Luonnollisen teatterin menetelmästään tunnetun Teatteri Toivon kevään avaus Pedon varjo sai ensi-iltansa viime viikon perjantaina. Sara Salmenmäen ohjaus on tragikomedia addiktiosta, vastuun pakenemisesta ja perheellisen miehen kriisistä. Pedon varjon myötä Teatteri Toivo aloittaa uuden aikakauden pidentämällä harjoitusaikoja entisestään ja siirtymällä ammattimaisesti johdettuun teatterin tekemiseen. Pedon varjon yksinpuhelun vaativassa pääosassa nähdään Anssi Kömi.
Mikä sinut sai tarttumaan Pedon varjon käsikirjoitukseen, ohjaaja Sara Salmenmäki?
- Teksti kiehtoi minua ajankohtaisuudellaan. Kieli on elävää ja hahmo kaikessa karmeudessaan karismaattinen.
Olin ensi-illassa katsomassa esitystä, ja se oli hyvin intensiivinen ja yllättävän hauskakin. Monologin kertojalla näyttää olevan tarinan alussa niin sanotusti ”kotiasiat kunnossa”: hänellä on vaimo ja kaksi pientä tytärtä. Mutta hän on myös holtiton alkoholin käyttäjä. Millaisia tunteita tunsit nimettömäksi jäävää päähenkilöä kohtaan kun ensimmäisen kerran luit käsistä?
- Tunnistin stressin aiheuttaman elämänhallinnan lipsumisen, jossa katselee elämäänsä ikäänkuin ulkopuolelta ja asiat vain ”tapahtuvat” sinulle. Päähenkilömme on luisumassa täydellisestä elämästä kuilun pohjalle. Häntä sekä vihaa että rakastaa.
Teatteri Toivon tunnuslause on ”Poikkeuksellisen luonnollinen”. Mitä tämä tarkoittaa?
- Olen karsinut pois kaiken ylimääräisen. Lavalla on vain mies ja tarina. Näytelmän jokaisen hetken pitää tuntua katsojasta täysin aidolta ja luonnolliselta. Himo, humalan noste, itseinho ja hallinnan pettäminen koetaan yhdessä päähenkilön kanssa.
Mitä olet oppinut Pedon varjoa tehdessäsi ohjauksen saralta?
- Monologin tekeminen on hyvin intiimiä. Henkilökemialla on valtava vaikutus ohjaaja-näyttelijä -suhteessa, kun monologin treeneissä ollaan kaksistaan. Eräänlainen rakkaussuhteen illuusio, jonka tuloksena on syväluotaavaa taidetta. Olemme tulleet Anssin kanssa hyvin juttuun ja haastaneet toisiamme. Se näkyy lavalla mm. herkullisten yksityiskohtien runsautena muuten pelkistetyssä ilmaisussa.
Mikä on mapping-projisointien rooli Pedon varjossa?
- Halusin pitää lavastuksen minimissä, jotta tarina nousee tärkeimmäksi elementiksi. Samalla minua kuitenkin kiehtoi idea tuoda päähenkilömme mielen pedot ja varjot esiin. Mapping toimii tässä loistavasti ja taitelija Silva Kuusniemen animaatiot ovat lumoavia. Tekniikka on tuttu mm. Lux Helsingin valoteoksista. Erikseen pitää mainita säkenöivän musiikin ja äänimaisemat esitykseen luonut Erno Hulkkonen. Hänen töitään on aiemmin kuultu mm. elokuvissa, Kansallisoopperassa ja Toivon Ender’s Game –scifinäytelmässä.
Kenelle suosittelet monologia aivan erityisesti ja mitä sanoisit niille, joita ajatus monologista vieroksuttaa?
- Tule silti! Lupaamme, että vaikutut. Syvä pudotus voi pelottaa. Mutta samalla se on huumaavaa. Suosittelen esitystä aivan etenkin niille, joilla on kovia paineita elämässään. Toivon, että näytelmä pysäyttää ja saa ihmisen katsomaan peiliin. Pysähdy ja tee muutoksia ennen kuin tilanne riistäytyy sellaiseksi kuin päähenkilöllämme. Kuilun pohjalla on jäljellä enää yksinäinen sairas ihminen.
Pedon varjon esitykset:
26.2. KLO 19
27.2. KLO 19
11.3. KLO 19
16.3. KLO 19
23.3. KLO 19
Lue lisää Pedon varjosta Teatteri Toivon netti-sivuilta.
Liput Tiketistä.
Teatteri Toivo on vuonna 2007 perustettu teatteriseurue, joka edustaa Suomessa poikkeuksellista luonnollista tapaa tehdä teatteria. Luonnollisen teatterin näytelmät ovat tunnistettavia visuaalisuudestaan, koskettavuudestaan ja samaistuttavuudestaan. Toivon nuori ja tabuja pelkäämätön yhteisö toimii Helsingin Telakkarannassa tuoden uutta ja riippumatonta teatteritarjontaa pääkaupunkiseudulle.