City ja Garage sukeltavat Fresh & Handmade -juttusarjassa uuden ajan käsityöläisyyteen. Kuusiosaisen juttusarjan haastateltaviksi on valittu kiinnostavimmat kotimaiset modernit käsityöläiset.
Aalto-yliopiston sisäänsä imaisema Taideteollinen korkeakoulu on antanut työkaluja suomalaisille suunnittelijoille ja kädentaitajille 1800-luvun edeltäjästään veistokoulusta lähtien. Siellä sai alkunsa myös tämän päivän suunnittelutoimisto &Bros.
“Huomasimme, että kaikki tekee tuotteita omalla nimellään. Ajateltiin, että pitäisikö tästä lähteä rakentamaan yhdessä jotain. Päätettiin alkaa tehdä samoja asioita yhden nimen alla. Opiskelujen ekana vuonna aloimme kehittämään toimintaa kollektiivina. Kun valmistuimme, meillä oli jo jälleenmyyntiä ja tuotteita”, sanoo &Brosin Tero Kuitunen.
Yhteistyön voima oli helppo tunnustaa, kun jokainen tekijä tunnisti ne haasteet, joita matkalla itsensätyöllistämiseen on. Esimerkiksi alihankkijoihin, markkinointiin, tiloihin ja brändin rakentamiseen liittyviä haasteita oli helpompi lähteä taklaamaan kimpassa.
Tiettyjä linjanvetoja sovittiin yhdessä, jotta tuotteet sointuisivat yhteen. Tuotteille sovittiin muun muassa yhtenäinen värimaailma ja kaikki tuotteet kuvattiin samalla tavalla.
“Jos yksi tyyppi tekee kaiken, alkaa portfolio helposti näyttää museolta”, Antti-Jussi Silvennoinen sanoo.
Yhteistyön konkreettisempien etujen lisäksi iso syy hynttyiden yhteen laittamisessa oli luovuuden tuskan taittamisessa.
“Vertaistuki on tosi tärkeää. Itsensä saa poltettua nopeasti loppuun, jos kaikki langat on omissa käsissä, etkä saa tekemiseen palautetta. Tekemisessä tarvitsee feedbackiä puolin ja toisin ja se on näkynyt meidän kaikissa tuotteissa. Vaikka Antti-Jussi ja Pekka tekivät aluksi valaisinta, me ollaan kaikki oltu antamassa siihen eforttia. Joka suunnasta tulee palautetta ja ideoita”, Kuitunen sanoo.
Ensin Silvennnoisen, Kuitusen, Pekka Kuivamäen ja Elisa Konttisen &Bros oli suunnittelijoiden kollektiivi, yhteinen brändi, jonka alla touhuta omia juttuja. Viime keväänä oli aika osakeyhtiöittää tekeminen yhteisen yrityksen alle. Perustetun yrityksen lippulaivatuotteeksi oli kehittynyt siinä vaiheessa Compleated-kattovalaisin. Pahvinen, tyylikäs ja moneen tilaan sopiva perusvalaisin muotoutui suunnittelijansa Silvennoisen ideasta, hänen ja ympäristönsä vuorovaikutuksessa. Se oli Silvennoisen gradutyö Aalto-yliopistolle, ja sitä viilattiin yhdessä pahvintoimittajaksi valikoituneen laserleikkauspajan kanssa ja muut suunnittelijat toivat matkan varrella omat näkemyksensä kehitykseen.
Pahvin käyttäminen valaisinmateriaalina on samaan aikaan kekseliäs ja ekologinen oivallus, mutta myös vahingosta lähtenyt idea, joka sai lopullisen muotonsa pitkän kehitystyön tuloksena.
“No, tein gradun siitä. Alun perin valaisin sai syntynsä, kun teimme Pekan kanssa pakkausjätteestä malleja, joihin lyötiin valo sisään ja katsottiin, millaisen keilan se antaa. Aaltopahvia käyttäessä huomasimme, miten saumat alkavat hehkua. Kun otetaan matsku, mitä ei ole käytetty tässä kontekstissa ennen, joutuu tekemään itse kaiken tuotekehityksen ja materiaalitutkimuksen. Miettimään, mikä paperi sopii pintaan, mitkä liimat toimivat ja kaikki mahdollinen. Gradun alaotsikko olikin: Idea on vain prosentti kokonaisuudesta”, Silvennoinen kuvailee.
Ihmiset halusivat Compleated-valaisimen ja herännyt kiinnostus alkoi ohjaamaan toimintaa. Vapaasti luovista, koulunpenkillä toisensa löytäneistä käsityöläisistä tuli yrittäjiä.
“Valaisin kiinnosti ihmisiä, joten siksi teimme tuon uuden pöytävalaisimen. Aluksi halusimme tehdä pieniä, kivoja asioita koteihin, enkä koe, että meillä on vieläkään mitään hirveän tarkkoja rajoja tekemisellemme”, Kuitunen sanoo.
“Ammatikseen tehdessä alkaa kuitenkin tulla realiteetit vastaan, kuten esimerkiksi keramiikan kanssa, missä ollaan huomattu, ettei sille löydy samanlaista markkinaa. Ammatissa joutuu aika rationaalisesti miettimään, että mikä on sellainen tuote, joka voisi sopia meidän olemissa oleville jälleenmyyjille ja uusille jälleenmyyjille.”.
Luovalle vapaudelle on kuitenkin jätettävä tilansa. Sesonkiluontoisen työn oheen saa raivattua jaksoja, jolloin on enemmän aikaa luovalle leikille. Tällaisesta esimerkkinä &Brosin One-Off-taideprojekti, jonka töitä tehdessään tekijöiden ei tarvinnut miettiä markkinalogiikkaa.
“One-Off-näyttely pidettiin viime lokakuussa ja nyt se lähtee Ruotsiin. Siinä sai tehdä aivan mitä haluttiin, ilman mitään järkeä tai miettimättä tuotantokustannuksia”, Kuitunen kuvailee.
One-Off pitää sisällään muun muassa kannanottoja luonnonvarojen hupenemiseen tölkkitaideteoksella, yhteiskunnan tarjoamaan turvaverkkoon jättikokoisella tikkataululla, lihansyöntiin sarjakuvamaisella pihvipatjalla ja maailmanrauhaan rauhanmerkkiä näyttävällä valokädellä, jossa rauhanmerkin kahdesta sormessa valo palaa vain keskisormessa. Uniikit teokset, joissa on sanomaa, tarjoavat hengitysreiän tekemisessä, joka on vienyt entistä enemmän yritystoiminnan ja myynnin maailmaan.
“Onneksi on pystynyt tehdä muitakin hommia, joissa pääsee luomaan jotain ihan muuta. Ei niistä voi sanoa, että ne on erillisiä projekteja, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen”, Kuitunen sanoo taideprojektin merkityksestä.
“Pitää päästä testailemaan ja kokeilemaan ja tekemään high-end-juttuja, mitkä ei oo millään tavalla kaupallisia. One-Off-teema kuvaa sitä hyvin”, Silvennoinen lisää.
&Brosia ei kuitenkaan harmita, että yksi heidän ensimmäisistä tuotteistaan on todennäköisesti matkalla suomalaiseksi klassikoksi.
“Edelleen on siistein juttu se, kun joku random-tyyppi diggaa sun kamasta niin paljon, että se on valmis maksamaan siitä”, Silvennoinen summaa.