Pakurikääpä on yksi paljon puhutuista superfoodeista. Se on äärimmäisen antioksidanttinen ja ravinteikas osa suomalaisiakin lehtipuita. Käävän on todettu olevan tehokas keino esimerkiksi useita viruksia, bakteereja ja syöpäsolutyyppejä vastaan.
Kuulostaa kiinnostavalta aineelta ja herää kysymys, eikö tästä saisi loistavan tuotteen? Saahan siitä. Mutta kun sellainen tuote kehitetään, puuttuu Evira asiaan ja vetää sen markkinoilta.
Näin kävi suomalaisen Nativea Oy:n Pakurijuomalle, joka vedettiin tuoreella päätöksellä pois markkinoilta. Asiasta kertoi ensimmäisenä MTV3.
Pakurijuoma ei elintarvikeviranomaisten pirtaan sovi, sillä pakurikääpä katsotaan EU:ssa uuselintarvikkeeksi, jonka käyttö on sallittu vain ravintolisissä. Pakurijuoma ei täytä ravintolisän kriteereitä, eikä sen käyttö ole suuren vuorokausiannoksen takia verrattavissa ravintolisien käyttöön.
Käytännössä Pakurijuoma-tuotteen turvallisuudesta ei ole riittävästi tietoa kuluttajille. Tuhannet tutkimukset kyllä puoltavat sen myönteisiä terveysvaikutuksia, mutta ilmeisesti mahdollisiin haittoihin ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota.
Pakurijuomaa on myyty tähän asti useissa verkkokaupoissa ja luontaistuotekaupoissa. Nyt valmistus on lopetettu ja Nativea on tiedottanut asiasta tukuille.
Verenpainetta nostavat, diabetekseen, hyperaktiivisuuteen, kofeiiniriippuvuuteen, hammasvaurioihin ja lihavuuteen vahvan panoksensa antavat limonadit ja energiajuomat täyttävät EU:n ja Eviran kriteerit, joten niiden myynti on edelleen ok.
2 kommenttia
Holhottava
22.12.2012 18:35
Mikä holhoaja tämä Evirakin on? Miksei saa itse päättää ostaako mokomaa vai ei? Tuotteissa voisi mielummin olla vaikka selkeä merkintä, ettei se ole Eviran hyväksymä kuin tämmoinen natsimeininki.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lobbaustako
22.12.2012 18:51
Ai "tuhannet tutkimukset" puoltavat pakurijuoman myönteisiä terveysvaikutuksia? Toimittaja esittää listan evidenssistä ja viitteen tuohon kyseiseen väitteeseen. Mikä taho on maininnut, että tutkimuksia olisi "tuhansia?" Ei mikään, koska niitä ei ole "tuhansia." Sen sijaan suomalaisella elintarviketeollisuudella, kyseisellä yrityksellä ja vaihtoehtohoitoihin uskovilla ihmisillä on intressi esittää tällaisia huuhaa-väitteitä. Esimerkiksi xylitolin terveysvaikutuksia on vähintäänkin liioiteltu ja koko Jenkin markkinointi ja myynti on aina perustunut tuohon väitteeseen. En ihmettelisi, jos toimittaja kuuluisi johonkin näistä intressiryhmistä, mutta joka tapauksessa toimittaja laulaa heidän laulujaan. "Kenen leipää syöt..."
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin