Oikeutta lapsille!

Kolumni

Kukaan sivistynyt ihminen ei voisi unissaankaan päästää suustaan sellaista lausetta kuin "hyi, mä en ole koskaan tykännyt mustaihoisista" tai "venäläiset inhottaa mua". Mutta lapsista puhuttaessa tämä on vain normaalia.

Yhteiskuntamme on tutkitusti lapsirasistinen. Pohjavire on aistittavissa jo odottaville äideille suunnatuissa lehdissä. En ole koskaan lukenut yhtäkään tällaista aviisia, jossa ei jutusta toiseen korostettaisi, kuinka vittumaista hommaa vauvan hoitaminen on. Ei ihme, että mielialalääkkeet maistuvat yhä useammalle aikuiseksi kasvavalle.

Kaikkein heikoimmassa asemassa ovat ne lapset, joiden vanhemmat viis veisaavat velvollisuuksistaan. Mitä huonommat vanhemmat, sen kevyemmäksi kamaksi muuttuvat lasten oikeudet. Ketään aikuista ei esimerkiksi pakotettaisi tapaamisiin pahoinpitelijänsä kanssa, mutta lapsille tällaista kiusaamista varten on laadittu oikein oma laki. Hakkaava iskä on tavattava, tai tuli sakkoja. Ja tämä kaikki tietysti lapsen parhaaksi, niin kuin kaikki muukin biologisten vanhempien mielivallan pönkittämiseksi laadittu hölynpöly.

Tärkeintä tässä keskustelussa on olla koskaan, missään tilanteessa syyllistämättä lapsiaan laiminlyöviä, piekseviä tai hyväksikäyttäviä vanhempia. Siitä sossun täti suuttuu.

Syyllisyyden tunteen kiihkeä diskriminointi on muutenkin nykypsykologian kummallisimpia piirteitä. Minä kun olen aina kuvitellut, että olisi tervettä tuntea syyllisyyttä tehtyään jotain pahaa.

On meillä tosin yksi ryhmä, jota voidaan surutta vedellä korvalta toiselle: työssä käyvät vanhemmat. Siis tavikset, jotka käyvät hommissa taatakseen jälkikasvulleen safkat ja katon pään päälle. Psykologikunta nimittää näitä hirviöitä "uravanhemmiksi", ja li-vauttaa jokaisessa mahdollisessa käänteessä, kuinka vammauttavaa vanhempien työssäkäynti lasten kannalta on.

Mutta jos äippä jää kotiin lepäilemään huikan hirttäessä kiinni, ei lasten fiiliksistä ole virallisessa keskustelussa huolestunut kukaan.

Jotain voidaan mutista, jos perheen doku on mies. Naiset ovat meidän perhekäsityksessämme niin kanonisoituja olentoja, että juopuneina ja väkivaltaisinakin heidät nähdään vain jonkin mystisen epäreiluuden uhreina, joka pyhittää teot.

Yhteisvastuukeräyksen tuotto menee tänä vuonna päihdeäitien hoitoon. Milloin on lasten vuoro?

Kirjoittaja on hevoshullu blondi.

18 kommenttia

Zatopeka

25.3.2004 19:17

Jumalattoman hyvä juttu!!! Kiitos Anna Perho!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Boyle

26.3.2004 07:30

Vihdoinkin joku uskaltaa sanoa julkisesti sen, mitä moni ajattelee. Hyvä juttu. Kiitos Anna Perho.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

HerrHeppa

26.3.2004 09:06

Juu kukaan sivistynyt ihminen ei voi haukkua neekereitä tai venäläisiä... Tai siis yhteiskunta hyväksyntää hakevat oma aloitteista ajattelua vavahtavat idiootit eivät voi kommentoida eri rotuisia tai maalaisia ihmisiä koska on yhteiskuntatrendikästä olla salliva. Ei tuossakaan asiassa nähdä metsää puilta. Kolumnin pääaiheeseen palaten harvemmin mikään on lapsen syy aikuiset ne tuhoaa lastensa elämät lapsilla ei ole viellä valtaa tehdä niin huonoja päätöksiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

