Tarinaa Tarantinosta

Kimmo Laakso tapaa Quentin Tarantinon Lontoossa. Se naurattaa Quentinia.

“Pidän silittämisestä. Johtuukohan se siitä että olen saksalainen?”, Diane Kruger kysyy Kimmo Laaksolta.
“Pidän silittämisestä. Johtuukohan se siitä että olen saksalainen?”, Diane Kruger kysyy Kimmo Laaksolta.

Quentin Tarantino on juuri lopettanut nauramisen.Vaikka hänen uusin elokuvansa Inglourious Basterds eli Kunniattomat paskiaiset sijoittuu 1940-luvulle, asetelmassa on nyökkäys Tarantinon lapsuuteen 1970-luvun Los Angelesissa. Leffassa esiintyvä elokuvateatteri on rakennettu losilaisen mallin mukaan berliiniläisellä elokuvastudiolla. Sen pyörittämisestä vastaavat musta mies ja blondi.

Quentin ei ole tosikko, mutta kun hän puhuu äidistään, hän on tosissaan. Hän ryhdistäytyy. Kaksi ylintä nappia on auki. Karvat ovat punaisessa rinnassa kuin liimattuna. Quentin näyttää krapulaiselta. Hän on lihonut. Tarantinolla on tapa lausua sana “motherfucker” tavalla, joka kuulostaa mustalta.

Reservoir Dogsin alkuperäisessä 11 ja puolen minuutin videoversiossa on kohtaus, joka ei päädy lopulliseen elokuvaan. Kohtauksessa gangsterit ylistävät Sylvia Plathin romaania Lasikupu.

Quentin Tarantino, feministi?

“Muista: olen yksinhuoltaja-äidin tuote. En ainoastaan yksinhuoltaja-äidin, vaan äidin, joka oli samalla hyvin hyvin menestynyt bisnesnainen, okei? Hän tasapainoili menestykekkään uran ja minun kasvattamiseni välillä hyvin menestyksekkäästi. 1970-luvulla, okei? Olen kasvatettu ajattelemaan, että mikään ei ole naiselle mahdotonta.”

Los Angelesin keskusta, 1972. Äidin mustaihoinen miesystävä vie Quentinin elokuviin. Grindhouset (teatterit, jotka pyörittävät pienen budjetin elokuvia non-stoppina) tutustuttavat pikku-Quentinin mustien toimintaelokuviin. 10-vuotias oppii sanomaan motherfucker. Hänelle valkenee, että tyypillinen grindhouse-exploitaatio-leffa rakentuu kostojuonen ympärille.

Quentin the Kostaja? Kiusattiinko sinua pienenä?

“Elämäni on aika mallillaan, ei mitään, minkä vuoksi hautoa kostoa. Urani suhteen ei ole sattunut merkittäviä vääryksiä joita minun tarvitsisi kostaa. Tyydyttävin elokuvakosto on mielestäni tyyppiä: Sinä tapoit minun koirani, nyt minä tapan sinut...”

Quentin päästää ilmoille raikkaan nasaalinaurunsa jossa on ripaus patoutuneen nörtin voitonriemua. Jos hän olisi syntynyt 20 vuotta myöhemmin, hän kirjoittaisi käsikirjoituksia tietokonepeleihin.

Quentinilla on kiihtyessään tapa änkyttää. Se kuulostaa sympaattiselta, muttei välttämättä coolilta.

“Mi-mi-minä uskon kliseeseen, jonka mukaan menestys on paras kosto”, hän sanoo.

Kun Quentin Tarantino vuonna 1998 alkoi kirjoittaa Inglourious Bastardsia, hän suunnitteli julkaisevansa romaanin.

“Inglourious Bastards oli alkuperäinen ideani Pulp Fictioniksi.”

Tarantinon kick-ass-naiset Foxy Brownista lähtien ovat olleet ohjaajan tavaramerkki. Uusimmassa hard-to-get-kissa, Shosanna, päättää ryhtyä yrittäjäksi, perustaa independent-elokuvateatterin ja ohjaa oman elokuvan! Kuulostaako tutulta? Inglourious Basterdsin blondihan on kuin Ranskan valtion Taiteiden ja Kirjallisuuden Upseeriksi vuonna 2005 nimittämä Quentin Tarantino!

Quentin, mikä Ranskassa on niin makeeta?

“Ei siinä etteivätkö Oscar-bileet kiinnostaisi. En pidä itseäni amerikkalaisena filmintekijänä. En tee elokuvia amerikkalaisille. Teen elokuvia Maa-planeetalle. Mukanaolo Cannesissa tarkoittaa, että tulen noteeratuksi maailman vakavasti otettavien filmintekijöiden joukkoon.”

Kunniattomat paskiaiset ensi-illassa 4.9., Elokuva on erikoisensi-illassa Espoo Ciné –festivaaleilla 21.–30.8.

Tarantinon blondi

Diane Krugerin ensimmäinen mallityö oli Cacharel Lou-Lou-parfyymi 1990-luvulla. Hän voitti ranskalaisten Oscarin, Cesarin, 2002. Kaksi vuotta myöhemmin hän oli Troijan Helena. Tarantinon elokuvassa Kruger esittää Bridget Von Hammersmark -nimistä Marlene Dietrich -impersonaatiota. Ohjaaja pisti Krugerin katsomaan tusinan Weimarin aikaisia UFA-filmejä.

Mutta hän ei uskonut että Tarantinon mieltymys naisen jalkoihin ottaisi niskaotteen hänen muusta vartalostaan. Kohtaus, jossa Von Hammersmark kuolee (keskittyy Krugerin jalkoihin), nieli kuvausaikataulusta eeppiset kolme päivää.

“Ennen kohtausta en ollut tietoinen että Quentinin maineesta jalkafetisistinä.”

Mutta kuuden jaloistaan otetun lähispotin jälkeen Diane tajusi kasvojensa olevan sivuroolissa. Parin päivän jalkakuvausten jälkeen ilmeni, että tämä olisi myös kohtaus, jossa Quentin tekee kuuluisan cameonsa.

Selin valkokankaaseen Krugeria kuristava natsi on kuin onkin Quentin Tarantino.

2 kommenttia

kehaanoita

24.8.2009 10:29

Olen tyhmä, kertokaan minulle miksi jotkut kirjoittaa että bastards ja osa että basterds.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

ISÄPAPPA

24.8.2009 13:46

1970-luvulla julkaistiin ns. macaroni-combat leffa nimeltä Inglorious Bastards. Tässä nimessä kielioppi on kohdallaan. Tekemällä oman ww2 leffan tarantino halusi kai humoristisella tavalla erottautua tästä esikuvastaan ja siksi uuden leffan nimi kirjoitetaan tahallaan väärin InglOUrious bastErds

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi