Pidän lapsista -- paistettuina

  • Tuomas Vimma

Olimme viime perjantaina lempiravintolassani Bistro Helsingissä Korkeavuorenkadulla nauttimassa kerrassaan loisteliaan Amore & Amarone –illallisen ystävättäreni sekä muutaman läheisen ystäväni kanssa. Illallinen oli kiireittemme takia odotettu ja tunnelma oli jo ensimmäisten lasillisten jälkeen korkealla.

Paratiisin käärme luikerteli esiin arviolta kolmevuotiaan Topi-Oskarin, tai tarkemmin sanoen hänen mistään mitään piittaamattomien vanhempiensa muodossa. Lapsi, jota ei selvästikään ollut opetettu käyttäytymään paremman tason ravintolassa, ramppasi ympäri salia kirkuen ja rääkyen. Kun esitystä oli kestänyt kaksikymmentä minuuttia, pohdin vakavasti lähettäväni pikkuriiviölle lasillisen grappaa hiljentääkseni hänet.

Uskon, että lapsilla ja lapsiperheillä on oikeus syödä hyvin. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että tämä ei saa toteutua muiden asiakkaiden viihtyvyyden kustannuksella. On päivän selvää, että mikäli lapselta ei vaadita asiallista käytöstä kotona, ei hän osaa sitä itsenäisesti ihmisten ilmoillakaan. Liian nuoren tai huonokäytöksisen lapsen tuominen illalliselle on väärin kaikkia muita asiakkaita kohtaan.

On varmasti tilanteita, joissa lastenvahti peruu viime hetkellä tai eiralaisen leikkikoulun primusoppilas on yksinkertaisesti väsynyt. Ymmärrän, että silloin saattaa iskeä itkuporkuraivarit, vaikka normaalisti käytös olisi moitteetonta. Tällaisessa tilanteessa oikea toimintamalli vanhemmilta olisi arpoa vaikkapa kivi-sakset-paperi –metodilla, kumpi vie rääkyvän ipanan kotiin ja kumpi jää muun seurueen kanssa viettämään iltaa, ei päästää pikkupelsepuuppia irti muiden riesaksi.

Ei, en ole lastenvihaaja. En vain näe, että minun pitäisi kärsiä muiden kyvyttömyydestä kasvattaa omat lapsensa.

BTW, suosittelen täydellä sydämellä Bistron Amore & Amarone –menua (n. 100e/lätty).

http://www.bistrohelsinki.fi/

45 kommenttia

Figurative

22.2.2010 17:50

En voisi olla enempää samaa mieltä. Paitsi että astuisin vielä askeleen kohti lastenvihaaja-aluetta ja toivoisin, että parempiin ravintoihin (lue: kaikki paitsi lounaspaikat ja mäkkärit) laitettaisiin esim. K15-ikäraja. Tätä nuoremmat isänmaantoivot voisivat treenata pöytätapoja kotonaan. Uskokaa pois, siinä iässä ehtii vallan hyvin oppia "ajoissa" tavoille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 09:49

Henkilökunta käsittääkseni huomautti asiasta. Kynnys asiakkaan ulos heittämiseen on kuitenkin melko korkea. Muksun itkupotkushow kesti n. 20 minuuttia, jonka jälkeen ipana vaikeni. Nämä 20 min tuntuivat vain ikuisuudelta, kun yrität samaan aikaan keskittyä sommelierin selostukseen laatuamaronesta.

Ravintola on melko vaikeassa tilanteessa huonosti käyttäytyvien skidien kanssa. Olisi melko kohtuutonta läväistä kuuden hengen seurue pellolle muutaman rääkäisyn takia, mutta jossain vaiheessa on pakko ajatella muitakin asiakkaita.

Onko kukaan muuten koskaan nähnyt kenenkään lentävän ulos paremmasta paikasta lastensa huonon käytöksen takia?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

AnotherLife

23.2.2010 10:10

Onhan se tarkemmin ajateltuna aika kieroutunutta miten eri asemassa lapset/lapsiperheet ovat ravintolassa muihin asiakkaisiin verrattuna. Jos toisi hienompaan ravintolaan räksyttävän koiran, ympäri ravintolaa vaeltelevan vammaisen tai dementoituneen vanhuksen, niin ovea näytettäisiin aika nopeasti. Puhumattakaan humalaisista. Ei näistäkään edellä mainituista yksikään välttämättä ymmärrä käyttäytyvänsä sopimattomasti.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Caduceus

23.2.2010 10:40

Oi Tuomas, sä puhut mun kieltä! En voisi olla enempää samaa mieltä. Minua ottaa päähän se, miten vanhemmat ovat nykyään suurelta osin jokseenkin kyvyttömiä tilannetajultaan sen suhteen, minne se rääkykääryle tulee ottaa mukaan ja minne ei. Sitten saa kuunnella näiltä jumalvanhemmilta jatkuvaa kritiikkiä siitä, kuinka yhteiskunta on nykyään "lapsikielteinen" tai "lapsivihamielinen". En mä usko, että yhteiskunta on sen lapsivihamielisempi tai -kielteisempi, kuin ennenkään. Uskon vain vilpittömästi siihen, että ymmärrys toisia ihmisiä kohtaan on vähentynyt. Ennen tajuttiin, että sylivauvaa tai uhmaikäistä ei sovi tuoda hienoon ravintolaan, taidemuseoon, luennolle, ranskan kielen kurssille tai johonkin muuhun vastaavaan paikkaan, jossa ihmiset ovat keskittymässä, rauhoittumassa tai nauttimassa. Nykyään otetaan se kullanmuru joka paikkaan mukaan, koska "lapsi ei muuttanut elämässämme mitään":

ARGH!!!!

Tulee mieleen Sex and the Cityn jakso, jossa tarjoilija huomauttaa Samanthalle ravintolassa, että tämän tulisi sulkea matkapuhelimensa. Samantha osoittaa viereisessä pöydässä tolskaavaa kakaraa ja kysyy "What are you going to do about that noise?".

Ja ah, niin, kuuluisa "lastenvihaaja" -kortti. Se pelataan hyvin herkästi pöytään, jos tohdit esittää kritiikkiä siitä, että pershedelmä ei valttämättä ole kovin toivottu ilmiö tietyissä paikoissa. Tai että kaikkia ei kiinnosta kuunnella kovalla äänellä annettua selostusta siitä, mitä KerttuPertun vaipasta vessareissulla löytyikään.

Tuomas, I feel you.

Ihme muuten, että täällä ei kukaan vielä ole kirkunut sulle lastenvihaajaa tämän kirjoituksesi johdosta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 10:48

"pershedelmä ei valttämättä ole kovin toivottu ilmiö tietyissä paikoissa."

No kyllä mä sanoisin että tässä meillä on ihkaoikea lastenvihaaja. Itse aikoinaan pilalle hemmoteltu pikkupaskiainen, joka tuottaa huonosti kasvatettuja lapsia saavutettuaan ensin urallaan "tarpeeksi" ja tajuttuaan että oma/edustusvaimon biologinen kello vetelee viimeisiään kun 45 on mittarissa. Tulevaisuudessa varmaan voi olla jo 50v.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 10:59

Tuomaksen kritiikki on toki täysin oikeutettua. Kyse on lähinnä siitä mikä on sovelias toleranssi. Vaikea kuvitella samanlaista nillitystä Italiassa, pienen lapsen itkusta. Johan se hukkuisi mekastavien italialaisten alle.

Niin ja toisekseen 20 minuuuttia ei toki ole pitkä aika. Kertoo sekin jotain. Siis sun asenteesta, joka tosiasiassa taitaa olla juurikin se mistä et halua kritiikkiä. Sun mielestä lapsilla EI oikeasti ole asiaa tällaisiin paikkoihin. Mikset vaan sano sitä ääneen? Varmaan löydät paljon samanhenkistä täältä keski-ikäisten keskenkasvuisten paratiisista jota Cityksi kutsutaan. Lisäksi veikkaan että sä et oikeasti osaa sanoa edes lapsen todellista ikää. Siinä on aika iso ero, onko 2 vai 5.

Minkähän takia "hienoissa" ravintoiloissa ei sitten ole yksinkertaisesti pääsykieltoa pilteille? Ikä kun on yksi niistä sallituista syrjinnän perusteista. Oletko miettinyt?

Niin, en itsekään nauttisi jos pikkuipana kirkuisi täysillä vieressä. Toisaalta, useammin ruokailun ovat pilanneet huono palvelu, huono ruoka, vittumaisen äänekäs "iloinen" eli känninen naapuriseurue, snapsilaulut, paska musiikki, ruotsalaiset/saksalaiset/britit, tupakoitsijat/sikaroitsijat tai naapuripöydän valittajat.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 11:00

Yleisin tsetti mikä nousee on kuitenkin "Sä et voi ymmärtää, koska sulla ei ole omia lapsia. Mä olin samanlainen kuin sinä ennen, mutta sitten Kerttu-Inkeri syntyi, ja äitinä musta tuli paljon jalompi ja ymmärtäväisempi ihminen. Meidän lapsella on yhtäläinen oikeus asioida täällä kuin sinulla, ja lapset nyt ovat tuollaisia."

Jeesus Kristus...

Mä olen itse asioinut ravintoloissa pienestä saakka, mutta korville olisi tullut, jos olisin alkanut melskaamaan ja riehumaan. Tai ainakin mut olisi lähetetty autoon istumaan.

Musta on hienoa, että lapset opetetaan pienestä saakka asioimaan ravintoloissa. Ilolla katson hyväkäytöksisiä lapsia, jotka osaavat käyttäytyä. Mutta se harjoittelu kannattaa aloittaa kotona, ihan arki-illallisella. Jos Topi-Oskari ei kykene istumaan 20 minuuttia keittiön pöydän ääressä ja odottamaan että kaikki ovat syöneet, kuinka voi odottaa että se selviäisi tuskastumatta 3 tunnin illallisen lävitse?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Caduceus

23.2.2010 11:03

"No kyllä mä sanoisin että tässä meillä on ihkaoikea lastenvihaaja. Itse aikoinaan pilalle hemmoteltu pikkupaskiainen, joka tuottaa huonosti kasvatettuja lapsia saavutettuaan ensin urallaan "tarpeeksi" ja tajuttuaan että oma/edustusvaimon biologinen kello vetelee viimeisiään kun 45 on mittarissa. Tulevaisuudessa varmaan voi olla jo 50v."

Eihän siinä mennytkään edes kovin paljon aikaa, kun lastenvihaajakortti pomppasi, ja komeasti pomppasikin. Mä rakastan sitä, kun te ihmiset olette noin mahtavan ennalta-arvattavia. Kiitos tästä, Vermithrax. Mitä muuten yllä olevaan lainaukseen tulee: toivottavasti ammattisi ei ole selvännäkijä/ennustaja... koska jos on, voin ennustaa sulle laihoja päiviä...

Mut joo, enpäs viitsi täyttää toisen blogia tän enempää keskustelemalla jonkun muun kuin bloginpitäjän itsensä kanssa. Kiitos. Over and out.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Caduceus

23.2.2010 11:05

Tuomas, ennätitkin väliin. Taas niin samaa mieltä. Niin valtavan samaa mieltä. *kumartaa*

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 12:02

Tuomas puhuu asiaa. Jos 1970-luvun lapsetkin osasivat käyttäytyä ravintolassa, niin mikseivät 2000-luvunkin. Meillä istuttiin hiljaa pöydässä koko ruokailun läpi tai kärsittiin jälkeenpäin helvetillinen rangaistus. Toisaalta taas, jos istuttiin kiltisti aterian läpi, niin saatiin sitten palkinnoksi jäätelöannos tai laittaa markka hedelmäpeliin. :)

Kasvatuksesta se on kiinni. Pennut rääkyvät jos niitten antaa rääkyä, ja jo tästä syystä raivoavan ihmisapinan vanhemmat voitaisiin mielestäni dumpata pellolle.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 12:26

Kauhunsekaisella huvittuneisuudella olen välillä seurannut lapsiperheitä, joissa lapsen annetaan viiden minuutin jälkeen nousta pöydästä temmeltämään. Tämä siis sekä kotona että ravintolassa.

Ei liene tarpeellista, että lapsi istuu viisi tuntia silmät lurpsahdellen kuuntelemassa kun vanhemmat parantavat maailmaa konjakkilasin ääressä, mutta peruskasvatukseen kuuluu istua selkä suorassa ja osallistua keskusteluun ainakin jälkiruokaan saakka.

Toisinaan näkee piristiäviäkin tapauksia, kuten arvioilta seitsemänvuotias poika, joka eräässä Michelin-paikassa hoisi itse tilauksensa tarjoilijattaren kanssa, heittäen hieman flirttiäkin mukaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 12:41

Ei pitäisi lasten kanssa lähteä ravintolaan jos lapset eivät osaa siellä käyttäytyä - ja se on vanhempien vastuulla tietää onko oma vesseli valmis istumaan parikin tuntia pöydässä. Jos ei, niin on monta ravintolaa jossa on lapsille oma nurkkaus ja sinen voi sitten mennä.
Itse ratkaisin ongelman aloittamalla jo aikaisessa vaiheessa kotona leikkimään lapsen kanssa "illallista". Kaiki 3 ruokalajia piti istua pöydässä jossa käytiin sivistynyttä keskustelua, käytettiin ruokailuvälineitä oikein ja nautittiin ruuasta. Leikkiin kuului tietty asianmukainen pukeutuminen ja hieman erikoisempia ruokia. On muuten tosi kivaa, suosittelen! Poitsu taisi olla 4-5 kun ensimmäistä kertaa kokeiltiin Sassossa täysillallinen ja meni loistavasti, poika ei turhautunut ja oikeasti nautti ravintolaelämyksestä. Nyt poitsu on jo 12v ja vanha konkari =).
Eli vanhemmat, jos haluatte viedä lapsianne ravintolaan niin opettakaa heidät siihen ensin, se voi olla hauskaakin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 12:47

Komppaan Vimmaa ja lähes tulkoon kaikkia muitakin kommentoineita Vermithraxia lukuunottamatta. Tuntuu siltä, että lastenkasvatus on ylipäätään lähtenyt lapasesta merkittävältä osalta vanhempia. Onko syynä oma vapaa kasvatus, vai mikä?

Minkäänlaisen auktoriteerin osoittaminen ja rajojen asettaminen ei näytä onnistuvan. Tätä lapset kuitenkin viime kädessä vanhemmiltaan tarvitsevat. Kaikkea muuta voi ostaa kaupasta. Itsehillintää ja käytöstapoja lapsiltaan edellyttävät antavat heille parhaan lahjan, mitä ikinä voi kotoa saada. Pohtikaapa sitä vanhemmat, kun seuraavan kerran JonneJanina haluaa taas jotain, eikä pysty istumaan paikallaan ilman spasmeja...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 13:01

Huonostikäyttäytyvistä lapsista tulee huonostikäyttäytyviä aikuisia.

Onneksi suurimmalla osalla jengistä (ainakin näillä kulmilla missä itse vaikutan) on käytöstavat melko hyvin hallussa, mutta kyllä usein näkee aivan uskomatonta käytöstä. Olen itsekin useamman kerran hävennyt silmät päästäni kun omassa seurueessa joku on alkanut leikkiä maailmankansalaista ja "opettamaan" tarjoilijatarta.

Sitä, että lasten annetaan terrorisoida ympäristöään vanhempien katsoessa vierestä, en ole koskaan ymmärtänyt, oli kyse sitten ravintolasta tai muusta julkisesta paikasta.

Törkein tapaus lienee eräs suuri huonekalukauppa, jossa viisivuotias piirteli vaalean sohvan täyteen lyijykynällä (jota kaupassa jaetaan ilmaiseksi), jonka jälkeen isä vaati alennusta sohvasta, sillä se oli suttuinen.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 13:22

Komppaan Vimmaa, kävin vain provoilemassa aiemmin. Lapset pitäisi viedä mäkkäriin tai hakata hiljaisiksi jos ruoat maksaa yli 20€/ruokailija.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 13:26

"Yleisin tsetti mikä nousee on kuitenkin "Sä et voi ymmärtää, koska sulla ei ole omia lapsia."

Johtunee siitä että toleranssi myös muiden lapsia kohtaan nousee ^10 kun on omia lapsia. Sitten kun lukee lapsettomien cityilijiöitten nillitystä niin kohtuullisen lapselliselta näyttää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 13:29

"Eihän siinä mennytkään edes kovin paljon aikaa, kun lastenvihaajakortti pomppasi, ja komeasti pomppasikin. Mä rakastan sitä, kun te ihmiset olette noin mahtavan ennalta-arvattavia. Kiitos tästä, Vermithrax."

Ole hyvä. Jos kommenteillasi osoitat olevasi lastenvihaaja, niin eipä se paljon vaadi että joku sen ääneen sanoo.

" Mitä muuten yllä olevaan lainaukseen tulee: toivottavasti ammattisi ei ole selvännäkijä/ennustaja... koska jos on, voin ennustaa sulle laihoja päiviä..."

Tämän tarkoitus on saada joku uskomaan että sinulla on joko lapsia tai vain Erittäin Hyvin Kasvatettuja lapsia? Joo, taidan pitää oman käsitykseni kuitenkin.

"Mut joo, enpäs viitsi täyttää toisen blogia tän enempää keskustelemalla jonkun muun kuin bloginpitäjän itsensä kanssa. Kiitos. Over and out."

Unohdit nuolla riittävästi TV:n kermaista persettä. Itse kommentoin niin kauan kuin se on sallittua. Turhin blogi on se jota kukaan ei lue.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 13:50

Tästä pääsemmekin erääseen viime aikoina minua huvittaneeseen aiheeseen. Hiukan off topic menee, mutta kun kyse on ravintola-aiheisesta blogista, niin en viitsi aloittaa uutta threadia.

Kolmekymppisenä lapsettomana pariskuntana olemme seuranneet mielenkiinnolla tapaa, jolla monet nuoret aikuiset saavat lapsista synninpäästön sille, että elämä ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kaksiviitosena suunnitelmat ovat vielä suuria; edessä häämöttää väikääri, uraputki ja maailman ympäri purjehtiminen. Jossain kolmenkympin korvilla alkaa takaraivossa naputtaa inhottava tietoisuus siitä, ettei ehkä koskaan tule väittelemään, nousemaan pörssiyhtiön toimitusjohtajaksi tai saavuttamaan muita nuorena itselleen asettamia tavoitteita. Aika ikävää myöntää (edes itselleen), ettei niistä suurista suunnitelmista sitten koskaan tullutkaan totta.

Lapsien hankkiminen ja ”täydelliseksi” äidiksi tai isäksi heittäytyminen onkin sitten mainio tekosyy sille, ettei jatka ”oravanpyörässä” tai akateemisten kunnianhimojensa tavoittelua. ”Kyllähän mä muuten olisin, mutta lapsi tarvitsee hyvän kodin ja äidin huomiota 24h vuorokaudessa.”. Samalla tuleekin sitten nostettua itsensä uhrautuvaisena vanhempana lähes pyhimystasolle, kun on valmis ”asettamaan lapsen edun oman uran edelle”. Tämä on myös oiva keino syyllistää lapsia sitten kun ne ovat hiukan vanhempia, tyyliin ”Minustakin olisi voinut tulla mitä vain, mutta asetin sinun hyvinvointisi omien haaveideni edelle”.

Tunnen lukuisia vanhempia, jotka ovat kasvattaneet pari-kolme mukulaa tasapainoisiksi ja kunniallisiksi aikuisiksi, ja hoidelleet siinä sivussa opintonsa tai toimineet yksityisyrittäjinä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 13:51

"Kauhunsekaisella huvittuneisuudella olen välillä seurannut lapsiperheitä, joissa lapsen annetaan viiden minuutin jälkeen nousta pöydästä temmeltämään. Tämä siis sekä kotona että ravintolassa. "

Kuten sanoin, tuosta on helvetin helppo olla samaa mieltä.

"Ei liene tarpeellista, että lapsi istuu viisi tuntia silmät lurpsahdellen kuuntelemassa kun vanhemmat parantavat maailmaa konjakkilasin ääressä"

No jos vanhemmat viettävät viiden tunnin illallisiä pienten lasten kanssa tai ylipäätään kovin myöhään, voidaan silloin sanoa pelisilmän pettäneen.

Ja noinko silloin tapahtui, kun traumatisoidut 98€ annoksesi äärellä? Iltamyöhään kävit syömässä ja pienet vandaalit roikkuivat jaloissasi karmivasti huutaen?

Tottakai saat tällaiseen blogiin ,jota lukevat lähinnä ruoasta kiinnostuneet citysinkkuilijat, lähes täydellistä tukea. Mitä muuta voi odottaa? Asenne on tällaisten tyyppien keskuudessa on selkeästi se, että lapsilla ei ole mitään asiaa ko. paikkaan. JOS niitä on pakko viedä sinne, se tulee tehdä huomaamattomasti.

Koska sinua ärsyttää huutava kakara PAAAALJOON enemmän kuin känniapinaseurue tai röökaajat siinä vieressä.

Joo ja yllättäen kaikista kommenteista paistaa Syvä Huoli suomalaisten lasten käytöstavoista blaahblaah. 50-luvulla tuli remmistä = hyväkäytöksisiä lapsia. Ihme että ruumiillinen kuritus on kielletty, siinä kun on niin selkeät edut.

En mäkään diggaa koirista enkä kissoista, mutta en ala itkemään jos joku pitää mua sen takia outona.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 13:58

"Tästä pääsemmekin erääseen viime aikoina minua huvittaneeseen aiheeseen. Hiukan off topic menee, mutta kun kyse on ravintola-aiheisesta blogista, niin en viitsi aloittaa uutta threadia.

Kolmekymppisenä lapsettomana pariskuntana olemme seuranneet mielenkiinnolla tapaa, jolla monet nuoret aikuiset saavat lapsista synninpäästön sille, että elämä ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kaksiviitosena suunnitelmat ovat vielä suuria; edessä häämöttää väikääri, uraputki ja maailman ympäri purjehtiminen. Jossain kolmenkympin korvilla alkaa takaraivossa naputtaa inhottava tietoisuus siitä, ettei ehkä koskaan tule väittelemään, nousemaan pörssiyhtiön toimitusjohtajaksi tai saavuttamaan muita nuorena itselleen asettamia tavoitteita. Aika ikävää myöntää (edes itselleen), ettei niistä suurista suunnitelmista sitten koskaan tullutkaan totta.

Lapsien hankkiminen ja ”täydelliseksi” äidiksi tai isäksi heittäytyminen onkin sitten mainio tekosyy sille, ettei jatka ”oravanpyörässä” tai akateemisten kunnianhimojensa tavoittelua. ”Kyllähän mä muuten olisin, mutta lapsi tarvitsee hyvän kodin ja äidin huomiota 24h vuorokaudessa.”. Samalla tuleekin sitten nostettua itsensä uhrautuvaisena vanhempana lähes pyhimystasolle, kun on valmis ”asettamaan lapsen edun oman uran edelle”. Tämä on myös oiva keino syyllistää lapsia sitten kun ne ovat hiukan vanhempia, tyyliin ”Minustakin olisi voinut tulla mitä vain, mutta asetin sinun hyvinvointisi omien haaveideni edelle”.

Tunnen lukuisia vanhempia, jotka ovat kasvattaneet pari-kolme mukulaa tasapainoisiksi ja kunniallisiksi aikuisiksi, ja hoidelleet siinä sivussa opintonsa tai toimineet yksityisyrittäjinä."

Ota Tuomas talteen tämä kirjoituksesi. Printtaa ja laita se kirjekuoreen, jonka päälle merkintä: avataan ensimmäisen lapsen synnyttyä tai 60-vuotiaana.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 14:22

http://www.iltalehti.fi/perhe/2010022211172635_pr.shtml

ja vuonna 2020 Annassa: Isyys on kovin juttu mitä mulle on tapahtunut. Just wait for it...Rennessä on jotain Tonya.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 14:39

Jännää miten tämä aihe herättää niin vahvoja tunteita.

Viimeksi onnistuin suututamaan erään pikkuvesselin äidin oikein perusteellisesti kun vertasin hänen huonosti käyttäytyvää kaksivuotiastaan ja saksanpaimenkoiraani toisiinsa. Äippä kiskaisi herneen nenuun ja vinkui: "Ethän sä nyt voi verrata lasta ja koiraa keskenään!".

"Olet oikeassa. Koirani osaa istua käskystä hiljaa vaikka tuntikaupalla ja älyllisesti se on noin kolmevuotiaan tasolla."

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 14:42

Ja ei, en ottaisi koiraani mukaan ravintolaan, vaikka se olisikin sallittua. Tiedän etteivät kaikki nauti eläinten seurassa aterioinnista, ja kunnioitan heidän toiveitaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 14:56

Lukekaapas nyt rakkaat kanssaihmiset juttu uudestaan. Tuomas ei kritisoi lapsia, vaan heidän vanhempiaan.

Otsikko on provosoiva, ja moni kommentoijista ei selvästi ole lukenut juttua sen pidemmälle.

Jatkakaa, otan mukavan asennon ja haen punkkua ja pikkusuolaista. Tämä on viihdettä parhaimmillaan!

Tuomas, en voisi olla enempää samaa mieltä! Kiitos että nostat lapsen pois jalustalta!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 15:06

Kaikista huvittavinta on se, että mä pidän oikeasti lapsista... Mut joo, kyllähän tää tässä työnteon lomassa huvista käy :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Caduceus

23.2.2010 15:30

Kuolen kohta nauruun. Juuri näin käy, kun ihminen lukee "rivien välistä" ja näkee siellä yhtä ja toista, jota sitten suureen ääneen julistaa. Mikä harmi, että unohdin pistää kirjoitukseeni rivien väliin yhtään mitään. Sanoin kaiken sanottavani ihan siinä mustaa valkoisella -osiossa. Näin uskoisin myös sinun, Tuomas, tehneen. Sitä en huomannut, missä vaiheessa nuolin p:äsi, mutta olenkin vähän hitaansorttinen, aina ollut. Pitää jatkaa lukemista ja toivoa, että ystäväni jatkaa kommentointiaan. :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

23.2.2010 15:32

Taisi olla elämäni huomaamattomin rimjob :)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Masa190

23.2.2010 15:39

Meidän suurella perheellä on tapana varata oma loossi, jonkinlainen erillinen tila ravintolasta. Saslikissa esim. on upeat salongit, joihin mahtuu isompikin seurue.

Lapsiperheelle tuo on välttämätön järjestely. Ei lapsi jaksa istua tuntikaupalla paikoillaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

23.2.2010 16:02

Tuomas on aivan oikeassa. Jos olisin itse seurassa, jossa olisi tuolla lailla huonosti käyttäytyviä lapsia, osaisin jo pelkästä noloudesta lähteä itse ulos ja kovaa, ilman eri käskyä ja kaapata rääpäleet vauhdilla mukaani. Lumipesu olisi vähintä, mitä ensin seuraisi. Ja yleistän tämän muuten ihan kaikkiin muihinkin seuralaisiin, ikävuosiltaan 0-100.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Caduceus

24.2.2010 10:22

Jotenkin kysymys "Pidätkö/etkö pidä lapsista?" särähtää muutenkin mun korvaan. Ei multa ole koskaan kukaan kysynyt, pidätkö/etkö pidä vanhuksista/aikuisista/teineistä jne. Kyllä, pidän mukavista lapsista/vanhuksista/aikuisista/teineistä. Ei, en pidä huonosti käyttäytyvistä, melskaavista, junteista, toisia huomioimattomista, karkeakäytöksisistä tai muulla tavalla häiritsevistä lapsista/vanhuksista....jne. Vähän niinkuin etten osaa märitellä, pidänkö koirista. Voisin vastata, että yleensä kyllä, mutta räksyttävistä, aggressiivisista, pöydän vieressä kuolaavista tai mielipuolisesti hössöttävistä koirista en pidä. Koiranvihaaja?

Jostain syystä vain joidenkin mielestä ei lapsiin ja heidän vanhempiinsa saa kohdistaa minkäänlaista kritiikkiä. Mikäli näin tekee, on heti lastenvihaaja. Mikä oli tässäkin blogikommentoinnissa todettava, tosin vain yhden kommentoijan näppikseltä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

24.2.2010 10:32

Se, että oma lapsi on maailman tärkein asia ja niin ihana, ei tee siitä sellaista muiden silmissä. Tämä pääsee valitettavasti unohtumaan monilta. Itsekin siedän ystäviltäni tai läheisiltäni sellaista käytöstä, jota en katselisi sekuntiakaan tuntemattomilta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.2.2010 12:11

Tämähän on ennen kaikkea yritys - asiakas -välinen ongelma. Sun pitää Tuomas valittaa ravintoloitsijoille, kun ne ei perusta sun kaltaisille ihmisille ravintoloita. Kenties teitä on liian vähän, että kannattaisi? Kenties teitä olisi tarpeeksi, mutta ette ole onnistuneet viestimään tarpeitanne yrityksille?
Täytyy boikotoida paikkoja, jotka eivät miellytä. Itse en mene toiste paikkaan, joka ei miellytä tai annan palautetta ko. yritykselle.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.2.2010 13:06

Hahaa, loistava kirjoitus ja loistava keskustelu!

Hyvä pointti tuli esille; kuka tahansa luuseri voi ylentää itsensä ^10 lapsen saatuaan:). Muille tämä jumaluutta hipova lapsiolento saattaa silti olla ihan_vain_ärsyttävä otus..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

24.2.2010 14:51

"Se, että oma lapsi on maailman tärkein asia ja niin ihana, ei tee siitä sellaista muiden silmissä. Tämä pääsee valitettavasti unohtumaan monilta. Itsekin siedän ystäviltäni tai läheisiltäni sellaista käytöstä, jota en katselisi sekuntiakaan tuntemattomilta."

Sama muuten pätee niihin rotannäköisiin sylikoiriin... "Hihii eikö ole kiva miten lutuisesti meidän Chica yrittää purra sun nilkkaa..."

Tapakasvatusta kaikille elukoille huolimatta siitä, monellako jalalla astutaan!!!!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

25.2.2010 19:20

Mulla on monta lasta, eikä kukaan ole yhtä kertaa enempää huutanut missään kodin ulkopuolella. Ei, en käytä väkivaltaa, se on tarpeetonta.
Ensinnäkin lapset pitää jo kotona totuttaa päivälliselle. 1-vuotias syö itse ja alusta asti on syötävä siististi. Multa menee ruokahalu, jos joku syö turpa auki ja tahmaa puoli naamaa, oli aikuinen tai lapsi. Lapselle annetaan heti oikea lasi ja lautanen sekä aseet, pienoiskoossa, jotta voi tarttua niihin, näin oppii olemaan paiskomatta niitä lattialle. Lapsi ei saa poistua pöydästä ennen kuin kaikki aikuiset ovat sitä mieltä, että muu olisi kidutusta, ja ravintolassa vain vessaan tai etelän maissa ihailemaan akvaariota tai terassin istutuksia - koska ihmiset siellä pitävät lapsista, eivätkä snärkkää, jos ei ole kirkkorauhaa ruokailussa. Jos ei muuten onnaa, voi antaa puuvärit ja paperia, muut lelut ovat pöydässä kiellettyjä. Myös kotona. En ole mikään pikku-kakkonen tai pelle-hermanni, eikä tehtäväni ole viihdyttää lapsiani, vaan kasvattaa heistä ihmisiä.
Pahimpia idiotismeja ovat lasten leikkipaikat, ne opettavat huonoille tavoille, eli vaeltamisen ja ruuan ylenkatsomisen.
Pennuille tilataan heti 1-vuotiaana omat ruuat. Lapsi oppii kunnioittamaan ruokaa ja haluaa istua pöydässä, kun hänellä on oma annos. Myös ravintoloitsija ja tarjoilija arvostavat enemmän perhettä, joka ei siipeile huonona asiakkaana.

Kun yksi (esikoiseni) kehtasi kerran huutaa ravintolassa, kehotin häntä sivistyneesti vaikenemaan. Kun raivarit eivät loppuneet, nakkasin hänet olkapäälle ja kannoin pihalle. Pihalla ilmoitin, että palaamme sisätiloihin vain jos urpoilu loppuu. Toimii. Mikäli siis kasvatus on muuten kunnossa ja rakkautta ja rajoja jaeltu tasaisesti. Seuraavat lapset ovat sitten katsoneet mallia esikoisesta, joka on osallistunut pienten paimentamiseen ja ohjaamiseen.

Joskus rauhalliset ja ruuasta suunnattomasti nauttivat lapsemme saavat silti vihaisia ilmeitä osakseen, koska jotkut nyt vaan vihaavat lapsia. Se on heidän ongelmansa, ei minun.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

26.2.2010 10:22

Suuri kiitos tästä tekstistä.

t. nimim. 'ollut mm. samassa Kansallisoopperan balettiesityksessä arviolta alle vuoden ikäisen kersan kanssa'

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

27.2.2010 00:15

Ei siellä Eirassa niitä hienoja kouluja ole. Hienoja ihmisiä kylläkin. Pitäisihän sun tietää, että ne hienot koulut, korjaan SE hieno koulu sijaitsee Haagassa, eli SYK. Olethan sä Toisessa huomioinut SYKin. Mutta pienistä mukuloista ei ole yleensä muuta kuin riesaa julkisilla paikoilla. Erinomainen blogimerkintä kylläkin.

t. 13 v. SYKkiläinen (kyllä joku vähän nuorempikin lukee mielellään sun skrivauksias)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.3.2010 11:37

Kiitos hyvin perustellusta tekstistä.

Vielä yksi näkökulma: pää punaisena kiljuvat ja juoksentelevat lapset ovat myös turvallisuusriski henkilökunnalle. Käsissä lautasella tai laseissa/kupeissa tarjottimella kannetaan kuumia ruokia ja juomia eikä varoittamatta suuntaa muuttavia kirmailijoita ole todellakaan mukava väistellä ilman ainuttakaan vapaata kättä. Usein myös keittiön ja salin välillä on heiluriovi, jossa on ikkuna - aikuisen pään korkeudella. Lasta ei näe millään tavalla. Usein tämä ovi vielä kiinnostaa kovasti vapaasti juoksentelevia pilttejä.

Jos vanhemmille huomauttaa asiasta ja pyytää katsomaan lapsensa perään, nämä saattavat ehkä kerran kieltää kultamuruaan liian lepsuun sävyyn, ja juoksentelu jatkuvat hetken kuluttua.

Jos lasta erehtyy tiukempaan sävyyn itse varoittamaan tai kieltämään esim. tunkemasta keittiöön omin luvin (huomautettuaan ensin noin viisi kertaa nätisti ja ymmärtäväisesti), saa niskaansa valitusryöpyn vanhemmilta. Joko paikan päällä tai sähköpostipalautteen muodossa. Jostain syystä samat vanhemmat, jotka eivät itse halua paneutua lastensa kasvatukseen reagoivat huonosti myös koko yhteisö kasvattaa -ideaan..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.3.2010 13:19

Tottakai Tuomas kirjoitti ihan asiaa, eipä kukaan halua nauttia sivistynyttä illallista barbaarien seurassa, olkoonkin että barbaari olisi alle vastuuikäinen omasta käytöksestään.

Ihme jeesustelijoita kuitenkin selittelemässä että kyllä tässä ollaan lapsirakkaita kunhan vaan pikkupaskiaiset pitävät turpansa kiinni.

Kommenttini italialaisen kulttuurin toleranssista pitää kyllä edelleen paikkansa erittäin hyvin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

6.3.2010 17:46

Vappulounaalla Atelje Finnessa trenssitakkiäiti vaihtoi pikkuveitikkansa vaipan naapuripyödässä (selvin päin). Ei tykännyt, kun huomautimme asiasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.3.2010 20:50

*Palvontaa ja jumalointia* Tuomakselle! Herralle Kiitos, että tällaisia ihmisiä on vielä jossain jotka rohkenevat käydä näitä karseita 60-70-luvulla syntyneitä kauhuvanhempia vastaan, joiden kersoista kasvaa tulevaisuuden terroristeja. Siitä lähtien kun ipanoiden idättäminen on muotia Erottajan eteläpuolella, on jokainen järkevä ihminen saanut näppylöitä näistä nykyvanhemmista. Lapsissa ei ole mitään vikaa, jolleivät ne päätyisi näiden annisinnemäkien manikyyrikäsiin. Ko. tyypeillä ei ole mitään tekemistä perinteisen kunnon vanhemmuuden kanssa. Miehiltä on kuohittu munat pois murrosiässä ja naisille aivopesty sarivirtasfeminismi jo ala-asteella päähän. Mitäpä muuta siitä voisi tulla?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.3.2010 10:46

3-vuotiaan (jos kyseessä oli tosiaan kolmivuotias) lapsen paikka ei vielä ole illallisravintolapöydässä, mutta toisaalta ravintolassasyöminen on kuten muidenkin sosiaalisten tapojen opetteleminen. Parhaiten oppii tositilanteessa, eikä laboratorio-olosuhteissa.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.10.2010 12:03

Mahtava juttu,asiaa. Itse sain osakseni "sä et voi tietää/arvostella, jos sulla ei ole omia lapsia"-kommentteja, kun satuin mainitsemaan,että jokainen aikuinen voisi kasvattaa lapsensa. Edes jonkinlaiset alkeelliset käytöstavat, kiitos. Mua suunnattomasti v''''''aa juuri nämä vanhemmat, jotka antavat lastensa räkäillä ja sikailla vailla rajoja julkisilla paikoilla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.3.2012 23:05

Kysymykseesi: onko kukaan nähnyt seuruetta poistettavan ravintolasta lapsen käytöksen takia - niin on, olen jopa itse poistanut moisen seurueen järjestyksenvalvojan ominaisuudessa. Se oli hieno hetki työurallani =D

Nimim. Eniten maailmassa vihaan lapsia ja aikuiset tulee hyvänä kakkosena

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.11.2012 00:50

No jaa, yksi uusavuton äiti toi vauvansa huutamaan Ateneumin taidenäyttelyyn. Kun asiasta huomautettiin, äiti sai itkupotkuraivarit ja vapisevalla äänellä tilitti, että "lapsilla on oikeus taiteeseen".

Ei se vauva ymmärrä taiteesta yhtään mitään. Jos haluat kersallesi tarjota taide-elämyksen, niin vie se lasten taidekouluun missä saa sotkea sormiväreillä ja syödä liituja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi