Käsien tulkinta, kädestäkatsominen (engl. palmistry) on tunnettu 2500-3000
vuotta. Sitä on harjoitettu mm. kiinalaisessa, intialaisessa ja arabialaisessa
kulttuurissa. Aristoteles toi käsien tulkinnan Eurooppaan. Keskiajalla kun Antiikki
tuli uudelleen muotiin, laji alkoi levitä omassa maanosassammekin aiheesta
kirjoitetun kirjallisuuden kautta.
Menetelmä perustuu vastaavanlaiseen käsitykseen kuin perinteinen kiinalainen
akupunktio. Sen mukaan viestit kehosta, erityisesti aivoista kulkevat hermoratoja
pitkin ja jättävät merkkejä käsiin. Käden muotojen oletetaan kertovan
perinnöllisistä ominaisuuksista. Käsistä tutkitaan pääasiassa luonteenpiirteitä ja
lahjakkuuksia, jonkin verran elettyä elämää, myös henkilön pyrkimyksiä kehittää
itseään ja kulkea kohti tavoitteita. Käsien viivat muuttuvat koko ajan.
Itse tutustuin aiheeseen jo yli 25 vuotta sitten eräissä lauttasaarelaisbileissä.
Intialainen herrahenkilö, joka ansaitsi leipänsä pitämällä puotia Hietalahden
hallissa, katsoi kättäni ja kertoi alkamassa olevasta urastani asioita, joita en
itsekään vielä siinä vaiheessa tiennyt, mitä tulisin tekemään ja mitä lahjoja se
vaatisi. Hallikauppias oli muuttanut Tanskasta ja sanoi tulleensa siellä
puolivahingossa guruksi, jonka perässä ihan rasitukseen asti ihmiset juoksivat.
Hän piti taitoaan vaatimattomana, mutta veljensä oli kuuluisa kädestäkatsoja
Intiassa, joka harjoitti tutkimusta mm. ryntäämällä tutkimaan ihmisten käsiä, kun
vaikkapa kadulla tapahtui jollekin jotain dramaattista: Miten se näkyi kädessä?
Tämä on siis ilmeisesti vanha tutkimusmenetelmä, jolla koko laji oli kehittynyt
satojen vuosien aikana.
Muutaman vuoden päästä, kun Intialaisherran näkemykset tulevista tekemisistäni
alkoivat toteutua konkreetisti, jäi asia mietityttämään. Erään loman ajanvietteenä
lueskelin kirjan "Kultaiset korvarenkaat", josta on tehty myös menestyselokuva
1940-luvulla, tähdittäjänä Marlene Dietrich. Romaani kertoi kädestäkatsojasta,
joka otti hevosrattaillaan kuljetettavaksi haavoittuneen sotilaan ja naamioituneina
he pääsivät etenemään sodan keskellä, koska Marlene katsoi aina käsiä niiltä,
jotka pysäyttivät ja tarkastivat kulkijoita – näin sotilas jäi vaille huomiota.
Mieleenpainuva tarina. Samalla lomalla tulivat luettaviksi kirjaston neljä kappaletta
suomeksi käännettyjä kirjoja käsien tulkinnasta; vaikeasti hahmotettavia asioita,
joita piti useaan kertaan lueskellä päästäkseen yhtään jyvälle menetelmästä.
1990-luvun lopulla Kaivarin Vappu-piknikin viettäjille tuntui kiertävä kädestäkatsoja
sopivan hyvin muun ohjelman jatkoksi. SIlloin alkoi palautetta tulla: "Joo, pitää
paikkansa, pitää paikkansa." Jäin entistä enemmän ihmettelemään: "Siis onko
tässä tosiaan oikeasti perää?". Uteliaisuus ajoi jatkamaan. Eräänä Taiteiden Yön
iltapäivänä Ruotsalaisen Teatterin ravintolan aulassa asetuin katsomaan tutun
kättä. Vilkaisin tuttuni olkapään yli parinkymmenen hengen jonoon, joka näytti
ilmestyneen kuin tyhjästä. "Mitä te jonotatte?" "Jonotetaan kädestäkatsontaan!"
Tutuksi tuli sitten jokunen historiatapahtuma, keskiaikamarkkina, jonne taas asia
tuntui istuvan luontevasti. Jonoja syntyi ja hauskaa oli. Silloin oli lisää kirjallisuutta
hankittu jo käsientulkinnan muotimaasta USA:sta ja kirjoja vertailtu niin että vain
kaikissa kirjoissa tunnetut tulkinnat tulivat käyttöön. Satoja eri merkkejä oli opeteltavana, usein vasta käytännön
esimerkin nähtyä tuli oivallus todellisesta merkityksestä.
