Tyyli

Kylmä tyyli

In Style -lehden nettipalvelu instyle.com antaa vinkkejä, kuinka kylmästä selviytyä tyylillä. Yhdysvalloissakin on ollut ennätyskylmä tammikuun alku, tai ainakin Floridassa, jossa tällä hetkellä hytistään kuudessa Celsius-asteessa.

Floridalaisten käsitys kylmyydestä mielessä pitäen poimin vinkeistä Suomen kylmyyden kestävät.
1. Iso villatakki, korkosaappaat, farkkujen lahkeet kääritty puolipohkeeseen.
2. Kerrosta päälle monta ohutta neuletta
3. Piukat housut, iso, lämmin yläosa esimerkiksi iso villapaita ja parka.
4. Silkkihelmat, villahousut, UGG-tyyppiset saappaat.

Ja vielä muutama oma

5. Karvahatut, hiukset hyvin föönattu auki
6. Jakkutyyppiset villatakit, esimerkiksi alla oleva Peak Performancen Salma toimii mainiosti hameiden kanssa. Hameen alle voi pukea vaikka villaleggingsit.

Peak Performancen Salma-villatakki syksy-talvi-mallistosta 2009.
Peak Performancen Salma-villatakki syksy-talvi-mallistosta 2009.

Pienten tilojen kalut  1

Asuin kymmenen vuotta 18 neliön yksiössä (mikäli se nyt ketään kiinnostaa, ja vaikka ei kiinnostaisi kirjoitan sen silti). Rajallisesta tilastani huolimatta, sisustin ja koristelin pesääni ansiokkaasti (juu, olen se dorka, joka 22-vuotiaana käytti pääsiäis- ja joulukoristeita).
Nyt seuraa valitusta Suomen pienestä markkinasta ja siitä, että täällä on aika vähän pieniin tiloihin huonekaluja/sisustusvinkkejä. Tarjonta on kuitenkin parempi kuin kymmenen vuotta sitten (tai Talvisodan aikana, jolloin hiihdin kouluun ilman kenkiä).
Nyt sopii ammentaa kokemukseni laarista:
1. Kaiva esimerkiksi netistä asiantuntijoiden vinkit: esimerkiksi Maxwell Gillingham-Ryan paljastaa, että pienissä tiloissa kattovalot kannattaa kohdentaa seiniin. Luo kuulemma tyyriin vaikutelman. Ja komerot kannattaa valaista, vaikuttavat tilavimmilta ja tavarat on helpompi löytää.
2. Kurki vinkkejä hakusanalla small spaces Home and Garden tv:n nettisivuilta. Täällä aihetta on ihan teemoiteltu.
http://www.hgtv.com/decorating/unconventional-creations/pictures/page-6.html
3. Shoppaa pienen tilan sisustamiseen erikoistuneissa kaupoissa. Näitä ovat muun muassa:
Japanilaisklassikko, merkitön Muji (lähin Tukholmassa Åhlens-tavaratalossa, www.muji.com) tarjoaa mielenkiintoisia pienen tilan (suomeksi yksiöön sopivia) ratkaisuja.
Bondin kalustaneen tanskalaisen Bo Conceptin (lähin Helsingissä Lönnrotinkatu 11, http://www.boconcept.fi/Online_catalogue.aspx?ID=77638) sohvat saa oman kodin mittojen mukaan. Vienyt modulikalustamisen pidemmälle kuin esimerkiksi Muurame.
4. Osta Small spaces -aiheinen sisustuskirja. Esimerkiksi tällä hetkellä Akateemisessa kirjakaupassa myydään Taschenin 500 ideas for Small Spaces ja Marie Claire Maisonin Small Spaces -kirjoja. Etenkin Taschenia suosittelen.


Vuoden hittituote: bilevaatteet

Vaatekaupasta, kuten muiltakin aloilta, on tänä vuonna ollut vain murheellista kerrottavaa. Ellei sitten ajattele superekologisesti. Pistetään vaan nyt sitten tähän väliin lisähuomiona, että joku ne meidän "ilmaiset" korkeakoulumme, terveydenhuoltomme ja joukkoliikenteemme (muun muassa) maksaa.
Yksi tuoteryhmä myy hyvin tilanteesta huolimatta. Nimittäin bilevaatteet! Esimerkiksi suuren tanskalaisen ketjun hitti-item tänä vuonna ovat olleet biletopit. Sellainen kuulemma halutaan yhä uusi joka viikonlopuksi.
Bilevaatteiden kerrotaan käyneen kaupaksi myös suuressa ruotsalaisketjussa.
Myydyimpien hittilista kertoo tietenkin siitä, että kaupassa asioivat yhä nuoret aikuiset. En tiedä yhtäkään kolmekymppistä perheellistä, joka ostaisi biletoppeja (vika voi tietenkin olla omassa havaintomateriaalissani). Mutta näinhän se oli viimekin lamassa. Nuori aikuinen sitä on vain kerran elämässään, ja kun ei tarvitse miettiä sitä että mitä jos joutuu työttömäksi, eikä ole varaa maksaa asumisesta tai lapselle uusia kurahousuja, voi huoletta ostaa uuden biletopin vaikka joka viikko. Joidenkinhan pitää työpaikat sinne kauppaankin järjestää.
Hyvää joulujuhlaa!


Joulukaupassa ostetaan hyvää  7

Tänä jouluna kaupoissa luvataan ennätysmäärin rahaa hyväntekeväisyyteen. H&M:n euro UNICEFille -kampanjan aikana voi tehdä euron tai sitä suuremman lahjoituksen Unicefille ostosten yhteydessä. Kampanja on käynnissä 38 H&M-kaupassa Suomessa.
Ikea lahjoittaa taas jouluun asti euron jokaisesta myydystä pehmoleluista Unicefille ja Pelastakaa lapset -järjestölle. Joo, ja mainos kyllä liikuttaa ostamaan: www.ikea.com/fi
Mielenkiintoisimman joulukauppavedon tekee kuitenkin Lasipalatsissa sijaitseva Grey Market Supply, jota muuten osittain isännöi Moon-tv:stä tuttu Tumppi. Tuomalla kauppaan säilyviä elintarvikkeita, kuten
säilykepurkkimuonia, jauhoja, hiutaleita ja mehutiivisteitä, jotka
eivät ole ylittäneet viimeistä käyttöpäiväänsä, saa ostoksista kymmenen pinnaa alennusta. Elintarvikkeita voi toki tuoda muutenkin kauppaan.
Kampanja loppuu 23.12.2009.
Grey Market Supply on aiemmin kunnostautunut antamalla alennusta kengistä, kun kauppaan on tuonut käytetyt hyväkuntoiset kengät. Kenkiä on lahjoitettu muun muassa Viron ja Venäjän vankiloihin.
http://kauppa.greymarketsupply.com/


Mikä lama?  3

Ja juuri saamamme tiedon mukaan britti-hollantilainen malli Lara Stone, tuttu myös ID:n ja Voguen kannesta on valjastettu Louis Vuittonin kevät-kesä 2010 -kampanjan malliksi. Kampanjaa ihmetellään helmikuussa. Laraa voi kurkkia täällä: http://www.supermodels.nl/larastone
Helmikuussa ihmetellään myös maailman suurimman luksuskonsernin LVMH:n, johon Louis Vuittonkin kuuluu, vuoden 2009 tulosta. Mielenkiintoista on, että vuoden puolessavälissä tulos ja liikevaihto näyttivät jopa paremmilta muodin ja nahkatavaroiden kohdalla kuin edellisvuosina.
http://www.lvmh.com/comfi/pdf_gbr/LVMH-Synthèse-1er-semestre-2009.pdf
Pourquoi? Qu'est-ce que vous pensez? Siirtyivätkö markkinat Kiinaan? Chanel avasi juuri Shanghaihin shopin, jossa on eksklusiivisia tuotteita ja jonka pitäisi olla merkin hienoin.
http://www.chanel-paris-shanghai.com/en-as/index.html


