Työnhakuopas - somella duuniin?

Työhaku ei tämän päivän Suomessa ole helppoa, kilpailu on kovaa ja erottautua pitää. Tässä blogissa tuodaan esille vinkkejä miten pärjätä kilpailussa, chekkaa myös https://www.facebook.com/tyonhaku

Näytetään kirjoitukset elokuulta 2014.

Mobiilirekrytointi on tullut osaksi arkipäivää  2

Pitkään on puhuttu mobiilirekrytoinnista ja mitä se oikeasti tarkoittaa. Ensin se oli tekstiviestin hyödyntämistä, multimediaviestejä, ja suoraan rekryjärjestelmistä kandien lähestymistä massatekstiviestein. Norjassa mentiin aika pitkälle ja pitkään myös WAP-sivujen käytössä tavoiteltaessa mobiililaitteiden käyttäjiä. Sitten tuli sosiaalinen media ja muutti (lähes) kaiken.

Nyt monet sosiaalisen median palveluista kertovat yli puolen asiakkaistaan käyttävän palvelua mobiilipäätelaitteilta. Alla muutamia lukuja miksi ja miten mobiililaitteita hyödynnetään rekrytoinnissa ja työnhaussa tänä päivänä. Monet tilastot ovat Yhdysvalloista, joka tarkoittaa että trendi ei ole vielä niin vahva Euroopassa, Suomesta puhumattakaan, mutta ennakoi tulevien vuosien trendiä täälläkin.

- Maailmassa tehdään jo yli miljardi työpaikkahakua kuukaudessa mobiililaitteilla!!!
- 72%työnhakijoista on käynyt yrityksen työpaikkasivuilla mobiililaitteella
- 64% työnhakijoista on etsinyt työpaikkoja sosiaalisen median sivustoilta mobiililaitteella
- 45% aktiivisista työnhakijoista on suoraan hakenut työpaikkaa mobiililaitteella
- 43% työnhakijoista on ladannut ansioluettelonsa mobiiliaplikaatioon
- 38% työnhakijoista EI ole hakenut töitä mobiililaitteella, koska heillä ei ole ollut ansioluetteloa tallennettuna ko. laitteelle
- yli 41% LinkedInin käyttäjistä käyttää palvelua mobiililaitteilla (alkuvuosi 2014)
- Vuoden 2014 loppuun mennessä LinkedInin käyttäjistä yli 50% käyttää palvelua mobiilipäätelaitteilta
- 62% passiivisista (!) työnhakijoista suunnittelee tutustuvansa yrityksen työnhakusivuihin mobiililaitteella
- 40% mobiililaitteella työpaikkoja tutkivista keskeyttää hakuprosessin jos se ei ole "mobiili-ystävällinen"
- 80% yrityksistä ei ole optimoinut työnhakusivujaan mobiililaitteille!!!
- Fortune 500 -yrityksistä vain 26 on optimoinut työnhakuprosessin mobiililaitteille

Jos haluat hyödyntää mobiililaitteita työnhakuun, aloita laittamalla sosiaalisen median profiilit kuntoon - LinkedIn erityisesti, lataa ansioluettelosi (ja versio hakukirjeestäsi) .doc(x) ja PDF-muotoisena Dropboxiin ja/tai Evernoteen, SlideShareen ja LinkedIn-profiiliisi. Voit pitää myös valmiiksi kirjoitettua työnhakukirjettä luonnos- (draft-) tilassa sähköpostissasi, josta voit sen kätevästi laittaa eteen päin - muista ladata siihen ansioluettelosi valmiiksi liitteeksi.

Vaikka tulemmekin aika paljon Yhdysvaltoja ja muutamia Länsi-Euroopan maita perässä, Suomestakin löytyy jo yrityksiä ovat luoneet mobiiliaplikaatioita työnhaun tueksi. Oletko Sinä valmis hyödyntämään mobiililaitteita, -aplikaatioita ja toimintatapoja työnhaussa tai rekrytoinnissa?

Lähteet, mm.:
http://techcrunch.com/2014/02/25/linkedin-near-mobile-majority/
http://www.talenthq.com/2013/09/20-mobile-recruiting-insights/
http://mashable.com/2012/09/10/job-openings-unemployment/
http://talent.linkedin.com/blog/index.php/2014/02/mobile-recruiting-statistics-infographic
http://mashable.com/2014/03/02/smartphone-job-application/
http://marketingland.com/report-nearly-40-percent-of-internet-time-now-on-mobile-devices-34639
http://techcrunch.com/2013/10/30/nearly-half-48-of-daily-users-of-facebook-are-now-mobile-only-says-ceo-zuckerberg/
http://techcrunch.com/2013/08/13/facebook-mobile-user-count/


Miten usein työpaikkaa voi tai kannattaa vaihtaa?  1

Jobviten tutkimus Yhdysvalloissa osoitti hiljattain että amerikkalaisista työikäisistä 70% vaihtaa työpaikkaa 1-5 vuoden välein, ja 38% vaihtaa paikkaa 6-10 vuoden välein. Yli 100% menevä osuus tarkoittanee että kyselyssä yhtenä vaihtoehtona on ollut vaihtaa työpaikkaa 5-6 vuoden välein.