lutvutukkeli

26.3.2004 11:43

upeaa!kiitos!Nyt on päästy jo siihen vaiheeseen että puhutaan hakatuista naisista, mutta kukaan ei pieraisekkaan hakattuihin lapsiin päin. Kyllä nainenkin lyö, joskus miestään, joskus lastaan ja näin tekee myös mies. Sitten ihmetellään kun lapset sekoilee, vetää mömmöjä, pahoinpitelle ihmisiä, roikkuu yöt missä vain... Kotoa opitaan tavat = väkivalta saa aikaiseksi vain väkivaltaa, jos et muuta nää et muuta opi. Kotiin ei myöskään haluta mennä ja sitten ollaan jossain miten vaan. Ihan suoraan voi sanoa, että VANHEMMAT KYLLÄPYSTYVÄT PILAAMAAN LAPSIENSA ELÄMÄN. Omakohtaista kokemusta on, liian monta kaveria olen nähnyt menevän, milloin viinan, milloin huumeide, milloin minkäkin mukana ja aina on ollut paska lapsuus. Oma rakkaani on juuri menossa, hänen puolesta itken, rakastan tätä miestä yli kaiken, mutta hän ei ole enää täällä maailmassa. Lukekaapa Dave Pelzerin Pimeän poika(varatkaa yrjöpussi vierelle.)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nimimerkki_

28.3.2004 00:39

Hyvä että anna perho tietää asiat paremmin kuin me psykologit!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AitiEspoo

29.3.2004 16:18

Anna Perholla on mennyt kanat ja munat hieman sekaisin juttua kirjoittaessa. Anna, mitä halusit jutullasi sanoa?

Totta kuitenkin on, että vallalla oleva asenne lapsia kohtaan on erittäin ikävä. Yleisesti ottaen lapset nähdään rahareikinä, jotka meluavat ja vaativat huomiota väärään aikaan ja väärissä paikoissa. Erityisesti muiden lapsia saa parjata. Erityisesti ne, joilla ei ole lapsia tai ovat näiden aikuistuttua "päässeet lapsistaan eroon" parjaavat. Kaikkein eniten lokaa niskaansa saavat kuitenkin ne onnettomat äidit, jotka ovat uskaltaneet lapsia synnyttää. Varsinkin jos sattuu olemaan nuori työsssä käyvä keskivertoäiti, jolla ei ole rahaa hoitaa uhmakohtauksia perhevolvon tai espoolaisen rivitalon seinien sisällä.

Kyllä meitä tavallisia vanhempia syyllistetään. Ja äitejä varmasti vielä enemmän kuin isiä. Jokainen terve vanhempi(itse asiassa jokainen minun tuntemani isä ja äiti) kieriskelee aika ajoin syyllisyydessä. Myös silloin kun syytä ei varsinaisesti olisi. Jokainen tekee virheitä. Moni on sellaisessa elämäntilanteessa, ettei tässä yhteiskunnassa nyt vaan ole mahollista tehdä 100% lapsiystävällisiä ratkaisuja.

Samon kuin Anna, olen tavannut joitakin nk. uraäitejä, joilla ura menee selkeästi perheen edelle. Isiä vielä enemmän. Siis sellaisia perheitä, jotka tulisivat taloudellisesti hyvin toimeen, vaikka toinen (tai kummatkin) vahnemmista suhtautuisi töissä käymiseen löysemmin rantein. Suurin osa vanhemmista käy kuitenkin töissä ihan vain saadakseen hernesoppaa ruokapöytään. Siksi toiseksi moni lapisperhe on nykyään yhden vanhemman talouksia. Yksinhuoltajaperheissä sen yhden huoltajan nyt vaan on PAKKO käydä työssä. Nauratti ihan tämän uuden PERHE-lehden artikkeli siitä kuinka työaikaa voi helposti lyhentää ja näin järjestää laatuaikaa lapsille. Paskan marjat! Normaali 3kymppisen akateemisen äidin palkalla (varsinkin jos sattuu olemaan YH ja asumaan pääkaupunkiseudeulla) ei tuollainen onnistu. Eivätkä päivähoitomaksutkaan ihan noin vaan jousta: työmatkoihin kuluu usein pari tuntia (eli pvk laskuttaa 6 t työpäivää tekevältä koko maksun), lapset käyvät yksityisiä päiväkoteja joissa jostoa ei ole jne.

Eiköhän nuo alkkisisät ja -äidit ole kuitenkin aika pieni vähemmistö suomalaisia vanhempia. Ja hekin kai haluavat tehdä oikein. Sen takia meillä onneksi on Yhteisvastuukeräys ja sossun tädit ja psykologit, että voitaisiin tukea näitä vanhempia suoriutumaan vanhemmuudesta ja ymmärtämään, että joskus lapsensa pois antaminen on parempi vaihtoehto kuin lapsen kasvattaminen alkoholistiperheessä.

Hyvä Anna, jos haluat tukea meitä naisia, jotka teemme lapsia, jotka vuorostaan maksavat tulevat eläkkeemme ja vaihtavat vaippamme 50 vuoden kuluttua, fokusoi artikkelisi paremmin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kevat_04

30.3.2004 15:30

Kiitoksia loistavasta jutusta!!! Olen aina ihmetellyt juuri tätä asiaa, että uraihmiset hirtetään, mutta alkoholisoitunut vanhemmuus on sallittavaa. Jäin vähän kaipaamaan "punaista lankaa" Anna Perhon ja AitiEspoon juttujen välillä. Ilmeisesti viimeksi mainittu ei sisäistänyt jutun juonta, vaan teki hätäisiä johtopäätöksiä...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

alkoholistivan

30.3.2004 16:07

Missä Anna on tavannut ihmisiä, jotka suhtautuvat hyväksyvästi alkoholistivanhempiin? Jos kirjoittaa tästä asiasta julkisesi, kannattaisi varmasti vähän tehdä taustatututkimusta esim. siitä mitkä tahot Suomessa tukevat alkoholistivanhempien lapsia ja puuttuvat näihin tapauksiin. ja miten alkoholiasiaan puututaan esim. viranomaisten yms taholta?
Alkoholismi on mielen sairaus ja sitä sairastava ei näe omaa vajavaisuuttaan (aivan samalla tavalla kuin sinä tai minä emme näe omia virheitämme) ennen kuin saa etäisyyttä tilanteeseen. Alkoholismiin sairastuneen ihmisen silmiä ei avaa syyllistäminen; ei varsinkaan ongelmien akuutissa vaiheessa. Pahimmassa tapauksessa se edistää ongelman piilottelua, mikä vahingioittaa alkoholistin lapsia entistä enemmän. Syyllistämisen ja syyllisyyden mekanismi vain on sellainen. Psykologian ja "sossu"tieteiden opiskelu auttaa tässä alkuun. Työ alkoholistien parissa avaa kritisoijan silmät.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Yhteisvastuuta

31.3.2004 10:36

Anna Perho kertoo kolumnissaan, että Yhteisvastuukeräyksen tuotto menee tänä vuonna päihdeäitien hoitoon ja kysyy koska on lasten vuoro. No, esimerkiksi
tänä vuonna. Eiköhän lapsen kannalta ole parasta se, että oma äiti pääsee irti päihteistä ja kykenee vastuulliseen vanhemmuuteen.
Äitiys on päihdeongelmaisille naisille mahdollisuus muutokseen. Motivaatio päihteistä vapautumiseen on korkealla. Varhaista äitiyttä tukemalla on
mahdollista katkaista yli sukupolvien jatkuva syrjäytymisen ketju ja rakentaa sekä lapselle että äidille uusi, terveemmän elämän alku.
Ja Anna Perholle tiedoksi: lasten vuoro on ollut Yhteisvastuukeräyksessä usein; viimeksi viime vuonna, jolloin keräysvaroilla ehkäistiin lasten ja nuorten kokemaa ja tekemää väkivaltaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Sikarealisti

31.3.2004 22:22

Täyttä asiaa!
Jos koira puree lasta on se nykyisin aina lapsen vika. Meidän kaupungissa oli välillä vesi vähissä ja tietysti syytettiin lapsiperheitä siitä, että nämä pesevät lapsensa. Jos yritetään saada koulureittiä turvallisemmaksi niin bussi- tai rekkakuskit kitisevät, että heidän työntekonsa vaikeutuu, vittu siis joutuu käyttämään rattia tai peräti jarrua koulun kohdalla! Kohta rakennetaan jenkkityyliin asuinalueita jonne ei saa tuoda lapsia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

zapotek

31.3.2004 22:25

[LAINAUS]Sikarealisti kirjoitti 31.03.2004 klo 22:22:

Täyttä asiaa!
Jos ei kestä lapsia niin ei oikeasti pohjimmiltaan pidä lainkaan muista ihmisistä.
Pahimpia kitisijöitä ovat 50+ äijät, jotka eivät ole ikinä hoitaneet omia lapsiaan vaan löhönneet sohvalla lehteä lukemassa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mattijuhani

31.3.2004 22:32

Tosi juttu!
Eri ikäisiä kiinnostaa eri asiat. Meitsiä ei kiinnosta pätkääkään pilkkiminen tai avantouinti, mutten selitä sitä jatkuvasti kavereille. Pitäisivät pönttönä. Sen sijaan on trendikästä selittää, ettei tykkää lapsista. Sitten kun se oikea, siis oikeesti se todella oikea löytyy kainaloon niin mielipiteet lapsenteosta muuttuvat yllättäen... Kun nämä pintaliitosinkut löytävät sen salaa haaveilemansa lääkärin, juristin tai dippainssin niin asenteet lapsenteon suhteen muuttuvat kummasti.
Lasten asema viinan kanssa läträävissä perheissä on oikeasti tosi paska.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

yh-opisk-aiti

1.4.2004 00:24

Kolumni oli ehkä hieman epäselvä, pääpointti meni ainakin minulta olhi, mutta tärkeistä asioista puhuttiin!!!
Olen Perhon kanssa samaa mieltä siitä, että nyky-yhteiskunta on lapsirasistinen. Työkulttuuri esim. on mennyt siihen, että lapsia hankkivia naisia sorretaan. Eräs ystäväni esimerkiksi oli esimiesharjoittelijana, kun hän tuli raskaaksi. Työnantajan asenne ystävääni kohtaan muuttui, ja esimiesharjoittelijan paikka ja palkka sai jäädä.

Se on totta että aika paljon alkuraskaudesta äideille toitotetaan kuinka rankkaa lastenhoito on. Itse jäin myöskin kaipaamaan mielipiteitä äitiyden ihanuudesta kun olin raskaana. Kaikki varoitukset rankoista ajoista ovat totta ja tärkeää tietää mihin ryhtyy jos lapsen saa, mutta äitiyden ihanuus ja lasten ihanuus ovat niitä asioita joita täytyy myös muistaa korostaa.

Vauva lehdissä kyllä onneksi on tällaisia juttuja joissa äideillä isillä ja lapsilla on kivaa yhdessä.

Ympärillä olevilta ihmisiltä sain enimmäkseen paheksuvia katseita raskaana ollessani, johtuen varmaankin siitä että olin 17 vuotias. Siitä tuli kuitenkin myös lapsirasistinen fiilis. Niinkuin sen lapsen kohtalo olisi jo sinetöity ennen kuin on syntynytkään. Vallalla on ajatus siitä että nuoret äidit olisivat huonoja äitejä. Mutta sekin johtuu yhteiskunta rakenteesta, koska nyt olemme jo pitkään tottuneet siihen että ensisynnyttäjien keski-ikä on päälle kolmekymmentä, joten nuoret ovat poikkeuksia valtavirrasta ja täten paheksuttavia. Vuosisadan alussa oli toisinpäin.

Muistakaa ihmiset että LAPSET OVAT TULEVAISUUTEMME, ja he ovat viattomia pieniä olentoja joista täytyy meidän kaikkien pitää huolta. Hyvä äiti voi olla minkä ikäisenä tahansa.Kunhan rakastaa lastaan ja laittaa lapsen hyvinvoinnin etusijalle.
Päihdeongelmaisia vanhempia tulee tukea hoitoon pääsyssä ja hoidon aikana, kuitenkin niin että lapsen hyvinvointi menee etusijalle. On aina parempi, jos lapsi voi jatkaa elämäänsä parantuneen äidin kanssa johon on luonut kiintymyssuhteen. Tämä tietenkin riippuu aina tilanteesta. Jokainen tilanne on erilainen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Miig

5.4.2004 16:44

Kyllä voi ääneen sanoa, jos ei pida jostain ihmisryhmästä verrattuna toisiin. Suvaitsemisesta (rotu) moralisointi on hieno keskustelun aihe maassa, jossa ulkomaalaisia ei nae tavallisena paivana edes Hgissa. Bah, itse ainakin inhoan venäjää ja venäläisiä - esimerkiksi espanjalaiset ovat paljon mukavempia! Monikin suomalainen voinee tuo allekirjoittaa vaikkapa turistilukemien valossa.

Samaan tyyliin en käsittääkseni ansaitse mitään kritiikkiä kun sanon, että inhoan vauvoja, inhoan pikkulapsia viela enemmän ja vain älykkäät nuoret ansaitsevat hyväksyntäni. Miksi? Koska ne aiheuttavat silloin tällöin harmistumista ja ärsyyntymistä joka päiväisessä elämässä, ovat omien toivominieni poliittisten kehitysvirtojen tiellä ja miksi helvetissä sellaisia pitäisi sääliä ja heittää hymyllä jotka ovat minulle negatiivinen total?

Rahaa vievät - eikä pelkästään heiltä ketkä lapsen hankkivat vaan muiltakin! Lapsilisä, esimerkiksi, on järjetön tulonsiirto. Vai onko veron maksajilla oikeus lainata toisten lapsia silloin tällöin korvaukseksi heidän elintasonsa tukemisesta?

Turha kuvitella, että lapset maksavat eläkkeen 30, 50 tai 70v päästä. Kyllä ne on itse hommattava. Lapsilta kaikki tuki pois!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dinky_King

5.4.2004 19:09

[LAINAUS]yh-opisk-aiti kirjoitti 01.04.2004 klo 00:24:

...pääpointti meni ainakin minulta olhi, mutta tärkeistä asioista puhuttiin!!![/LAINAUS]

Oletko harkinnut eduskuntatyötä?

[LAINAUS]yh-opisk-aiti kirjoitti 01.04.2004 klo 00:24:
Olen Perhon kanssa samaa mieltä siitä, että nyky-yhteiskunta on lapsirasistinen. Työkulttuuri esim. on mennyt siihen, että lapsia hankkivia naisia sorretaan. Eräs ystäväni esimerkiksi oli esimiesharjoittelijana, kun hän tuli raskaaksi. Työnantajan asenne ystävääni kohtaan muuttui, ja esimiesharjoittelijan paikka ja palkka sai jäädä.[/LAINAUS]

Kuvitteliko se kaverisi todellakin, että hänet koulutetaan esimieheksi, annetaan täydet äitiyslomat ja muut vapaat ja sitten kun se lapsi ei enää ole niin viaton pieni olento niin otetaan takaisin+koulutetaan ajan tasalle+pidetään sitä esimiehen penkkiä lämpimänä ihan vain HÄNTÄ varten. Te vauvan-(ja koston)himoiset ämmät olette käyneet käsittämättömän röyhkeiksi, sillä vaaditte mahdottomia ettekä ajattele muuta kuin omaa etuanne taas tässäkin asiassa.

[LAINAUS]yh-opisk-aiti kirjoitti 01.04.2004 klo 00:24:

Se on totta että aika paljon alkuraskaudesta äideille toitotetaan kuinka rankkaa lastenhoito on. Itse jäin myöskin kaipaamaan mielipiteitä äitiyden ihanuudesta kun olin raskaana. Kaikki varoitukset rankoista ajoista ovat totta ja tärkeää tietää mihin ryhtyy jos lapsen saa, mutta äitiyden ihanuus ja lasten ihanuus ovat niitä asioita joita täytyy myös muistaa korostaa.

Vauva lehdissä kyllä onneksi on tällaisia juttuja joissa äideillä isillä ja lapsilla on kivaa yhdessä.
[/LAINAUS]

Oletko sitten todellisuudessa jäänyt rajustikin paitsi siitä, että isillä, äideillä ja lapsilla olisi kivaa yhdessä? Nimimerkkisi taitaa vastata sittenkin.

[LAINAUS]yh-opisk-aiti kirjoitti 01.04.2004 klo 00:24:

Ympärillä olevilta ihmisiltä sain enimmäkseen paheksuvia katseita raskaana ollessani, johtuen varmaankin siitä että olin 17 vuotias. Siitä tuli kuitenkin myös lapsirasistinen fiilis. Niinkuin sen lapsen kohtalo olisi jo sinetöity ennen kuin on syntynytkään. Vallalla on ajatus siitä että nuoret äidit olisivat huonoja äitejä. Mutta sekin johtuu yhteiskunta rakenteesta, koska nyt olemme jo pitkään tottuneet siihen että ensisynnyttäjien keski-ikä on päälle kolmekymmentä, joten nuoret ovat poikkeuksia valtavirrasta ja täten paheksuttavia. Vuosisadan alussa oli toisinpäin.
[/LAINAUS]

Vuosisadan alussa ei myöskään naisia juuri työelämässä näkynyt. Ja hankkiutumalla 17-vuotiaana yksinhuoltajaksi osoitit juuri sitä itsekeskeistä harkitsemattomuutta, josta syyttelet kaltaistesi kanssa yhteiskuntaa.

[LAINAUS]yh-opisk-aiti kirjoitti 01.04.2004 klo 00:24:

Muistakaa ihmiset että LAPSET OVAT TULEVAISUUTEMME, ja he ovat viattomia pieniä olentoja joista täytyy meidän kaikkien pitää huolta. Hyvä äiti voi olla minkä ikäisenä tahansa.Kunhan rakastaa lastaan ja laittaa lapsen hyvinvoinnin etusijalle.
Päihdeongelmaisia vanhempia tulee tukea hoitoon pääsyssä ja hoidon aikana, kuitenkin niin että lapsen hyvinvointi menee etusijalle. On aina parempi, jos lapsi voi jatkaa elämäänsä parantuneen äidin kanssa johon on luonut kiintymyssuhteen. Tämä tietenkin riippuu aina tilanteesta. Jokainen tilanne on erilainen.[/LAINAUS]

Hyvä äiti tai isä ei voi olla "minkä ikäisenä tahansa"-tiedät sen ja pakenet vain riittämättömyyden tunteitasi, joita et kuitenkaan pääse karkuun koska epävarmuuteen on olemassa kaikki syyt. Haluatko että selvennän?(olen varma että haluat)Joten:

"lapset ovat tulevaisuutemme"-sloganin suhteen, en voi kuin viitata suosittelemaani eduskuntatyöhön.

Lisäksi se lapsen laitto etusijalle joka asiassa on sikäli ongelmallista, että jos näin tehdään ja tingitään omasta hyvinvoinnista niin se sinun pieni viaton olentosi saa kyllä supertraumoja, ei ne nyt niin tyhmiä ole. Tai sitten siitä kasvaa joku narsisti-psykopaatti kun sen ei tarvitse huomioida lähipiirinsä tarpeita mitenkään. Eikä sitten sotketa mitään vauvanhoitoa tähän, ne nyt onkin vielä semmoisia puolimetrisiä kuolarullia, jotka saa huutamalla kaiken. (Ja jos eivät saa, niin sitten vanhempina ne vasta äkäisiä ovatkin). Siinä miettimistä myös tähän päihdeäiti asiaan...Niiltähän ei saa lasta ottaa, koska yhteiskuntarakenteemme(NIIN se on yksi, eikä kaksi sanaa)on sellainen naiselta vastuuta kasvottomaan miesten sortoon siirtävä, eli sillä Imovaneja pumppaavalla rauniolla on aina vähintään sitten "puutteellinen isäsuhde", jonka oireiden hoitamatta jättäminen ennen niitten lasten hankkimista(samoin kuin sen päihdeongelman) on taas miesten vika, samoin kuin näyttää olevan miesten vika sekin että elämiseen tarvitaan rahaa.

Menkää steriloinnin kautta sinne kerhoihinne pohtimaan muiden sutturoiden kanssa, kuinka "kaikki" on taas niin väärin tai tottukaa markkinatalouteen. Siellä työntekijä on kylmä investointi, eikä mikään suojelukohde. Sossutädit voi paasata mitä lystää, mutta näin se vaan on.

Taloudellisiin realiteetteihin heräämistä,

Toivottaa,

Jälleen muutaman sielun ahdingosta päästäneenä,

-Dinky King

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Nuorijohtaja

6.4.2004 12:07

HYI saatana, en jaksa kuunnella lapsiaiheista ruikutusta.
Yh-äidit olette yhteiskunnan vastenmielisintä kuraa.
Kuinka vaikeata teidän on pyytää laukeamaan naamalle ettei äpäröitä synny yhteiskunnan eläteiksi?

Työnnelkää rattaitanne ostareilla ja jakakaa persettä vapaailtoinanne vaan, mutta muistakaa ehkäisy ja älkääkä syyttäkö meitä kaiken tämän pelleilyn rahoittajia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kapy

11.4.2004 21:47

[LAINAUS]Miig kirjoitti 05.04.2004 klo 16:44:

Rahaa vievät - eikä pelkästään heiltä ketkä lapsen hankkivat vaan muiltakin! Lapsilisä, esimerkiksi, on järjetön tulonsiirto. Vai onko veron maksajilla oikeus lainata toisten lapsia silloin tällöin korvaukseksi heidän elintasonsa tukemisesta?
[LAINAUS]

Eiköhän lapset ne myöhemmin maksa veroina takasin. Kunhan ensin pääsevät työelämään saakka. Samalla periaatteellahan tuet voisi poistaa ihan kaikilta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Miig

13.4.2004 09:49

Kaikki tuet olisikin syyta poistaa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi