Ja ihan varmasti roiskaisen tähän blogin, vaikka tämä masiina on heittänyt minut tästä ulos jo kaksi kertaa! Onko NSA langoilla vai? Älkää huoliko, musta tai mun jutuista ei oo kenellekään vaaraa :D
No asijaan, tai asijattomuuteen varmaanki. Mua alkoi pikkaisen ihmetyttämään taas tyyppien tapa olettaa asioita. Mua on myöskin aina ihmetyttänyt se, miksei asioista voida puhua neutraalisti asioina, vaan ne pitää aina henkilöittää. Tämä tuli taas ilmi keskustellessani erään henkilön kanssa, joka tapana on aina vetää kummallisia johtopäätöksiä. Viimeksi tuon kanssa juteltiin mm. Suomen päihdepolitiikasta. En voinut ymmärtää, miksi tupakka ja alkoholi ovat sallittuja, mutta kannabis ei? Tai miksi kaikenlaisia myrkkyjä tupataan ihmisiin lääkkeiden nimellä, mutta homeopatia teilataan? Minun mielestäni kyseessä on kaksinaismoralismi ja taloudellinen hyötyajattelu ja tuon mielestä olen hörhö ja sympatiseeraan narkkareita. Aha. Okei… Hullu hörhö varmaankin olen ja myös sympaattinen, mutten liitä siihen narkoottisten aineiden olemassaoloa millään lailla - sympatia lienee olevan hieman syvemmin ymmärrettävä tunnetila. Understood? (viitteenä vaikka “Sympatia on kaikissa ilmenemismuodoissaan välinpitämätön arvoja kohtaan. Se merkitsee tuntemista tai eläytymistä toisen mukana, mutta ei välttämättä toisen näkökulmia ymmärtävää osallistumista”)
Jätin sen sillä kertaa siihen istumaan ja lähdin kävelemään sanomatta mitään. Jaksoin olla joitakin viikkoja kiinnittämättä huomiota kontakti yrityksiin, mutta nyt taas ratkesin ilmeisessä masokismissani kuulemaan, kuinka idiootti olenkaan. Tällä kertaa aiheeksi kääntyi juuripa tuo kaksinaismoralismi. Minä en ymmärrä, miksi esimerkiksi valehteleminen, varastaminen tai väkivalta on enemmän hyväksyttävää pienessä mittasuhteessa tai jos se ei “haittaa tai vahingoita” ketään. Wat? Missä kohtaa tällaisista asioista tulee muka hyväksyttäviä ja kuka sen rajan päättää? Valkoinen valhe on valehtelua sanoin kuin sen ottaminen, joka ei kuulu itselle, on varastamista. Väkivalta on väkivaltaa, vaikka se olisi itsepuolustustakin. Miksi ihminen saa yhtäkkiä tehdä moraalisesti arveluttavia asioita kirkkain omantunnoin, jos joku muu tekee vielä pahempaa?
Sain tosiaan kuulla olevani naiivi idiootti, kun en ymmärtänyt turpaan vetämisen olevan hyväksyttävää, koska maailmassa on sotia. Okei… Ihan samalla kaksinaismoralismilla mitattuna on hyväksyttävää paskantaa kirkon alttarille, kun kaikki vessat ovat varattuja. Eikö? Tai pettää puolisoaan salassa (siis valehdella), kun on varmaa ettei siitä jää kiinni. Tai varastaa… tai läpsäistä/tukistaa lasta… Onhan noita esimerkkejä. Pointti on kuitenkin, ettei mikään lieventävä asianhaara muuta asiaa muuksi, mitä se on. Miksi ihmiset ovat niin halukkaita peittoamaan tuon faktan ja selittämään tekojaan kaksinaismoralistisesti? En ymmärrä. Senhän voi hyvin rehellisesti (siis valehtelematta :D) sanoa, että näinpä tuli tehtyä, paska tsägä. So what? Kukaanhan ei ole puhunut virheettömyydestä mitään tai siihen pyrkimisestä…
Jätin sen tälläkin kertaa siihen istumaan ja lähdin kävelemään sanomatta mitään. Nyt se osasi jo ilmeisesti odottaa sitä, kun huusi perään pelkuria… :D Noh, totta on se, ettei minulla enää nykyään riitä kärsivällisyys viettää aikaa seurassa, jossa en viihdy. Tai tehdä muutoinkaan asioita, joita en halua tehdä. Miksi hukata aikaansa turhuuksiin? Sen verran sympaattinen hörhö ja naiivi idiootti kyllä olen, buahhah!
Jälkikirjoituksenomaisena mainintana voisi lisätä (menneen pyhäinpäivän kunniaksi), että tajusin juuri etten ole saanut vuosiin enää vierailuita eräältä kuolleelta henkilöltä. Hmmmh, oletettavasti olen jo oppinut sen läksyni, joka tarkoitus olikin saada. Ja matka jatkuu, niin hänen kuin minunkin. Mieleeni tuli kuva jostakin lämpöisestä paikasta, jossa on paljon niittyä. Toivottavasti hän on syntynyt uudelleen ihmiseksi, eikä kukaksi!
Hörhö rests her case ;)
Two things are infinite: The universe and human stupidity;and I am not sure about the universe. - Albert Einstein
Stupidity is also a gift of God, but one must not misuse it. - Pope John Paul II