nyt monet sosiaalisen median palveluista kertovat yli puolen asiakkaistaan käyttävän palvelua mobiilipäätelaitteilta. Alla muutamia lukuja miksi ja miten mobiililaitteita hyödynnetään rekrytoinnissa ja työnhaussa tänä päivänä. Monet tilastot ovat Yhdysvalloista, joka tarkoittaa että trendi ei ole vielä niin vahva Euroopassa, Suomesta puhumattakaan, mutta ennakoi tulevien vuosien trendiä täälläkin.

- Maailmassa tehdään jo yli miljardi työpaikkahakua kuukaudessa mobiililaitteilla!!!
- 72%työnhakijoista on käynyt yrityksen työpaikkasivuilla mobiililaitteella
- 64% työnhakijoista on etsinyt työpaikkoja sosiaalisen median sivustoilta mobiililaitteella
- 45% aktiivisista työnhakijoista on suoraan hakenut työpaikkaa mobiililaitteella
- 43% työnhakijoista on ladannut ansioluettelonsa mobiiliaplikaatioon
- 38% työnhakijoista EI ole hakenut töitä mobiililaitteella, koska heillä ei ole ollut ansioluetteloa tallennettuna ko. laitteelle
- yli 41% LinkedInin käyttäjistä käyttää palvelua mobiililaitteilla (alkuvuosi 2014)
- Vuoden 2014 loppuun mennessä LinkedInin käyttäjistä yli 50% käyttää palvelua mobiilipäätelaitteilta
- 62% passiivisista (!) työnhakijoista suunnittelee tutustuvansa yrityksen työnhakusivuihin mobiililaitteella
- 40% mobiililaitteella työpaikkoja tutkivista keskeyttää hakuprosessin jos se ei ole "mobiili-ystävällinen"
- 80% yrityksistä ei ole optimoinut työnhakusivujaan mobiililaitteille!!!
- Fortune 500 -yrityksistä vain 26 on optimoinut työnhakuprosessin mobiililaitteille

Jos haluat hyödyntää mobiililaitteita työnhakuun, aloita laittamalla sosiaalisen median profiilit kuntoon - LinkedIn erityisesti, lataa ansioluettelosi (ja versio hakukirjeestäsi) .doc(x) ja PDF-muotoisena Dropboxiin ja/tai Evernoteen, SlideShareen ja LinkedIn-profiiliisi. Voit pitää myös valmiiksi kirjoitettua työnhakukirjettä luonnos- (draft-) tilassa sähköpostissasi, josta voit sen kätevästi laittaa eteen päin - muista ladata siihen ansioluettelosi valmiiksi liitteeksi.

Vaikka tulemmekin aika paljon Yhdysvaltoja ja muutamia Länsi-Euroopan maita perässä, Suomestakin löytyy jo yrityksiä ovat luoneet mobiiliaplikaatioita työnhaun tueksi. Oletko Sinä valmis hyödyntämään mobiililaitteita, -aplikaatioita ja toimintatapoja työnhaussa tai rekrytoinnissa?

Lähteet, mm.:
http://techcrunch.com/2014/02/25/linkedin-near-mobile-majority/
http://www.talenthq.com/2013/09/20-mobile-recruiting-insights/
http://mashable.com/2012/09/10/job-openings-unemployment/
http://talent.linkedin.com/blog/index.php/2014/02/mobile-recruiting-statistics-infographic
http://mashable.com/2014/03/02/smartphone-job-application/
http://marketingland.com/report-nearly-40-percent-of-internet-time-now-on-mobile-devices-34639
http://techcrunch.com/2013/10/30/nearly-half-48-of-daily-users-of-facebook-are-now-mobile-only-says-ceo-zuckerberg/
http://techcrunch.com/2013/08/13/facebook-mobile-user-count/


Haitko LinkedInin kautta kesätöihin?  1

Aika monelle alkaa LinkedIn olla nimenä, käyttötarkoitukseltaan ja toiminnallisuuksiltaankin tuttu, mutta valitettavan usein käsitys on hieman väärä tai vanhentunut. Erityisesti työnhaun näkökulmasta palvelun suhteen on monilla vanhentunutta tai vajaavaista tietoa. Tässä muutamia pointteja jotka kannattaa ottaa huomion ja miksi erityisesti korkeakouluopiskelijoiden kannattaisi harkita LinkedInin hyödyntämistä.

LinkedIn on perinteisesti ollut fokusoitunut hitech-/ICT-toimialoille, korkeasti koulutetuille, ja asiantuntija- tai johtotehtävissä toimiville henkilöille, mutta tähän kohderyhmään rajoittuminen on varsin vanhentunut käsitys. Tänä päivänä toimialoista käytännössä kaikki ovat palvelussa Suomestakin laajasti edustettuina. Valmistavassa teollisuudessa ja julkisella sektorilla toimivien määrät ovat olleet erityisen kovassa kasvussa viime vuosina.

18-24 - vuotiaita suomalaisia LinkedInistä löytyy reilusti yli 42.000, kun taas yli 55-vuotiaita palvelussa on runsas 16.000. Nuorten määrä on kasvanut kovaa tahtia viime vuosina, vaikka monesti kuulen tätä ja LinkedInin hyötyä opiskelijoille epäiltävänkin. Viimeistään tämän vuoden kesätyöhaut todistivat että LinkedIn on relevantti myös asiantuntijatehtäviin tähtääville korkeakouluopiskelijoille. Erikseen pitää mainita että korkeakouluopiskelijoista liiketalouden, teknisten alojen, lääketieteen, oikiksen ja opetustoimen opiskelijoille LinkedInin merkitys on suurempi kuin muille aloille perinteisen toimialapainotuksen perusteella.

Keväinen Metson kesätyöhaku oli yhdenlainen vedenjakaja sille että kesätyöpaikkoihinkin voidaan houkutella merkittäviä määriä hakijoita LinkedInin kautta. Hakuprosessiin aktivoitui pelkästään LinkedInin kautta pitkälti yli 700 hakijaa (Jo 5 päivässä 720 hakijaa heti haun alkajaisiksi!), puhumattakaan paljonko hakijoita päätyi hakemaan paikkoja LinkedInin ulkopuolella. Oletan että Metson logiikan mukaan tässä haettiin juuri tulevaisuuden asiantuntijoita, opintojen loppuvaiheille olevia tai vastavalmistuneita hakijoita, joiden toivotaan rakentavan Metsolla pitkää työuraa, joka alkaa kesätyön kautta talon tavoille oppimisella. Metso on aiemminkin aktivoitunut sosiaalisen median kautta avaamaan kesätyöhakuja, ja varsinkin Facebookissa on luotu erityisiä kesätyösivuja hyvällä menestyksellä.

Työpaikkojen määrä LinkedInissä on noussut merkittävästi viime kuukausina. Vielä marraskuussa LinkedInissä Suomeen julkaistujen paikkojen määrä oli 250 tienoilla, joulukuussa se nousi yli 300, tammikuussa yli 400, ja helmikuun alussa päästiin parhaimmillaan yli 500 avoimen paikan. Määrä tasaantui 450-500 väliin helmi-maaliskuun ajaksi, mutta sen jälkeen rikottiin taas ennätyksiä ja paikkoja on parhaimmillaan ollut jonkun verran yli 530 per päivä. Vielä heinäkuussa kesälomakaudellakin paikkoja on ollut auki 350-400 per päivä. Aika merkittävää kasvua viime vuoteen, ja syksy tuonee mukanaan uusia ennätyksiä.

Osin tämä tarkoittaa että perinteisistä työpaikkailmoittelukanavista osa ilmoituksista on valunut LinkedInin suuntaan, mutta myös aiemmin rekrytointifirmojen ja headhunttereiden tekemistä hauista osa on palautunut yritysten itsensä tekemiksi, ja näissä tapauksissa LinkedIn on muodostunut monelle parhaaksi vaihtoehdoksi ilmoitella avoimista paikoista.

Toukokuun alussa luodatessani kesätyöhakua harjoittelupaikkoja LinkedInissä oli auki 9 ja entry-tason paikkoja 39, ja lisäksi useita kesätöitä ilmoitellaan muiden tasojen nimissä.

Suomeen auki olevista kesätyö- ja harjoittelupaikoista 50-100 hakemusta olivat kevään katsantohetkellä keränneet Vaisalan, F-Securen, Microsoftin, CapGeminin, Intelin, Outotecin ja Accenturen paikat, ja haut olivat edelleen auki.

Oletko harkinnut LinkedIniä harjoittelupaikkoja, kesätöitä tai lopputyöpaikkaa hakiessasi? Joko olisi korkea aika harkita? Tätä kirjoitettaessa mm. Procter & Gamble ja IBM hakevat Suomessa LinkedInin kautta useita harjoittelijoita erilaisiin tehtäviin.