A77uros

Näytetään kirjoitukset kesäkuulta 2022.

Typeriä kuskeja, osa X

Joillekin nykyinen ryöstöhintainen diesel on edelleen liian halpaa, niin typerästi liikenteessä edelleen käyttäydytään. Tänään sain todistaa pakettiauton kuljettajan raivarin, kun bussi tuli pysäkiltä hänen eteensä, täysin liikennesääntöjen mukaisesti.

Kun pakukuski oli jarruttanut bussin takia, hänelle tuli tajuton kiire päästä bussin perään. Niinpä hän pienillä vaihteilla moottoria huudattaen otti bussin kiinni, ajoi protestimielessä aivan bussin takapuskurin tuntumaan ja jarrutti voimakkaasti, ettei ajaisi perään. Lyhyesti sanottuna toiminnassa ei ollut mitään järkeä.

Typerintä tässä on vielä se, että jos tällaiselle kuljettajalle sanoisi, että ajotaidoissa olisi vielä paljon hiomista, hän saisi raivarin, koska pitää itseään maailman parhaimpana kuskina. Mutta katsotaanpa tarkemmin, mikä oikein menee pieleen:
1) provosoituminen ja raivostuminen täysin liikennesääntöjen mukaisesta tilanteesta
2) ennakoivan ajotavan puute, liikenteessä kun ei olla yksin
3) liikenneturvallisuuden vaarantaminen ajamalla liian lähellä
4) taloudellisen ajotavan puute, miksi kiihdyttää liikaa ja sitten heti jarruttaa
Jos kuljettaja olisi ollut autokoulun ajotunnilla, ajo-opettaja olisi puuttunut näihin kaikkeen neljään asiaan.

Pitäisikö tällainen kuski panna päiväksi ammattirahtarin kyytiin rekkaan, jossa on täysi poka päällä? Avaisiko se silmiä, kun täyskiihdytys 0-80 km/h kestää puolitoista minuuttia, jyrkemmässä mäessä vauhti väkisinkin hyytyy ja vauhdin passailu punaisiin liikennevaloihin täytyy aloittaa heti kun liikennevalot näkyvät? Vai aiheuttaako kaikki hitaus ja ennakointi vain uuden raivarin?

Millä hänet saisi tajuamaan, että ennakointi, suuri keskinopeus, taloudellisuus ja turvallisuus kulkevat käsikkäin? Aggressiivisuus ja kostomieliala tekevä tyhjiksi nämä kaikki. Siksi aggressiivisella kuljettajalla on pahoja puutteita ajotaidoissa.