Tanssielokuvafestivaali Loikka tuo jälleen maailman parhaat tanssielokuvat tällä viikolla Helsinkiin. Loikan taiteellinen johtaja Kati Kallio on ollut itsekin mukana tekemässä useita tanssielokuvia - lue viiden kysymyksen haastis ja katso mitkä tanssielokuvat on pakko nähdä!
1. Mikä tässä taidemuodossa sinua kiehtoo, Kati Kallio?
Kuvallinen ilmaisu on aina ollut minulle luontevaa, mutta vasta elokuvia tehdessäni osasin hyödyntää kuvallisen kykyni taiteessani. Tanssi ja tanssielokuva ovat liikkeen, toiminnan, koreografian ja kuvien taidetta. Ne ovat kielestä riippumattomia taiteenaloja, tunteiden ja tunnelmien väittäjiä.
Elokuva antaa mahdollisuuden hallita katsojan silmää. Voin focusoida kaikki katsojat näkemään kuvassa saman asia ja viestintä on selkeämpää. Näyttämöteoksessa katsojan katse vaeltaa näyttämökuvassa, en voi koskaan varmuudella kiinnittää kaikkien katsojien huomion samaan asiaan.
Koen että lyhytelokuvaa on katsojan helpompi lähestyä kuin lavateosta. Länsimaiset ihmiset ovat taitavia kuvanlukijoita ja meille on luontevaa katsella elokuvia. Lyhytelokuvat voivat tavoittaa myös niitä katsojia, jotka eivät syystä tai toisesta tule tanssiesitystä katsomaan. Valmis elokuva matkustaa helposti eripuolille maailmaa ja on kopioitavissa. Sen äärelle voi palata vuosienkin jälkeen vaivattomasti.
2. Kuulut M.A.D. Tanssimaisterit ry:hyn. Mitä teette ja mikä on missionne?
MAD edesauttaa tanssielokuvan näkyvyyttä Suomessa ja kansainvälisesti sekä edistää tanssielokuvan asemaa ja taiteellista kehitystä elokuvan ja tanssitaiteen kentällä. Järjestämämme Loikka-tanssielokuvafestivaali tarjoaa esitysfoorumin, LoikkaPro-toiminta keskittyy tanssielokuvan kehittelytyöhön ja ammattilaisten koulutukseen, Loikka on tour – levittää tanssielokuvaa. Lisäksi teemme laajaa elokuvakasvatustyötä lasten ja nuorten parissa tarjoten elokuvanäytöksiä ja työpajoa. MADissä on myös kehitteillä mittava, kansainvälinen pitkän tanssielokuvan tuotanto. MADin missiona on nostaa suomalainen tanssielokuva kansainväliselle huipputasolle.
3. Mitkä teoksesi ovat sinulle itsellesi merkityksellisimpiä ja miksi?
Vuonna 2008 valmistui esikoislyhytelokuvani ’Breath’ yhteistyössä elokuvantekijä Mika Ailasmäen kanssa. Tämä esikoinen on ehdottomasti minulle yksi tärkeimmistä elokuvistani, sillä siitä koko rakastuminen taidelajiin alkoi.
Äärellä on ääreton aika -trilogia:
Myrskyryhmän Pauliina Tyni ja minä löysimme toisemme sattuman kautta ja pian Pauliina ja Elli Isokoski ehdottivat yhteistyötä tanssielokuvan ja vanhustentyön yhdistämisestä. Äitini oli tuolloin hoitolaitoksessa ja katseeni oli muutenkin suuntautunut vanhuksiin. Ensimmäinen osa on Kattaus kahdelle (2011), toinen osa Toinen (2012) ja kolmas osa Sykli on käsikirjoitus-vaiheessa.
Yhteisöllinen työskentely on kiinnostava ja hedelmällinen tapa tehdä taidetta. Tutustun monenlaisiin persooniin, kuulen paljon tarinoita, opin uusia asioita, saan uusia virikkeitä taiteen tekemiseen. Olen käytännön ihminen, pidän yksinkertaisista ja konkreettisista asioista. Toivon, että katsoja saa samaistumisen kokemuksia myös elokuvieni kautta.
MISS PISS, 1 min tanssielokuva:
4. Mikä on tanssielokuvan asema Suomessa tällä hetkellä?
Suomalainen tanssielokuva tekee juuri nousuaan. Katsojamäärät Loikka festivaalilla ovat olleet nousujohteiset ja yhä useampi elokuvantekijä kiinnostuu tanssielokuvasta, mikä on nostanut myös elokuvien tasoa merkittävästi. Kahden taidemuoson yhdistymisessä on etua kun tanssitaiteilijat ja elokuvantekijät tekevät yhteistyötä. Loikka saa tänäpäivänä yhä useampia suomalaisen tanssielokuvan kuratointipyyntöjä kansainvälisiltä festivaaleilta. Erityisesti iloitsen Euroopan merkittävimmän festivaalin Cinedansin kutsusta. Loikka on Tour esittää 13.3.2015 Cinedans festivaalilla suomalaista tanssielokuvaa 1960-luvulta tähän päivään.
Tanssielokuvan rahoituskanavat ovat puutteelliset Suomessa. Kahden taidemuodon yhdistäminen ei ole avannut elokuvataiteen tukia tanssielokuvagenrelle. Ne rahoitetaan lähes kokonaan indie-tuotantoina, vaikkakin yhä enenevämmässä määrin alalla työskentelee sekä elokuvataiteen että tanssitaiteen ammattilaisia. Tähän on kuitenkin jo tänävuonna saatu parannusta. Yhdessä Loikan kanssa Suomen elokuvasäätiö ja Yle on aloittanut uuden tanssielokuvan tukihankkeen, missä ensimmäisenä vuonna annetaan 40 000 € tuotantotuki yhdelle lyhytelokuvalle. Tämä ei tietenkään vielä riitä. Tarvitaan useampia tahoja tanssielokuvan rahoittamiseksi.
5. Linkitä tähän tanssielokuvat, jotka kaikkien pitäisi nähdä!
Loikka festivaalilla on monta hyvää elokuvaa joita ehdottomasti suosittelen. Valitettavasti kaikista ei löydy kokonaisia elokuvia netistä.
Yksi kaunis, yllätyksellinen ja oivallisesti toteutettu elokuva on Tove Skeidsvollin Outside In.
Toinen elokuva jota suosittelen tässä on kaunis ja tunteikas kuvaus mielenterveysongelmasta kärsivästä pariskunnasta. Elokuva Dance with me on espanjalaisen Cristina Molin ohjaama.
Carlos Saura Veren häät on yksi upeimmista tanssielokuvista, joka kaikkien tulisi nähdä.
Suomen ja maailman tanssielokuvan huiput nähtävillä Loikassa 19.3.-22.3. Lue lisää Loikan kotisivuilta.
Artikkelikuva Loikan ohjelmistosta: Antti / Juha Karikoski, photo by Malla Helin.
x Eero Tiainen
Kirjoitettaessa soi Lasipalatsin kaikuisat seinät