Useammin työpaikkaa vaihtavat käyttävät 2 kertaa enemmän sosiaalista mediaa hyödykseen työnhaussa ja osaamisen esittelyssä kuin harvemmin työpaikkaa vaihtavat, ja harvemmin vaihtavat hakevat pääasiassa perinteisin tavoin työpaikkasivustojen kautta ja ansioluetteloja lähettelemällä.

Useammin työpaikkaa vaihtavat työsuhteessa jo olevat henkilöt. Keskimäärin useimmin työpaikkaa vaihtavat yli 40-vuotiaat, korkeastikoulutetut ja hyvin ansaitsevat naiset.
- 59% useammin työpaikkaa vaihtavista on yli 40-vuotiaita
- 60% naisia
- Vähintään AMK- tasoinen (Bachelor-tason) tutkinto
- 46% tienaa yli 100 kUSD, muut palkkaryhmät selkeästi pienemmillä prosenttiosuuksilla
- 80% on ennestään työsuhteessa, eli eivät ole vapailla työmarkkinoilla olevia
- Useammin vaihtavien toimialoina yleisimmin opetus/koulutus, kirjanpito ja terveydenhuolto.

Loogisin selitys sille miksi juuri yli 40-vuotiaat hyvin palkatut naiset ovat useimmin työpaikkaa vaihtava ryhmä on mielestäni ajatus siitä, että lapset hankittuaan yli 40-v. naiset ottavat urallaan spurtin jolla pyritään korvaamaan sitä uranrakennusaikaa joka on kulunut kotona lasten kanssa. Toisaalta korkeasti koulutetut naiset ovat varmasti monen yrityksen mielestä huomattavan potentiaalinen kohderyhmä - motivoituneita urallaan etenemishaluisia ihmisiä - joita lähdetään mielellään headhunttaamaan.

Nuoremmille sukupolville työpaikan useammin vaihtaminen tuntuu olevan uusi normaali, kun taas viime vuosien irtisanomisalloon myötä Suomessa työmarkkinoille on päätynyt paljon osaajia jotka ovat työnhaussa ensi kertaa 25-30 vuoteen.

Yhdysvalloissa Bureau of Labor Statistics julkaisi pari vuotta sitten tutkimuksen, jossa nuoret kokivat sopivaksi työnvaihtosykliksi 3 vuotta. Tämä ei välttämättä tarkoita työnantajan vaihtoa, vaan rooliin ja vastuisiin kuuluvaa muutosta.

Työnantajan joka haluaa pitää kiinni osaajistaan, onkin syytä muistaa tukea työntekijöitään rakentamaan parempia ja pidempiä uria yrityksen sisällä, kouluttaa ja tukea työntekijöitään kehittymisessä ja uralla etenemisessä. Varsinkin kun useasti kuultu arvio uuden työntekijän perehdyttämiseen ja tuottavaksi kääntymiseen kuluvasta ajasta on kuusi kuukautta. Siis 6 kuukautta siitä kun uusi työntekijä tulee yrityksen palvelukseen, hän alkaa varsinaisesti tuottaa työllään positiivista tulosta kun kaikki rekrytointiin, perehdytykseen ym. kuluneet resurssit on kuitattu.

Toisaalta Suomessa huonona esimerkkinä toimii Nokia, jossa organisaatiomuutos on ollut arkipäivää. Uutta organisaatiota ei olle aina ehditty saattaa päätökseen, kun jo uusi organisaatiomuutos on julkistettu. Henkilö joka on työskennellyt Nokialla 10 vuotta on keskimäärin kokenut 7 organisaatiomuutosta! Aina muutos ei ole ollut edes kunnolla huomattava - työkaverit, vastuut ja pomo ovat pysyneet samana - mutta toisinaan muutoksessa kaikki palaset ovat liikkuneet ja työtehtävät ovat olleet huomattavan erilaiset aiempaan verrattuna. Alle vuoden kestäneessä organisaatiorakenteessa eivät vastuiden vaihtumisen kokeneet työntekijät ole päässeet kunnolla sinuiksi työnsä ja sidosryhmiensä kanssa kun jo uusi muutos on tuloillaan.

Miten usein Sinä olet vaihtanut työpaikkaa? Kuinka pitkä on mielestäsi normaali työnvaihtamisen sykli?


Haitko LinkedInin kautta kesätöihin?  1

Aika monelle alkaa LinkedIn olla nimenä, käyttötarkoitukseltaan ja toiminnallisuuksiltaankin tuttu, mutta valitettavan usein käsitys on hieman väärä tai vanhentunut. Erityisesti työnhaun näkökulmasta palvelun suhteen on monilla vanhentunutta tai vajaavaista tietoa. Tässä muutamia pointteja jotka kannattaa ottaa huomion ja miksi erityisesti korkeakouluopiskelijoiden kannattaisi harkita LinkedInin hyödyntämistä.

LinkedIn on perinteisesti ollut fokusoitunut hitech-/ICT-toimialoille, korkeasti koulutetuille, ja asiantuntija- tai johtotehtävissä toimiville henkilöille, mutta tähän kohderyhmään rajoittuminen on varsin vanhentunut käsitys. Tänä päivänä toimialoista käytännössä kaikki ovat palvelussa Suomestakin laajasti edustettuina. Valmistavassa teollisuudessa ja julkisella sektorilla toimivien määrät ovat olleet erityisen kovassa kasvussa viime vuosina.

18-24 - vuotiaita suomalaisia LinkedInistä löytyy reilusti yli 42.000, kun taas yli 55-vuotiaita palvelussa on runsas 16.000. Nuorten määrä on kasvanut kovaa tahtia viime vuosina, vaikka monesti kuulen tätä ja LinkedInin hyötyä opiskelijoille epäiltävänkin. Viimeistään tämän vuoden kesätyöhaut todistivat että LinkedIn on relevantti myös asiantuntijatehtäviin tähtääville korkeakouluopiskelijoille. Erikseen pitää mainita että korkeakouluopiskelijoista liiketalouden, teknisten alojen, lääketieteen, oikiksen ja opetustoimen opiskelijoille LinkedInin merkitys on suurempi kuin muille aloille perinteisen toimialapainotuksen perusteella.

Keväinen Metson kesätyöhaku oli yhdenlainen vedenjakaja sille että kesätyöpaikkoihinkin voidaan houkutella merkittäviä määriä hakijoita LinkedInin kautta. Hakuprosessiin aktivoitui pelkästään LinkedInin kautta pitkälti yli 700 hakijaa (Jo 5 päivässä 720 hakijaa heti haun alkajaisiksi!), puhumattakaan paljonko hakijoita päätyi hakemaan paikkoja LinkedInin ulkopuolella. Oletan että Metson logiikan mukaan tässä haettiin juuri tulevaisuuden asiantuntijoita, opintojen loppuvaiheille olevia tai vastavalmistuneita hakijoita, joiden toivotaan rakentavan Metsolla pitkää työuraa, joka alkaa kesätyön kautta talon tavoille oppimisella. Metso on aiemminkin aktivoitunut sosiaalisen median kautta avaamaan kesätyöhakuja, ja varsinkin Facebookissa on luotu erityisiä kesätyösivuja hyvällä menestyksellä.

Työpaikkojen määrä LinkedInissä on noussut merkittävästi viime kuukausina. Vielä marraskuussa LinkedInissä Suomeen julkaistujen paikkojen määrä oli 250 tienoilla, joulukuussa se nousi yli 300, tammikuussa yli 400, ja helmikuun alussa päästiin parhaimmillaan yli 500 avoimen paikan. Määrä tasaantui 450-500 väliin helmi-maaliskuun ajaksi, mutta sen jälkeen rikottiin taas ennätyksiä ja paikkoja on parhaimmillaan ollut jonkun verran yli 530 per päivä. Vielä heinäkuussa kesälomakaudellakin paikkoja on ollut auki 350-400 per päivä. Aika merkittävää kasvua viime vuoteen, ja syksy tuonee mukanaan uusia ennätyksiä.

Osin tämä tarkoittaa että perinteisistä työpaikkailmoittelukanavista osa ilmoituksista on valunut LinkedInin suuntaan, mutta myös aiemmin rekrytointifirmojen ja headhunttereiden tekemistä hauista osa on palautunut yritysten itsensä tekemiksi, ja näissä tapauksissa LinkedIn on muodostunut monelle parhaaksi vaihtoehdoksi ilmoitella avoimista paikoista.

Toukokuun alussa luodatessani kesätyöhakua harjoittelupaikkoja LinkedInissä oli auki 9 ja entry-tason paikkoja 39, ja lisäksi useita kesätöitä ilmoitellaan muiden tasojen nimissä.

Suomeen auki olevista kesätyö- ja harjoittelupaikoista 50-100 hakemusta olivat kevään katsantohetkellä keränneet Vaisalan, F-Securen, Microsoftin, CapGeminin, Intelin, Outotecin ja Accenturen paikat, ja haut olivat edelleen auki.

Oletko harkinnut LinkedIniä harjoittelupaikkoja, kesätöitä tai lopputyöpaikkaa hakiessasi? Joko olisi korkea aika harkita? Tätä kirjoitettaessa mm. Procter & Gamble ja IBM hakevat Suomessa LinkedInin kautta useita harjoittelijoita erilaisiin tehtäviin.