A77uros

Näytetään kirjoitukset heinäkuulta 2023.

Juha Sipilän "tulos tai ulos" - vastuunpakoilua

Tökkään itseäni tikulla silmään ja muistelen vanhoja...

Pääministerinä aiemmin ollut keskustan Juha Sipilä hoki mantraansa "tulos tai ulos", ja kehui sen olevan vastuullisin ja suoraselkäisin tapa tehdä politiikkaa. Eli jos vastuussa oleva tekijä ei saa aikaan tuloksia, vaihdetaan tekijää. Tämä periaate voi toimiakin, jos tekee yhtä projektia kerrallaan.

Mutta Suomen hallituksella on yhtä aikaa monta eri lakialoitetta tekeillä. Tällöin "tulos tai ulos" muuttuu selkärangattoman nilviäisen vastuunpakoiluksi: jos esimerkiksi on 20 aloitetta tekeillä ja yksi epäonnistuu, tulos tai ulos -periaatteella lentää silloin ulos. Mutta samalla ne loput 19 asiaa jäävät hunningolle ja raukeavat tekijän lopettaessa. Se, jos yhden epäonnistumisen takia lyö kaiken läskiksi, ei ole suoraselkäistä ja vastuullista toimintaa vaan selkärangattoman vastuunpakoilua.

Ja juuri näin Sipilä teki: kun kävi selväksi, että yhteenkoplattuja sote- ja maakuntauudistuksia ei saada Sipilän hallituksen aikana tehtyä, Sipilä hajotti hallituksensa ja lähti vaalikentille keräämään kannatusta. Jäljelle jäänyt Sipilän toimitusministeristö oli rampa ankka hoitaen vain juoksevia asioita, kaikki kesken olleet Sipilän hallituksen lakialoitteet raukesivat.

Jos lyö yhden epäonnistumisen myötä kaikki muutkin asiat läskiksi ja vielä kehuu sitä suoraselkäiseksi toiminnaksi, niin siinä kyllä selkärangaton nilviäinen puhuu aika paksua potaskaa. Ei kannata uskoa sinisilmäisesti kaikkea kuulemaansa.


Haagan liikenneympyrä - mainettaan yksinkertaisempi

Haagan liikenneympyrä Helsingissä taitaa olla Suomen suurin ja monimutkaisin liikenneympyrä. Niinpä satunnaisessa käyttäjässä se voi herättää huolta, kuinka siinä oikein pitää ajaa. Oikeasti se on monimutkainen vain suunnittelultaan, ajaminen sen läpi on hyvin yksinkertaista. Kannattaa vain sisäistää seuraavat kolme ohjetta:

1) Liikenneympyrää lähestyessäsi seuraa opasteita ja valitse opasteiden mukainen kaista. Eli jos esimerkiksi haluat Vihdintielle, valitse Vihdintielle vievä kaista.

2) Aja liikenneympyrän läpi yhtä ja samaa kaistaa, se ihan oikeasti heittää sinut ulos ympyrästä oikeassa suunnassa. Suurin virhe on alkaa vaihtelemaan kaistoja kesken liikenneympyrässä ajon, jos on tullut ympyrään opasteiden mukaan.

3) Noudata liikennevaloja. Liikenneympyrään päästyäsi vihreä aalto johdattaa valtaosassa ajokerroista ympyrän läpi.

Muuta ei tarvita. Haagan liikenneympyrässä on viisi eri liittymää, mutta logiikka on helpompi selittää neliliittymäisen ympyrän avulla. Näin se menee: Perusohje on se, että liikenneympyrään tullessa oikea kaista heittää sinut lopulta ulos ympyrästä oikealta, keskikaista johdattaa suoraan ja vasen kaista heittää ulos vasemmalta.

Tällaisen liikenneympyrän juju on siinä, että aina jokaisen liittymän kohdalla uloin kaista poistuu ympyrästä ja tilalle tulee uusi sisin kaista. Tällöin ympyrän vanhat kaistat siirtyvät aina pykälää ulommaksi jokaisen liittymän kohdalla, ilman kaistanvaihtoja.

Eli oikean kaistan valitsemalla lentää ulos ympyrästä jo oikealle vievässä liittymässä. Keskikaistan valitsemalla on aluksi keskikaistalla, mutta oikealta tulevan liittymän myötä uloin kaista poistuu ja uusi sisin kaista ilmestyy tilalle. Siis ilman kaistanvaihtoja oletkin uloimmalla kaistalla ja joudut ulos ympyrästä suoraan menevien liittymässä.

Vasemman kaistan valitsemalla päätyy aluksi sisimmälle kaistalle, mutta oikealta tulevan liittymän myötä tulee uusi sisin kaista ja oletkin keskikaistalla. Suoraan ajavien liittymän kohdalla sama toistuu ja keskikaista vaihtuu uloimmaksi kaistaksi, ja vasemman liittymän kohdalla lennät ulos liikenneympyrästä.

Eli idea Haagan liikenneympyrässä on valita opasteiden perusteella oikean suunnan mukainen kaista ja pysyä sillä kaistalla koko liikenneympyrän läpi, liikenneympyrän logiikka hoitaa loput ja heittää sinut ulos oikeassa suunnassa. Enempää ei kuljettajalta vaadita, kaikki muu toiminta on turhaa ja vain ruuhkauttaa liikenneympyrää sekä aiheuttaa vaaratilanteita.

Jos haluaa sisäistää ideaa paremmin, kannattaa kokeilla piirtää kolmikaistainen neljän liittymän liikenneympyrä kynällä paperille edellisen kuvauksen perusteella. Alku tulee olemaan hankalaa, mutta jos piirroksen saa toimimaan oikein joka suunnasta, logiikka tuntuu todella yksinkertaiselta. Itse olen kokeillut tätä vanhalla Dos-pelillä nimeltään Stunts, jossa voi itse rakentaa yksinkertaisia ajoratoja.