Kun ihminen pettyy omiin odotuksiinsa...

  • shiwan8

Joo, tänään kävi näin ja heti aamusta. Tuossa aiemmin on ollut puhetta kuinka nykymaailmassa mies ei saa edelleenkään kokea surua kuin äärimmäisissä tilanteissa...tai yhtään mitään muutakaan vähemmän itsetuhoisia negatiivisia tunteita. Kun otin provona kannan, ettei mies saa niin tehdä ja perustelin sitä sitten muille jotka olivat eri mieltä hyvin pitkälle poikkeuksetta, en koskaan kuvitellut että olisin ollut tietämättäni oikeassa.
Eräs tuttu päätti yleisesti todeta että häntä sapettaa tietyntyyppinen toiminta naisilla joihin hän on hiljattain elämänsä polulla törmännyt. Jutun sisäistettyäni voin kyllä myöntää että samassa tilanteessa oma purkautumiseni tuskin olisi sen lievempi, kohtalaisen ikäviä ja ennen kaikkea selkärangattomia temppuja kun nämä naiset ovat tehneet. Ei siinä, miestä vituttaa ja hän purkaa pahaa oloaan tavalla joka varsin terapeuttinen, ei aiheuta pahaa oloa kenellekään ja on ylipäätään varsin harmitonta.
Se, mitä tästä seurasi, sai minut ehkä ensimmäistä kertaa elämässäni tuijottamaan jotain ihmisluonnon ilmiötä täysin sanattomana. Avautuminen saa osakseen kommenttia vain naisilta, ensimmäinen näistä oli kehotus muille ampua kommentoijaa itseään päähän jos hän joskus alkaa valittamaan kuten avautunut mies ja loput kommentoineet naiset komppaavat ensimmäistä.

Kertokaa joku, mitä juuri tapahtui? Minä kun en ymmärrä. Ensin huhuillaan kovaan ääneen kuinka miehellä on oikeus tuntea pahaa oloa ja näyttääkin sitä jos se ei ole vahingollista muille ja sitten kun näin tehdään niin sanotaan että samassa tilanteessa nainen ammuttaisi itsensä. Ihan hienoinen ristiriita kahden linjauksen välillä.

Koin pitkästä aikaa lähes sokaisevan pettymyksen ihmisiin, tai muutamaan ihmiseen. Minä kun kuvittelin ihan oikeasti että nämä emännät ovat tuollaisen yläpuolella ja vieläpä hyvän matkaa. Vaan ei. Ja näin, olemme pohjustuksen jälkeen otsikon aiheessa. Minua harmittaa, koska odotin parempaa näiltä ihmisiltä kuin mitä he pystyivät lunastamaan ja tiedostan tämän hyvin selvästi. Vika ei siis sinällään ole heissä, he ovat mitä ovat. Syy omaan hetkellisesti negatiiviseen mielentilaani on omissa itse muodostamissani odotuksissa. Siinä, etteivät ne toteutuneet. Ei silti, on mun mielestä kohtuuttoman luokatonta heittää tuollaista kommenttia kenelle tahansa. Aistin siis pettymyksiä asian tiimoilta jatkossakin.

Kirjoitettaessa soi Radio Rock, Hunting Hight and Low -Stratovarius

14 kommenttia

shiwan8

28.3.2011 15:41

Kyseessä ei ollut keskustelu. Monologi jonka lopussa odotetaan että toinen on samaa mieltä ei ole keskustelu. Keskustelu on vuoropuhelu jossa annetaan oma kanta, yritetään ymmärtää toisen kantaa ja ollaan valmiita tarpeen tullen joustamaan omasta puolin ja toisin mikäli selviää, että toisen kanta on totuuspohjaisesti arvioiden validimpi kuin oma.

Vedit monologia, monologi ei kiinnosta minua. Keskustelun kanssa on sitten eri tarina...

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

28.3.2011 15:52

Ei tarkoituksesi jäänyt epäselväksi. Minä puhuin sanomasi sisällöstä niin kuin se välittyy muille vaikka aivan hyvin voit tarkoittaa sillä vaikka miten lämpöisiä asioita. Legendaarisin tällainen esimerkki tuli yhdeltä entiseltä opettajaltani jonka puhekykynsä menettänyt asiakas ei osannut kuin 2 sanaa ja silmät kyynelissä sitten kiitti sanomalla "haista vittu".
Jos et asiaa selvennä kunnolla, se, että ilmaiset sen kuten ilmaisit antaa eri kuvan sisällöstä kuin millaiseksi sen tarkoitit. Esimerkki edellisen kohdalla voisi olla se, että opettajani olisi sanonut "yksi asiakas kerran sanoi minulle "haista vittu"" ja samalla tavalla viesti olisi välittynyt väärin.

Se mitä haluaa sanoa ja se mitä sanoo eivät ole aina sama asia mutta jos ilmaisee itseään niin eri tavalla kuin millaisen viestin yrittää välittää kuin sinä teit niin vika ei ole enää kuulijassa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

28.3.2011 16:03

Asia kun ei kosketa minua mitenkään suoraan voin aika hyvällä todennäköisyydellä arvata, etteivät useimmat ihmiset lähde kysymään mitä toinen tarkoittaa sanoessaan "jos olisin sinä, ampuisin itseni". Minä en tekisi niin enkä usko että sinäkään.

Maailma ei toden totta ole sen kummallisempi paikka. Tässä olisi taas kuitenkin monelle se oppimisen paikka.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Leccare

28.3.2011 17:41

Mielestäni on ollut mielenkiintoista mietn negatiivisesta asiasta/tapahtumasta kertominen neutraalisti on joidenkin mielestä automaattisesti ruikuttamista.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

29.3.2011 11:51

^ Oletko huomannut, kuinka monet ihmiset eivät käsiteltävästä asiasta huolimatta tule ymmärretyksi väärin ainakaan mitenkään merkittävästi? Onko ongelman syyn ulkoistaminen aina viisasta vai olisiko sittenkin fiksumpaa ensin eliminoida oma virhe pois yhtälöstä ennen kuin alkaa osoittelemaan sormella? Niin ja oletko varmasti oikea ihminen tuomitsemaan vinkumiseksi ja uhriutumiseksi sen, miten joku päättää kertoa asiansa? Tässähän sinä teet samoin, ilmoitat ettet ole itse millään muotoa syyllinen väärinkäsitykseen ja ihmiset ymmärtävät sinua väärin.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

29.3.2011 18:45

Oletko edelleen sitä mieltä, ettei ihminen voi tulkita kommenttia negatiivisena palautteena jos kommentin sisältö on "jos olisin sinun asemassasi/tekisin samoin kuin sinä, toivoisin että joku ampuisi minua päähän"? Olen meinaan kysynyt tätä tässä muodossa esitettynä nyt muutamilta ihmisiltä eikä kukaan ole tulkinnut sitä kuten sinä olet asian tarkoittanut. Tulkinnat ovat olleet akselilla "olet säälittävä" ja "tapa itsesi". Olen tämän pohjalta melko vahvasti sitä mieltä ettei vika ole vastaanottajan päässä vaan viestissä.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

annsofie

29.3.2011 18:58

Voi hyvänen aika.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

29.3.2011 20:48

Toki myös silloin, mutta sinun olisi hyvä muistaa että teit korjauksen vasta myöhemmin. Alkuperäisessä viestissäsi ei ollut muuta informaatiota kuin se, että olet niin vastahakoinen olemaan niissä ajatuksissa missä kommentoimasi asian sanoja oli, että sinua saisi ampua päähän. Korjauksesi ei muuta alkuperäistä viestiä tai sen sanomaa, ainoastaan korjaa käsityksen siitä mitä sinä tarkoitit sillä. Väitteesi siitä, ettei vika ole ilmaisussa vaan sen vastaanottajassa on edelleen vailla todeksi osoittamista.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

29.3.2011 22:07

Sivuhuomiona filosofinen viisaus: Kun on tapahtunut vääryyttä, syyllisen löytäminen on tärkeää kaikille muille paitsi syyllisille.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

31.3.2011 13:14

Odotuksissa on vaarana nimenomaa se pettymys, kun joku muu onkin eri mieltä. Minua kiinnostaakin tässä syy siihen, että joku antaa tois(t)en mielipiteille enemmän painoarvoa kuin omille ajatuksilleen.

Henkilöstä A tuntuu pahalta ja hän kertoo siitä jollekin. Kuka on tämä joku? Nettipalstan tuntematon, joka haluaa ilkkua? Vaiko puolituttu, joka ei tilannetta täysin ymmärrä ja kommentoi aiheen vierestä? Vaiko tuttu, jolta kertoja odotti tukea?

Olen kuullut useita kertoja kehotuksen: "Jos et sä halua käytännön neuvoa, vaan pelkän kuuntelukorvan ja sympatiaa, kerro se heti alkuun."

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

31.3.2011 15:40

^ Loppukaneettisi on osuva, mutten katsoisi että "sinun sijassasi toivoisin jonkun pistävän minut päiviltä" täyttää neuvoa-sanan kriteerit. Kyseessä on ilmaisullisesti epäsuora hyökkäys, oli sillä tarkoitettu mitä tahansa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Dia

1.4.2011 00:52

Shiwan, mä en ottanut kantaa niihin muiden sanomisiin jo siksi, etten ole niitä juttuja itse lukenut ja toisten kertomina ne muuttuvat yleensä hiukan vinksalleen. En toki väitä, että nyt olisi niin käynyt, vaan kyseinen "rikkinäinen puhelin" -malli on useimmiten dominoiva jo inhimillisistä syistä: me emme voi muistaa sanatarkasti omia saati muiden sanoja ja lisäksi tulkitsemme eli annamme omia merkityksiä muiden sanoille.

Jos joku kirjoittaa, että toivoo sinun paikallasi ollessaan tulevansa tapetuksi, mä en vielä näe siinä sulle suunnattua neuvoa tappaa itseäsi. Näen noissa sanoissa aggressiivisuutta, joka on suunnattu suhun, mutta neuvo-sanan kriteerejä en huomaa.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

1.4.2011 10:19

En ollut edelleenkään se, jolle tämä sanottiin. Sattuneesta syystä en copy-paste:aa kyseistä dialogia tänne.

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.12.2021 10:39

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus