Näin vaalien alla on meillä pienyrittäjällä paljon ystäviä joka puolueessa. Kauniita ajatuksia yrittämisen tukemiseksi on runsaasti, mutta kuten viime vaalikaudella nähtiin, ovat tulokset jääneet kovin laihoksi. Uskon kuitenkin, että nyt on tullut se aika, että asioiden on kehityttävä, jotta lamasta voidaan nousta.
Todellisuus on kuitenkin se, että pienet ja keskisuuret yritykset ovat ainoita, jotka pystyvät tällä hetkellä työpaikkoja luomaan. Lainsäädäntömme on tehty kuitenkin isojen yritysten ehdoilla ja haluaisin vihdoin nähdä, että tähän tulisi muutosta.
Olemme kaikki varmasti yhtä mieltä siitä, että työpaikkojen luominen maahamme on nyt se tärkein prioriteetti. Olemme omalta osaltamme yrityksessämme sitä tehneet ja luoneet lähes kymmenen työpaikkaa. Nyt olen kuitenkin päättänyt, että en palkkaa enää ketään. Jos tarvitsemme lisää työvoimaa, tulemme tästä lähtien käyttämään alihankintaa ja mahdollisesti vuokratyövoimaa. Kerron tässä nyt ne syyt, miksi olen tämän päätöksen tehnyt. Jos IHAN OIKEASTI halutaan tähän maahan lisää työpaikkoja, on näihin asioihin tultava muutosta. Tiedän, että en ole yksin ajatusteni kanssa.
5 syytä, miksi en palkkaa enää ketään
1. Sivukulut
Palkkojen sivukulut ovat ihan hurjan suuret. Palkan saa kertoa lähes kahdella, jotta päästään todellisiin palkkakustannuksiin. Voin kertoa, että kamalasti ei mieltä lämmitä, kun Tyel lasku postiluukkuun putoaa. Meidän pienessä firmassamme on Tyel maksu kuukaudessa yli 5000 euroa. Sen lisäksi on tietysti vakuutusmaksut ja mm. työterveysmaksut. Nämä tekevät ison menoerän yrityksen kassaan kaikkien muiden menojen lisäksi.
Jos sivukuluja ei haluta leikata, olisi syytä harkita muita keinoja pienyritysten talouden parantamiseksi. Yksi asia olisi alv:n alarajan nostaminen esimerkiksi 50 000 euroon. Tämä jo yksinään toisi varmasti paljon uusia työpaikkoja Suomeen.
2. Palkkaamisen riski
Koskaan et voi olla varma minkälaisen työntekijän saat, kun palkkaat. Let’s face it; ei kaikki ihmiset ole hyviä työntekijöitä. Meillä on ollut onni, että olemme saaneet ihan loistavat työntekijät ja meillä ei ole pienintä ajatustakaan irtisanoa heitä, jos töitä vaan riittää. Kuitenkin aina ei mene näin nappiin työntekijän valinta ja silloin olisi oikeus ja kohtuus, että tällaisesta työntekijästä ei tule yritykselle taakka (taloudellisesti ja henkisesti). Irtisanomisen helpottaminen ei ole epäluottamuslause työntekijöitä kohtaan, päinvastoin. Sillä taattaisiin, että ne, jotka oikeasti haluavat tehdä töitä, saisivat työpaikat. Myös koeaikaa olisi pidennettävä. Jos työntekijä tekee työnsä hyvin, ei edelleenkään ole syytä häntä irtisanoa koeajalla. Esimerkiksi kuuden kuukauden koeaika näyttäisi kuitenkin jo sen, millainen työntekijä oikeasti on.
3. Sairaspoissaolojen kustannukset
Ihmisellä on totta kai oikeus sairastaa. Kulut sairastumisista kaatuvat kuitenkin aina työnantajalle ja nämä ovat pienissä yrityksissä asioita, jotka saattavat heilauttaa yrityksen taloutta nopeastikin huonoon suuntaan. Esimerkki: meillä sairastui viime kesänä kaksi työntekijää samaan aikaan. Meillä oli siis 25% työntekijöistä sairaslomalla. Samaan aikaan pari työntekijää oli kesälomalla. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että maksoimme 50% työntekijöistä täyttä palkkaa ilman, että töitä teki heistä kukaan. Yrittäjä itse joutui tekemään todella pitkää päivää, jotta työt saatiin edes osittain tehtyä ja töissä olevat työntekijät joustivat upeasti. Töistä selvittiin jotenkin, mutta yrityksen talous joutui sairas- ja kesälomapalkkojen takia niin pahaan tilanteeseen, että olimme oikeasti lähellä tilannetta, jossa olisimme joutuneet irtisanomaan työntekijöitä.
En ole ikinä voinut ymmärtää, että miksi työnantaja joutuu maksaman palkkaa sairaslomalta, jos työntekijä vaikkapa humalapäissään kaatuu ja katkaisee jalkansa. En keksi yhtään järkevää syytä, miksi sairaslomien kustannukset kaatuvat yrityksen maksettaviksi.
Fakta sairaslomissa on se, että ne eivät aina ole ihan totuudenmukaisia. Uskon, että suurin osa on, mutta totuus on se, että sairaslomia haetaan myös valheellisista syistä. Kyseenalaistaisin myös lääkäreiden etiikkaa tässä: onko potilas oikeasti sairas? Myös määrättyjen sairaslomien pituudet ovat joskus pöyristyttäviä. Eräskin lääkäri oli todennut työntekijälle, että ”kirjoitan nyt suoraan varmuuden vuoksi kaksi viikkoa sairaslomaa, jotta ei tarvitse sitten uudestaan tulla.” Kukaan ei tullut ajatelleeksi, että tämä maksaa työnantajalle.
4. Liian korkeat lähtöpalkat
Nuorisotyöttömyys on iso ongelma. Ongelma ei johdu siitä, että yrityksillä olisi jotakin nuoria vastaan, päinvastoin. Me olemme palkanneet nuoria ja haluaisimme palkata enemmänkin, mutta talous ei kestä. Valitettavasti esim. suoraan koulusta tullut nuori tuo tällä lähtöpalkkatasolla yritykselle tappiota. Yrityksellä menee ½ vuotta – vuosi siihen, että nuori on oppinut työt ja pystyy tuottamaan yritykselle tulosta. TES:n lähtöpalkat pitäisi saada selvästi nykyistä alemmaksi, jotta nuoria pystyttäisiin työllistämään. Hyvälle työntekijälle toki maksamme mielellämme hyvää palkkaa, mutta hommat on ensin opittava, ennen kuin parempiin palkkoihin pääsee. Jos TES on liian pyhä kajottavaksi, tulisi palkoista pystyä sopimaan työntekijän ja työnantajan kesken joustavammin.
5. Työnantajan vastuut
Työnantajana olemme vastuussa hyvin monesta asiasta. Meidän tulee mm. kouluttaa työntekijöitä säännöllisesti, pitää huolta työturvallisuuteen liittyvistä asioista, järjestämme työterveydenhuollon jne. Ei siinä mitään, kaikki tärkeitä asioita varmasti. Työnantajan pitäisi kuitenkin nykyään olla asiantuntija niin monessa asiassa ja tuntea lakia, jotta kaikki mahdolliset vastuut tulisi täytettyä pilkulleen. Tähän kaikkeen menee todella paljon aikaa (ja rahaa) ja kaikki se työ on tuottamatonta yritykselle.
Tässä on viisi syytä, miksi en palkkaa enää ketään. En tee tätä pahuuttani, olen vain väsynyt kaikkeen vastuuseen ja jatkuvaan löysässä hirressä roikkumiseen taloudellisesti. Taakka työntekijöistä on raskas ja sitä pitää keventää, jos työpaikkoja tähän maahan halutaan. Tarjoaisin mielelläni töitä, mutta näillä raameilla en aio sitä enää tehdä.
Saija Hakonen - pienyrittäjä
Twitter: Saiiah77
82 kommenttia
bgt
2.2.2015 07:21
Ainakin yli 10 päivää kestävistä työntekijöiden sairaslomistahan työnantaja voikin saada KELA:lta: http://www.kela.fi/tyonantajat_sairauspaivaraha
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
entinen yrittäjä
21.2.2015 21:27
vi...un kymmenen päivän id...i
Yrittäjä
2.2.2015 07:40
Tietääkö pgt että tuo 10 päivää maksaa työnantajalle minimissään keskimäärin 2500€...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
logiikkamukaan
17.3.2015 13:01
ei maksa, en tiedä millä alalla yrittäjä hommiaan tekee mutta suurimmassa osassa eri aloista summa on jossain 400 euron kieppeillä.
TyönAntaja
3.2.2017 09:48
Logiikkamukaan, mikäli tuo 10 päivän kustannus olisi noin 400€ kieppeillä niin kyseiselle työntekijälle maksattava kuukausipalkka olisi aikalailla samaa luokkaa. Eli Viron minimipalkka 400€/kk.
Työntekijänä et varmasti ole perehtynyt työnantajan maksuihin, suosittelisin sitä lämpimästi jotta voisit sinäkin ensi vaaleissa vaikuttaa työpaikkasi pysyvyyteen.
muhvitus
2.2.2015 10:54
Tässä kaikki syyt käytännössä liittyvät kannattavuuteen ja yritystoiminnan riskeihin.
Eli siis, pienyrittäjä haluaa että työntekijät joustaisivat jotta hänen yritystoiminta olisi kannattavampaa. Valtiolta joustoa pyydettiin lähinnä alvin osalta. Sairausloman osalta puhutaan tasapuolisuudesta yleensä. Suomessa on tapana hoitaa asiat niin että koulutuksen, terveydenhuollon jne. osalta ihmiset ovat suhteellisen tasavertaisia. Yksityiset sairasvakuutukset aiheuttasivat nopeasti epäsuhtaa sen osalta miten ihmiset pärjäävät työelämässä ja muutenkin. Se että maksu kohdistuu nyt suoraan yritykseen niin se on yhdentekevää, voisihan se mennä niin että valtio maksaisi suoraan palkan ekasta sairaspäivästä lähtien mutta firmat sitten verotuksen kautta saman.
Ylipäätään listatuista joustoissa ongelmia jos taas yritysten puolesta huomioitaisiin työntekijät kun firma saadaan kulkemaan hyvin, näin ei vain suomessa tapahdu. Työntekijöiden tulisi siis ottaa osa vastuu yritysriskistä joustamalla, mutta sitten taas toisessa päästä mitään ylimääräistä korvausta ei tule vaikka menisi kuinka hyvin, maksetaan vain tessin mukaista palkkaa. Mikä järki siinä on? Tämän osalta markkinat toimivat joillakin aloilla, eli työntekijöistä kilpaillaan palkalla, mutta monilla aloilla eivät käytännössä ollenkaan.
Jos yritystoiminta menee kädestä suuhun periaatteella ja pienetkin sairauslomat voivat aiheuttaa ongelmia, tulisi miettiä keinoja joilla yrityksen tuloja voitaisiin lisätä samalla työpanoksella/tuottavuudella, ei keinoja miten voitaisiin maksaa työntekijöille vähemmän. Lisäksi voisi todeta tuossa että tässähän oli tehty kesälomien osalta moka, jos työntekijöiden määrä on noin vähäinen, olisi lomat varmastikin määritettävissä siten, että ainoastaan yksi henkilö on kerrallaan lomalla.
Jos joustoja haetaan muutoksilla lakeihin kun kannattavuus on 0 rajalla, niin seuraava yritys hakee lisäjoustoja taas kun sen kannattavuus on edellisten joustojen kanssa 0 rajalla. Ja niin edelleen. Eli miten perustelet joustot nyt, mutta kiellät sitten samoilla perusteluilla seuraavan kohdalla?
Lisäksi tuohon koeaikaan. Mitä 6kk aikana tulee ilmi jota ei tule 4kk aikana jos kyseessä on vakituiseen työsuhteeseen palkattu henkilö? Miksei samantien 12kk? Lähinnä tuntuu siltä että lukua halutaan vain hivuttaa ylöspäin jotta voi puljata lyhyiden työsuhteiden kanssa paremmin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Koyo
3.2.2015 10:42
Kesälomat täytyy pitää touko-syyskuussa ja jos on noin 10 henkilöä töissä, niin välttämättä tulee 2 henkilöä päällekkäin vaikka jaettaisiin koko ajalle. Vaikka sen toki voi sopia muullekin ajalle, niin esim. pohjoisessa on aika ikävä mennä sanomaan työntekijälle, että kesäloma alkaisi toukokuun alussa, kun on vielä luntakin maassa. Kaikki sen haluaa pääsäntöisesti siihen heinäkuuhun tai edes vähintään kesä-elokuu.
Vaikka se on kiva sanoa, että tuottavuutta pitäisi kasvattaa, niin se ei vain ole aina niin helppoa. Ei yrittäjät ole automaattisesti kaikkien osa-alueiden mestareita. Sen olen myös huomannut, että jos tehokkuuden parantamisen kulttuuria ei ole yrityksessä, niin niitä ideoita tai kehittämistä ei kyllä pahemmin tule sieltä työntekijäpuolelta. Sellaisen kulttuurin luominen ei ole välttämättä mielessä kun omaa yritystä lähdetään luomaan, joku visio mielessä. Eikä siihen ole luultavasti osaamista.
Ehdointahdoin
3.2.2015 23:05
” Lähinnä tuntuu siltä että lukua halutaan vain hivuttaa ylöspäin jotta voi puljata lyhyiden työsuhteiden kanssa paremmin.”
Ei, vaan koska monella koulutetulla alalla työpaikkaan ja töihin ja asiakkaiden tarpeisiin sisään pääseminen kestää vähintään sen 6 kk, niin jos 4 kk kohdalla jo annetaan ”periksi”, saatetaan laittaa joku pihalle turhaan.
So La La
28.3.2015 16:59
Tästä, ja suurimmasta osasta muidenkin kommentoijien kirjoituksia heijastuu se, että ei todellakaan tiedetä, mistä puhutaan. Ei ole omaa yrittäjäkokemusta (tai on palkkatyö, josta saa varsinaisen elannon, vaikka yritys onkin), eikä tunneta läheltä ketään pienyrittäjää, jonka appivanhempien kotitalo on tai on joskus ollut kiinnitetty aloittavan yrityksen velkojen pantiksi.
No, otetaanpa ajatusleikki, että joudut työkaverin sairastuessa maksamaan hänen palkkansa sen lisäksi, että teet myös hänen työnsä - sehän varmasti monella työpaikalla valitettavasti toteutuukin - miltä kuulostaa? Entä jos palkan päälle lätkäistään myös työnantajan sivukulut? Ja joudut antamaan osan lomapäivistäsikin pois?
Jos ei oikein huvita kokeilla, olet oivaltanut asian oikein, ja samaan johtopäätökseen on tullut suuri osa yrityksistäkin. Harmi, sillä se ajaa Suomi Oy:n konkurssiin.
Ajatelkaapa tämän jälkeen hetken myös sitä, että suurin osa Suomen työllistämispotentiaalista sijaitsee juuri pk-sektorilla, ei isoissa yrityksissä, joissa yt-neuvotteluista on tullut jokavuotinen ilmiö ja vuokratyövoiman käyttö on jokapäiväistä. Muista tätä pohtiessasi, että sekin johtuu osittain työntekijän liian vahvasta asemasta, eikä työntekijän turvattu asema näin ollen suinkaan ole lisännyt turvaa ja pysyvyyttä työpaikoilla. Sen sijaan nykysysteemissä tullaan työpaikan menetystä pelätessä sairaanakin töihin.
Mitä menestymiseen tulee, niin suurin osa suomalaisista yrityksistä on ihan tavallisia yhden - muutaman hengen yrityksiä, joissa tehdään tavanomaisia töitä, myyntityötä, rakennusalan työtä, siivoustyötä, hoivatyötä yms. ja jotka tuovat leivän yhdelle - muutamalle henkilölle, ja joissa yrittäjäkin saa menestyessään velkansa maksettua. Tarkista vaikka Tilastokeskukselta. Ei yrittäminen ole sitä, että perustetaan Supercell ja tehdään sitten vain "tehdään oikein kovasti töitä".
Koska tällä hetkellä työllistämisen riskit ovat liian kovat mahdollisiin hyötyihin verrattuna (eli työpaikkoja ei synny), niin eikö sinustakin olisi aika muuttaa jotain?
Mieti vaikkapa ihan rehellisesti, mitä itse muuttaisit, jos olisit (pieni) työnantaja.
Olen itse jo palannut työntekijäpuolelle, mutta vallitseva käsitys siitä, että tynantaja yrittää aina vain vedättää ja rutistaa työntekijästä mehut pois antamatta mitään tilalle, kiusaa kyllä edelleen. Kun jäin taannoin sairaan lapsen kanssa kotiin, sain siitä palkaa ensimmäisen kerran elämässäni. Ihan totta on, että joku senkin maksaa. Itse voisin antaa siitä vielä molemmat päivät pois, jos saisin työpaikan vakinaistettua, mutta sitäpä tuskin tulee tapahtumaan.
So La La
6.4.2015 20:16
Pienessä yrityksessä täytyy mennä jo ihan tuhottoman lujaa, että työntekijän palkkaus kannattaisi. Lisäksi aloittavan yrityksen kohdalla on mahdototonta tietää, tuleeko moinen suurteko koskaan kannattamaan. Ensinnäkin "investointi" on sivukuluineen jo raskas, ja lisäksi palkkaukseen sisältyvät riskit nollaavat realisoituessaan täysin hyödyt.
Miten pieni yritys vastaa tähän: SE EI TYÖLLISTÄ ulkopuolisia. Ilmiön seuraukset ovat jo kaikkialla nähtävissä, ja niitä emme halua. Tarvitsemme tuon nyt tekemättä jäävän työn mukanaan tuomaa pöhinää, veroeuroja, hyvinvointia. Miettikäämme siksi, miten työllistämisen kynnystä voisi madaltaa.
Temppu666
30.6.2017 11:12
Niin viimeistään siinä vaiheessa kun työntekijä vaikka 2 vuoden jälkeen kyssääntyy muiden työntekijöiden kuljailuun niin voi laittaa liinat kiinni ja alkaa hidastamanaa tahtia ja vältellä työkiireitä. Siinä vaiheessa tuolla 6kk ajalla ei tosiaan tee mitään. Itseasiassa työnantajien pahin moka on etteivät he tajua katsoa miten tasapuolisesti asia sujuu työpaikalla. Ollaanko työntekijöiden kanssa sitten ehkä liian kavereita? siinä mitään haittaa mutta siltikin pitäisi tasapuolisuus toimia koska lähtijä voi olla se parempi työntekijä.Eikös vain?
Mamwork
2.2.2015 11:10
"Jos yritystoiminta menee kädestä suuhun periaatteella ja pienetkin sairauslomat voivat aiheuttaa ongelmia, tulisi miettiä keinoja joilla yrityksen tuloja voitaisiin lisätä samalla työpanoksella/tuottavuudella, ei keinoja miten voitaisiin maksaa työntekijöille vähemmän"
Eiköhän jokainen järkevä yrittäjä mieti, miten yrityksen tuloja ja tuottavuutta voidaan lisätä. Ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, että tilanteet vaihtelevat ja suurikin on joskus ollut pieni. Kasvaminen on vaikeaa, jos investointien sijaan varat menevät vain työntekijöihin.
Mielestäni hyvä alku parempaan voisi olla se, että ensimmäinen sairauslomapäivä olisi aina palkaton. Olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa myös tismalleen yhtä ymmälläni siitä, miksi minun työnantajana pitäisi maksaa työntekijän pitkät, tapaturmista aiheutuneet kulut.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
nalleko
2.2.2015 12:58
Ensimmäisen sairaslomapäivän palkattomuus johtaa helposti siihen, että palkan menetyksen pelossa tullaan sitten sairaana töihin.
Miltä teistä tuntuisi ajatus siitä että vaikkapa tarhantäti tulee ripuli-oksennustaudissaan töihin ja tartuttaa siinä sitten puolet hoidettavista kun taloudellinen tilanne ei anna sitä mahdollisuutta että pitäisi palkattoman sairaslomapäivän? Tai vaikkapa vanhusten parissa työskentelevä flunssainen ja/tai aivasteleva kotihoitaja?
Saimander
3.2.2015 17:54
Ulkomailla työskentelin yrityksessä jossa ensimmäisestä sairaspäivästä ei saanut palkkaa. Tämä johti lähinnä siihen että porukka oli joko pää kainalossa töissä (esim. noro-viruksessa, kiitos vaan...) ja toinen ääripää oli se, että "kun et kuitenkaan maksa palkkaa, jäänpä tänään kotiin omallelomalle", tämä porukka sitten pidenteli viikonloppujaan ihan huoletta ja työt kaatuivat muiden niskaan.
Miguell
2.2.2015 11:25
Eikä se kahden viikonkaan sairasloma tarkoita sitä että tarvitsee väkisin kaksi viikkoa hengata kotona jos työkyky antaa periksi! Ja tähän ei tarvita mitään urbaanilegendaa vakuutusten voimassaolon päättymisestä ja muusta; http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/sairauslomalla+saa+menna+toihin/a212193
Vastaa kommenttiinMikäli molemmat osapuolet toteavat työntekijän olevan työkykyinen, takaisin hommiin vaan. Eli vastuuta myös niille työntekijöille sen lääkärin lisäksi, tai ainakin selkärankaa.
Vastaa kommenttiin
hernepyssy
2.2.2015 11:40
Työntekijä joustaa joka tapauksessa, oli tessejä tai ei. Tällä hetkellä työntekijä joustaa siten, että häntä ei palkata, kun palkkaaminen vie pienen yrityksen kävelemään köyden päällä. Tästä joustamisesta kärsivät myös me muut, koko Suomi.
Pienyrityksessä tulot ja menot ovat aika tyypillisesti kädestä suuhun. Jos käteen tulisi enemmän kuin mitä suuhun mahtuu, yritys kasvaisi tulorahoituksellaan eikä kohta enää olisi pienyritys. Mutta kaikki yritykset ovat olleet pieniä joskus ja se nyt ottaa aikansa. Jos kasvamisesta tehdään liian hankalaa, jäädään sille kädestä suuhun tasolle.
Valtio voisi esimerkiksi siirtyä verottamaan vasta yrityksestä nostettua varallisuutta, jolloin työntekijöiden palkkauskustannuksiin ei tarvitsisi mennä. Yritys voisi investoida itseensä sen sijaan, että maksaa yhteisöveroa heti, jos jotain sattuu jäämään viivan alapuolelle. Kasvaa taas ei käytännössä voi, ellei palkkaa lisää väkeä, joten kyllä yrityksillä yleensä on halu palkata, jos se suinkin on mahdollista.
Tässä esimerkissä blogisti ei ole ainoa yrittäjä lajiaan: pienessä yrityksessä palkkaamisen riskit kasvavat ihan liikaa suhteessa yrityksen riskinsietokykyyn, ja kun yksin tai kaksin yrittää pyörittää järkyttävällä vastuulla pientä yritystä, joka tasapainoilee veitsen terällä ja toivoo, ettei tulisi liikaa ikäviä sattumia samaan aikaan, on ihan luonnollista, että rajansa kaikella.
Raja tulee vastaan isommillakin. Paperityöläiset eivät suostuneet mihinkään joustoihin ja nyt on Suomessa montaa paperitehdasta kylmänä. Ei kukaan palkkaa hyvää hyvyyttään työntekijöitä ihan vaan palkkaamisen ilosta, ei suuryritys eikä pienyrittäjä
Kaikki yritykset eivät ole menestyviä kasvuyrityksiä vaan pieniä nyrkkipajoja, jotka vasta hakevat tai rakentavat markkinoitaan. Siinä ei kauheasti auta huudella, että pitäisi vaan etsiä keinoja lisätä tuottavuutta. Niitä on aivan varmasti etsitty lattianrakoja myöden, jotta yritys ylipäänsä pyörii ja pysyy toiminnassa, vaikka sitten siinä rajamailla heiluen. Ei ole olemassa pienyrityksiä, jotka eivät ole kääntäneet joka kiveä pysyäkseen edes pystyssä: ne ovat nimittäin jo saavuttaneet sen suurimman henkilökohtaisen yrittäjäriskin, mitä Suomessa on, eli menneet konkurssiin.
Työntekijän kannalta työpaikka voi kusta kintuille monestakin syystä eikä palkka ole läheskään se ainoa tekijä. Voi olla, etteivät kemiat vain kohtaa tai työntekijä osaa liian vähän tai osaa liikaa. Vähän kuin huono avioliitto. Työpaikkaa voi siis joutua etsimään uudelleen vaikka palkka olisikin tes:illä juntattu kiveen. Tällöin on työntekijän etu, että on paljon yrityksiä, joiden on helppoa palkata uusia työntekijöitä. Yleensä yrityksillä on tapana maksaa riittävä palkka, jolla riittävän hyviä osaajia saadaan taloon sisään ja pysymään siellä.
Klassiset riistäjät, jotka yrittävät kitkuttaa eteenpäin minimipalkkauksella pelkät voitonkuvat silmissä eivät saa osaajia pysymään töissä ja kärsivät näin omilla markkinoillaan, kun naapurifirmaan paremmalla palkalla kävellyt osaaja tekee siellä tulosta. Näitä ei tarvitse tappaa yhteiskunnan toimesta, ahneus tappaa omansa itsekin. Se, että paremman työpaikan saaminen on usein vaikeaa on pitkälti yhteiskunnan sementoimien rakenteiden ansiota.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
vippeville
2.2.2015 12:08
Amk:ssa yrittäjyys-kurssilla tehtiin paperit niinkuin oikeeseen yritykseen ja virtuaalisesti hoidettiin tuotantoa ja myyntiä...
Noh, mitä opittiin kurssilla. Suomessa ei kannata alkaa yrittää, kallista ja hankaloitettu liikaa itse prosessia.
Saatiin tosin se yritys tuottamaan kulujen jälkeen yli 100 000e/kk (syy tais olla et tekniikan alalta tulevina hoksattiin yritysympäristön "mekaniikka")
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
2.2.2015 12:18
Saijalla on mennyt nyt muutama juttu tuossa pieleen.
2. kohta pitää sisällään selkeän "mutku ei koske mua niin ei se voi olla paha juttu"-ajatustavan. Jos duunarin voi potkia pihalle firmasta millä tahansa verukkeella niin vuoden sisällä saadaan mielenterveyshoidon puolelle jonot kaksinkertaisiki ihan puhtaasti jo siksi, että firman omistaja, joka ei siis voi luonnollisestikaan käsittää miksi hänelle tunnearvoa sisältävä yritys on toisille vain työpaikka. Tämän seuraus on auttamatta korostunut niskaan hengittäminen, seuraa stressiä joka kasautuessaan johtaa burn outteihin. Tässä kohdassa työnantaja havaitsee riskin saurauslomalle ja irtisanoo työntekijän mistä ikinä mielivaltaisesta syystä. Duunari päätyy tyhjän päälle, kuuppa palaa loppuun ja huonolla tuurilla sairastaminen loppuu kun henki lähtee. Sitten palkataan uusi työntekijä ja otetaan sama kierros uusiksi.
Tuo muutos ei toki ole epäluottamuslause työntekijöitä kohtaan, mutta se luo lähtöasetelman jossa työnantaja on arvaamaton ja kohtuuton entiteetti joka näkee työntekijän vain pakollisena pahana. Ei siinä, niinhän se on. Se on helposti havaittavissa aloittajan tekstistä ja viimevuosien irtisanomisuutisista.
3. On ihan totta ja ikävää, että osa ihmisistä on sairaana välillä syyttäkin. Lääkäri ei kuitenkaan ole valheenpaljastuskone eikä hänen tehtävänsä ole arvioida potilaan motiiveja ellei hoitoon liity päihteiksi kelpaavia lääkkeitä. Lääkärin homma on myöskin mahdollistaa potilaan mahdollisimman tehokas tervehtyminen. Tämä tarkoittaa sitä, että joskus se saikku saattaa olla pari päivää pidempi kuin mitä absoluuttinen minimi kyseisessä tapauksessa olisi.
Se kuvitelma (joka paistaa alkuperäisestä kirjoituksestakin kivasti läpi), että työntekijän pitäisi olla aina töissä kun vain suinkin työpaikalle kykenee raahautumaan on surkuhupaisan lyhytnäköinen. Jos työntekijä on kerralla flunssan takia viikon poissa töistä ja palaa terveenä työn pariin on parempi kuin se, että hän on kerran pari kuussa sen 2-3 päivää pois joka syksy ja kevät.
Meillä on itseasiassa työpaikan puolesta nimetty työterveyshuollon toteuttavalta taholta tietty sairaanhoitaja. Kyseinen sairaanhoitaja ei suostunut uskomaan, että olin sikanuhan kanssa painiessa liian huonossa kunnossa töiden tekemiseen ja vielä suoraan sanottuna vittuili kun ilmeni, että menin hänen päätöksestään huolimatta lääkärille hakemaan toista mielipidettä. Tällainen on sellaista terveydenhuoltoa jota työnantajat toivovat.
Tämän takia on aivan hyvä asia, että osa terveydenhuollon ammattilaisista kuuluu sinne ammattitaitoisten ammattilaisten joukkoon. Työntekijällä on sitä myöten kuitenkin ihan realistinen mahdollisuus saada itsensä terveeksi ennemmin tai myöhemmin. Olisi ollut tässäkin kohdassa aika jännä tilanne jos työpaikan muutamasta kymmenestä ihmisestä vaikka puolet olisivat olleet samaan aikaan pari viikkoa pois töistä. Se pulju kun ei pyöri ollenkaan sillä miehityksellä.
Syy sille, miksi työnantaja joutuu sen maksamaan on laki. Jos työntekijä ei itse itseään tahallisesti riko niin riski ja vastuu sen realisoitumisestä on taholla joka tämän ihmisen on palkannut. Voidaan siirtää homma valtiolle, mutta siitä seuraisi käytännössä vähintään saman summan nyhtäminen niiltä firmoilta joten lopputulema on aika +/- 0. Nykyinen systeemi saattaa jopa olla parempi työnantajalle, on kuitenkin ihan mahdollista, ettei saikkuja tule nimeksikään ja verrattuna vaihtoehtoonsa se luo firmalle säästöä.
4. Lähtöpalkka on korkea siksi, että lähes kaikki firmat maksavat sille suorittavalle portaalle aina vain ja ainoastaan taulukon minimiä. Jos siihen voisi edes kohtuudella luottaa, että palkka jonka firma vapaaehtoisesti maksaisi olisi kohtuullista, niin lähtöpalkkoja ei tarvitsisi pitää ollenkaan vaan palkat voisi pitää sopimuskohtaisina.
Se mitä tälle voisi tehdä on se, että työnantaja voisi hakea työntekijän työkokemuksen puuttuessa uuden työntekijän "oheiskulujen" verran hyvitystä vaikkapa koeajalta mikäli koeajan jälkeen työntekijä jatkaa täysipäiväisenä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Tällä tavalla hillittäisiin sitä intoa ottaa koeaikalaisia ja irtisanoa heidät koeajan päätteeksi.
Näin lopuksi kai voisi sanoa, että aina kun näitä asioita mietitään on hyvä katsoa kaikkia näkökulmia ennen kuin päätöksiä tehdään. Homma kun on niin, että sääntöjen puuttuminen tai niiden tarjoma laajakin mahdollisuus toimia miten milloinkin voi hyvin toimia joidenkin yritysten kohdalla. Käytännössä ne kuitenkin toimivat räikeästi huonommin kuin suunnitteluvaiheessa on tarkoitettu.
Otetaan tässä nyt vaikka erään tutun YT-menettelystä esimerkki. Hänen työnantajansa tarjosi hänelle Pääkaupunkiseudun toimipisteellä vuosia työskennelleenä 5 viikkotunnin sopimuksen jostain lapin toimipisteestä koska työnantaja voi niin tehdä. Kyseinen työntekijän toimipisteen uudelleen nimeämisen mahdollistaminen ei varmuudella ole tuota tarkoitusta varten vaan esimerkiksi naapurikaupunkiin muuttavan firman toiminnan jatkumisen sallimiseksi.
Samaisen toimipisteen päällikön virkaa hoitava oli lakon realisoituessa todennyt, että jos joku oikeuttaan lakkoon noudattaa niin saa siitä varoituksen tai potkut. Luonnollisestikaan tuo uhkaus ei päätynyt täytäntöön saakka.
Jos työnantajiin siis voisi luottaa, sääntöjen ei tarvitsisi olla niin tiukkoja. Koska ei selvästikään voi, pienyrittäjätkin joutuvat nyt roikkumaan siinä löysässä hirressä.
Vika ei ole tässäkään kohdassa varsinaisesti laissa. Koska suurin osa lain alle osuvista ei osaa käyttäytyä niin ne loputkin kärsivät jotka muuten osaisivat. Ikävää, mutta syyllistä joutuu tässäkin kohdassa etsimään omista riveistään.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ehdointahdoin
3.2.2015 23:21
"Tässä kohdassa työnantaja havaitsee riskin saurauslomalle ja irtisanoo työntekijän mistä ikinä mielivaltaisesta syystä. Duunari päätyy tyhjän päälle, kuuppa palaa loppuun ja huonolla tuurilla sairastaminen loppuu kun henki lähtee. Sitten palkataan uusi työntekijä ja otetaan sama kierros uusiksi."
Tämä toimisi vain suorittavassa työssä. On laskettu, että koulutetuilla aloilla uusi työntekijä alkaa tuottamaan enemmän kuin syömään noin 0,5 - 1 vuoden päästä tultuaan taloon, joten työntekijöiden mielivaltainen kierrättäminen olisi sulaa hulluutta ja täysin vastoin meidän kapitalistisikojen päämääriä.
"työnantaja voisi hakea työntekijän työkokemuksen puuttuessa uuden työntekijän "oheiskulujen" verran hyvitystä vaikkapa koeajalta mikäli koeajan jälkeen työntekijä jatkaa täysipäiväisenä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Tällä tavalla hillittäisiin sitä intoa ottaa koeaikalaisia ja irtisanoa heidät koeajan päätteeksi."
No, kappas, ihan hyvä idea! En tosin tiedä kuka intoilee irtisanoa ketään koeajan päätteeksi (tai miksi ihmeessä tekisi niin), mutta jos sellaista kerran tapahtuu, niin tässäpä hyvä malli ratkaista asia.
Blogikirjoituksessani http://www.city.fi/blogit/sori/yrittaja+etsii+eduskuntavaaliehdokasta/129128 ja omassa blogissani http://olipakerranyrittaja.vuodatus.net/ olen sivunnut muutamia näistä asioista, mm. "irtisanomislottoa", saikkuasioita ja palkkausta. Suosittelen lukaisemaan.
muhvitus
2.2.2015 12:28
Ei ne suomen TESin minimipalkat niin kovia ole edes kansainvälisessä vertailussa jotta ne toimisivat järkevänä perusteena alennuksiin. Tuottavuus on suomessa huippuluokkaa, jos sillä tuottavuudella ei saada kuluja pois niin kyse on bisnesmallin ongelmasta, ei palkkatason ja kulujen ongelmasta.
En tiedä missä maailmassa ko. kirjoittajat elävät, mutta monessa firmassa / kokonaisilla aloilla maksetaan sitä tessin minimipalkkaa vuosienkin jälkeen. Nyt sitten pitäisi joustaa minimipalkastakin alaspäin koko maan tasolla että kannustetaan pienyritysten bisnestä kasvamaan?
Nämä ideat ovat periaatetasolla ihan OK, mutta kun ne eivät tuppaa käytännössä toteutumaan. Varsinkin jos työntekijöiden tilaa heikennetään, se tuppaa heikentymään pysyvästi, ei mitenkään tilapäisesti. Lisäksi kun meillä ollaan aika kaukana siitä täystyöllisyydestä, järjestelmä menisi siihen suuntaan että yritykset tarjoavat työtä sille kuka halvimmalla tekisi, joka taas johtaisi älyttömään tilanteeseen jossa palkkataso tippuisi kuin lehmän häntä nimenomaan pienipalkkaisilla aloilla, joissa ei ole isoakaan mahdollisuutta erottua tekemisellä/osaamisella. Ei se naapurifirma tarjoa parempaa palkkaa jos ei _tarvitse_ tarjota. Olisi hauskaa tietää suomesta se ala jossa on älytön työvoimapula ja työmarkkinat toimisivat tarjousmallilla? Ja miten sitten ne kaikki joissa se ei toimi?
Siitä olen samaa mieltä että yritysverotuksella voitaisiin ohjata pienyritysten kasvua järkevämmin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Werttipertti
2.2.2015 12:43
Shivan8, monet tutkimukset osoittavat, että pienissä yrityksissä työnekijät ovat tyytyväisempiä kuin suurissa. Yksi merkittävä syy siihen on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Olen itse tällä hetkellä vuokratöissä todella isossa yrityksessä, ja kyllä täällä jaksaminen on huonompaa kuin edellisessä työpaikassa, vaikka esim. työajan valvonta ym. Suomessa hyvin tärkeänä pidetty asia on varmasti 100-prosenttisesti hoidossa, työterveys toimii jne.
Vastakkainasettelun aika alkaa olla ohi, koska kenen tahansa meistä pitäisi voida ryhtyä työnantajaksi ainakin itselleen, ja ihannetilanteessa myös muille. Muuten työllisyys ei koskaan käänny kasvuun. Parasta aikaa menetämme työtä ulkomaille, mutta kotimaassa työllistämistä ei silti helpoteta. Ja helppoahan se ei ole. Jollet ole jo kokeillut, suosittelen lämpimästi - suomut putoilevat silmiltäsi. Palkkataso on tässä asiassa vain jäävuoren huippu, enkä itse kannatakaan minkäänlaista palkka-alea.
Pienyrittäjä ottaa suuren henkilökohtaisen riskin yrityksessään. Miksei se riitä? Miksi pitää ottaa vielä joutua pelkäämään, että esimerkiksi epäonnistunut rekry tai sairauslomien suma vie yrityksen toiminnan ja yrittäjän oman jaksamisen vaakalaudalle?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Töntekijä
2.2.2018 09:54
Olen samaa mieltä, jos ei toisen työ miellytä alkaa itse yrittämään! Huomasin itse, että työnantaja oli suht tyytyväinen kun tienasin omanpalkkani kuluineen ja ylimääräistäkin niin paljon, etten ollut kuluerä? Ensimäinen edistysaskel olisi lisääntyviin työpaikkoihin, että saa vaihtaa jarrut pois työpaikalta!
juujoojaa
2.2.2015 13:12
Toki pienyrittäjillä on aina ollut hankalaa, mutta lopulta pitäisi katsoa, että mistä se johtuu. Onko ala lopulta niin kilpailtu, ettei sinne enää mahdu uutta yritystä ja onko veloitettu hinta suhteessa kuluihin oikea? Kilpailu painaa hintoja ja jos kentälle ei mahdu, pitää kehittää toimintaa tai vaihtaa alaa. Se ei ole valtion säätämien velvoitteiden vika, ettei kaikki yritykset voi menestyä.
Lähipiirissä on jokunen pienyrittäjä ja he ovat ehkä kaikkein suurimpia valittajia. Hyvähän se on, että epäkohtia osaa tunnistaa ja niitähän on maailma väärällään. Ne eivät kyllä valittamalla poistu.
Työntekijöillä on mahdollisia joustoja niin paljon, alkaen nollatuntisopimuksista ties mihin, jatkuviin määräaikaisuuksiin jne. Kaikki suhteellisen laillisia keinoja? Lakikysymyksissä pienyrittäjä on varmasti heikoilla ja hukassa. Toki pitäisi ajatella olisiko yritysmuodon vaihtamisen aika, niin niitä henkilökohtaisia vastuita voisi rajata maltillisesti ja voisi nukkua yönsä hyvin. Toiminimi kun sopii pienimuotoiseen yksinyrittämiseen, jossa voi toki olla muutama työntekijäkin. Minulle tuli kirjoituksesta lähinnä mielikuva, että pohjimmiltaan yrittäjä on saavuttanut sellaisen riskitason, jota hän ei enää voi sietää. Käytössä on ehkä siis väärä yritysmuoto.
Oikeisto varmasti ottaa pienyrittäjän mielellään normienpurku talkoisiin mukaan, mutta lopulta on unohdettu se, että pienyrittäjä on kuitenkin huonommassa asemassa verrattuna työntekijään. Rakenteita varmasti purettaisiin mielellään ja sille pitää löytä oikeutus. Pienyrittäjät sopivat moiseen hyvin keulakuvaksi.
Yhtäkaikki, jos toisaalta lasketaan verotusta, niin se otetaan jossain muualta täysimääräisesti takaisin. Toki alv-rajan nosto voisi olla hyvä. Ainakin näin aluksi alarajahuojennoksen voisi nostaa 50 000 euroon.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ehdointahdoin
3.2.2015 23:37
Käsittääkseni kirjoittajalla on Oy, joten siitä ei ole kyse.
Yrittäjän riski on siinä, että menestyväkin firma voi kaatua saikuttelijoihin ja/tai riittävän monen ihmisen äitiyslomaan. Se on monella taholla epäreilua sekä työnantajaa että työntekijöitä kohtaan. "Viattomat" kanssatyöntekijät eivät varmaankaan ole kovin onnellisia jäädessään ilman palkkaa em. syistä. Riskinhallinta olisikin esimerkiksi sitä, että tietyin keinoin (mm. poissaolojen maksattaminen KELA:lla) turvattaisiin monen muun ihmisen palkansaanti, kyse ei ole suinkaan yrittäjästä itsestään.
Uudeli
2.2.2015 13:25
Samoilla linjoilla olen vuoden yrittämisen jälkeen. Olen työllistänyt vakituisesti ja osa-aikaisesti 6 henkilöä, ja muutama keikkailija on laskuttanut työstään oman yrityksen tai Eezyn kautta. Lisäksi olen ostanut paljon paikallisia palveluita ja tuotteita, eli jotain merkitystä yritykselläni on (mm. huomioonottaen alueen huonon työllisyystilanteen). Enää en tule palkkaamaan ketään, vaan käyttämään vuokratyövoimaa tai laskutuksella työskenteleviä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
rokkikukko78
2.2.2015 13:59
Jos se yrittäminen on noin raskasta, laittaa pillit pussiin ja lopettaa yrittämisen ja menee itse toiselle töihin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Uudeli
3.2.2015 10:11
'Menee' töihin?
Oletko kuullut työttömyydestä monilla aloilla? Alaa vaihtamalla ja ryhtymällä yrittäjäksi LIIKEVAIHTOA ainakin tulee. Rahaa liikkuu niin p:sti. Kunhan kustannukset saadaan hallintaan, niin yritystoiminta on kannattavaa.
rokkikukko78
3.2.2015 14:00
Jos yrittäjäksi ryhtymällä tienaa ja tulee liikevaihtoa, miksi monet yritykset loppuvat/lopettavat kun starttiraha loppuu?
Uudeli
3.2.2015 19:41
'...miksi monet yritykset loppuvat/lopettavat kun starttiraha loppuu?'
Esimerkiksi siksi, että ovat kokemattomuuttaan arvioineet alkukustannukset todellista pienemmiksi ja halunneet minimoida lainarahan. Kun sitten pamahtaakin YEL-maksut, kaluston leasingmaksut, palkat sivukuluineen, plus pari ylläriä ennen kuin tulee rahaa sisään, ollaankin jo heikoilla jäillä.
Niin, onhan se vähän pardoksaalista (toisaalta loogista): täytyy olla rahaa että voi tehdä rahaa. Mitä jos työntekijöiden pitäisi laittaa sellainen 10 000€ deposit, että saa töitä? Luonnollisesti maksettaisiin takaisin työsuhteen päätyttyä!
Ehdointahdoin
3.2.2015 23:40
Quottaan jälleen blogiani: Vaikka tällaiseen yrittäjän dissausmentaliteettiin pitäisi olla tottunut, se tyrmää joskus silti. Olisiko kirjoittajan mielestä todellakin tervettä, että 98,9% suomalaisista yrityksistä laittaisi lapun luukulle ja kaikki niissä työskennelleet siirtyvät nauttimaan valtionetuuksista?
Itsensä ylittäjä
2.2.2015 14:49
Eikö blogin kirjoittaja nimenomaan puuttunut kirjoituksessaan työllistymisen ja työllisyyden esteisiin tämän hetken Suomessa. Ymmärsin kirjoituksesta, että yritys ei palkkaa uutta työvoimaa, vaan alkaa käyttämään alihankkijoita ja vuokratyöntekijöitä. Mikä on mielestäni tällä hetkellä ainoa oikea ratkaisu. Ja rokkikukukko78: saman voisin heittää toiseen suuntaan; jos työntekijänä ahdistaa, ala ihmeessä yrittäjäksi! Meillä on rahaa ja valtaa loputtomasti... hah hah haa!!!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
rokkikukko78
2.2.2015 18:39
"En tee tätä pahuuttani, olen vain väsynyt kaikkeen vastuuseen ja jatkuvaan löysässä hirressä roikkumiseen taloudellisesti. Taakka työntekijöistä on raskas."
Kun lopettaa firman, ei vastuussa eikä löysässä hirressä, eikä tarvitse miettiä työntekijöistä
Yllätys
2.2.2015 15:13
On aika silmiä avaavaa miettiä, mitä eläkekustannuksia ja muita sivukuluja työnantaja joutuu maksamaan eli jos saan 2000€ palkkaa, maksaa se vähintään 1.7 kertaa eli yhteensä noin 3400€. Siinä on vasta sivukulut mukana. Työntekijänä tarvitsen myös muita asioita työpaikalla, mahdollisesti oman työpisteen ja tietty osa juoksevista kuluista. Näiden kera summa nousee noin 4500 euroon, riippuen alasta.
Kyllä minä ainakin haluan tuottaa työlläni vähintään noin paljon per kk firmalle. Mieluummin enemmän, koska muutenhan yritys ei tuota ollenkaan voittoa eikä voi siten varustautua mitenkään yllättäviin kuluihin. En ymmärrä, miten jotkut täällä voisivat olla tätä ajatusta vastaan, sillä eihän raha taivaalta putoa. Onhan se nyt velvollisuus ansaita firmalle se raha, jolla se maksaa palkkani.
Tuskin me mitään eläkkeitä saadaan enää silloin, kun jäämme eläkkeelle (laitan itse sivuun muualle jemmaan kasvamaan), joten miksi ihmeessä työnantajani tarvitsee maksaa yli 7 kertaa enemmän kuin minä joka palkasta eläkemaksuja? Eläkeoikeuksiamme rajoitettiin ja kuitenkin samat maksut pitää maksaa. Se on aika erikoista.
Jokainen työnantaja ansaitsee valtiolle jo sillä, että ottaa itsensä pois työttömyyskortistosta. Se välittömästi säästää jo, joten on älytöntä sanoa vaikeuksissaan polkeville yrittäjille, että sen kun menet muille töihin tai työttömäksi. Aika paljon voisi tukea yrityksiä ennen kuin olisi kalliimpi kuin työtön kortistossa (työttömän pieni korvaus ei ole ainut kustannus heistä). Tosin kirjoittaja ei varsinaisesti kai haluaisi mitään tukia, vaan järkevöittää asioita, joista maksetaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
christerblomster
2.2.2015 16:07
Tyypillinen omaan napaan tuijottavan narsistin ja ahneen riistokapitalistin hengentuotos. Kaikki pitäisi ottaa työntekijän selkänahasta, sairaanakaan ei saisi enää olla vaan silloinkin pitää tuottaa rahaa yrittäjän pohjattomaan kassaan. Jos ei Suomen lakien mukaisesti yrittäminen velvollisuuksineen kiinnosta niin mene yrittämään ulkomaille ja maksa siellä suojelurahaa ja lunnaita poliisille jos se on parempi systeemi kuin se että työntekijöillä on myös oikeuksia.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Yllätys
2.2.2015 16:28
Onneksi minulla ei ole työntekijäkollegana sinunkaltaisesti ajattelevaa. Minusta on mukava tehdä kaikille työpaikalla yhteistä hyvää ja meillä onkin hyvä henki. Tiedän silti, että työnantaja joskus joutuu jättämään oman palkkansa maksamatta, jos hän itse tai joku muu työpaikalla ei ole onnistunut tekemään tarpeeksi töitä kaikkien kulujen kattamiseksi. Joskus on myös jokin iso firma maksanut niin myöhään laskunsa, että on tiedotettu, että on pakko odottaa saatavia palkkojen saamiseksi. Toki se on harmittanut, mutta ei olisi tuottavaa syyttää yrittäjää siitä!
Meillä on kyllä vapaa-ajan seteleitä käytössä ja muuta etua, joista yhdessä keskustellaan ja mietitään mukavia ja järkeviä vaihtoehtoja hyvinvointiimme. Olemme kuin perhe, joka välillä kohtaa haasteita ja välillä menee tosi hyvin. Ei tekisi mieli poimia rusinoita pullasta! Jos tekisin niin, mukavakin työnantaja jossain vaiheessa varmaan kääntyisi minua vastaan. Ei kukaan kaverinakaan pitäisi sellaista, joka aina syyttäisi kaikesta.
rokkikukko78
2.2.2015 18:50
Saija Hakonen ei ilmeisesti ole yritystä perustaessaan miettinyt että työntekijöistä on kuluja, palkan lisäksi on sivukuluja, työntekijät sairastavat, työnantajana on vastuuta. Ihme nillittämistä...
Vastaa kommenttiinOlisi varmaan ollut parempi ettei olisi ryhtynyt yrittäjäksi
Vastaa kommenttiin
Itsensä ylittäjä
2.2.2015 20:51
Rokkikukukko78, vaikutat todella katkeralta. Me yrittäjät kyllä työllistetään, kunhan edellytykset ovat kunnossa. Ja nyt tarkoitan pieniä- ja keskisuuriayrityksiä. Suurilla yrityksillä on yleensä kassat kunnossta ja taseet vahvat, eikä työvoimakustannukset ole kriittisiä asioita kuin meillä. Ei meitä paljon yhteisöveron lasku hetkauta, jos vuodessa tehtää muutaman kymppitonnin tulos, jos sitäkään. Mutta kuten blogisti kirjoitti, edellytykset ovat aika ohuet palkata uutta työvoimaa.
Ehdointahdoin
3.2.2015 23:46
Ei muuta kuin ehdotukseni mukaan nämä pahimmat trollaajat pannaan itse pariksi vuodeksi yrittäjiksi, niin johan muuttuu ääni kellossa. ;)
rokkikukko78
5.2.2015 10:05
Tietääkseni ketään ei ole pakotettu ryhtymään yrittäjäksi, vai onko?
Toisin sanoen, väkisin yrittäjäksi niin Suomi pelastuu, niinkö Ehdointahdoin?
Pirri
2.2.2015 21:59
Olen samaa mieltä Saija. Jos saisin leikkiä yhden päivän diktaattorina oikaisisin pari lakia.
1. Työntekijä saa palkkaa tunti tunnista, kun työntekijä on poissa ei ole myöskään kuluja. Kuluja työllistämisestä tulisi ainoastaan niiltä tunneilta, kun työntekijä tuottaa.
2. Perustaisin sairaskassan, johon työnantaja ja työntekijä maksaa x% maksetusta palkasta sairaskassa maksua, kuten myös vanhemmuusrahaa. Mikäli työntekijä joutuu olemaan poissa töistä sairauden takia, työtenkijälle maksetaan sairaskassasta sairaspäiväraha tai vanhempain vapaalla vanhempainpäiväraha. Olennaista tässä olisi se, että molemmat sekä isä, että äiti maksaa kustannukset, tai siis työnantaja.
3. Perustaisin lomakassan, johon työnajanta ja työntekijä maksaa x % maksetusta palkasta lomarahaa. Kun työntekijä haluaa olla pois töistä, työntekijä nostaa lomarahaa lomakassasta. Tämän hyvä puoli on se, että lomat eivät pala.
4. Irtisanomisoikeuden lyhentäisin yhteen päivään, huomenna ei tarvitse tulla! Jokainen tietää sen, että työtätekevällä on aina töitä. Se joka tarvitsee tällaisen byrokratian selustakseen, ei varmasti tee työtäkään. Työntekijän on tehtävä kaikkensa työnsä puolesta, niin yrittäjäkin tekee. Työssä kun työssä täytyy olla yrittävyyttä.
5. Työttömyyskorvauksen nimen muutaisin siirtymäkorvaukseksi. Korvausta saisi 3 kk jonka jälkeen tulee ottaa työ kuin työ vastaan. Työllistyminen ja menestyminen on itsestä kiinni.
Mielestäni kaiken laiset "korjaukset" suuntaan ja toiseen ovat turhia. Työmarkkinoiden täytyy joustaa markkinan mukaan, koska markkinat eivät koskaan jousta työmarkkinoiden mukaan. Tämä on fakta ja kun se tunnustetaan voimme olla paljon kilpailukykyisempiä vientimarkkinoilla. Tarkoitushan ei ole polkea mitään hintoja vaan olla kilpailukykyisiä. Kun yrittäjä voi hyvin voi myös työntekijä hyvin. Kun valtio voi hyvin, voi myös kansalainen hyvin.
Sitten pieni kommentti yllä mainituille yrittäjyydestä.
Paljonko olisit valmis maksamaan kotisi siivouksesta? Minä maksaisin 30 eur kerta, siivottavaa olisi reilu 100m2. tuliko kaupat?
Markkinat ovat ajaneet tuntihinnoittelun niin alas, että kotipalvelusta saa laskuttaa tuntia päälle vain sen 30 eur. Kotipalvelutyöntekijät palkka on 10 eur/h, sosiaalikuluineen kertyy 18 eur työnantajalle jää muita kuluja varten 12 eur/h.
Kokoaikaiselle työntekijälle täytyy maksaa palkka 7,5h, yrittäjänä joudut etsimään tällä työntekijälle kokopäiväksi töitä, muuten joudut etsimään omasta pussista palkkarahat.
Jos työntekijä sairastuu, joudut teettämään työt ylitöinä, jolloin 12 eur/h ei riitä kattamaan kustannuksia. Koska edelleen maksat sen 18 eur sairaana olevasta, sen lisäksi maksat ylityönä toiselle samasta työstä 27 eur. Sairasajan työstä yrittäjälle kulut ovat 45 eur/h vaikka hän saa laskuttaa vain 30 eur/ h.
Jos suhdanteet laskevat ja kukaan ei osta kotipalvelua, joudut pitämään työntekijät kaksi viikkoa listoilla vähintään, jotta voit lomauttaa. Todennäköisesti yrittäjä joutuu ottamaan lainaa saadakseen maksettua palkat kahdelta viikolta, jos työtä ei ole ei pitäisi olla mitään kahden viikon isku aikoja jotka ovat sekä työnantajalle, että työntekijälle vastenmielisiä. Pitää ratkaista asiat eikä jäädä löysään hirteen.
Mielestäni tästä asiasta voikin hieman valittaa. Tässä kohden olen sitä mieltä, että suurin työllisyyden este on juuri nämä mainitsemani asiat.
Minäkin tulen jatkossa työllistämään vain sellaisia ihmisiä, jotka itse kantavat vastuun itsestään ja sitä kautta nauttivat hieman parempaa palkkaa tekemästään työstä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Hyvä suomalainen
3.2.2015 04:17
"1. Työntekijä saa palkkaa tunti tunnista, kun työntekijä on poissa ei ole myöskään kuluja. Kuluja työllistämisestä tulisi ainoastaan niiltä tunneilta, kun työntekijä tuottaa."
Tämä on loistava periaate. Tehdään kaikista suomalaisista provisiopalkattuja, puhelinmyyjilläkin kun menee niin hyvin. Suomalaiset perheet ovat muutenkin jo niin tylsistyneitä, kun ei tarvitse miettiä, millä rahoilla laskut ja ruuan maksaa. Pistetään palkan tilalle kysymysmerkki niin jääpähän turhat ostokset tekemättä. Talouskin tykkää, kun ihmiset eivät osta kuin aivan välttämättömimmät kaupasta huonon kuun pelossa.
Kannatan ehdottomasti. Missä tätä voi äänestää?
"2. Perustaisin sairaskassan, johon työnantaja ja työntekijä maksaa x% maksetusta palkasta sairaskassa maksua, kuten myös vanhemmuusrahaa. Mikäli työntekijä joutuu olemaan poissa töistä sairauden takia, työtenkijälle maksetaan sairaskassasta sairaspäiväraha tai vanhempain vapaalla vanhempainpäiväraha. Olennaista tässä olisi se, että molemmat sekä isä, että äiti maksaa kustannukset, tai siis työnantaja.
3. Perustaisin lomakassan, johon työnajanta ja työntekijä maksaa x % maksetusta palkasta lomarahaa. Kun työntekijä haluaa olla pois töistä, työntekijä nostaa lomarahaa lomakassasta. Tämän hyvä puoli on se, että lomat eivät pala."
Nämä ovat loistavia ideoita. Olen kyllästynyt katsomaan liiallisilla palkoillaan retostelevia duunareita - joillain on lapset ja kaikki. Loma- ja sairaskassat on hyviä ideoita. Ne kun eivät ääliöt omillaan osaa säästää, niin tehdään me yrittäjät se niiden puolesta. Mutta veisin tämän vielä vähän pidemmälle ja perustaisin palkkakassan. Joka työnantaja ja työntekijä maksaa x% maksetusta palkasta palkkakassan maksua, kuten myös loma-, sairas, ja vanhemmuusrahaa ja parin vuoden päästä, työntekijälle ei tarvitse maksaa palkkaa pariin vuoteen ollenkaan, kun se kaikki tulee palkkakassasta.
Miten tällaista ei ole aiemmin hoksattu?
"4. Irtisanomisoikeuden lyhentäisin yhteen päivään, huomenna ei tarvitse tulla! Jokainen tietää sen, että työtätekevällä on aina töitä. Se joka tarvitsee tällaisen byrokratian selustakseen, ei varmasti tee työtäkään. Työntekijän on tehtävä kaikkensa työnsä puolesta, niin yrittäjäkin tekee. Työssä kun työssä täytyy olla yrittävyyttä."
Olen täsmälleen samaa mieltä! Suomessa byrokratia ja lait on turhaa pystyssä. Onneksi on tällaisia minun ja Pirrin kaltaisia realisteja, jotka eivät sellaiseen kajoa. Jos joku esim. tulisi ja vetäisi minua ja Pirriä turpaan ja pyyhkisi meillä katuja, me ei ihan tuhannen varmasti mihinkään poliisille soitettaisi. Miksi? No kun, eihän Suomessa kukaan tee näin ellemmem me ensin tee jotain väärin. Näin ollen, jos joku tekee meistä purulelun ja vie auton mennessään, me olemme sen itse ansainneet eikä siihen tarvita ulkopuolisia meidän tekoja selvittelemään. Kyllä tämä periaate pitäisi näkyä työmarkkinoillakin. Ei se, että potkuja voi päivän varoitusajalla mihinkään potkuihin johtaisi.
Ongelma on pohjimmiltaan se, että pulliaisiten eivät ole tajunneet sitä, kuinka johtoportaassa eletään aina puhtaan logiikan varassa.
"5. Työttömyyskorvauksen nimen muutaisin siirtymäkorvaukseksi. Korvausta saisi 3 kk jonka jälkeen tulee ottaa työ kuin työ vastaan. Työllistyminen ja menestyminen on itsestä kiinni."
Nero on nero vaikka voissa paistaisi. En voi sanoa, kuin että veit jalat suustani. Ehdottomasti. Tässä voisi ottaa mallia vaikka Amerikan ihmemaasta, jossa on todettu, että kodittomat työllistyvät huomattavasti heikolla eläviä paremmin. Kun pohja putoaa alta, eikä ole mitään tukea, millä maksaa ruokaa tai laskuja, sitä hakee töitä ihan eri motivaatiolla. Siksi, ihmiset jotka jenkeissä ovat menettäneet tukiverkkonsa, päätyvät 97,9 prosentin voimin aikaisempaa parempipalkkaisiin töihin ja kaksi prosenttia vähintään yhtä hyviin töihin. Työttömäksi jääneen sosiaalitukea saavat puolestaan retostelevat tuillaan lähes poikkeuksetta ja löytävät pian itsensä Karibian veroparatiiseista vieden kaiken osaamisensa ja yhteiskuntapanoksensa mennessään.
Totuus on se, että jos jää työttömäksi, on tehnyt jotain väärin (ks. kohta 4.) ja siitä pitää maksaa. Itse menisin pidemmälle ja velottaisin työttömiltä työmarkkinoiden tukimaksuja, joilla voitaisiin maksaa yrittäjille palkkausapua. Työttömäthän niitä työpaikkoja tarvitsee, minkä takia niitä pitää työssäkäyvien verorahoilla maksaa.
Jos vaan minä ja Pirri pääsemme eduskuntaan vaikuttamaan niin jo alkaa Suomi nousta. Vuosikymmenen sisällä voidaan vaikka ostaa Moskova, niin eipä tarvi Kremlistäkään enää murehtia.
Franny_Berry
3.2.2015 22:26
^ Valuin tähän ihan totaalisesti! Bravo! :D
Naisyrittäjä
3.2.2015 07:16
Viestiketjua lukiessa vahvistuu näkemys, että yrittäjänä en tule myöskään enää palkkaamaan ketään, jos / kun ajat paranisivatkin. Se tie tuli katsottua ja todettua samoja asioita kun alkuperäisen kirjoittajan ajatelmissa on nähtävissä. Työnantajana on hyvä olla juuri niin kauan kun kaikki asiat ovat hyvin yrityksen taloudessa sekä silloin kun yrityksessä on motivoitunutta henkilökuntaa. Ikävä kyllä näyttää siltä, että vastakkainasettelun vaara on liian suuri ja se näkyy myös lukiessa viestiketjua. Käsittämätöntä on tämä riistäjä/riistettävä-ajattelu. Napit näyttävät menevän ristiin pelkästään jo yrittäjän tuomista näkökohdista johtuen. Ollaan asetelmassa hallitus-oppositio ja vedetään lankoja erisuuntiin. Huomattavasti rakentavampaa olisi puhaltaa yhteiseen hiileen ja nähdä työpaikka yhteisenä asiana ja leiväntuojana. Ikävä kyllä työnantajana on liian suuri vaara törmätä rokkikukkoihin, jotka huutavat oikeuksiaan velvollisuuksien jäädessä jalkoihin. Kaiken lisäksi rokkikukko hakee oikeuksiensa tueksi ammattiyhdistyksen, joka toimii myös opposition tavoin valmiiksi asenteellisesti. Puolueettomuus toteutuu riitatapauksissa huonosti ja näyttövelvollisuus jää työnantajan kontolle. Palkattuani ensimmäisen vieraan työntekijän olin sinisilmäisen rohkea ja naivi. Vuoden taistelun jälkeen ammattiyhdistystä vastaan oikeus toteutui vihdoin yrityksen kannalta oikeudenmukaisesti. Ei siis enää vierasta työvoimaa pienenä yrittäjänä. Liian suuret ovat riskit joutua hankaluuksiin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Ptholemaios
3.2.2015 08:06
Eivät kansanedustajat kykene korjaamaan nykyistä tilannetta.
Järjestelmän rakentajat ovat olleet suurtyönantajat, ammattiyhdistysliike ja Maataloustuottajien keskusliitto. Nämä sopimukset on sitten valtiovalta siunannut laeiksi. Pienyrittäjillä ei ole ollut asiaa niihin neuvottelupöytiin, joten heistä on tehty maksajia.
Tärkein ja suurin rahavirta, mitä ohjataan on eläkevarat. Niiden määrä on nykyisellään noin 170 miljardia euroa. Niiden hallinnossa vaikuttavat työnantaja- sekä työntekijäjärjestöt. Ja koska pienillä yrityksillä ei ole sinnekään mitään asiaa, raha kulkee niistä suuryrityksiin, kasvukeskuksiin ja ulkomaille. Lisäksi, koska eläkeyhtiöt ovat myös osaomistajina pankeissa ja vakuutusyhtiöissä, lainsäädäntö ohjaa rahaa myös niihin. On hyvin vaikea pyörittää yritystoimintaa tai hankkia asunto ilman lainoja. Puhumattakaan, etteikö olisi lakisääteisiä vakuutuksia, joita on pakko ottaa ja maksaa... yleensä vielä etupainotteisesti ennakkomaksuina.
Tämä kaikki on rakennettu eläkevarojen parhaan mahdollisen tuoton vuoksi. Se tarkoittaa pääomapiirien ja vientiteollisuuden massiivista tukemista.. pienyrittäjien rahoittamana.
Koska näin on, kukaan kansanedustaja ei ole uskaltanut, aikä uskalla ottaa riskiä, jonka lopputuloksena hän saisi vastaansa niin työntekijä- kuin työnantajajärjestötkin.
Ja kuten hyvin huomaatte, ette meinaa saada ymmärrystä Cityn sivuillakaan. Järjestelmä on rakennettu niin monimutkaiseksi, että tavallinen kadunkulkija, mutta myös suurin osa yrittäjistä on aivan pihalla. Siksi sen korjaaminen kansanedustajilta ennen vaaleja saatavilla katteettomilla lupauksilla tai ihmismassoilla painostamalla, on mahdoton tehtävä.
Reijo Lahdenperä
Ei edes Katainen kiistänyt järjetöntä eläkevarojen käyttöä:
http://reijolahdenpera.com/meidan-rahamme-on-shanghaijattu-pakkovarvatty-num-9-19-05-2014/
muhvitus
3.2.2015 10:04
Se ongelma työntekijäpuolella on sama. Työantajissa on samanlaisia rokkikukkoja joille työntekijät ovat vain tuotantolaitteita ja numeroita.
Jos kaikki työnantajat huolehtisivat työntekijöiden hyvinvoinnista ja toimisivat kuten pitää, ei joustoissa olisi mitään ongelmia. Se ongelma on, että näin ei ole. Samalla kun annetaan niille hyville työnantajille joustoa niin joustot menisivät myös niille huonoille jotka niitä väärinkäyttävät. Monesti myös näiden parempien työantajien osalta tuntuu olevan se asenne, että joustot ovat sitä yhteen hiileen puhaltamista mutta sitten kun firmalla menee paremmin, ei se näy mitenkään työntekijöiden palkoissa/bonuksissa.
Uudeli
3.2.2015 10:48
Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt tuota mustavalkoista vastakkainasettelua. Yritykset tarvitsevat työntekijöitä, ihmiset tarvitsevat työnantajia...Ymmärrettävää on että kaikki ajavat omaa etuaan, mutta aina pitäisi nähdä kokonaisuus.
Rokkikukkoa en palkkaisi.
juujoojaa
3.2.2015 20:10
Valitettavasti käytännössä yritys on perustettu tuottamaan voittoa sen omistajille. Jos yritys haluttaisiin nähdä yhteisöllisenä leiväntuojana, pitäisi työntekijät ottaa osakkaiksi tai työnteko pitäisi perustua osuuskunta periaatteelle. Suomen yritysmuodot antavat kyllä kaikenlaisia mahdollisuuksia yrittämiseen. Sieltä vaan valitsemaan.
Kaikki , jotka kokevat vastuun liian suureksi, niin eikun vaan vaihtamaan se toiminimi äkkiä osakeyhtiöksi. Se ei merkittävästi lisää byrokratiaa, mutta vastuita se poistaa. Toiminimellä ei pitäisi todellakaan toimia työnantajana, jos haluaa suojata oman omaisuutensa pahimman varalta. Asioista kannattaa ottaa selvää. Todellisuutta on hankala muuksi muuttaa.
En tosiaan ihmettele lainkaan sitä, jos pienyrittäjä kokee olevansa ristitulessa toiminnan kasvaessa. Senpä takia ne asiat kannattaa ihan yritysmuodon valinnankin kohdalla tehdä alusta lähtien oikein.
Kysymys on lopulta siitä, että jos haluatte arvon yrittäjät siirtää jotain verorahoista tai työntekijöiden maksettaviksi, niin joudutte kanssa epäsuorasti maksumiehiksi, kuten shiwan8 on asian kiteyttänyt tuolla alempana.
Noita valituksia lukiessa herää kysymys, että millaisella puskurilla sitä on lähdetty työnantajaksi, kun kaikki on kädestä suuhun. Onko valittu väärä yritysmuoto vai onko toiminnassa perustavanlaatuisesti jotain vikaa. Ehkä siihen osaisi vastata työntekijänne?
On hieman surkuhupaisaa, että mikään ei kannata, koska aina on joku näkymätön voima joka estää kaiken menestyksen.
EntrepreneurDude
3.2.2015 13:10
Kiitos erittäin fiksusti kirjoitetusta ja tärkeitä asioita koskevasta tekstistä!
Pienyrittäjänä voin yhtyä "kiukkuusi".
Yrittäjien oikeuksia ja verotusta on PAKKO uusia, mikäli Suomi tulevaisuudessa haluaa luoda työpaikkoja sekä aitoja alojensa ammattilaisia.
Hyvät yrittäjätoverit, jakakaa tätä!
Mutta vielä tärkeämpää on, että konkreettisesti teemme asialle jotain!
Mikäli emme jossain vaiheessa astu barrikaadeille vastustamaan idioottimaisia ja hulluja poliittisia päätöksiä, mikään ei muutu.
Valtion pitää pelätä kansaansa, eikä kansan valtiota!
Ranska on hyvä esimerkki; Siellä kun poliitikot sekoilevat, kansa osoittaa mieltään niin kauan kunnes heitä kuunnellaan!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Uudeli
3.2.2015 23:26
Dude!
Pienet yrittäjät 'aux barricades'!
10.04 klo 14:10 eduskuntatalolla pienyrittäjien mielenilmaisu?
Ja ihan omanlainen tietty, ooh, kuumottava ajatus...
shiwan8
3.2.2015 14:27
Kokeilkaapa yrittäjät ihan vitsin vuoksi katsoa asiaa työntekijän näkökulmasta. Tuli tuossa pari huomiota:
- Ei ole sellaista päivää jolloin voi olla varma onko huomenna varaa ostaa maidon lisäksi leipää vai ei koska työsuhde voi loppua milloin vain. Oikeastaan koskaan ei voi tehdä mitään ylimääräistä samaisesta syystä koska mielivaltaisin perustein irtisanotuksi tulemiseen on pakko varautua.
- Ei ole lomia koska ei ole varsinaisesti varaa pitää. Siltä ajalta ei tule palkkaa ja jos vuosilomien edestä joutuu pistämään rahaa "pankkiin" niin on aika turha kuvitella syövänsä kunnollista ruokaa joka päivä puhumattakaan lasten hankkimisesta.
- Ei ole varaa pitää saikkua koska kaikki on pois tilistä suoraan tai välillisesti. Se on sitten voi voi jos jää auton alle tai saa vaikka syövän, tyhjän päälle vaan ja kadulle kerjäämään.
- Työnantaja voi teettää täyden päivän töitä ja maksaa vaikka kolme tuntia palkkaa koska loppu ajasta on mennyt työmatkoihin työpisteiden välillä eikä näin ollen ole sellaista työaikaa joka tuottaa mitään.
Oma esimerkki 12 vuoden takaa edellisestä duunista on työvuoro, joka kesti 22 tuntia. Pirrin laskukaavalla olisin saanut tuolta ajalta noin 100€ nettoa, oikeasti sain noin 170€. Ei sinällään ongelma, mutta vallitseva hintataso maassa on sellainen, ettei tuolla palkalla pysty maksamaan edes laskuja. Normaali kämppä maksaa kuitenkin sen 800€ kuussa, sitten olisi hyvä olla vaatteet päällä, puhelin, jonkin sortin tietokone ja verkkoyhteys. Näiden ylläpito on jo yksin sen tonnin minkä Pirri olisi minulle kuussa valmis maksamaan. Siihen päälle bussilippu/auto niin ollaan jo miinuksilla. Työntekijä on siis kallis koska eläminen on kallista.
Sitten tuolla on jokunen suoranainen vale/harhaluulo.
Ensinnäkään töitä ei ole kaikille. Ei vaikka jokainen työtön pakkomuutettaisiin paikkaan jossa se työ sijaitsee. Sen lisäksi se työ pitäisi vielä saada mikä ei ole mitenkään varmaa kun mäkin pihvinpyörittäjältä vaaditaan kohta tohtorin papereita ja lentolupakirjaa.
Toisekseen kaikki ne kustannukset jotka siirretään duunarille päätyvät epäsuoriksi kuluiksi työnantajille. Kaikki nuo kassaratkaisut johtavat siihen, että työntekijälle on pakko maksaa palkkaa sen verran enemmän, että nuo maksut onnistuvat. Se on kuolleena syntynyt ajatus, että palkat pysyisivät samoina samalla kun kustannukset siirtyvät työntekijälle. Varmaan sanomattakin selvää, ettei se siivooja siitä kympin tuntipalkastaan pysty makselemaan satasia eri puskurirahastoihin.
Käytännön tosiasia on se, että kaikki on yritysten johtoportaasta kiinni. Jos ja kun ei voi luottaa siihen, että toimintansa ilman rankkoja sääntöjä kestäisi minkään tason moraalisesti valveutunutta tarkastelua, ne rankat säännöt on oltava. Laki on ylipäätään turha yhteiskunnassa jossa kaikki kunnioittavat toisiaan. Kun nyt tässäkin on tehty yrittäjien puolelta selväksi, ettei yrittäjä kunnioita millään tavalla alaisiaan, niin on sanomattakin selvää, ettei siimaa antamalla saada parempia tuloksia.
Korjaatte omia asenteitanne ja alatte näkemään alaisenne ihmisinä niin homma toimii paremmin. Jos jatkatte nykyisellä linjalla niin hommat menevät teillä entiseen malliin.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Uudeli
4.2.2015 00:12
Minulla on kokemusta työntekijänä olemisesta (11v suuryrityksessä), ,freelancerina, työttömänä ja nyt yrittäjänä. Aina olen katsonut asioita omasta näkökulmastani - mutta hitusen myös muiden.
Kokemukseni perusteella on helppoa olla työpaikassa: teet töitä ja saat rahaa. Kun on rahaa voi käydä Barcelonassa ja ostaa kivoja kenkiä. Kun saat potkut ilman irtisanomisaikaa, liiton lakimiehen avulla taistelet lopulta irtisanomisajan palkan ja olet oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan muutaman kuukauden jälkeen.
Ansiosidonnaisen aikana voi keikkailla Eezyn tai muiden vastaavien palveluiden kautta menettämättä päivärahaa kokonaan. Voi käydä Bar Celonassa. Homma toimii.
Sitten (ansiosidonnainen loppuu, putoat peruspäivärahalle, ja...) päätät perustaa yrityksen, koska sellaiseen on mahdollisuus. Yht'äkkiä oletkin työnantaja. Ihanaa, että löytyi hyviä työntekijöitä! Asiakkaat on inskana. Kaikki menee putkeen, Hetken.
Sitten tulee arki ja laskut ja muutaman kuukauden päästä tajuat olevasi perikadon partaalla, ja työntekijät peräävät lomarahojaan.
LOMARAHOJA? WTF.
niceyrittäjä
10.2.2015 21:26
"- Ei ole sellaista päivää jolloin voi olla varma onko huomenna varaa ostaa maidon lisäksi leipää vai ei koska työsuhde voi loppua milloin vain. Oikeastaan koskaan ei voi tehdä mitään ylimääräistä samaisesta syystä koska mielivaltaisin perustein irtisanotuksi tulemiseen on pakko varautua.
- Ei ole lomia koska ei ole varsinaisesti varaa pitää. Siltä ajalta ei tule palkkaa ja jos vuosilomien edestä joutuu pistämään rahaa "pankkiin" niin on aika turha kuvitella syövänsä kunnollista ruokaa joka päivä puhumattakaan lasten hankkimisesta.
- Ei ole varaa pitää saikkua koska kaikki on pois tilistä suoraan tai välillisesti. Se on sitten voi voi jos jää auton alle tai saa vaikka syövän, tyhjän päälle vaan ja kadulle kerjäämään.
- Työnantaja voi teettää täyden päivän töitä ja maksaa vaikka kolme tuntia palkkaa koska loppu ajasta on mennyt työmatkoihin työpisteiden välillä eikä näin ollen ole sellaista työaikaa joka tuottaa mitään."
Hyvä shiwan8, tämä ON pienyrittäjän elämää. Tarvitsee vain vaihtaa sanan "työnantaja" tilalle "asiakas".
Kovenantti
3.2.2015 20:39
Kysyn muutaman kysymyksen ja voit itsellesi vastata.
Miksi yritys joutuu maksamaan työntekijän lapsen syntymästä johtuvat kulut?
Yrityshän ei voi saada vastineeksi mitään ja yrityshän ei ole sosiaalitoimisto joka kustantaa kaiken.
Miksi yritys joutuu maksamaan työntekijän sirastumisen ajalta palkkaa?
Aloitin työyrani 1981 ja silloin karenssi oli 3pv, nyt 0pv.
Miksi yritys joutuu maksamaan jos työntekijä on lomalla sairaana?
Se sairaus ei ole yrityksen vika ja yritys ei voi laskuttaa asiakasta kaksinkertaisesti.
Tekemättömästä työstä maksetaan palkkaa.
Yrittäjät lehdissä ovat kertoneet etteivät palkkaa yli 19 työntekijää raskaiden YT pelleilyjen takia.
Aamutelevisiossa yrittäjä kertoi ettei palkkaa enää ketään kun on 19 työntekijää.
Yrittäjä on nykyään kaiken kustantava runsaudensarvi jolla maksatetaan työntekijöiden kulut vaikka niiden kulujen eteen ei ole tehty työtä.
Olkaa huoletta tämä ajautuu kaaokseen kun katsoin Tallinasta rakennustarvikkeita pientalon rakentamiseen. Tarvikekorin hinta oli 49% halvempi Virossa.
Näitä aloittajan esilletuomia asioita aletaan uskomaan kun meillä on 500 000 työtöntä Suomessa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
ihmettelevä
3.2.2015 22:08
http://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/127158/Virossa+hyva+sosiaaliturva4
Vastaa kommenttiinhttp://www.nordsoc.org/fi/Norja/
Vastaa kommenttiin
ihmettelevä
3.2.2015 22:11
http://www.nordsoc.org/fi/Pohjoismaiden-sosiaaliturva/
Vastaa kommenttiinTämä parempi kuin edellisessä viestissä alempi linkki.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
4.2.2015 07:15
Kävin tarkastamassa tämän Saija Hakosen taustat ja repesin. Ensinnäkin hän on toimitusjohtajana 3.6.2014 perustetussa lvi-alan firmassa (miehensä). Tämän yrityksen palkkalistoilla ei ole ketään. Hämmästelen miksi pitää valehdella? Lisäksi vaikuttaa siltä, että nyt leikitään toimitusjohtajaa ja yritysjohtajaa. Mikään lvi-alan osaaja tämä rouva ei ole. Hänellä on myös toinen yritys (toiminimi) jossa hän "asiantuntevasti" on ravintovalmentaja. Tämä on siis myös sama Saija Hakonen, joka kirjottelee ravitsemuksesta suurella ammattitaidolla käytyään kirjekurssin. Mikäköhän on miehen koulutus ja muutenkin työkokemus?
Tästäkin tekstistä paistaa monessa kohtaa läpi ammattitaidottomuus ja vain ainoastaan se, että leikitään johtajaa. Onneksi meillä on vapaus harjottaa elinkeinoa/olla yrittäjänä, ilman minkäänlaista tasovaatimusta (tässä tulos). Mutta miksi pitää valehdella ja esiintyä "ammattilaisena"? Hävytöntä oman egon pönkittämistä!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
4.2.2015 07:24
Kävin tarkastamassa tämän Saija Hakosen taustat ja repesin. Ensinnäkin hän on toimitusjohtajana 3.6.2014 perustetussa lvi-alan firmassa (miehensä). Tämän yrityksen palkkalistoilla ei ole ketään!!!! Hämmästelen miksi pitää valehdella? Lisäksi vaikuttaa siltä, että nyt leikitään toimitusjohtajaa ja yritysjohtajaa. Mikään lvi-alan osaaja tämä rouva ei ole. Hänellä on myös toinen yritys (toiminimi) jossa hän "asiantuntevasti" on ravintovalmentaja. Tämä on siis myös sama Saija Hakonen, joka kirjottelee ravitsemuksesta suurella ammattitaidolla käytyään kirjekurssin. Mikäköhän on miehen koulutus ja muutenkin työkokemus?
Tätä en kirjoita siksi, että olisin Saija Hakoselle kateellinen...sori ihan vain hävettää puolestasi.
Tästäkin tekstistä paistaa monessa kohtaa läpi ammattitaidottomuus ja vain ainoastaan se, että leikitään johtajaa. Onneksi meillä on elinkeinovapaus...yrittäjäksi voi ryhtyä kuka vaan... Mutta miksi pitää valehdella?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Sori15
4.2.2015 09:42
Kiitos "rakentavasta" kommentistasi. Meillä on ollut lvi-alan firma jo lähes 10 vuotta, joten olet hyvinkin väärässä. Kyllä, Suomen Kiinteistölämpö Oy on uusi yritys, mutta se ei poista sitä kokemusta, mikä meillä on alalta.
Ja se, että olenko ravintoalan asiantuntija ei ole sinun päätettävissäsi, koska et minua ja koulutustani tunne.
Olen myös toiminut vuosia yrittäjäjärjestössä, joten yritysmaailma on minulle tuttu. Minua hävettää sinun puolestasi, että lähdet arvostelemaan julkisesti vieresta ihmistä.
Terveisin,
Saija Hakonen
Anonyymi
4.2.2015 12:20
Olen pahoillani Saija Hakonen. Tapanani on tarkastaa kirjoittajien tai puhujien taustat/osaaminen/sidonnaisuudet...jne., jotta voin mielipiteeni muodostaa. Kutsun tätä myös mediakriittisyydeksi.
Ilmeisesti olen erehtynyt henkilöstä ja yrityksestä.
Sinulla on siis työntekijöitä ja lvi-alan koulutus sekä muu osaaminen. Tarkoituksenani ei ollut hyökätä sinua vastaan henkilönä, vaan saada perspektiiviä miltä pohjalta kirjoitat.
Lisäksi kirjoitat osittain ihan asiaa, vaikka en kanssasi keinoista "parantaa" yhteiskunnan/yrittäjyyden ongelmia ole samaa mieltä. En myöskään näe asioita yhtä ongelmallisina kuin sinä.
juujoojaa
4.2.2015 15:40
Hei Saija,
Kirjoitat kirjoituksessasi "Meidän pienessä firmassamme on Tyel maksu kuukaudessa yli 5000 euroa." Voisitko selventää mistä yrityksestä on kysymys, koska mainitsemasi yritys (Suomen kiinteistölämpö oy) ei ole ollut työnantajarekisterissä. Mistä yrityksestä on kyse?
Myöskään jokin atk-alan toiminimi joka sinulta löytyy, ei ole työnantajarekisterissä. Toki nämä tiedot perustuvat vain yrittäjyys tietoihin. Olet ehkä toiminut palkkatyössäsi yrityksessä, jossa noin on, mutta kuitenkin kirjoitat, kuin olisit itse se yrittäjä.
En tässä toki hyökkää sinua vastaan, mutta miten paljon kirjoituksella lopulta on totuuspohjaa? Se lähinnä kiinnostaa.
Toki haluaisin uskoa, että kirjoituksessa olisi totuuspohjaa ja kokemusta, mutta tietokanta sanoo jotain muuta...
Sori15
4.2.2015 17:09
Hei juujoojaa
Meillä on useampi yritys perheessä ja toinen lvi-alan yrityksemme työllistää mainitsemani henkilöt. Tv:ssä eilen halusin edustaa Suomen Kiinteistölämpö Oy:tä, koska olen yrityksen toimitusjohtaja. Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi, minulla ei ole mitään salattavaa asian suhteen. :)
Terveisin,
Saija Hakonen
juujoojaa
4.2.2015 19:39
Asia selvä. Kyllä sieltä rekisteristä alkoi jo löytyä sellaista, ettei ole syytä epäillä etteikö olisi toimittu työnantajan roolissa.
Taisin arvata oikein, että motivaattorina tälle kirjoitukselle oli liikkeenharjoittajan liian isoksi kasvaneet työnantajavastuut. Sen vielä ehtii korjata... kun on se oy olemassa...
shiwan8
4.2.2015 08:20
Kovenantti: Ihan jokaiseen noista kysymyksistäsi käy vastaukseksi seuraava tosiasia: Ei tarvitsisi jos palkkaa maksettaisi tarpeeksi jotta vastuun voisi sijoittaa työntekijän harteille. Palkkaa maksetaan käytännössä kaikille se absoluuttinen minimi, monesti jopa alle sen ja toivotaan samalla ettei työntekijä huomaa. Tämän seuraus on se nykyinen systeemi. Taas on saatu mitä on tilattu, mutta se ei sitten kelpaakaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Kovenantti
4.2.2015 08:51
Suomessa on harjoitettu liian kauan Neuvostoliittolaista vasemmistopolitiikkaa joka on muuttanut asukkaiden geeniperimää. Tämä oleskeluyhteiskunta on totuttanut kansalaiset "joku muu elättää" linjalle.
shiwan8 ryhdistäydy ja pidä itsesi kanssa keskustelu.
Jos et ole tyytyväinen palkkaan ota lopputili ja perusta oma yritys.
Asuntoa vastaan otat pankista lainaa 100 000 eur ja pistät konttorin pystyyn ja alat kaapimaan rahaa itsellesi.
Palkkaat työntekijöitä heti 25 kpl ja käyt YT neuvottelut 6 vk aina kun vessapaperin toimittaja vaihtuu yrityksessä.
Maksat kaksinkertaista palkkaa työntekijöille ja ostat tammipöydät toimistoon sekä johtajille kalliit työsuhdeautot.
Miksi et ala tämöiseen herkkuhommaan?
Ainiin on paljon helpompi makoilla käsiojossa odottaa muiden tienaamia euroja.
Yrittämiseen kuuluu riski jota vihervasemmistolainen ei uskalla kantaa vaan jakaa muiden tienaamaa rahaa mielellään.
Ne jotka tienaavat rahaa "Nettoveronmaksaja" alkavat olla harvinaisuus tässä oleskeluyhteiskunnassa.
Mistä yhteiskuntaan tulee Euroja? Vientikauppa ja merenkulku on elintärkeää Suomelle.
Yritykset palkkaavat työntekijöitä ja maksavat veroja.
Viimeisen 10v aikana on kaikkia euroja tienaavia tahoja kuritettu rankalla kädellä ja vaikeutettu rahan tienaamista yhteiskuntaan. Työntekijälle maksetaan tekemättömästä työstä palkkaa. Yrityksessä ei ole putkea josta pulppuaan rahaa. Jos yritys maksaa enemmän kuin tienaa heti on edessä kassakriisi.
Nettoveronmaksajat loppuvat pää tulee vetävänkäteen aivan kuin asuntovelkainen yrittää paikata taloutta pikavipeillä. Ei onnistu. Tienaavia on liian vähän suhteessa käsiojossa oleviin.
Loppukaneetti:
Jos et ole tyytyväinen ala itse tehdä omalla riskillä parempaa tulevaisuutta itsellesi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
juujoojaa
4.2.2015 20:08
Aika monikaan yrittäjä ei oikeastaan taloudellisesti lukeutuisi oikeistoon. Henkisesti sitä taas moni varmaan mieltäisi itsensä oikealle, vaikkei rahkeita olisikaan.
Ei talouden huono tila johdu siitä, että meillä on paljon työttömyyttä. Se on vain seurausta sääntelemättömän markkinatalouden tuomasta rakennemuutoksesta. Markkinatalouden nimiin sitä vaan silti jaksetaan kumartaa, sokeastikin.
On huvittavaa huomata miten äärilaitaan, kaikkein huonoiten toimeentuleviin voi kohdistua noinkin paljon kateutta. En oikein usko, että menestynyt ihminen viitsisi moiseen tarttua vaan olisi jo tän maailmanmenon koko kuvan jo sisäistänyt.
Tervemenoa johonkin lämpimään maahan, jossa voi maksaa palkan riisikupposella. Oikeaan yritteliäiden ihmisten paratiisiin. Siellä ei varmasti kukaan ole käsiojossa pyytämässä. Saattaa käydä niin, että on taskut nurin ennenku huomaatkaan ja ukko ojassa. Ja mitäpä hekin, olivat vaan yritteliäitä ja halusivat itsellensä leipää vähäksi aikaa... eivät sentään oleile ja ole laiskoja, niinku täällä on kaikki.
vi-pe
4.2.2015 14:57
Tässä nyt on looginen ristiriita, kun samaan aikaan kommentoidaan, että "palkat ovat liian pieniä", "kaikki otetaan työntekijän selkänahasta" ja kehoitetaan "miettimään keinoja joilla yrityksen tuloja voitaisiin lisätä samalla työpanoksella/tuottavuudella". Millä tavalla niitä yrityksen tuloja sitten voidaan lisätä samalla työpanoksella? Tuskin kukaan pk-yrittäjä maksaa itselleen niin suurta palkkaa, että firma meinaa mennä sen vuoksi nurin. Sellainen yrittäjä ei olisi yrittäjä ainakaan kovin kauaa, vai mitä? Yrityksen kiinteissä kuluissa voi yrittää säästellä, mutta esimerkiksi vesi, sähkö ja vuokra nousee koko ajan, joten ei niissäkään mahdottomiin säästöihin päästä. Yleensä yritys joutuu ottamaan lainaa jotta yritykselle saadaan laitteet ja toimitila, ja se laina on maksettava takaisin, siinäkään ei voi säästää. Lakisääteiset vakuutukset, työterveyspalvelut yms. sekä työntekijöille, että yritykselle on pakko olla, siinäkään et pääse säästämään. Jos yritys on sellainen että se tarvitsee raaka-aineita tai välineitä tuotteensa tai palvelunsa valmistamiseen, ei näiden sisäänostohinnat käsittääkseni paljoa ole esimerkiksi tukkuliikkeissä laskeneet, vaan päinvastoin nousseet. No yritykselle ei jää muita vaihtoehtoja kuin nostaa tuotteensa/palvelunsa hintaa, ja ehkä saa siitä paremman katteen. Mutta mitä tekee asiakas? Hän valittaa kun hinnat ovat nousseet, ja kaikki on kallista. Tämä asiakas on samalla työntekijä jossain firmassa, jossa hän valittaa kun palkka on liian pieni, tässä firmassa yrittäjä ei voi enää säästää missään, vaan nostaa tuotteensa hintoja,jotta katetta saataisiin enemmän, jotta työntekijälle saataisiin maksettua palkkaa. No kuinka moni työntekijä on valmis maksamaan vaikka siitä oluestaan enemmän, jotta se kantakuppilan yrittäjä voisi maksaa suurempaa palkkaa sille työntekijälleen, joka oli sitä mieltä, että hänen palkkansa on liian pieni? Tai kuinka moni on valmis maksamaan enemmän maitopurkista tai hiustenleikkauksesta, että se lähikaupan kassa tai kampaaja saisi isompaa palkkaa? Ei kukaan. Tässä on se looginen ristiriita, jota suurin osa niistä joilla ei ole yritystoiminnasta kokemusta eivät näe.
Vastaa kommenttiinTyöntekijä ei yleensä ajattele, että sen hänen työpanoksensa täytyisi tuottaa jotain työnantajalle, jotta työnantaja pysyy olemassa. Ne jotka tekevät työnsä hyvin, saavat parempaa palkkaa, koska heidän työllään on parempi kate. Esimerkiksi työnteko on nopeampaa kuin kokemattomalla tai laiskalla työntekijällä, tai työntekijä hankkii firmalle enemmän asiakkaita jne. mutta tätäkään suurin osa työntekijöistä ei ymmärrä vaan valittavat kuinka "Palkkaa maksetaan käytännössä kaikille se absoluuttinen minimi". Tässä ketjussa näkyy hyvin suomalainen asenneilmapiiri; "en saa tarpeeksi palkkaa, en jaksaisi mitään palkkani eteen tehdä kun en sitä kuitenkaan saa tarpeeksi, en halua mistään myöskään maksaa, ja työnantajalle rahat vain tippuvat taivaasta ja minua työntekijänä riistetään"
Vastaa kommenttiin
shiwan8
6.2.2015 13:32
Kovenantti: Se on totta, että Suomessa ollaan liian pitkällä elättämisajattelussa. Ylipäätään työkykyisille ei pitäisi antaa ilmaista rahaa. Jonkin sortin panos pitäisi vaatia niille joilla on kohtuudella mahdollisuus töitä tehdä, mikä siis on enemmistö työttömistä. Kaikki mikä tulee ilmaiseksi ja on korvaamassa työtä, on huono juttu.
Ehkä se ryhdistäytymisen aika olisi nyt kuitenkin siellä yrittäjien puolella. Te ette nyt selkeästikään ymmärrä, että jokainen meistä on tavalla tai toisella yrittäjä. Minä, työntekijänä, myyn työpanokseni firmalle. Jos myisin sen halvemmalla tai huonommilla ehdoilla, ei minulla olisi varaa edes asua tässä maassa. Ei niin, että pitäisin palkkaani huonona, mutta kulujen tuplaaminen on näillä tuloilla mahdotonta. Normaalin asunnon vuokraaminen on jo ~900€ luokkaa kuukaudessa, hiukan päälle jos ostaa saman kokoisen kämpän jostain lähiöstä narkomaanien asuinalueelta.
Siihen laskut, eläkemaksut, sairauden varalta puskurointi, lomapuskuri, vakuutukset jne. päälle. Sille kassatyöntekijälle, joka tekee pelkkää 9-17 vuoroa, joutuu maksamaan sen neljä tonnia vähintään, että hän saa hoidettua oman osansa samalle tasolle kuin nyt. Hupaisaa kyllä, teille tämä on halvempaa kuin se, että maksaisitten riittävästi palkkaa jotta jokainen työntekijä pystyisi itse hoitamaan samat asiat.
Yrittäminen ei tulonhankintamuotona kiinnosta minua. Olen töissä sen ajan kun palkka juoksee, muuten olen vapaalla. Tämä on valinta jonka olen itse tehnyt. Yrittäjä taas on valinnut olla töissä käytännössä aina. Ei niin, että kumpikaan olisi väärä valinta, kumpikaan ei kuitenkaan ole myöskään "oikeampi" valinta.
Te haluatte olla työnne kanssa naimisissa, joka on siis ihan ok valinta jos sen kokee omaksi. Ne asiat joihin minä haluan aikani sijoittaa, siis harrastukseni, eivät työllistä ihmisiä eikä palvelulle ole sellaista kysyntää jolla voisi aidosti sanoa elävänsä.
Se syy sille, miksi lapsista koituvat kulut osuvat teille yrittäjille, on puhtaasti siinä, että ette maksa vapaaehtoisesti sellaista palkkaa jolla sen vastuun voisi siirtää työntekijälle. Jos et ole tyytyväinen systeemiin, pistä lappu luukulle ja ala duunariksi. Sitten ei tarvitse miettiä näitä asioita.
Jos joudut työntekijöittesi kanssa YT-neuvotteluihin vessapaperin toimittajan muuttumisen tasoisista asioista, niin lienee sanomattakin selvää, ettei yrityksesi kyky pitää työntekijöiden moraalia yllä ole parhaimmasta päästä. Täällä venytään mukisematta jatkuvasti yli tarpeen koska "taisteluhenki" on kunnossa. Siitä saamme kiittää fiksuja esimiehiämme jotka onnistuvat luovimaan firman johdon päähänpistoista huolimatta.
Miksi ostat kalliita työsuhdeasuntoja, kalustat käytännöllisyyden ja tehokkuuden sijasta. Jos maksat tarpeeksi palkkaa niin kyllä ne alijohtajasi ihan itse ne kämppänsä huolehtivat. Jos minä ostaisin joltain firmalta palvelua niin voin ihan suoraan sanoa, että aiheeseen liittyvät neuvottelut voi aivan yhtä hyvin pitää paikallisen nakkikioskin luukulla JOS palvelu on laadukasta. Hyvä tuote myy itse itsensä. Jos tuote pitää koristella jotta se menisi kaupaksi, se ei ole hintansa arvoista.
En ala siihen hommaan koska se ei ole kutsumukseni. Sen sijaan olen kutsumusammatissani ja saan tehdä sitä kohtuullisilla ehdoilla ja palkalla voimassa olevat työntekijän ja työnantajan työjaot huomioiden.
Sen verran tässä nyt täytyy todeta, että yrityksesi solvata minua, siitä huolimatta, että voin ilman minkään sortin virhemarginaalia sanoa tekeväni työtä jossa riskit ovat korkeammat ja palkka pienempi kuin yhdelläkään toimistoyrittäjällä tässä maassa on, on osoitus sinun persoonasi laadusta, ei minun. Yrittäjät esimerkkisi perusteella luulevat olevansa ns. työntekijäeliittiä. Valitettavasti se, että pitkin päivää pyörittelee papereita ja juttelee asiakaskunnan kanssa, on vähän huonosti verrattavissa vaikkapa poliisin hommaan (jota en tosin itse tee) noin niin riskien ja omistautumisen osalta. Poliisikin nyt on kuitenkin ihan normaali duunari, mitä nyt painii henkensä uhalla nistien ja sen sellaisten kanssa yrittäessään alimiehityksestä huolimatta pitää huolen siitä, ettei yrittäjän tarvitse taksin takapenkiltä päästä näkemään mitään vilaustakaan elämän raadollisesta todellisuudesta. Ikävää, että teillä on niin rankkaa kun joudutte vähän panostamaan rahojenne saamiseksi. Varmasti se on rankempaa kuin puukko kädessä psykoosissa riehuvan henkilön kanssa pulaaminen. :)
Niin siis sinä näet itsesi "nettoveronmaksajana" ja kuvittelet, että työntekijäsi ei ole sellainen. Kuten tuolla aiemmin totesin, teitä kahta ei erota "nettoveronmaksussa" mikään muu kuin se, että hän on duunari sinulle ja sinä asiakkaalle.
Veroja tulee palveluiden ja hyödykkeiden markkinoista. Työntekijän työpanos on palvelu/hyödyke jonka hän myy sinulle, jotta sinä voit myydä sen katteella asiakkaalle. Sinua nyt vaan sapettaa, ettet saa nyhdettyä parempia katteita tuosta yhtälöstä.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana verotus on siirtynyt lievästi sinne, missä on enemmän löysää. En koe ikäväksi sitä, ettei luokkayhteiskuntaihanteesi ole toteutunut. Se on ihan kiva, että duunarillakin on ne ihmisoikeudet eikä tarvitse olla ainakaan kirjaimellisesti orjana kenellekään. Et halua tai kykene asettua työntekijän asemaan, joka siis ei koe mitenkään välttämättä tai edes todennäköisesti firmaasi henkilökohtaisena asiana jonka eteen viitsi tehdä töitä ilmaiseksi. Ethän sinäkään myy tuottamaasi palvelua/tuotetta ilmaiseksi vaikka olisitkin sitä mieltä, että sen ostaja on tosi kiva.
Kassakriisi on helppo välttää sillä, että tietää mitä tekee. Riskin ottamisessa on se ongelma, että riski voi toteutua.
Nettoveronmaksajat loppuvat vain jos verojen ja samalla valuutan konseptista luovutaan, eli ei tiettävästi kenenkään tätä lukevan elinaikana. Siihen saakka sinä ja minä olemme aivan samalla tavalla nettoveronmaksajia kuin firmasi. Me saamme palkkaa siinä missä yrityksesi saa liikevaihtoa. Verojen jälkeen katsotaan, paljonko jokainen näistä mainituista kolmesta saa euroja viivan alle ja kas, huomaamme, että summista riippumatta loppuviimein kyse on samasta asiasta eri paketissa.
Tienaavia on toden totta liian vähän verrattuna käsi ojossa oleviin. Kuitenkin toisin kuin sinä kuvittelet, työntekijä eivät kuulu ryhmään joka on käsi ojossa. (Siihen kuuluvat motivaatiotyöttömät ja sosiaalituristit.) Työntekijät mahdollistavat suuremman tuoton firmalle, joskaan eivät ilmaiseksi. Jos kuuluisivat, niin pystyisit nykyisellä vaivalla tuottamaan saman määrän rahaa yritykselläsi ilman alaisiasi.
Olen kiitos vaan hyvinkin tyytyväinen tehdessäni omalla riskillä itselleni, sinulle, Eiran mummoille, anarkisteille, sysimetsien uusnatseille, maahanmuuttajille ja suomalaisille parempaa elämää. Tämä ei nyt näytä siltä, että minulla olisi ongelma osani kanssa. Sinä et vain hyväksy sitä, että työntekijän panos, jolla sinä saat lisää rahaa, ei tule sinulle ilmaiseksi.
Vastaa kommenttiinSinällään yhtälö on aika koominen, koska et halua maksaa veroja elättääksesi työttömiä, mutta et myöskään sellaista palkkaa, että työntekijäsi eläisi sillä. Koita valita, molempia kun et voi saada.
Vastaa kommenttiin
Ville Valkonen
8.2.2015 18:28
Hei! Mielestäni yrittäjyyttä sekä pienyrittäjien mahdollisuutta palkata uusia työntekijöitä tulee ehdottomasti parantaa. Tässä minun näkemykseni toimenpiteistä, joilla voidaan asiaan vaikuttaa:
Vastaa kommenttiinhttp://villekalervovalkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/186264-taman-jalkeen-sinakin-palkkaisit
Vastaa kommenttiin
Uudeli
10.2.2015 09:53
Pakko vielä kommentoida :-) Oma kokemukseni työntekijänä olemisesta: hyvä palkka ja bonuksia, työterveyshuolto, kuntosali ym., päivärahoja, lentopisteitä. Paljon työtä, matkustamista, yli-ilmastoiduissa neukkareissa istumista. Työn perässä muutin kaksi kertaa. Kivoja työkavereita ja pomoja, pari paskiaista seassa, kiinnostavia tuttavuuksia ympäri maailmaa. Vaakakupit kaikenkaikkiaan aika tasapainossa.
Nyt korpeaa, että kasvukipuileva minifirmani rinnastetaan entisen työnantajani kaltaiseen vakavaraiseen jättiyritykseen, jota ei todellakaan kaada joku äitiysloma. Ison firman lakimiesarmeijoineen on myös helpompi päästä eroon vääräksi valinnaksi osoittautuneesta työntekijästä ym.
Suuret yritykset ovat jo kauan sitten oivaltaneet palkkauksen riskit, ja suuren työntekijämäärän joustamattomuuden (palkkoja pitää maksaa huonoinakin aikoina). Toimintoja ulkoistetaan ja teetetään alihankintana, käytetään vuokratyövoimaa. Maailma ja työelämä on yksinkertaisesti muuttunut ja muuttuu edelleen. Siksi täytyisi löytää joku malli, joka ei perustu pelkästään työnantaja-työntekijä-asetelmaan.
Jokaisen sallittakoon olla yrittäjä, byrokratia ja säätelyt vähemmälle ja perustulo kaikille!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
opiskelija 23v
10.2.2015 17:19
Tehkää parempia yrityksiä joilla on varaa maksaa. Itsehän en tule tod näk koskaan perustamaan yritystä koska olen KÖYHÄ. Tuskin pääsen töihinkään kun joskus valmistun, koska ei ole suhteita.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Win-win
13.2.2015 23:35
Yrityskenttä on muuttumassa. Kapitalismi muuttaa muotoaan.
Ehkä paras tapa kaikkien kannalta sekä yrittäjän että työntekijöiden olisi sitoa joku osuus yrityksen katetuotosta yrityksen työntekijöihin jollain tavoin.
Kun työntekijä kokee esim. bonuksien tai osaomistuksen kautta vastuuta palkanmaksajafirman tuloksen tekokyvystä henkilökohtaisesti, se kannustaa ja innovoi työntekijöitä. Itse olen tehnyt näin ja on upeaa kun koko tiimi tekee ja innovoi yhteisen edun eteen. Win-win tilanne sekä yrittäjälle että työntekijöille.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
porvariaina
16.2.2015 17:02
Suurin ongelma tässä maassa on yrittäjien huono koulutus ja matala älykkyys. Parhaimmat kyvyt suuntaavat hyvin palkattuihin ja turvattuihin asiantuntijatehtäviin, ja lähinnä vain yksinkertaisemmat ja luonnehäiriöiset yksilöt (jotka eivät sopeudu työpaikan sääntöihin) ryhtyvät yrittäjiksi. Heidän menestymismahdollisuutensa ovat heikot. Heidän on vaikea selviytyä työnantajavelvoitteistaan ja erityisen epämiellyttäviä he ovat alaisilleen ja asiakkailleen. Mahdolliset perheenjäsenetkin saavat yleensä kärsiä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
kiusausko
19.2.2015 11:34
Hankala homma yrittäjän näkökulmasta ja arvostan kovasti kyllä kaikkia, jotka jaksavat lähteä jahtaamaan omaa unelmaansa tätä kautta. Miten siitä omasta unelmasta saisi osan muidenkin unelmaa, joku kirjoittikin työntekijöiden sitouttamisesta esim. bonus-järjestelmän avulla. Bonuksiahan voi olla monenlaisia, pidempiä lomia, lahjakortteja, alennuksia tuotteista jne. erilaisia portaita, joita palkattu työntekijä voisi lähteä tavoittelemaan palkan lisäksi. Hyvä esimerkki palkitsemisjärjestelmästä oli tämä suomalainen nosturiyrittäjä, joka palkitsi tupakoimattomuudesta. Myös kunnilla on palkittu ihmisiä vähistä sairaslomista, hyvin tuloksin.
Terveelliset elämäntavat tuottavat myös yrittäjälle hyvää, tämän tukeminen ja yritykseen sitouttaminen lienevät itsestäänselvyyksiä, mutta taas törmätään ajatukseen "mistä voin tietää, saanko hyvän työntekijän". Jos katson yrittäjää, jolla on esim. kaksi palkattua työntekijää jos nämä sairastuvat, yrittäjä tekee itse oman työnsä lisäksi sairastuneiden duunit. Olisiko pidempi koeaika näissä kohdillaan, tai irtisanomiseen liittyvä lisähuomio sairaslomiin tai niiden määrään, jonka ylittävä osa menee työntekijän piikkiin? Toistuvien saiaraslomien kohdallahan tulee käydä neuvottelu työntekijän kanssa ja kartoittaa tilanne. Reilua olisi, että jos työntekijä on kova sairastelemaan, hän maksaisi sen itse, kun yrittäjähän ei juuri voi tähän vaikuttaa, työntekijä taas voi. Myös vapaa-ajalla tapahtuvat liikuntavammat ym. työntekijän omaan piikkiin, vähän hankalaa on rajoittaa ihmisetn vapaa-ajan urpoiluja joten maksakoot itse.Vakuutuksia myydään, niitä voi myös työntekijä itse ostaa itselleen ja kattaa näin kuluja, jos jotain sattuu. Työilmapiiri ja siihen liittyvä sairastelu on taas sitten työnantajan kenttää ja vastuulla ja kokonaan toinen tarina.
Vastaa kommenttiinJos nyt palkkaamiseen liittyen joku hyvä vinkki olisi, niin itse palkkaisin ennemmin liikuntaa harrastavan, aktiivisen ihmisen kuin selvästi ylipainoisen, lukemista ja television katselua harrastavan henkilön. Ja tässä ei ole syytä vetää hernettä nenään, onhan se ihan tosiasia, että jos ihminen touhuaa monella eri elämän osa-alueella paljon kaikenlaista hänellä on luultavasti vähemmän aikaa jäädä kotiin makoilemaan flunssaisena jolloin hän pysyy myös työssä toimintakuntoisena helpommin. Sairaudentunnettakin on niin monenlaista, yksi jää kotiin helpommin, jos vähän kolottaa, toinen pyrkii töihin, vaikka valuu ripulit lahkeesta.
Vastaa kommenttiin
Ken Lie
22.2.2015 01:18
Tämä työnantaja ei ymmärrä, että työntekijöiden, myös nuorten työntekijöiden, pitää elää palkallaan. Työntekijä todellakin kuuluu perehdyttää tai ottaa ajoissa yritykseen kasvamaan omaan rooliinsa. Se sisältyy työnantajana toimimiseen ja siitä valittaminen on vähän samaa kuin valittaisi siitä, että taivaalta sataa vettä syksyisin. Neljän kuukauden koeaika on aivan riittävä. Jos työnantaja ei siinä ajassa erota, tekeekö työntekijä työnsä niin asiallisesti kuin annetun perehdytyksen ja ohjeistuksen perusteella voi odottaa, työnantaja on ottanut liian tosissaan yritysmaailman lobbauksen työntekijöiden oikeuksien heikentämiseksi. Toisella osapuolella, työntekijällä on myös oikeutensa. Hänen pitää voida tehdä suunnitelmia oman elämänsä suhteen, eikä sellainen onnistu, jos ei voi luottaa työpaikan pysyvyyteen. Jos työnantajat saisivat valita itse koeajan pituuden, pitkä koeaika todennäköisesti heikentäisi yrityksen kiinnostavuutta työnhakijoiden silmissä, viestittäisihän se työnantajan suhtautuvan epäluuloisesti kaikkiin työnhakijoihin ja olevan siten vähemmän luotettava ja vähemmän haluttu yhteistyökumppani.
Kouluttamiset ja työturvallisuudet ovat osa työnantajan työnkuvaa. Mitäpäs tämä työnantaja ajattelisi työntekijästä, joka tuumaisi jostakin työtehtäviensä osasta, että noita en halua hoitaa, koska vastuu hirvittää? Jatkuisiko työsuhde? Siitä tosin kirjoittajaa pitää kyllä kehua, että hän suhtautuu asiallisen vakavasti näihin vastuisiin. Sellaisiakin työnantajia on, jotka eivät perehdy asioihin ja vaikka tietäisivätkin niistä, kieltäytyvät noudattamasta.
Kouluttamiset ja työturvallisuudet ovat osa yritykseen panostamista, sijoitus, joka tuottaa tulosta. Hyvinvoiva työntekijä, jonka tiedot ovat ajantasalla, tekee tottakai parempaa jälkeä kuin sellainen, jonka terveys heikkenee työolosuhteiden tai työnmitoituksen takia, tai jonka pitää tyytyä helpompiin työtehtäviin kuin mihin hänen kykynsä riittäisivät.
Mitä sairaslomiin tulee, työnantajahan ei maksa niiden palkkaa omasta pussistaan, vaan sairaslomien palkka on työntekijöiden tuottamasta tuloksesta se osa, joka heidän palkoistaan kerätään sitä sairauden takia tarvitsevalle. Se on siis työntekijöiden ansaitsemaa rahaa.
Jos yritykset keskittyisivät kitisemisen sijaan tekemään sitä laatua - palkkaisivat työntekijöitä, antaisivat heidän ideoilleen tilaa- voisi kauppakin käydä paremmin. Vaan ei kun ei...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
K.Vastaranta
22.2.2015 14:04
Tämä on näitä kirjoituksia, jolla yrittäjäpuoli pyrkii murtamaan työntekijän asemaa.
Työntekijöiden pitää pystyä elämään palkallaan, myös nuorten. Työntekijöiden pitää myös pystyä suunnittelemaan tulevaisuuttaan , eikä olla riippuvaisia yrittäjistä, jotka haluavat pelailla koeajoiksi naamioiduilla puolen vuoden työsuhteilla
Jos työnantajat saisivat vapauden valita koeajan pituuden itse, toki pitkän koeajan valinneet olisivat työnhakijoista vähemän haluttavia työpaikkoja - työnantajan epäluuloisuus ja epäluotettavuus yhteistyökumppanina tulee ilmi pitkästä koeajasta.
Yrityksen perustoimintoihin kuuluu se, että perehdyttää työntekijänsä ja antaa aikaa kasvaa tehtäväänsä. Ei se ole mikään ylimääräinen rasitus. On noloa, että suomalaisyritykset ovat päättäneet poimia vain muiden yritysten valmiiksi koulimia työntekijöitä, ja samalla jättäneet vastavalmistuneet suomalaisnuoret kortistoon ilman ensimmäistä työpaikkaansa. Se ei oikein toimi työurien pidentämisenä varsinkaan alkupäästä, mutta ei loppupäästäkään.
Sairasloman palkka ei ole työnantajan rahaa, vaan työntekijöiden ansaitsema palkan osa, joka kootaan yhteen tarvitsevaa varten.
Työterveys, työturvallisuus ja koulutus ova paitsi lakisääteisiä, myös työnantajan sijoitus omaan yritykseensä. Työntekijä, jonka hyvinvoinnista huolehditaan, on motivoituneempi työntekijä.
Toivoisi, että yritykset työntekijöiden oikeuksien polkemisen sijaan keskittyisivät laadun tekemiseen ja markkinointiin, Vain niille voi todellinen menestys rakentua, ei työntekijöiden aseman heikentämiselle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Työntekijä
17.3.2015 09:16
En nyt jaksanut kahlata koko kommenttiosiota läpi, sen varalta että onko joku jo sanonut tämän, mutta ihan näin tiedoksi kaikille yrittäjille: mikään laki Suomessa ei vaadi maksamaan sairausajan palkkaa vapaa-ajalla sattuneesta tapaturmasta. Ellei lakia Työtapaturmat ovat asia erikseen ja normaalit sairastumiset. Jos siis työntekijä kännissä katkaisee jalkansa, ei työnantajalla ole minkään lain velvoitetta maksaa sairausajalta palkkaa. Olen lukenut joitain tämän blogin kirjoituksia ja niistä paistaa selkeästi läpi se, että työnantajat eivät tiedä omia oikeuksiaan työnantajina.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
djii
17.3.2015 16:13
Yleensä pienyrittäjien asiakkaat ovat tavallisia palkansaajia, noin pääosin. Eli jos normi palkansaajan ostovoimaa heikennetään, niin...
Kaikenlaista byrokratian ja sääntelyn vähentämistä tässä maassa toki kannatan voimakkaasti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Weepee
20.4.2015 17:48
Jos yrittäjyys, etenkin pienyrittäminen on suomessa niin vaikeaa ja vastenmielistä, miksi et vaan lopeta? Kuka pakottaa kiduttamaan itseään? Olen lopen kyllästynyt näihin yrittäjiin jotka vinkuu ja ruikuttaa että kaikki on perseestä, mutta silti asutaan omakotitalossa, on mökki, on uudet autot, lapsilla mopoautot, käydän laskettelemassa ja etelänmatkoilla, mutta silti kaikki on perseestä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Loistyöläinen
21.4.2015 17:51
On se kumma juttu kun työntekijäkin alkaa olemaan joidenkin silmissä roskasakkia. Samanlainen "loinen" kun työtön sossupummi. Nykysuomessa ilmeisesti jos et ole yrittäjä, et ole mitään! Olet pelkkä vapaamatkustaja joka elää näiden jumalolento yrittäjien siivellä.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
keplottelua
4.9.2016 10:09
"TES:n lähtöpalkat pitäisi saada selvästi nykyistä alemmaksi, jotta nuoria pystyttäisiin työllistämään. Hyvälle työntekijälle toki maksamme mielellämme hyvää palkkaa". Ongelma tulee siinä, että nykyään on se TES alkupalkka, jos on ja siihen jäät. Alkupalkkaa voisi pienentää vain jos kirjataan myös palkan nostamisen pakko työkokemuksen karttuessa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Lähellä
21.12.2016 17:01
Kallista hommaa on suomessa yrittäminen ja jos väkeä tarvii palkata yritykseen niin aijai.. Työpaikkoja voi olla hankala ylläpitää nykypäivänä niin, että kannattavuus pysyy. Nuorempaa väkeä vältellään, koska ei ole työkokemusta ja kestää aikansa saada työntekijästä tuottoisa. Tämän myötä onkin viime vuosina nähty enemmän maastamuuttoa töiden perässä, etenkin nuorison parissa. Osa palaa Suomeen työkokemusta ja muita kokemuksia rikkaampana mutta osa myös jää pitemmälle reissulle.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
työntekijäarmosta
30.3.2017 17:22
Olen pienessä yrityksessä, ja kyllä siellä työntekijät joustavat äärirajoille asti. Ylitöitä joutuu tekemään ilmaiseksi aika lailla, omistaja on sanonut, ettei niistä makseta. Työntekijät ovat niin tunnollisia, että eivät halua/pysty jättämään töitä tekemättä. Jopa sairaana tullaan töihin jos vielä pystyssä pysytään. Työntekijä minimillä mennään. Kyseessä on kannattava yritys.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin