A77uros

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on nopeusrajoitus.

Noudata asvaltointityömaan nopeusrajoitusta

Ensi kesänä Suomen maanteitä asvaltoidaan jälleen kerran ja autoilijat ovat raivoissaan, kun työmaa osuu omalle kohdalle: ensin täytyy odottaa ja sitten körötellä alhaista nopeutta. Turhan harve kykenee raivoltaan tajuamaan, että se asvaltointityömaan alhainen nopeus on ihan perustellusta syystä. Jos asvaltointityömaat jurppivat, kannattaa lukea seuraava ajatuksella läpi.

Asvaltointi tapahtuu yleensä kaista kerrallaan. Asvaltoinnille varattuna on siis koko kaistan leveys, ja se on täysin eri asia kuin henkilöauton ja edes rekan kohtaaminen maantiellä, se vastaa ylileveän erikoiskuljetuksen kohtaamista. Eikä tämä vielä riitä, sillä kaistojen väliin jäävä sauma pitää myös viimeistellä. Se tarkoittaa, että vähintään yksi asvalttimies (tai -nainen) työskentelee sillä kaistalla, josta autoilijat ajavat ohi. Tilaa on siis tavallista vähemmän. Tästä syystä asvalttityömaan ohi ei todellakaan pidä ajaa 80 km/h, vaan alhaista nopeusrajoitusta on kunnioitettava ja oltava valmis hidastamaan!

Jokainen voi kaverin kanssa hiljaisella maantiellä kokeilla, miltä tuntuu seistä ajoradalla, kun kaveri ajaa 80 km/h vierestä sivupeili hihaa hipoen. Silloin luultavasti tajuaa, miltä asvalttimiehistä ylinopeutta ajavat autot tuntuvat. Mutta minä en ota vastuuta, jos kokeilussa sattuu onnettomuus, sillä vastaavalla tunaroinnilla teloisi myös sen asvalttimiehen, ja se on aina poliisiasia.

Eli seuraavan kerran, kun ajat asvaltointityömaan ohi, noudata nopeusrajoitusta ja varaudu hidastamaan, älä ole se itsekäs ylinopeutta ajava idiootti. Äläkä pakota edessä olevaa ajamaan ylinopeutta. Sinä kohtaat sen asvaltointityömaan vain kerran, mutta asvalttimiehet kohtaavat työpäivän aikana jokaisen ylinopeutta ajaneen ja työmaan turvallisuuden vaarantaneen idiootin.


Ennakkovaroitus alentuvasta nopeusrajoituksesta?  1

Kun autoilee maanteillä kotiseutunsa ulkopuolella, ei voi tietää ennakolta, missä nopeusrajoitukset muuttuvat, vaan vasta kyseisen nopeusrajoitusmerkin nähdessään.

Minulle onkin herännyt toive, että nopeusrajoitusten muutokset sijoitettaisiin selvemmin ennakoivaa ja taloudellista ajotapaa suosivasti: alentuva nopeusrajoitus sijoitettaisiin ylämäkeen, jolloin pelkkä jalan nosto kaasulta muuttaa nopeuden sopivaksi, ja kasvava nopeusrajoitus olisi alamäessä, jolloin kiihdyttäminen vie vähemmän energiaa. Myös tasamaa käy näihin tilanteisiin, mutta nopeusrajoituksen aleneminen alamäessä johtaa kahteen huonoon vaihtoehtoon: jos vain nostaa jalan kaasulta ja antaa moottorijarrutuksen hoitaa hidastuksen, syyllistyy ylinopeuteen uuden nopeusrajoituksen alueella, jos taas jarruttamalla passaa nopeuden oikeaksi, tuhlaa turhaan energiaa. Polttomoottoriautolla jokainen jarrutus tarkoittaa sitä, että kitkan avulla muutetaan lämmöksi harakoille liike-energiaa, joka on ensin huonon hyötysuhteen polttomoottorilla ja fossiilisilla polttoaineilla tuotettu. Nopeusrajoitusmuutosten huono sijoittelu koskee erityisesti raskasta kalustoa, jolla muodostuu selväksi haitaksi myös se, jos nopeusrajoitus kasvaa ylämäessä. Mutta nämä asiat tulevat kyllä esille myös henkilöautolla, jos yhtään pyrkii taloudelliseen ajotapaan.

Nopeusrajoitusmuutosten oikealla sijoittelulla on mahdollista säästää energiaa, mutta aina se ei vain ole mahdollista. Mutta jos nopeusrajoitus alenee kaikesta huolimatta alamäessä, mäen päällä voisi olla nopeusrajoituksen ennakkovaroitus, jolloin passaus uuteen nopeusrajoitukseen olisi mahdollista tehdä ennakoivasti ja taloudellista ajotapaa hyödyntäen.