Design district taas myöhään auki 3.12.  1

Olen aina miettinyt, miten 10–17 aukioleviin liikkeisiin riittää asiakkaita. Ilmeisesti lauantaina ja lounastunnilla, mutta poikkeamista intensiivisimpään työaikaan moiset aikataulut ainakin karsivat.
Kukaan ei nyt sitten varmaan ylläty, jos kerron että asiointini keskittyy usein tavarataloihin ja kauppakeskuksiin.
Ilolla pistin huomiolle, että Helsingin keskustan design-liikkeet pitävät jo toista kertaa tänä syksynä oviaan auki myöhään (kello 20 ja 21) torstaina 3.12.
Minua kiinnostavat ainakin seuraavat liikkeet
Iittala
Pohjoisespa 25
No, itseoikeutetusti. Tosin ostin sieltä jo kaksi viikkoa sitten joululahjaksi Aalto-jääpalamuotit ystävälleni Kaliforniaan.
Interiors
Freda 26
Poulsenin valaisimia kampanjahintaan (esim - 10 %) Poulsen-viikkojen kunniaksi. Ei kenellekään lahjaksi. Kunhan nyt kuikuilen.
Beam
Erottaja 15–17
Acnea, Helmut Langia, Marc by Marc Jacobsin kenkiä. Auki kello 20 asti.
Bisquit Stash
Pursimiehenkatu 3
Stig Dogg yllärikeikalla.
My O My
Erottaja 9
Myy muun muassa Citizens of Humanity, McQ ja See by Chloé. Napin muotoisia suklaamakeisia!
Antti Asplund Block
Iso Roba 38
Auki jopa 22:en!
My Cup of T
Iso Roba 34
Lupaa jopa -70 %:n tarjouksia.
Minna Parikka
Bulevardi 24
Minna tekee hyvännäköisiä hanskoja.
Formwerk
Annankatu 5
Fatboysta lupaavat 15 % pois.


Muodin laki  2

Edelliseen blogaukseeni viitaten luonnostelin muodin lakia. Nyt se lähtee lausuntokierrokselle eli teille.
1 § Tässä laissa muodilla tarkoitetaan tietyssä rajatussa ryhmässä 2–5 prosentin penetraatiota saavaa ilmiötä.
2 § Tässä laissa massamuodilla tarkoitetaan muotia, joka leviää rajatusta ryhmästä useampaan ryhmään.
3 § Tässä laissa trendillä tarkoitetaan vallitsevaa muoti-ilmapiiriä.
4 § Tässä laissa muodin esikuvalla tarkoitetaan henkilöä, joka on luonut käsityksen itsestään uusia asioita ilmentävänä. Muodin esikuvalla on vaikutusvaltaa yhdessä tai useammassa ryhmässä. Muodin esikuvalla on kulttuurista pääomaa. Kulttuurinen pääoma on hyödynnettävissä esimerkiksi rahallisesti.
5 § Vaatevalmistajat valmistavat trendinmukaisia vaatteita. Niistä tulee muotia, jos ne jalkautuvat käyttöön ja saavuttavat tarvittavan penetraation.
Vaatevalmistajat valmistavat myös vaatteita, jotka ovat jo muotia tietyissä ryhmissä. Tavoitteena on massamuodin luominen.
6 § Muotisuunnittelijat ja niin sanotut muotitalot tekevät ehdotuksia siitä, mitä muoti voisi olla. Kun asia omaksutaan käyttöön, siitä tulee muotia. Tiettyjen muotisuunnittelijoiden ehdotukset muodiksi hyväksytään herkemmin. Näillä suunnittelijoilla on enemmän kulttuurista pääomaa kuin muilla suunnittelijoilla. Tavoiteltava tila muotisuunnitelijalle on muodin esikuvaksi nouseminen.
7 § Myös muotiesikuva tekee tahallisesti tai tahattomasti ehdotuksia siitä, mitä muoti voisi olla.
8 § Muoti siirtyy pääosin yhteiskunnan yläkerroksista alakerroksiin. Usein myös alakerroksesta yläkerrokseen, muttei koskaan keskikerroksen kautta. Muoti syntyy yhteiskunnan ääripäissä.
9 § Jos jotain asiaa kopioidaan, kopiot ovat ilmentymä kyseisen asian muodikkuudesta. Kopiot eivät ole muotia, useimmiten antimuotia, merkki siitä että kopion kantaja ei kuulu muotiryhmän sisäpiiriin, vaikka haluaisi kuulua.
10 § Muoti ei ole enää muotia, kun se on vakiintunut jo useampaan ryhmään ja saavuttanut massamuotitason.


Milloin siitä tulee muotia?  5

Katseltuani H&M:n ja Vero Modan kevään vaatteita (ensimmäisessä sieluni sykki erityisesti mokkanahkaiselle hippitakille, luksushippi on H&M:llä keväällä se juttu ja toisessa kirkkaanvihreälle mekolle) aloin miettiä milloin jostain asiasta tulee muotia.
No, tietenkin kun riittävän suuri määrä ihmisiä käyttää tuotetta. Mutta kuinka suuri? Mikä on kriittinen massa muodille? Onko 2 prosentin penetraation Punavuoressa saanut asuste muotituote? Ovatko Madonnan käyttämät kengät muotia, jos kukaan ei niitä kopioi? Entä voivatko Victoria Beckhamin keräämät Birkinit olla muotia, jos suurimmalla osalla niitä himoitsevista ei 5 000 euron laukkuun varaa? Ja jos laukkua kopioidaan, kumpi on muotia originaalit vai jäljennökset? Vai ovatko jäljennökset vain todiste siitä, että originaali on muotia?
Entä missä vaiheessa joku asia lakkaa olemasta muotia? Kun se on tavoittanut 20 prosenttia väestöstä? Tai kun joku tietty väestönosa käyttää sitä?
Entä vaatteiden valmistajat? Onko kaikki, mitä H&M tekee, muotia? Tai kaikki, mitä Karl Lagerfeld suunnittelee? Vai ratkaisevatko kuluttajat? Entä jos Mummon lapanen Oy kertoo tekevänsä muotivaatteita, tekeekö se niitä?
Jonkun pitäisi äkkiä kirjoittaa muodin laki.

P.s. Lisätehtävä. Helsingistä tuli vuoden 2012 desig-pääkaupunki. Mikä on mielestäsi paras suomalainen design-tuote koskaan?

H&M:n kevättä, huomatkaa himoitsemani mokkatakki, hinta päälle satasen. Kuva: Peter Gehrke/H&M
H&M:n kevättä, huomatkaa himoitsemani mokkatakki, hinta päälle satasen. Kuva: Peter Gehrke/H&M

Runsaasti korulauseita  2

Jossain 2003–2004 kaikki alkoivat kohkata koruista. Vuonna 2002 perustetun viljeltyjä helmiä ja semikiviä käyttävän Snö of Swedenin korut olivat joskus 2006 niin hitti, että niitä rohmuttiin esimerkiksi Stockan Hulluilta päiviltä.
Jokseenkin samaan aikaan Suomeen rantautuivat D&G:n korut. cK:llä niitä oli tajuttu tehdä jo 1990-luvun lopulta lähtien.
Nyt netissä on korublogaajia ja saitti, jossa arvioidaan niin sanottuja design-koruja ja kerrotaan niiden ominaispiirteitä. Esimerkiksi osoitteessa: http://www.mydesignerjewellery.co.uk käsitellään muun muassa D&G, DKNY:n, Breil Milanon, Guessin tai 1990-luvulta lähtien koruja suunnitelleen Jade Jaggerin teoksia.
Kun ystävät ovat aloittavat omien korujen tekemisen ja harkitsevat niiden kaupallistamista, voimme puhua jo jonkin sortin lakipisteestä.
Viimeisenä koruvillityksenä Suomeen ovat tulleet ihokorut. Hyvänä esimerkkinä rankalaisen muun muassa Diorilla somistajana työskennelleen Ines de Castilhon ihokorut, jotka rantautuivat Suomeen tämän vuoden keväänä. Castilho on valmistanut ihokoruja jo vuodesta 1999, tosin ei ihan samalla idealla. Niistä on kirjoitettu muun muassa Madame Figarossa, Le Mondessa ja Cosmopolitainissa Ranskassa.
http://www.ines-de-castilho.com
Maahantuojan tavoitat numerosta 040 729 8660.


Kierros kevääseen  3

Viime viikon keskiviikkona ja torstaina olin niin sanotulla pr-toimistokiertueella (tarjoilu hyvä, ei faneja).
Näiden pr-toimistovierailujen idea on se, että eri valmistajat esittelevät kevään tuotteitaan toimittajille. Seuraavat tuotteet tekivät vaikutuksen
1. Terapiamatto
Se Ruotsissa villinnyt piikkimatto nyt suomalaisittain valmistettuna. Testattu, tulokset kahden viikon päästä ilmestyvässä Cityssä.
http://www.terapiamatto.fi
2. Puman Kehinde Wiley -tuotteet
Erittäin hyvännäköinen kokoelma "urheilullisia" vaatteita. Tästähän oli jo maininta syksyn StyleGuidessa. Kurkkaa Kehinden tyyli täältä:
http://www.kehindewiley.com/main.html
3. Minna Parikan korsettikenkä
Kauppoihin vasta helmikuussa. Parikallahan on myös nettikauppa:
http://www.minnaparikka.com