Hän tiesi mitä hän teki.

  • Oooih

"Psykopaatti on liian mukava sana hänestä. Hän tiesi mitä hän teki."
Eliel Wiesel

Ah, näitä ihmisiä tulee joskus elämässä vastaan, milloin milläkin elämän osa-alueella. Voi vain toivoa, että kerran yhteen törmättyään tunnistaa seuraavan ja osaa varoa.

xxx000x000x00x0x0x0x0x0x0x0x0xx00xx0x0x0x0x0x0x0x0x0x0x0xx0x0x0x0x0x0xx

Nobel-rauhanpalkittu Elie Wiesel hurjana:
"Bernie Madoffia on satutettava"
01.03.2009 07:11, päivitetty 01.03. 08:53

Nobelin rauhanpalkinnon saanut kirjailija Elie Wiesel haluaa maailman suurimmista taloushuijauksista epäillyn Bernie Madoffin kärsivän.

Elie Wiesel ehdottaa New York Post -lehden mukaan tuomareiden komiteaa. Se keksisi uusia satuttamistapoja Madoffille, koska nykyiset eivät ole tarpeeksi hyviä.

Wieselin omakin rankaisuidea on omaperäinen.

- Hänet pitäisi laittaa eristysselliin, jossa ainakin viiden vuoden ajan hän joutuisi katselemaan ruudulta uhriensa kuvia, Elie Wiesel purkautui newyorkilaisessa paneelikeskustelussa.

- Mitä tahansa, joka pystyisi saamaan hänet kärsimään, pitäisi keksiä.

Elie Wiesel, 80, selviytyi aikanaan Auschwitzin keskitysleiriltä. Nyt hänen hyväntekeväisyyssäätiönsä menetti Madoffille noin 15 miljoonaa dollaria ja Wiesel menetti myös omia rahojaan.

- Luulimme meillä menevän hyvin. Kaikki sanoivat etta voimme tehdä niin paljon voittoa herra Madoffin, pelastajan, ansiosta, Eli Wiesel sanoo.

- Psykopaatti on liian mukava sana hänestä. Hän tiesi mitä hän teki.

Madoffin epäinhimillisyys on Wieselin mukaan murskannut hänen sydämensä. Hän ei anna anteeksi, koska se edellyttäisi, että Madoff pyytää polvillaan anteeksi.
IS

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1659871

16 kommenttia

EviDee

2.3.2009 11:15

Suomessa eräs liikemies huijasi yrityksiltä suuria rahasummia ja pankeilta isoja lainoja neurologisten lasten auttamiseen keskittyvän "hyväntekeväisyysjärjestönsä nimiksi". Yksi syy, miksi ihmiset heltyivät oli kyseisen miehen karismaattisen esiintymisen ohella se, että hän otti neuvotteluihin mukaan oman autistisen poikansa. Olen tavannut kyseisen herran, ennen kuin hänestä tehtiin uutinen ja hän katosi jäljettömiin. Jokin juttu siinä tyypissä soitti varoituskelloja jo kauan ennen kuin nämä kuviot paljastuivat ja itse kieltäydyin tuolloin kohteliaasti yhteistyöstä - onneksi. Se varoittava tekijä taisi olla juuri se, että kiinnostus ja yritys hänen taholtaan oli ihan liian kovaa ja hän käytti heti alkuunsa kaikki mahdolliset keinot, yhteydet jne., vaikka oma osuuteni kuviossa olisi ollut loppujen lopuksi hyvin pieni.

No mutta, sulle tuo juttu tuli ehkä mieleen jostain muusta tilanteesta...?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 13:03

Mä olen törmännyt tähän ihmistyyppiin taas ihmissuhdetasolla =)

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

EviDee

2.3.2009 13:44

Niin arvelinkin... En ole itse uskaltanut vielä diagnosoida ketään läheistä psykopaatiksi, mutta sairaan narsistin kanssa seukkasin jonkun aikaa (...ja ehkä jonain päivänä myönnän, että kyseessä oli oikeastaan psykopaatti).

Noh, elämässä on outoja sattumia, better luck next time :)

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 13:48

No ehkä tässäkin tapauksessa on kyseessä on sairaan narsistinen ihminen, mutta koska en ole ammattilainen ....

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

EviDee

2.3.2009 14:06

:) Hankalassa tilanteessa on kyllä vaikuttavampaa haukkua psykopaatiksi kuin paskiaiseksi tms.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 14:18

Hmmmm, niin no...en mä kyllä koskaan sille sitä sanonut. Katsos mä en usko, että se koskaan pystyy ymmärtämään sitä itse. Jonkinlainen perustavanlaatuinen vika sillä on empatiakeskuksessa. Ja oikeastihan narsisti on haavoittunut ihminen. Sitä haavaa vaan ei rakkaudella pysty parantamaan ja jos itse on taipuvainen hoivaimaan, menee sen ymmärtämiseen hetki.

"Narsistista voi tulla riippuvaiseksi

Narsisti osaa tekeytyä viekkaudessaan myös haavoittuvaksi. Siten hän houkuttelee hyödynnettäviä luokseen. Älykäs manipulointi johtaa ihmisen helposti riippuvuussuhteeseen narsistin kanssa, erityisesti jos taustalla on aiempia kokemuksia narsistin kanssa elämisestä. Narsisti tekee kanssaihmisistä riippuvaisia itsestään vetoamalla heidän heikkouksiinsa ja häpeäpisteisiinsä. Narsistin erikoislaatuisuus voi tehdä vaikutuksen - maailma hänen silmillään näyttää hienolta ja jännittävältä. Saatamme haluta päästä osallisiksi siitä. Narsistin suureellisuus voi tarjota meille jotain, mitä omasta elämästämme puuttuu. Ylimielinen ja itsevarma käytös voivat tehdä meihin vaikutuksen etenkin, jos oma itsetuntomme on hatara.

narsistiVoimakkaan, karismaattisen ja ylimielisen ulkokuoren taa kätkeytyy hauras itsetunto ja arvottomuuden tunne. Narsisti ei kykene itse käsittelemään pohjimmaisia tunteitaan, sillä hänen persoonansa on niin vinoutunut. Narsistia ei voi muuttaa omalla ymmärryksellä, hyvyydellä ja rakkaudella. Sen sijaan narsisti muuttaa läheisensä - tuhoaa kanssaihmisensä minuuden jatkuvalla mitätöinnillä, tyytymättömyydellä ja toiseen projisoidulla vihalla. Paras suojautuminen narsistia vastaan on hakeutua irti tällaisesta ihmissuhteesta. Usein joudumme kuitenkin tekemisiin narsistin kanssa esimerkiksi työelämässä ja tuttavapiirissämme."

http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/tunnista-narsisti/

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

EviDee

2.3.2009 14:35

Toi kuulostaa oikeaan hyvältä: näet millaisen ihmisen kanssa olit tekemisissä.

Tuo lainauksen kuvaus vaikutti liiankin tutulta. Lisäisin siihen vielä, että narsisti tulee riippuvaiseksi niistä ihmisistä, joiden silmistä hän on itseään peilannut. Jos kääntää selkänsä narsistille voi varautua epätoivoisiin tekoihin, ellei hänelle löydy pikaisesti korvaavaa peiliä tilalle. Narsisti-parka luulee katovansa koko maailmasta ilman peiliään.

Huh, nyt tuntuu taas käsittämättömältä miten ajauduin joskus sellaiseen suhteeseen. Onneksi kaikki se sairas draama on ohi. Sen jälkeen vapautui valtavasti voimavaroja elää hyvin ja tehdä unelmista totta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 14:42

Niin, välimatkan päästä asiaa onkin jo mielenkiintoista miettiä. Kuinka kaikki ne, jotka eivät palvo narsistia, ovat tavalla tai toisella narsistin vihan kohteena. Jos narsistia jostain syystä arvostelee, saa niskaansa suhteettoman suuren ryöpyn. Lopulta jos narsistin lähimpiä ihmisiä miettii, niin kuvaavaa on sellaisten "peruskavereiden" puute. On vain "tukijoita", "hyödykkeitä" ja "yhteyksiä".

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

EviDee

2.3.2009 14:49

Niinpä. Entä millainen on narsisti äitinä tai isänä? Kun ihmissuhteilla on vain jokin välineellinen arvo omien tarpeiden tyydyttämisessä, niin miten narsisti suhtautuu omiin lapsiinsa, olentoihin, joiden tarpeista hänen tulisi huolehtia, mutta joilta narsisti ei todennäköisesti koe saavansa itse mitään...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 14:54

Ah, niin....niinpä. Tuleeko narsistien lapsista narsisteja? Voiko olla, että lapsi ei saa narsistisessa perheessä rakkautta ja hyväksyntää sellaisena kuin on, vaan kasvaa ympäristössä, jossa rakkaus ja hyväksyntä on aina sidottuna hyötyyn tai huvitukseen jota lapsi antaa aikuiselle?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 15:11

"Törkeys sekä tungettelun ja pakottamisen tuntu - Narsisti suhtautuu itseensä kuolemanvakavasti. Hänen huumorintajunsa saattaa olla vivahteikas, ironinen, railakas, sekä pureva ja kyyninen, mutta itsestään hän laskee leikkiä hyvin harvoin. Narsisti kokee, että hänellä on kokoaikainen tehtävä, jonka merkitys on kosminen ja jonka seurausvaikutukset ovat globaaleja. Jos hän on tiedemies - hän on aina tieteellisen vallankumouksen tohinassa. Jos hän on journalisti - hän on keskellä kaikkien aikojen suurinta tarinaa. Jos hän on kirjailija - hän on matkalla kohti Nobelin palkintoa.

Tämä väärä minäkuva ei ole vastaanottavainen kevytmielisyydelle eikä poispyyhkimiselle. Narsisti loukkaantuu helposti ja kokee äkkiä tulevansa loukatuksi (narsistinen vammautuminen). Hän tulkitsee viattomimmatkin huomautukset ja teot vähätteleviksi, tunkeutuviksi tai pakottaviksi. Hänen aikansa on arvokkaampaa kuin muiden - siksi sitä ei voi tuhlata mitättömiin asioihin, kuten leikinlaskuun tai kävelylle lähtemiseen.

Narsisti tulkitsee minkä tahansa tarjotun avun, neuvon tai huolestuneen kysymyksen tahalliseksi nöyryytykseksi, mikä osoittaa sen, että narsisti on avun tarpeessa ja näin ollen epätäydellinen ja vähemmän kuin kaikkivaltias. Mikä tahansa yritys laatia suunnitelmia on narsistin mielestä pelottava orjuuttamisen teko. Tässä mielessä narsisti on sekä jakomielinen että vainoharhainen ja usein elää omassa maailmassaan."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

EviDee

2.3.2009 15:56

Perhetilanteista tulee mieleen esim. vanhemmat, joille lapsi on näkyvä vain silloin, kun tuo perheelle kunniaa menestyksen kautta. Omat huolensa ja tarpeensa lapsi saa hoitaa itsekseen, siihen vanhemmilla ei ole aikaa, koska elämässä on vaan niin paljon kaikkea meneillään.

Tuota jälkimmäsitä kuvausta vastaavia henkilöitä on valitettavasti tavannut joskus työn kautta. Toisaalta aina ei ole ihan helppoa erottaa aitoa kiinnostusta ja paneutumista työhönsä sairaasta grandioosista. Ehkä hämäränä erona on käytännössä se, miten suurta ääntä pitää itsestään ja miten suhtautuu toisiin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 16:46

Niin, lapset joutuvat monista syistä huolehtimaan itse itsestään....ja se väistämättä vaikuttaa lapsen kehitykseen tunne-elämän puolella. Ehkä kuitenkin eniten vaikuttaa se että hyväksyntä ja rakkaus on riippuvaista lapsen tuomasta välineellisestä arvosta. Jokainen ihminen, lapsi tai aikuinen, kaipaa ehdotonta hyväksyntää. Mikä selittää osaltaan esimerkiksi "uskoon tulo" kokemusten voimakkuutta.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Oooih

2.3.2009 16:49

Ah, jotain mielenkiintoista

"Narsisti?
Satuin lukemaan ja heti ajatus oli, että onko tämän kirjoittajan äiti narsisti?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=695&posting=22000000034130480



5. huhtikuuta 12:40 | Lisää kommentti | Pysyvä linkki | Näytä viittaukset (0) | Lisää se blogiin
Narsisti sairastuttaa lapsensa

Sairaasti narsistinen ihminen helposti sairastuttaa ympäristönsä ja etenkin lapset kärsivät eniten. Nimenomaan lapset ovat sairastumisvaarassa, sillä tavoin narsismi 'periytyy'.

Vakavin sairastumisvaara lapsilla on, jos heillä ei ole ketään muuta läheistä ja turvallista aikuista, vaan persoonallisuushäiriöinen ihminen on heidän elämänsä (ja ennenkaikkea kotinsa) ainoa aikuinen. Niinhän usein käy narsistiäidin kasvattaessa jälkikasvuaan yksin. Sellaisessa tilanteessa kukaan ei tiedä mitä kodin seinien sisällä tapahtuu.

Narsisti on aina oikeassa ja suuttuu verisesti, jos häntä vastaan noustaan. Narsisti ottaa perheenjäsenensä mukaan omiin juoniinsa ja lapset ovat kyvyttömiä näkemään sairautta vanhemmissaan ja kun vielä narsisti ei voi sallia, että joku ei usko häntä. Lapsi on aivan voimaton, sillä hän luottaa vanhempiinsa ja imuroi käyttäytymismallinsa heiltä.

Narsismi ei ole geneettisesti periytyvää vaan enemmänkin psyykkisesti: narsisti-vanhemman kasvatuksessa ei lapsi terveeksi kasva vaikka olisi syntynyt kuinka täyspäisenä. Tähän tuo todellakin poikkeuksen se, että elämässä on tuolloin joku oikea aikuinen, tervepäinen ja läheinen edes jollain tavoin.

Persoonallisuushäiriöt eivät hoidu sillä, että ihminen vain päättäisi käyttäytyä toisin kuin persoonallisuushäiriöinen vanhempi on tehnyt. Olisikin yksinkertaista ja helppoa, jos ne korjaantuisivat niin. Sekään ei pidä paikkaansa, että persoonallisuushäiriöön liittyvä hankala käyttäytyminen siirtyisi vanhemmalta lapselle matkimisen tai edes oppimisen seurauksena.
Persoonallisuushäiriö muita ihmisiä vahingoittavine käyttäytymisineen on hyvin syvä vaurio ihmisen persoonallisuudessa, eikä hän sille asialle mahda mitään. Persoonallisuushäiriöinen ihminen on jonkun toisen persoonallisuushäiriöisen ihmisen - siis käytännössä omien vanhempiensa - uhri, joka ei parane sillä, että päättää muuttaa käyttäytymistään."

http://narsismista.spaces.live.com/

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

EviDee

3.3.2009 08:02

Joo, annetaan persoonallisuushäiriö-diagnoosi tuon kirjaittajan äipälle ;) Tuollainen pelaaminen ja lojaalisuuden puute kaikkia kohtaan kuulostaa ihan tyypilliseltä ja aika tutultakin.

Hmm... tuo on varmaan totta, narsismi siirtyy lähes väistämättä sosiaalisena perimänä lapselle. Mietin alkoholisti- ja narsistivanhempien perheiden eroja ja narsismi tuntuu jopa vaarallisemmalta vaihtoehdolta. Kun vanhemmat ajattelevat vain omia tarpeitaan ja kaikella on välineellinen arvo häiriintyy sekä lapsen psykososiaalinen kehitys että arvomaailma. Narsistinen käyttäytyminen voi näyttää lapsesta "normaalimmalta" kuin se, että isä tai äiti on humalassa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.12.2021 10:49

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus