Viime toukokuussa kiikutin yhdeksän ja puoli vuotta vanhan (kohtahan se tulee jo murrosikään!) Louis Vuitton Noe-laukkuni korjattavaksi. Tukholmasta aikoinaan kiikutettu laukku repsotti alapäästä, mutta olin ollut siihen hyvin tyytyväinen. Alunperin samppanjapullojen kanteluun tehty Noe Epileather -laukku jaksoi taakkanaan hyvin kirjapainoitteisen korkeakoulututkinnon oppimateriaalin ja lähes päivittäisestä käytöstä huolimatta se on kestänyt paremmin kuin siihen melkein aina tungetut Mac Bookit (taidan kirjoittaa koneella numero 4;)). En tiedä, mitä tuo viimeksi mainittu kertoo minusta. Ei varmaan mitään hyvää.
Olin valmis satsaamaan alunperin vissiin noin 1000 euron hintaisen laukun korjaamiseen jopa 300. Heinäkuussa sain kuitenkin soiton: laukku on valmis, eikä se maksanut mitään. Syytä ilmaiselle korjaukselle ei kerrottu. Pariisin ateljee kuulemma tekee silloin tällöin tällaisia päätöksiä. Oletan, että luiskalaisten mielestä pohjan olisi pitänyt kestää kauemmin (Kun laukku tuodaan "hoitoon", kysytään sen ostopaikka ja -aika).
Korjatun laukun mukana tuli uusi laukkupussi. Laukun sisällä oli tervehdys otsikolla Louis Vuitton has the pleasure of Returning your Repaired Product.
Käyttänen laukkua seuraavat 10 vuotta. Harva laukku olisi jaksanut edes tähän asti yhtä ehdan näköisenä. Tähän ostokseeni olen siis hyvin tyytyväinen.
Jos ei ole Victoria Beckham -wanna or could be, kuinka paljon teidän mielestänne kannattaa satsata laukkuun?
Eilen ajettiin Kouvolan Uttiin Pimp my Fly-tapahtumaan, ja mun oli tosiaan tarkoitus hypätä tandemi.
Paikalla oli aika hyvin porukkaa, tandemhyppääjiä ja laskuvarjokerhon jäseniä.
Vähän tandemista:
"Tandemhyppykurssi on nopea ja turvallinen tapa tutustua laskuvarjohyppäämiseen ilman varsinaista kurssin käymistä. Tandemhyppykurssi onkin suosittu polttari- ja synttäriyllätys ja kyllä - sankarin voi tuoda paikan päälle täysin hänen tietämättään. Aikaa hyppyyn perehdytyksineen kuluu parisen tuntia.
Tandemhyppykurssilla hyppääjä viedään yhdistyksemme koneella ylös korkeuksiin yhdessä muiden hyppääjien kanssa. Alas tandemhyppääjä tulee nauttien noin minuutin kestävästä vapaasta pudotuksesta ja noin viiden minuutin varjolentelystä yhdessä kokeneen hyppymestarin kanssa. Hyppymestari vastaa koko hypyn ajan turvallisuudesta, joten tandemhyppääjä voi keskittyä vauhdin huumaan vapassa pudotuksessa ja maisemien katseluun varjon varassa.
Tandemhyppy voidaan ikuistaa DVD:lle, jolloin mukaan hypylle lähtee kokenut hyppääjä, joka taltioi tunnelmia maassa, koneessa ja vapaassa pudotuksessa. Videon saa odottaessa mukaan DVD:lle koostettuna. Videon katsominen on hauskaa ohjelmaa vaikkapa hääpäivänä, perhejuhlassa tai syksyn iltojen hämärtyessä."
Eli tosiaan käytiin Kallen kanssa läpi hypyn kulku, etsittiin mulle sopivan kokoinen puku, laitettiin kamat päälle ja lähdettiin ilmaan.
Ja sitten ilmaan! Neljään kilometriin asti lentäminen kesti noin 20 minuuttia.
Ja se oli menoa sitten! Fiilis oli aika epätodellinen. Vapaapudostusta kesti melkein minuutin verran, joten siinä pääsi fiilistelemään painottomuuden tunnetta.
Ja sitten avattiin varjo! Alastulo kesti mukavasti kolme neljä minuuttia, ja se oli musta ihanaa.
Tehtiin 360 asteen käännöksiä ja pääsin nautiskelemaan maisemia.
Tykkäsin niin paljon koko jutusta, että harkitsen vakavasti liittymistä NOVA-alkeiskurssille, joka maksaisi nyt 650 euron sijaan 490 euroa. Sitten sitä pääsisi yksin hyppäämään ja se vasta siistiä olisikin!
"Alkeiskurssilla sinulle annetaan eväät suorittaa NOVA-koulutusohjelman ensimmäinen hyppysuoritus itsenäisesti 4000 metristä nauttien noin minuutin mittaisesta vapaasta pudotuksesta, jonka jälkeen avaat itse laskuvarjosi ja laskeudut maahan itsenäisesti varjoasi ohjaten. Ensimmäisillä laskuvarjohypyilläsi mukana ovat kokeneet hyppymestarit, jotka varmistavat hyppysuorituksesi turvallisen etenemisen.
Laskuvarjohypyn alkeiskurssilla vietetään kahdesta kolmeen iltaa teoriaa ja käytäntöä harjoitellen. Kurssiviikon lauantaina päästään itse asiaan: hyppäämiseen
Kerhon yhteystiedot:
HELSINGIN TOIMISTO
Kurssi- ja tandemvarauskyselyt
040 506 8070 (Ti - To klo: 10-13)
Zero love! Kesä on rakkauden aikaa. Niinpä 1970-luvun ikoninen tennistaistelupari Björn Borg ja John McEnroe (? KVG!) ovat pistäneet kalsarinsa yhteen. Tai oikeastaan John on pistänyt nimensä Björnin kalsareihin.
Ruotsalaisen tennistähden Björn Borgin nimisiä kalsareita on tehty jo 1990-luvulta. Kalsarit eivät ole historian valossa lainkaan outo brändäys. Sen lisäksi, että Borgia pidettiin yhtenä tennishistorian taitavimpana pelaajana, häntä pidettiin myös jonkinlaisena tyylitaiturina. Vähän aikaa sitten GQ-lehti valitsi Borgin yhdeksi kaikkien aikojen cooleimmaksi urheilijaksi. Todistusaineisto alla (kettutytöt, älkää pyörtykö).
Björn sydän John (tosin kun on tennis kyseessä, kai sydämen sijaan tuossa pitäsi olla verbi loves) -kokoelmaan kuuluu neljä settiä. Kumpikin tennistähti suunnittelee kaksi. Björnin suunnittelemissa malleissa on sinisiä, punaisia ja valkoisia raitoja vähän niin kuin Björnin sponssin Filan vaatteissa. John taas suunnitteli kalsonkeihinsa paljon mustaa ja punaista, jotka olivat hänen tunnusvärinsä kentällä.
BB ja JMcE ovat signeeraaneet sata kappaletta alkkareita omakätisesti, joten voit sattumalta saada pöksyt, jossa on tennistähden kädenjälkeä laajemmaltikin.
Elokuussa kauppoihin tulevista kampanjan tuotteiden myyntitulosta neljä prosenttia lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.
Donatella Versace tekee tänä vuonna H&M:n vierailevan suunnittelijan kokoelman. Tarjolla on Versacen arkistojen klassikkomekkoja hooetämmännettynä, koruja ja kenkiä. Miehille tarjolla on muun muassa smokki ja koruja. Ensimmäistä kertaa vieraileva suunnittelija on tehnyt myös kodin tuotteita: päiväpeiton ja tyynyjä. Lisäksi kokoelmia tulee kaksi marraskuussa (17.11.) ja tammikuussa (19.1.).
Kokoelmasta saattaa hyvinkin tulla H&M:n myydyin koskaan. Sillä vaikka viime Lanvin-kokoelma oli tyylikäs, superarvostettu ja makea, Versace on seksikäs, jopa kliseisyyteen asti. Pikkujouluaikaan se saa kassakoneet kilisemään.
Sokos lanseeraa Gossip-nimisen malliston isokokoisille nuorille naisille. Tiedote sanoo sen näin vähän kierrellen:
"Gossip on Sokoksen uusi, muodikas ja monipuolinen merkki itsevarmoille ja upeille naisille, jotka haluavat panostaa pukeutumiseensa - mutta joiden on ollut vaikea löytää oikeaa kokoa perusmerkkien tarjonnasta. Merkki tarjoaa itsevarmaa oloa ja upeaa tyyliä isoja vaatekokoja korostamatta."
Vastaavia mallistojahan on Suomessa toki aiemminkin nähty, uutta Sokoksen yrityksessä on se, että merkin edustajat ovat More to Love -blogaajat, isokokoisen muodin sanansaattajat Peppi ja Mimmi.
"Me vaaditaan kivoja ja istuvia vaatteita kaikille. Ei enää säkkejä joihin piilottaa itsensä. Jokainen ihminen on kaunis ja me haluamme auttaa jokaista löytämään ne kauniit puolet itsestään."
Elokuussa kauppoihin saapuvaan Gossip-mallistoon kuuluu mekkoja, tunikoita, farkkuja, leggingsejä, neuleita, hameita, takkeja ja toppeja. Sokoksen mukaan isokokoiset voivat pukeutua yhtä trendikkäästi ja rohkeasti ja tuotteet noudattelevat ajan trendejä, eikä mitään vaatetta suljeta lähtökohtaisesti pois.
Tämä kaikki hyvä. Vaatteet vieläpä näyttävät hyvältä (kuva alla, vaatteissa Peppi ja Mimmi). Tosin vielä nyt muoti on hyvin muotoystävällistä. Tunikat ja leggingsit pukevat lähes kaikkia. Sen sijaan esimerkiksi napapaidat ja mikroshortsit taas ovat huomattavasti vaikeampi isotyttöistää. Niin vaikeita, että ne eivät sovi kovin monelle normaalipainoisellekaan. Vai onko vika vain minun silmissäni? Mitkä vaatteet pukevat, jos vaaka piippaa?
V-kaula-aukko? Äänestän kyllä.
Teltta? Äänestän ei.
Leggingsit? Äänestän kyllä.
Valkoiset farkut? Äänestän tyhjää.
Jennifer Lopez esiintyy uusimmalla I'm into you -videollaan Guccin liiloissa pilottilaseissa (hä? pimeässä!?). Kuva ja todistusaineisto alla.
Samat 1980-luvun retron kanssa flirttailevat lasit (270 e!) ovat esiintyneet aiemmin Guccin kevään muotinäytöksessä.
Pilotti on kesän lasihitti, tai itse asiassa on ollut jo muutama kesä. Taas. Pilotit olivat kova juttu myös 1980-luvun lopussa (Top Gun) ja 2000-luvun alussa ja jossain siinä välissä, sillä kuka näitä laskee. Pilottilaseja voi käyttää aina.
Lasisesta aikuisuudestani muutama sana. Käytetyimmät lasini ovat olleet Guccin pilotit vuodelta 2001 ja Ray Banin Jackie O:t vuodelta 2009. Molemmat näyttävät yhä hyvältä. Samaa ei voi sanoa melkein pyöreistä, siis ovaaleista, Guccin aurinkolaseistani vuodelta 1999. Yritin käyttää niitä uudestaan vuonna 2008, kun pyöreät lasit näyttivät tekevän taas tuloaan, mutta lopputulos oli urpo (ehkä vika on naamassani).
Alkuperäiset pilotit ovat Ray-Banin Aviatorit, joista tuli megajulkkis jo toisen maailmansodan aikaan. Ne kehitettiin Yhdysvaltojen armeijan lentäjille ja lasi muotoiltiin sellaiseksi (vähän pisaraa muistuttavaksi), että häikäisyä tuli silmään mahdollisimman vähän. Tämä oli siihen aikaan uutta ja edistyksellistä.
Tietääköhän pimeällä Tulumin rannalla Meksikossa lasiensa läpi tähyilevä JLo sen?
Onko teillä luottolaseja? Samppanjalasia ei saa sanoa.
Oranssi. Siitähän alepäivät ja vaaranpaikat (joillekin sama asia) tunnistaa.
Silti pari hyvin hienostunutta brändiä, Hermès ja Acqua di Parma käyttävät pakkauksissaan oranssia. Myös Louis Vuittonin ostoskassit olivat vielä kymmenen vuotta sitten oranssiin vivahtavia (nyt ruskeita).
Ranskalaiset käyttävät paljon oranssia. Oranssin komplementtiväri on sininen. Oranssi on usein lasten suosikkiväri. Värioppaissa sitä kuvaillaan ilon ja onnellisuuden väriksi.
Oranssia pidetään (joskus) halpana värinä. Siis huippuhienostuneen ja halvan merkki. Tosihienostunut brändi saa oranssista voimaa; niillä on "varaa" siihen, että keskiluokka ei ymmärrä niiden merkitystä tai tulkitsee esimerkiksi värikoodin väärin.
Ensi syksyksi ja kevääksi luvataan paljon oransseja käsilaukkuja (nam!). Mitä mieltä olette oranssin olemuksesta? Hienoa vai huonoa? Ja tuleeko mieleen muita esimerkkejä hienostuneesta oranssista?
P.s.
Maailman yleisin brändiväri on muuten punainen (Coca-Cola, City!).
Olin tänään, muun muassa Tigiä ja kampaamokalusteita maahantuovan, SKT:n toimittajapäivässä (joo, työni on tosi raskas). Keskustellessamme hiuksista kuontalogurut totesivat lyhyttukkaisten naisten kadonneen katukuvasta (Poria lukuunottamatta), eikä lyhyitä tukkia kampaajilla kuulemma juuri enää pyydetä. Vielä kymmenen vuotta sitten naisilla oli paljonkin lyhyitä hiuksia, viime vuosina lyhyin malli on ollut polkka.
Mutu-parlamenttimme mukaan lyhyttukkaisten katoaminen liittyy osittain 2000-luvun idoleihin: näyttelijöihin ja laulajiin, naisiin, joita pääosin amerikkalainen viihdeteollsuus tuottaa. He täydellisine föönauksineen syrjäyttivät lehtien kansista mallit. Amerikkalaiset ovat muuten föönaajakansa numero yksi (voitte siteerata minua).
Nyt lyhyttukkaisuus näyttäisi tulevan uudestaan (Pori, pitäkää tyylinne). Onko kyseessä vain vaihtelunhalu? Kertooko 20-vuotiaiden naisten pitkätukkatrendi perinteisistä arvoista? Millaiselle naiselle hyvin lyhyt tukka – lue Twiggy – sopii?
Hyvännäköisistä myyjistään ja yökerhovalaistuksestaan tunnettu amerikkalaisketju Abercrombie & Fitch myy tuotteitaan Suomessa Stockmannin One Wayn lisäksi nyt myös JC:ssä.
Ensimmäinen erä tuli uunista ulos helmikuussa, toinen tulee kesäkuussa.
A&F-varustetut liikkeet ovat seuraavat:
Helsinki: Forum, Kamppi, Itäkeskus, Espoo: Sello, Vantaa: Jumbo, Raisio: Mylly, Tampere: Koskikeskus, Vaasa
Lähin A&F:n oma liike on muuten Kööpenhaminassa.
P.s. Tunnistat sen hirvivaroituksesta rinnuksessa!
Äf ykkösten suomalaistoivo Nico Rosberg pistää autolla koreaksi ja ryhtyy saksalaisen Thomas Sabon korumalliksi. Se tarkoittaa sitä, että Nicon ajohaalareissa nähdään Sabon logo ja että Nico käyttää koruja töissä ja vapaa-aikanaan. Mainoskuvissa (miksi muuten formulasankarit ovat mainoskuvissa aina poikkeuksellisen hyvännäköisiä?) hänellä on yllään lempparihilut Sabon valoikoimasta. Myös Katy Perry on Sabo-kasvo.