Sittemmin on tullut luettua tutkimuksista, joita on tehty yli 150 maailman eri
yliopistoissa aiheesta pitkä nimetön sormi. Tutkimustulokset tuovat esiin eri puolia
asiasta, jonka kädestäkatsojat tuntevat hyvin. Psykologiset tutkimukset vaikuttivat
vain kovin kömpelöiltä käsientulkinnan näkemykseen verrattuna, mikäpä ihme tuo,
heillä ei ole 2000 vuotta tutkimusta takana!
Se mitä ei osannut odottaa tulkintaan liittyvän, on siirtyminen ikiaikaisen oloiseen
tapaan katsoa asioita, nykyajan elämäntavan sujuva sivuuttaminen. Se tuntuu
tapahtuvan melkein aina käsien eteen asetuttaessa. Kuin luonnostaan käsien
tulkinnassa ihmiset tuntuvat oivaltavan, että tässä ollaan paljon pitkäjänteisemmän
näkökulman kanssa liikkeellä kuin mikä sattuu juuri nyt olemaan tämän ajan
mukaan muotia. Useasti katsottavien puhe siirtyy jopa sukupolvien
vuosisataiseen historiaan, jonka mullistuksissa ihmiset ovat seilanneet kuin lastut
laineilla parhaansa mukaan soutaen tai huovaten.
Ja mikä aika jännittävää, vaikka puheenaiheet kulkevat helposti menneistä
sukupolvista nykyisiin, itse käsien tulkintaan ei mitään kulttuurien painolastia tunnu
tarttuneen sen enempää vanhoista ajoista kuin nykyisistäkään – ehkä siksi, että
sillä on jo niin pitkä aikajana historiassa kuljettuna. Miesten ja naisten käsissä ei
tunneta olevan erityisemmin eroavaisuuksia, molemmista voi löytyä kaikkea,
naisilla soturin merkkejä tai mitä hienostuneinta kauneudentajua miehen kädessä.
Näinhän sen järkikin sanoo. Muuten, järki ja sydän, toisin sanoen tunne ja ajattelu
ovat läsnä jokaisessa kädessä, niitä edustavat pitkät poikittaisviivat. Eikä
niissäkään löydy minkäänlaisia tyypillisiä eroja miesten ja naisten käsissä.
Tietenkin ikiaikaisen perinnetaidon avulla tutkaillaan käsiä aina pilke silmäkulmassa. Mutta senkin olen tullut huomaamaan, että leikkimielisyys on hyvä tapa pohtia juuri persoonaan, toimintatyyleihin ja omaan luonteeseen liittyviä asioita. Luovuus tulee mukaan ja antaa enemmän näkökulmia kuin moni muu persoonallisuustesti tekisi. Luovuudella pohditaan: Voisiko olla totta, että näitä käyttämättömiä lahjoja löytyykin, vaikka ei vielä ole otettu niitä käyttöön? Usein kyllä löytyy muistikuva jostain: "Ai niin, lapsena kyllä harrastin,,, mutta sitten se jäi. Pitäisiköhän alkaa uudestaan?"
Kädestäkatsojan ystäväpiiri on laaja, puheenaiheet kääntyvät usein omaa
aikaamme laveampiin ilmiöihin, ikiaikaista ihmisyyttä koskeviin, jos näin hienosti
kiteytettynä asiaa sanoisi. Tervetuloa siis piiriin!
Henriette Sola
aristoteleläinen käsien tulkitsija
Kädestäkatsojan Ystäväpiirin ytimestä löytyvät itse Henriette, kakkumestari, catering-yrittäjä Tiia, joka loihtii parhaat tarjoilut kaikkiin mahdollisiin pippaloihin www.villagecafe.fi sekä trubaduuri Kari, jonka musisointi ulottuu root-musasta jazz-standardeihin.
Käsien tulkintaa tilattavissa erilaisiin tilaisuuksiin: ystävien kokoontumisiin, virkistys- ja TYHY-päiviin, yrityksen tai yksityisiin juhliin, polttareihin ja sinkkutapahtumiin. Räätälöimme sisällön, myös muusikoilla lisättynä.
Uudet voimaan tulevat osoitteet kohta uusiin blogikirjoituksiin.
Henriette Solan romaanista Italialainen Nimipäiväkalenteri: Se kertoo Italiaan kädestäkatsojaksi
lähtevästä nuoresta naisesta, joka yllättäen tutustuukin omaan luonteeseensa ja
ihmisyyteensä–ja saa hämmästyä minne ne häntä ohjaavat.