Helsingin Kellariteatterissa sai viime viikolla ensi-iltansa Joonas Kallosen Insomnia. Teos kertoo unettomuudesta kärsivästä Mikaelista, joka uskoo maailmanlopun olevan lähellä. Kysyimme ohjaaja-käsikirjoittaja Kalloselta, mikä meidät voisi pelastaa maailmalopulta!
1. Mistä Insomnian tekeminen sai alkunsa?
Insomnian tekeminen sai alkunsa yhdestä kuvasta. Siinä mies lausuu runoa samalla kun häntä ruoskitaan. Kärsin kesällä vaikeasta unettomuudesta ja aloin kuvitella kuvan inspiroimana tarinaa ihmisestä, joka alkaa menettää otettaan todellisuuteen unenpuutteen vuoksi. Lopputulos on yhä kertomus tuosta miehestä, mutta se kehittyi käsittelemään niin yhteiskunnallisia kuin psyykkisiäkin ongelmia. Lopputulos on yhtä aikaa psykologinen draama, musikaali ja suora sivallus Stubb-Suomen arvomaailmaa vastaan.
2. Nykyään kuulee usein, että maailma on suuressa muutoksessa ja aika ajoin maailmanloppuakin ennustetaan. Mikä on mielestäsi suurin uhka maailmalle?
Suurin uhka maailmalle on itsekkyys, johon yhdistyy kaukonäköisyyden puute. Ihmiset ovat taipuvaisia ajattelemaan, että aina joku muu kuin itse varmasti puuttuu ongelmiin ja parantaa maailman. ’’Koska olen vain yksi ihminen eikä yksi ihminen voi muuttaa maailmaa, voin keskittyä nauttimaan yltäkylläisyydestä’’. Kun kaikki ihmiset ajattelevat näin, tuloksena on katastrofi.
3. Onko maailmanloppu vääjämätön - vai mikä meidät voisi pelastaa?
Maailman voi pelastaa radikaali ja nopea ajattelumallien muutos. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia mullistuksia ei voi enää väistää, mutta väitän yhä, että ihminen voi oppia virheistään. On kuitenkin valmistauduttava luopumaan paljosta sellaisesta, joka tänä päivänä tuntuu itsestäänselvyydeltä.
4. "Insomnia on unenomainen esitys David Lynchin ja Eugene Ionescon hengessä" Ionesco lienee suurelle yleisölle tuntemattoma mpi tekijä. Voisitko avata hiukan millä tavalla hän on vaikuttanut teokseesi?
Ionesco on mielestäni yksi teatterin historian hulvattomimmista ja samalla viisaimmista näytelmäkirjailijoista. Hän on yksi ’’absurdin teatterin’’ kehittäjistä, joka käytti esityksissään paljon unien logiikkaa ja eriskummallisten tilanteiden synnyttämää huumoria. Insomnia on täynnä mustaa huumoria, joka kumpuaa hahmojen välisen kommunikaation epäonnistumisesta ja heidän äärettömästä tekopyhyydestään. Olemme pyrkineet vapautumaan realismin kahleista ja pyrkimään Ionescon tavoin kohti unien maailmaa, jossa kaikki on mahdollista.
5. Mikä on harrastajateatterin tekemisen tila Suomessa? Millaista teatteritaidetta haluat itse tehdä tulevaisuudessa?
Harrastajateatterit ovat Suomessa kenties aktiivisempia kuin koskaan. Vaikka produktioita tehdään paljon ja vakavasti, harva niistä on taiteellisesti täysipainoisia. Harrastajateatterikentällä pelätään ottaa kantaa suuriin kysymyksiin, ja jos niin tehdään, se on kliseiden välityksellä. Tämä on sääli, sillä harrastajateatterissa on laitosteatteria suurempi vapaus kokeilla ja löytää uusia tapoja ilmaista asioita. Se on teatterin laboratorio, josta ammattilaisteatterit imevät jatkuvasti uusia keksintöjä. Helsingin Kellariteatteri on perinteisesti ollut ja on yhä yksi Suomen kunnioitetuimmista ’’teatterilaboratorioista’’
Itse haluan jatkaa valitsemallani tiellä ja keskittyä sekoittamaan esityksissäni unen ja valveen, toden ja valheen rajoja ja sitä kautta kertomaan jotakin uutta maailmasta. Tällä hetkellä suunnittelen esitystä Pentti Saarikosken elämästä.
Lue lisää Insomniasta Kellariteatterin sivuilta.
x Eero Tiainen