Ennustukseni taitaa käydä toteen

  • suojelusprkl

Että näin

Ruoka on Suomessa kallista ja se kallistui viime vuonna ennätyksellisesti yli kymmenen prosenttia. Eurostatin ja Tilastokeskuksen tietojen mukaan hintojen nousu oli meillä vielä tammikuussakin yli seitsemän prosenttia, kun hinnat muissa EU-maissa ovat jo laskeneet.

Kaupan ja kilpailun asiantuntijat sanovat, että kuluttaja saa maistaa omaa lääkettään, kun ei suvaitse tuontiruokaa. Korkea kotimaisuuden arvostaminen pitää hinnat ylhäällä.

Eniten ovat kallistuneet jauhot, liha, kala, maitotuotteet ja vihannekset. Vuoden aikana jauhojen hinta kohosi lähes 60 prosenttia, pastojen noin 30 ja riisin noin 20 prosenttia.

Ulkomailta tuodulla ruualla on monta etua puolellaan: raaka-aine-, tuotanto- ja työvoimakustannukset ovat edullisemmat kuin Suomessa ja tuotteet voidaan valmistaa suurissa sarjoissa halvasti.

– Ruokalaskua voi pienentää kasvattamalla kaupan omien merkkien käyttöä. Esimerkiksi Euroshopper on sellainen. Edulliset omat merkit ovat pääasiassa tuontiin perustuvia, sanoo toimitusjohtaja Osmo Laine Päivittäistavarakaupan yhdistyksestä.

Laine korjaa tietoja tammikuun hurjasta hintojen noususta.

– Kallistuminen oli ehkä yli seitsemän prosenttia vuoden takaisesta, mutta joulukuusta enää 1–2 prosenttia.

Laineen mukaan elintarviketeollisuudella ei nyt ole kovia korotuspaineita ennen kuin toukokuun alusta, jolloin tulevat seuraavat palkankorotukset alan työntekijöille.

Laine uskookin, että hintojen nousu myös Suomessa on taittunut ja hinnat laskevat lähikuukausien aikana. Jo EU-sisämarkkinoiden välinen kilpailu pakottaa siihen.

– Energian ja raaka-aineiden kallistuminen siirtyi muualla Euroopassa hintoihin aikaisemmin kuin meillä. Niin myös lasku nyt.

Kauppa rohmuaa

Kilpailuviraston eläkkeelle jäänyt ylijohtaja Matti Purasjoki kertoo yrittäneensä ratkaista 30 vuotta suomalaisen ruuan kalleuden mysteeriä, mutta onnistumatta.

Hän näkee ruuan kalleuden monen tekijän summana, josta muodostuu vaikeasti kiinni saatava spiraali. Jo pelkästään maantieteellinen asema aiheuttaa korkeat energiakulut ja tuottajahinnat. Kuluttajajoukon pienuus ja korkea palkkataso aiheuttavat oman lisänsä.

– Olen sitä mieltä, että kauppa tässä rohmuaa eniten, vaikka on silläkin korkeat kustannukset, hän sanoo.

Hän totesi tuoreessa selvityksessään, että kaavoitus suosii K- ja S-ryhmää, mutta toisaalta hän ei usko, että esimerkiksi Lidliä syrjittäisiin. Muutoin kilpailu ei hänestä täysin toimi kahden suuren hallitessa markkinoita.

Myös Purasjoki esittää ajatuksen kuluttajien omasta osuudesta. He ovat valmiita maksamaan kallista hintaa esimerkiksi kotimaisen laadun ja työllisyyden nimissä.

– Myös muissa Pohjoismaissa ehkä Tanskaa lukuunottamatta ruoka on kallista. Se on yhteiskunnan ongelma, mutta ruuan osuus kuluttajan kokonaisbudjetista on laskenut koko ajan.

Purasjoki sanoo, ettei usko salaliittoteorioihin eli siihen, että kauppa ennakoi hintojen nostolla ensi lokakuussa toteutuvaa arvonlisäveron laskua.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/02/19358

Mä uskon omaan perstuntumaan ja väitän, että tämä on juurikin se totuus. Hitto, nyt melkein toivoisi olevansa kaupanalalla töissä jollain maahantuojalla tai jollain joka noita ruokatarvikkeita ostaa/myy eteenpäin yms. Saas nähdä, koska hinnat lähtee laskuun meillä, kun muualla ne on jo hiljalleen laskusuunnassa tuon mukaan. En kyllä äkkiseltään muista, että joidenkin tuotteiden hinta olisi viimevuosina tippunut alas sen jälkeen kun se on ensin noussut ylös (tämä on vain perstuntuma, voihan se olla että näin on käynytkin, jos ei tilapäisiä tarjoustuotteita nyt oteta huomioon). Jos ihmiset on valmiita maksamaan jostain tuotteesta tietyn summan, niin onhan se typerää laskea sen tuotteen hintaa jos kalliimmallakin kelpaa.

Muutenkin tosi koomista touhua, että ensin hoetaan mantranlailla että pitää suosia kotimaista ja sit kun porukat suosii sitä, niin silti tulee turpiin. Aivan järkyttäviä hinnannousuja ollut, eikä pelkästään ruokalaskuissa vaan myös asuntojen vuokrahinnoissakin. Eikä pelkoakaan siitä, että tämä hintojen nousu tulisi näkymään palkassa.

11 kommenttia

Caduceus

24.2.2009 15:07

Joo, siis mitäs helvettiä tuo tuollainen syyllistäminen nyt on että hei, ruuan kallis hinta on teidän oma syy kun suositte suomalaista. No huh huh.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

suojelusprkl

24.2.2009 16:44

Ihan helvetin naurettavaa mun mielestä ainakin. Ja kohta pillitetään sitä, kun kukaan ei enää suosi suomalaista.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mika

24.2.2009 17:15

Ainahan se on ollut enemmän tai vähemmän selvää, että mitä tahansa teet, niin hinnat nousee aina...
Vaikka EU-jäsenyyden myötähän ruoan hinta laskikin kuten luvattiin...
Se on kuitekin pitkälti kai niin, että niin kauan kun palkat kasvaa, niin hinnatkin nousee.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

suojelusprkl

24.2.2009 19:16

Toki hinnat nousee aina, mutta milloin olet viimeksi saanut 10% palkankorotuksen?

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mika

24.2.2009 20:14

Niinpä... Ei kovin usein tuu ainakaan yleiskorotuksena

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

suojelusprkl

24.2.2009 20:18

Ja mitä EU:hun tulee, niin olin jo ennen siihen liittymistä sitä mieltä, että tullaan pistää pää syvälle perseeseen... Ja nythän sen näkee. Tosin, enpä tiedä minkälainen tilanne täällä olisi tällä hetkellä, jos ei oltaisi tuohon liitytty. Kaipa ne olisi tehnyt meidän elämästä hieman hankalamman...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Mika

24.2.2009 20:32

No ainakin jos ei oltais liitytty niin kurkut sais olla kieroja... Kyllähän toi EU tosiasiassa taitaa olla aika pakollinen paha, jos meinaa kauppaa käydä Euroopan alueella.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

licence27

24.2.2009 23:28

Mitä eivät sodalla saaneet niin sen vie EU. Varmasti ruoka tulee kallistumaan edelleen, mutta tuottajista se ei ole kiinni vaan ahneista ja keskittyneistä kauppaketjuista.
Tuontimaito esimerkiksi: Maksetaan niin pientä tuottajahintaa että tuotantokustannuksia ei kateta, tilat kaatuvat ja kuka hullu rupeaa tappiolla tekemään töitä 7 päivää viikossa. Viljassa sama juttu. Tuottajahinta nousee 3 prosenttia ja kaupassa hinta tuplataan. Jollainhan ne uudet kauppakeskukset pitää rahoittaa ja tuottaa voittoa ja osinkoa osakkeenomistajille.
EU vei edellytykset tuottaa lähiruokaa kuluttajalle edullisesti. Luvattiin halpaa ruokaa, mutta nyt täytyy tosiaan katsoa mitä kaupasta ostaa.
Vettä Suomessa riittää, mutta tällä menolla ei ruokaa, sokeria, työpaikkoja mutta minkäs teet?
Venäjä kun on naapurina ja siellä kun pistetään kaasuhanat kiinni, mätkitään tulleja ja ylikuormamaksuja niin pakko käydä kauppaa EU:n suuntaan EU ehdoilla. Sittenkin kun ostaa EU alueelta niin eivät saa edes vuoden viiveellä ydinvoimalaa rakennettua (eikä riittäviä korvauksia tule koskaan), Soneran rahoilla ostettiin likaista Saksan 3G ilmaa.
Jos ei oltais liitytty EU:hun niin harva asia olisi huonommin. Passin kannet olisi erilaiset, maitoa ei tarvitsisi tuoda Ruotsista eikä sokeria puolasta ja puolustusvoimat saisi pukea sotilaansa kotimaisiin laatuvaatteisiin. Nyt jos tulee ihan mikä tahansa kriisi niin itsenäinen valtio onkin täysin EU riippuvainen. Onneksi edes Tsekeissä on presidentti jolla on sisua sanoa se ääneen. Älyttömiä EU direktiivejä. Kansakunta taantuu 1945 vuoden tasolle.
Voin suositella Kosovoa matkakohteeksi kaikille EU myönteisille ihmisille. Sitä kohti täälläkin mennään eikä tarvita panssarivaunuja eikä pommikoneita, pelkkä EU jäsenyys riittää. Kosovo sentään sai itsenäisyytensä vaikka sille ei ole mitään taloudellisia edellytyksiä. Meidän itsenäisyys taas on mennyttä vaikka valtiolla oli kaikki edellytykset menestyä.
Vähän sama juttu kuin TV:n katsojalukujen mittauksessa: kun tietty määrä oikein valittuja telkkareita katsoo tiettyä ohjelmaa niin ohjelma vaikuttaa suositulta. Samaan tapaan tietty määrä ihmisiä saatiin uskomaan että kun EU tulee niin on joulu koko vuoden ajan. No sitähän se on joillakakin harvoilla joille EU maksaa, eikä koirakaan yleensä pure kättä joka sitä ruokkii. Euro... ehkä pieni hyöty, mutta valtava käytännön inflaatio kun sama karkki mikä maksoi ennen 20 penniä maksaa nyt 20 centtiä= kerroin 5.95 ja osia.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

suojelusprkl

25.2.2009 03:21

Joo, euron tultua meille käyttöön, on kyllä huomannut hyvin tuon hintojennousun. Vaikka väittävätkin, että kyseessä on vain "normaalia hinnannousua", paskapuhetta. Asia joka olisi pitänyt tehdä, ennen euroon siirtymistä, niin olisi pitänyt ottaa talteen eri tuotteiden hintoja jo heti siitä alkane, kun tuohon valuuttaan siirtymisestä alettiin puhumaan.

Kyllä se juuri tuolla periaatteella menee, että 20penniä on nykyään juuri tuon 20senttiä.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

licence27

26.2.2009 22:36

Autokaupassa hinnat eivät ole nousseet ihan samaa tahtia kuin pienemmissä tuotteissa. Rakennustarvikkeissa ja rakentamisessa hintakehitys on aivan käsittämätöntä. En tiedä mikä on pääkaupunkiseudun tilanne, mutta ainakin hyvät ja helpot rakennuspaikat on rakennettu liki joka paikassa. Toisella puolella tietä louhitaan talonpohjaa umpikallioon ja toisella puolella paalutetaan savivelliin 12 metriä syvälle. Kummassakin tapauksessa 5000 euroa 10000 tai yli 20000 euroa on mennyt ennen kuin naulaakaan on lyöty. Eipä olisi markka-aikana pankista saanut edes lainaa moisiin aloituskustannuksiin. Nyt voi olla suht hyvälläkin rakennuspaikalla pelkät kaivuut ja sorat niissä hinnoissa millä sai 7-8 vuotta sitten perustukset muurattuina ja pinnoitettuina, putket (vesi, viemäri, sadevesi, salaojitus), sähköliittymän, routaeristyksen ja kaikki kiviainekset, siitäkin huolimatta että työkoneiden tuntiveloituset eivät ole edes tuplaantuneet vuodesta 1989 tähän päivään.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.12.2021 10:49

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus