Suomi elää metsästä ja metsässä. Vaurastumisemme vaatii vientiä. Hyvinvointivaltiomme rakenteet voivat sortua, jos emme kehitä kilpailukykyisiä ja kiinnostavia tuotteita uusille markkinoille.
Ratsastimme ja rehvastelimme 1990-luvun lamasta nousun jälkeen osaamisellamme, joka oli "numero uunoa" maailmassa. Nyt, kun sitä osaamista tarvittaisiin leveällä rintamalla, tuntuu kuin koulukirjat olisivat unohtuneet reppuun ja usko itseen ja ongelmanratkaisuykyyn olisi tyystin hukassa.
Mitä puusta pudonneelle mobiilikansalle tapahtui 2000-luvun alussa? Missä on leikkivä, uutta luova lapsi? Minne katosivat menestyvät kasvuyritykset? Miksei vienti maista, eikö aurinko enää meillä paista?
Perinteisille toimialoille suosittelisin leikkimielistä heittäytymistä verkkoon. Kyllä konepajan arjesta voi twiitata. Laitevalmistajallakin voisi olla 100 000 frendiä Instagramissa. Facebookilla haravoisimme uusia ystäviä aavan meren tuolta puolelta.
Keksijöitten pitää astua ulos autotallista, on kerrottava, millaisia innovaatioita Satumaan lottovoittajat ovat saaneet aikaiseksi. Tuppisuuna täällä tuvassa murjottaen emme pääse valtion velkakierteestä, vaikka poliitikot nostaisivat veroasteen 100 prosenttiin.