Kesän pimeys

Asiaa naisista ja muista romanttisista asioista.

Haikuja tuolta ja täältä  1

En pääse nettiin.
Suuntaan ruokatunnille.
Lintuset pomppii.

Tuijotan tyhjää
Google-ruutua koko
lopputyöpäivän.

Kauneinta mitä
nähnyt kuukauteen: loska
parkkipaikalla.

Rappukäytävän
tunkkaisuus ilahduttaa
- kohta kotona.

Tahdotko kantaa
tulen kanssani taakse
vuorten, taivaaseen?

Yhtä lähellä
olin erästä toista,
sille juttelin.

Miten kävi näin.
Puhelinluettelon
repii jo lapsi.

Leijuin taivaissa,
herkkusienitölkin vain
meille avasin.

Katoit veitsetkin,
mutta emme käyttäneet.
Ja keräsit pois.

Hikipisara
lakanaan lipuessaan
suhteen symboli.

Oletko myös kuin
roskiksessa makaava
miljoonataulu?

[478]


Radiosarjakuva iskee takaisin!  1

1 - 2006 kevät, Suomen jalkapallomaajoukkue. Ajatuskupla: Äh, ei osallistuta EM-karsintoihin kun ei me kuitenkaan päästä sinne kisoihin.
2 - 2004 kesäkuu, Kreikan jalkapallomaajoukkue. Ajatuskupla: Äh, ei me kuitenkaan saada kuin pari tasuria hyvällä onnella, ei meidän kannata osallistua koko kisoihin.
3 - 2007 syksy, nainen baaritiskillä katsomassa muutaman metrin päässä olevaa miestä. Ajatuskupla: Höh nyyh, ei mulla ole mitään sänssejä, en edes vilkaise häneen päin enää.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_(sports)
http://www.youtube.com/watch?v=lclPTuSnkIQ
http://fi.wikipedia.org/wiki/Talvisota
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lordi

Onhan noita. Epätodennäköinen tai vaikeasti kuviteltava ei ole sama kuin mahdoton.

Arvasin että ()-linkit ei toimi mutta laitoinpa sen silti... Kreikka siis voitti nuo EM-kisat kuten jotkut varmaan muistaa. Tais olla FIFA:n listalla silloin maailman 35:nneksi paras (=Euroopan 20:es tms) jalismaa mukamas, Suomi #42 tuolloin, nyt #44, melko sama ollut edelliset 5 vuotta.


Telepatijaa  1

Ajattelin asiaa minkä olin unohtanut ajatella. Väänsin ja käänsin enkä muistanut. Tulin koneelle. Päivitin Cityn etusivun. Papukaijan puhekuplaan lumpsahti eräs tuttu ketju, erään tutun ihmisen aloittama. Cityssä on 40197 ketjua. Kyseisellä ihmisellä 5 aloitettua ketjua.

Papukaija mainostaa myös kyselyitä, artikkeleita, niksipalstaa, rippituolia, peilikuvalaisia, Valopää-testiä jne. Ehkä vain noin 5% hänen mainoksistaan koskee keskustelupalstaa. Eli jotain 1/160000 mahdollisuus että papukaija mainostaisi juuri sen kyseisen ihmisen aloittamaa ketjua. Ja millä todennäköisyydellä edes huomaan noita puhekuplia - nyt katse osui siihen automaattisesti. En edes tiedä mikä sai minut päivittämään sivun, ehkä tuli vähän sellainen tunne että sillä voisi olla jotain vaikutusta. Ja tämä kyseinen nikki jonka ketju se oli oli juuri se ihminen jota olin unohtanut ajatella.

Ja se tosiaan ei ollut mukavaa kun tiesi että jotain olen unohtanut tehdä tässä, jota kuitenkin vähän aiemmin ajattelin että pitäisi tehdä. Tällaisia nyt on blogissani aiemminkin ollut. Esim:
http://www.city.fi/yhteisot/blogi/olakrez/37583

Mutta on papukaijojen kanssa ennenkin tapahtunut yllättäviä sattumia (mitkä sattumat ei yllätä?) - 31.8 oli takaraja yhteen kirjoitusjuttukilpailuun, jonne lähetin erään tarinan papukaijasta, joka saa nimekseen Che. Samana päivänä oli iltalehdissä uutinen että Che Guevaran hiustupsu on huutokaupattu/huutokaupataan, ja eräs jonka tapasin sinä päivänä oli ehdottanut että menisimme papukaijoja katsomaan.


Raadeltua totuutta eräästä sormuksesta  1

Iltalehti 20.11:
"- Kotona se tapahtui, ihan arkisesti kauppareissun jälkeen. Itse olin valmistellut asiaa jonkin aikaa, mutta Ullalle se oli täysi yllätys, Janne paljastaa.

Paitsi tyttöystävälle, myös juontajan lähipiirille ja isolle yleisölle kihlaus oli yllätys."

Iltasanomat 20.11 (otsikko "Suosikkijuontaja kosi Ullaansa kauppareissulla"): "Kataja kertoi jo runsas kuukausi sitten IS:lle, että hän aikoo kosia tyttöystäväänsä Ullaa milloin tahansa." -- "Janne kertoo kosineensa Ullaa kotioloissa kauppareissun jälkeen."

vrt

Iltasanomat 1.11: "- Muutimme tällä viikolla yhteen Ullan kanssa. Puhumme kihloista joka päivä. Kihlautuminen tapahtuu nyt ihan mikä päivä tahansa, Janne paljastaa."

Vai oliko todellinen yllätys sittenkin se että sukulaiset ja avoliittokumppani eivät lue Jannea koskevia lehtijuttuja? Koska jos lukevat eihän heille pitäisi mitään yllätystä tässä olla. Vai oliko se todellinen yllätys sittenkin se että kauppareissulla ei ostettu maksalaatikkoa?

Ja: onko se kun muovipussia tyhjennetään jääkaappiin vielä osa kauppareissua? Ja vaikka onkin, kuinka todennäköistä on että kukaan siinä tiimellyksessä ketään kosii?

Millainen sormus oli? Tapahtuiko homma polvillaan? Sen tahtoo nyt koko kansa tietää aivan ehdottomasti ja hetimiten tai muuten ei tule pikkujoulujen viettämisestä kellekään mitään kun sormet syyhyää päästä käsiksi Totuuteen(tm).


500 min/kk liittymät  1

Sain puhelimeni jouluaattona 2v sitten, joskus iltaneljältä. Eli se on ollut käytössäni kohta 695 vuorokautta. Eli 23 kuukautta, tarkalleen 22.83kk. Soitetut puhelut näyttää 1:41:53. Eli 101min ja 53 sek, eli 101.88min. Tuo jaettuna 22.83 kuukaudella tekee 4.46 min/kk eli 4min ja 28 sek per kuukausi. Se on 0,89% eli 8,9 promillea eli tuhannesosaa 500 minuutista. Eli minulla ei ole tarvetta 500 min/kk-liittymälle. Voisi myös laskea että minulta menisi 500 min soitettujen puheluiden rajan saavuttamiseen 112.11 kuukautta, eli 9 vuotta, 4 kuukautta, ja vajaa 3 päivää.

Ja puhelimeni puheluista noin 20% on muiden ihmisten soittamia. Osa on maksanut käteisellä. Ainakin jotkut ihan tuntemattomat ihmiset. Ainakin yrittäneet.

On tuossa reilussa 100 minsassa kuitenkin kolme 5-15 min puhelua yhdelle ja samalle naiselle. Mutta niitä lukuunottamatta puhelut on olleet sellasia jonka ois voinu vähän hitaammin hoitaa tekstarillakin, eli missä olet, tai monelta tulet, eli ei sellasia turinapuheluita tai juttelupuheluita tai asioistapuhumispuheluita tai juoruilupuheluita, vaan pikaisesti vaan joku asia selville että miten se onkaan.


Muukalaisia paratiisissa 2/2  1

Mutta mennäänpä vaihteeksi elokuvan juoneen. Willie saa soiton Euroopasta, hänen Eva-serkkunsa tulisi Unkarista hänen luokseen. No kohtapa seurataankin sitä miten Willie neuvoo Evaa imuroimaan. Eva myös lähtee kauppaan ja tällä välin Willie pelailee pasianssia. Tästä kohtauksesta tuli mieleen eräs kaveri. Kun Eva palaa ja länttää pöytään parit säilyketölkit ja Willie kysyy entäs tupakat ja Eva länttää pöytään ison kartongin Chesterfieldejä, silloin vähän nauratti, koska niitä polttaa juuri se pasianssia pelaileva kaverini.

Sisältönsä puolesta elokuvasta tuli mieleen Herzogin Stroszek (1977). Jossa nainen ja kaksi miestä pakenevat karuja oloja Saksasta ja lähtevät jonkun sukulaisen luokse Ameriikkaan. Jossa olot kuitenkin osoittautuvat melko ankeaksi. Eva on naispääosan esittäjän nimi siinäkin.

Eva päättää lähteä tätinsä luokse Ohioon. Tässä kohtaa ruutuun lätkähtää isolla fontilla "ONE YEAR LATER". Joka yleensä ehkä esitetään tositapahtumiin perustuvissa elokuvissa, tai muuten elokuvissa joissa edes tietää mikä on vuodenaika tai kuukausi. Melko hienovaraista huumoria esittää se tämän kaltaisessa elokuvassa.

Willie ja kaverinsa Eddie päättävät tehdä yllätysvisiitin Ohioon. Ja missäs muuallakaan Eva on töissä kuin hampurilaispaikassa. Amerikkalainen unelma on ottanut jalkoja alleen. Tässä kohtaa tuli mieleen Edward Hopperin kuva amerikkalaisuudesta. Hiljaisia ihmisiä odottamassa jotain tapahtuvaksi. Nojailemassa pöytiin. Siemailemassa kahviaan. Lueskelemassa lehtiään. Ulkona pimeää ja kylmää.

http://blogs.jsonline.com/blogs/artcity/hopper.jpg
http://posuto.blog.lemonde.fr/files/2007/07/automat-edward-hopper.1184654291.jpg
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/ARThopper3.jpg

Eva on ehtinyt tutustua johonkin jäbään joka pyytää häntä töiden jälkeen elokuviin. Evan täti (joka puhuu enimmäkseen vain unkaria jota ei käännetä) ei halua Evan lähtevän elokuviin treffeille jäbän kanssa. Joten hän käskyttää Eddien ja Willien mukaan. Jäbä ei pääse edes istumaan Evan viereen vaan Eddie istuu välissä. Tätä ei kuvata niin että jäbä yrittää päästä istumaan Evan viereen ja sitten on kinaa tai tappelua kuka istuu missäkin, vaan paljon tylymmin: Eddie ja Willie poistuvat tädin ovesta ja leikkaus kohtaukseen jossa jäbä tylyilmeisenä luimuilee vieressään istuvan Eddien ohi Evaan, kaiholla. Seuraava noin kolme minuuttia pop corn mässyttämisen kuvausta, ja vittuuntuneisuuden ilmeitä jäbän kasvoilla. Kung fu -elokuvan melko eroottisen ähinän ja mätkinnän sykkiessä katsojien naamaan.

Eva päättää lähteä näyttämään äijille Clevelandin suurinta nähtävyyttä, eli Erie-järveä. Tässä on elokuvan paras kohtaus. He tulevat autosta (poikittain kameraan nähden) ja astelevat kameraa kohti ja sen vieritse samalla kun se kääntyy kuvaamaan kun he astelevat kohti aitaa johon jäävät nojaamaan. Tässä se nyt sitten on. Aidan yli ei näy muuta kuin valkeutta. Missään ei näy mitään järveä. On vain hirveästi lunta ja lumituiskua.

Eva ja Willie eivät oikein tule toimeen keskenään. Small talkia (suomalaisten jäyhää taitoa vastaavasti) heittävät enimmäkseen. Keittiön pöydässä Willie alkaa kertoa vitsiä, ei kuitenkaan muista miten se menee. Toisen kerran yrittää. Mutta, sitten, ööh.. No, se on kuitenkin hauska juttu. Eva tekonaurahtaa. Hyvin aito kuvaus kahdesta ihmisestä joilla ei ole paljoa yhteistä. Melkein vaivasi katsoa.

Lopuksi amerikkalaista unelmaa lähdetään metsästämään Floridasta. Bikinibeibejä, loputtomia hiekkarantoja. Suoranainen paratiisi. Ainakin maisemakortin mukaan. Rahat käy vähiin joten Eva saa piilotella auton takapenkillä ja tulla motelliin vähän sen jälkeen kun omistaja on hävinnyt.

Äijät lähtee hevoskilpailuihin ja Eva lähtee rannalle käppäilemään. Joku musta mies tulee sanomaan että sinä olet varmaan se koska sinulla on tuollainen hattukin, tässä ota nämä. Paperipussi täynnä dollareita. Eva kävelee pois kuvasta. Ja kohta siihen kävelee nainen jolla samanlainen hattu. Olin juuri aiemmin päivällä selannut netistä mafiosoäijien kuvia, että sopisiko minulle oikeasti mafioso-look, ja etenkin se hattu. Koska kävin viime viikolla ekaa kertaa Dressmanissa, paitaostoksilla, ja myyjä halusi myydä minulle valkoisen kravatin koska minulle muka sopisi mafioso-look. En uskonut kuitenkaan.

En kuitenkaan aio hattua hankkia. Vaikka elokuva kesti vain 84 minuuttia ja oikeastaan siinä ei tapahtunut paljoa (serkku tulee, serkku käy kaupassa, serkku lähtee, serkku yllätetään, elokuvisa käynti, järvellä käynti, lähdetään Floridaan, käänne, lopetus), niin moni asia jäi kertomatta, etenkin hienot yksityiskohdat. Evan mankka, pokerikina, aurinkolasien osto huoltsikalta, tyhjän pähkinäpurkin tuominen motellille, sänkyjen valmistelu, loppuratkaisu jne.

Miten paljon voikaan mahtua elokuvaan jossa ei tapahdu juuri mitään. Paitsi asioita, ruoan syöntiä ja autolla ajoa ja vastaavaa.

http://www.sea.fi/foto/stranger_than_paradise2.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=bvWf9djVg9c

Ei mul muuta. Kahvia.

ps: meinasin ensin katsoa tämän elokuvan koneella istuen ja samalla surffaten eli sivusilmällä puoliteholla, koska en siitä Loputtomasta lomasta niin paljoa pitänyt, mutta ajattelin että joko katson kunnolla tai en ollenkaan, ei sitä ole paljo järkeä keskitien kultasiin kompromisseihin sortua. Ja en tietenkään olisi saanut elokuvasta irti juuri mitään tai edes muistanut siitä mitään enää nyt jos olisin vain hutaisemalla katsonut. Top 4 lempielokuvistani katsoin 3 ensin joko pikakelauksella, sivusilmällä, tai vain pari kohtausta sieltä täältä samalle kun pelailin jotain ja tv oli auki. Ennen kuin aloin kirjoittaa tätä (=näitä, koska tuli yli 10000 merkkiä) blogimerkintää että ei se yli 4 tähteä saa eikä mahdu mun top noin 125 -elokuviini, mutta nyt mietittyäni tuota elokuvaa ja selattuani siihen liittyviä kuvia ja trailerin... Tuntuu että mielelläni katsoisin sen uudestaan vaikka jo viikon päästä. Koska juoni ei ole pääosassa niin ei myöskään katselukokemuksen nautinto ole paljoa riippuvainen siitä ettei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Voi olla että sujahtaisi jopa top 25:seeni. Voi johtua paljolti siitä että tätä blogimerkintää tehdessäni elokuvasta on pakostakin tullut minulle jotenkin "tärkeä", ja katselinkin sitä sillä silmällä että tekisin siitä jonkunlaisen merkinnän tänne. Eli ehkä tarkemmin mitä muita. Toisaalta kyllä se syvemmin veti puoleensakin. No nyt sitä kahvia vihdoin. Latvasta laho alkaa kohta Kolmoselta...

ps2: Elokuvan nimi siis Muukalaisten paratiisi


Muukalaisia paratiisissa 1/2  1

Hei, olet tietenkin syvällisten, laadukkaiden ja persoonallisten elokuvien ystävä joten olet varmaan jo huomannut että Yle Teema lähettää torstaisin iltakymmeneltä Jim Jarmuschin elokuvien sarjaa.

Viime torstaina tuli aloitteluelokuva (vielä suht haparoiva/kömpelöhköhtävä koulutyö) Loputon loma (1980) ja eilen Muukalaisten paratiisi (1984), joka sai Cannesissa parhaan ekan elokuvan palkinnon.

Molemmissa elokuvissa on melko sama aihe eli tyhjyys. Jolle ihmiset vieläpä eivät viitsi paljo mitään tehdä. Loputon loma oli työttömän nuorukaisen käyskentelyä paikasta toiseen erikoisia ihmisiä kohdaten ja heitä kuunnellen tai heidän kanssaan keskustellen. Mutta suht tylsä kuvaustyyli yhdessä olemattoman juonen kanssa ei oikein toiminut. Tunnelmaakaan ei oikein ollut, ja elokuva vaikutti vain sarjalta kohtaamisia muka-erikoisten kanssa, ihmiset ei vaikuttaneet kovin aidoilta - parhaiten mieleen jäi viimeinen kohtaus jossa lopputekstien ajan loitonnutaan New Yorkin silhuetista laivalla samalla kun soi weirdoja saksofonivariaatioita Somewhere Over the Rainbown alkuteemasta. Mun asteikolla sellaset 1,7 tähteä.

Muukalaisille paratiisissa 3,9 tähteä. Väliähän näillä kahdella elokuvalla oli 4 vuotta, ja 2 vuotta aiemmin oli valmistunut samanniminen lyhytelokuva. Joka on vain ensimmäinen osa 1984 valmistuneen pitkän elokuvan kolminaisuudesta.

Syitä miksi Muukalaisia paratiisissa on niin paljon parempi kuin Loputon loma, vaikka toteutus ja aihe on melko samanlaisia. Päähahmoja on yhden sijaan kolme. Ja paikkoja on yhden (New York) sijaan myöskin kolme. Mustavalkoisuus korostaa tunnelmaa. Kuvaus on paljon parempaa (ei uskoisi kuvaajaa samaksi, vaikka näin on, Tom DiCillo, joka myös lentokentän tiskillä suorittaa cameon), vaikkakin yksinkertaisempaa; kamera pysyy paikallaan joka kohtauksessa, enintään suuntaa vähän ylös tai alas tai liikkuu sivutasossa tai akselinsa ympäri, hillitysti ja hitaasti, mutta kuitenkin tukevasti samassa paikassa. Zoomia ja terävyysalueella kikkailua ei ole myöskään. Eli melko ozumaista meininkiä. Kotoisa rauhan laguuni angsti-höysteellä CSI:mäisyyden turruttamalle mielelle. Enpä muista milloin viimeksi jokin olisi tv:n ruudulla ollut samalla yhtä yksinkertaista, kaunista, vähäeleistä ja lähes hypnoottista. Ja varmasti teho korostuu tulevilla katselukerroilla - aina kaikki aidosti hyvä on parhaimmillaan vasta myöhemmin.

Sain lukiossa 10 peräkkäisessä kuuntelukokeessa peräkkäin täydet pisteet, ja olen seurannut englanninkielisiä tv-kanavia 18 vuotta. Silti vasta tämä elokuva sai minut katsomaan itseään ilman tekstitystä. Eli painoin digi-tv:n kaukosäätimestä yhtä vihreää nappulaa.

Syynä tähän oli se että halusin ettei tekstitys häiritse kuvan tunnelmaa, sommitelmaa, vie keskittymistä varjoilta ja ilmeiltä ja eleiltä, tapeteiltakaan. Koska jos tekstitys on päällä ja vaikka kuulee mitä henkilöt sanoo ja tietää mitä se tarkoittaa, monesti on kuitenkin houkutus katsoa miten se on suomennettu. Jos tekstitys on päällä, ei sitä voi jättää vilkaisematta, eikä se voi olla haittaamatta kuvan visuaalisuutta. Sama jos keskustelisit jonkun ihmisen kanssa ja vilkaisisit 2 sekunnin välein hänen haaroihinsa että mitä siellä lukee, silloin et kokisi keskustelua niin intensiivisesti, jäisi huomaamatta monia pieniä ilmeitä. Ja paikan muut asiat, esimerkiksi keskustelukumppanin takana olevaan ikkunaan satavat vesipisarat.

Ja tekstityksen pois otettuani huomasinkin pian miten realistista dialogi on. Se ei kuulosta niinkään _dialogilta_ jota 4 käsikirjoittajan tiimi on vääntänyt 3 tuntia per yksi repliikki, tai keskustelulta vaan tosiaan puheelta. Melko aidolta. Asioilta joita ihmiset oikeasti voisivat sanoa. Isoimpana esimerkkinä se että tosi monesti jompi kumpi sanoo "Huh?" eli suomeksi vähän kuin että: mitä, mitenkä, mitä sanoit, mitä että, siis mitä... Oikeastihan keskustelussa varmaan noin 10-15% lauseista pitää sanoa uudelleen koska toinen ei kuule tai saa selvää tai oli puuhaamassa jotain muuta niin keskittyneenä että kun toinen aloitti sanoa jotain niin vei monta sekuntia reagoida että nyt pitäisikin kuunnella ja tajuta mitä se tarkoittaa eikä hämmentää tätä spagettia. Mutta kuinka monesti tälläistä näkee elokuvissa? Elokuvathan ovat useimmat täydellisyyden ilmentymää. Turha on karsittu pois. Turhaa ei esitetä. Jos joku tervehtii päähenkilöä kadulla, hän osoittautuu viimeisessä kohtauksessa tämän tuhmaksi äitipuoleksi, tai sitten sillä luodaan vaikutelmaa siitä että päähenkilö on helposti lähestyttävä tai naisten suosiossa tms. Mutta ei vain sitä että joku nyt vaan tervehtii päähenkilöä kadulla. Kaikki tarkoittaa jotain, ja jos joku asia ei tarkoittaisi mitään, se jätetään pois. Tylsää.

Ja siksi lähes aina elokuvissa kaikki kuulee toisensa joka kerta (ja jos ei niin luulee kuulevansa joka johtaa suureen väärinymmärrykseen joka johtaa moniin juoninkäänteisiin). Ja mitä epätodennäköisimmätkin asiat tapahtuvat. 20% elokuvista mies ja nainen rakastuvat liikennevaloissa tai suojatiellä tai vierekkäisillä lentokoneen istuimilla. Muukalaisia parasiitissa on siitä hyvä elokuva että siinä kukaan ei rakastu keneenkään ja kukaan ei ammu ketään, ja se on silti kiinnostava. Jopa imurointikohtaus.

Muukalaisia paratiisissa koostuu siis kolmesta osasta, jotka sijoittuvat New Yorkiin, Clevelandiin, ja Floridaan. Heti alussa huomioni kiinnittyi siihen että elokuva on rakennettu pitkistä kohtauksista jotka ovat melko valokuvallisia - kuvan voisi pysäyttää milloin vain ja tuloksena olisi visuaalisesti miellyttävä valokuva (tosin kaikkea muuta kuin matkailupostikortiksi sopiva). Leikkauksia on siis vain paikasta toiseen siirryttäessä. Kun kaksi ihmistä keskustelee, he keskustelevat samassa kuvassa, vierekkäin. Ei niin että kamera leikkaa aina sen kasvoihin kuka puhuu. Ei saippuaoopperamaista, tvmäistä toteutusta, ei lähikuvia, ei liioittelua, ei alleviivausta. Pääosassa ei ole pelkästään henkilöt, vaan myös heidän ympäristö. Elokuvan tyylilaji voisi olla hyvin esim miljöötutkielma. New Yorkista kuvataan kämäisiä pikkuasuntoja, katuja. Clevelandista lunta. Floridasta motellia, rikollisia, rantaviivaakin vilahtaa, ja hevoskilpailun jälkeinen huuma.

Muodosta ja toteutuksesta tuli mieleeni aiemmin syksyllä katsomani ensimmäinen unkarilainen elokuva eli Béla Tarrin Vastarannan melankolia. Joka on myöskin mustavalkoinen, pitkiä otoksia sisältävä (5-11 min), klaustrofobinen, ihmisten arkisia asioita kuvaava.


Huonompia haikuja  1

Seuraavaksi uusimmat haikut, joista useimmat on sellaisia joita mietin laitanko edes paperille, ja paperillekin laitetuista monista mietin että laittaisinko edes tänne, mutta tässä sitten nuokin. Lähes kaikki maaliskuun jälkeen tekemäni olen tänne laittanut, ehkä noin 4-6 jäänyt laittamatta. Eli hiukan eri asia kuin valokuvien suhteen. Yleensähän valokuvia ottaa sata joista yhtä tai kahta parasta muokkaa ja tunkee tänne. Valokuvista siis esillä 1-2%, haikuista 98-99%... Johtuu varmaan siitä että kuvankäsittelyohjelmilla ei enää pääse vaikuttamaan kuvakulmaan. Ja siitä että kyllähän nytkin päivittäin kymmeniä ja kymmeniä ajatuksia tulee aloitettua jotka tuntuu haikumaisilta, mutta melko heti tulee mieleen että ei tästä haikuksi ole, liian tylsä aihe, tai tästä mulla jo on parempi haiku, tai teenpä tästä sittenkin keskusteluavauksen, tai blogimerkinnän, tai runon, tai ilmaisenpa sittenkin valokuvamuodossa tämän. 5-7-5 muottiin ei monet ajatukset mene. 640x427-muottiin paljon useampi, tai ihan vapaamuotoisiin. Kuten tähän. Ja etenkin niihin jotka eivät edes tänne tule, eli ihan vaan ajatukset jotka ajattelen ja tajunnanvirta jota virtaan jne.

Vain kerran ehtii
herätys soida koska
korvan juurella.

Herään keskellä
aamuyötä, huippauttaa
koristetyyny.

Lomolla kuva
Joposta joka nojaa
pubin kupeeseen.

Huuto.netistä
ostettu nahkatakki,
sitä rakastan.

Näin Nelosella
isorintaisen naisen,
suuntasin Googleen.

Kuntosalilla
syön Fazerin sinistä
jo vartin jälkeen.

Eläkeläinen
räplää Syväkurkkua
alelaarilla.

Kuvaan digillä
satavuotiaan, kysyy
resoluution.

Harrastuksena
nähdä keisarin uudet
ja muutkin vaatteet.

Teeveessä Jippu
ja Tea radiossa,
taas Top Tenissä.

Kirsikkaolut,
vadelmamunkki; turhaan
soiva puhelin.

Luksusta tulla
ensimmäisenä töihin,
istahtaa alas.

Lähellä sydän,
vartalon ympäröimä,
siitä unelmoin.

Teitkö sinäkin
koulusi ruokalassa
muussiin peltoja?

[467]


Yksinäisyys-sitaatteja  1

MÄNTY JA SALAMA

Ylitse kasvoin ihmisten.
Jos puhun - kuka kuulee sen?

Liian yksin ylenin.
Nyt varron: mitä vartoisin?

Ken pilviin saakka kohoaa,
hän vartoo ensi salamaa.

- Friedrich Nietzsche

YKSIN

Yksin, sumussa kuljen!
Yksin on jokainen pensas ja puu,
toinen ei tunne toista,
sumuun sulkeutuu.

Tuttavat tulvivat elämääni
entiseen, valon täyttämään;
nyt, kun sumussa kuljen,
en näe yhtäkään.

Totisesti, viisaaksi vasta
pimeys ihmisen kasvattaa,
se hänet hiljaa, vastustamatta
kaikista erottaa.

Yksin, sumussa kuljen!
Yksinäisyyttä elämä on.
Yksin on jokainen meistä,
toiselle tuntematon.

- Hermann Hesse

ULOTTUVAISUUDET

Taivas on paperia, paperia maa.
Kädet työntyvät taivaan läpi,
maan läpi jalat.
Ranteita taivas, nilkkoja maa sahaa,
tyhjyys on yhtäläinen.
Vapaa tätä tietä kulkemaan
olen, vapaa mies,
maailma avoin, pakenen maailman ääreen,
maailma on kaikkialla yhtäläinen.

- Pentti Saarikoski

ALONE

From childhood's hour I have not been
As others were; I have not seen
As others saw; I could not bring
My passions from a common spring.
From the same source I have not taken
My sorrow; I could not awaken
My heart to joy at the same tone;
And all I loved, I loved alone.
Then- in my childhood, in the dawn
Of a most stormy life- was drawn
From every depth of good and ill
The mystery which binds me still:
From the torrent, or the fountain,
From the red cliff of the mountain,
From the sun that round me rolled
In its autumn tint of gold,
From the lightning in the sky
As it passed me flying by,
From the thunder and the storm,
And the cloud that took the form
(When the rest of Heaven was blue)
Of a demon in my view.

- Edgar Allan Poe

http://plagiarist.com/poetry/7858
http://plagiarist.com/poetry/1860
http://lonniebruner.blogspot.com/2005/01/under-world-theres-lot-of-ass-lot-of.html
http://lirama.net/song/126291

Sean: Do you have a soul mate?
Will: Define that.
Sean: Someone you can relate to, someone who opens things up for you.
Will: Sure, I got plenty.
Sean: Well, name them.
Will: Shakespeare, Nietzsche, Frost, O'Conner...
Sean: Well that's great. They're all dead.
Will: Not to me, they're not.

- Good Will Hunting

Travis: The days go on and on... they don't end. All my life needed was a sense of someplace to go. I don't believe that one should devote his life to morbid self-attention, I believe that one should become a person like other people.

- Taksikuski


Haikuja Hakaniemen torilta  1

Vietin siellä siis kesäkuussa yhden yön +5 asteessa sateessa 01:15-9:45 tms lätäkköjä tuijotellen ja haikuja tehden.

Asfalttiin sataa.
Hoippuva kauluspaita
turhaan herutti.

Kavereita on
muttei kyllä yöpaikkaa.
Penkkiin käpristyn.

Kallion yössä
munuaiskauppiaita
koitan vältellä.

Erään kuppilan
varjostimen sisällä
yhteystietoni.

Yliviivattu
haikun aloitukseni:
"Minua kaipaa"

Puolesta yöstä
kymmeneen pysäkillä
haikuja laadin.

Eikö imarra
jos huonotkin puoleni
sinulle näytän?

Olinpahan vain
adjektiivin tapaisen
yksinäisenä.

Autojen äänet,
sateen läpi kiirien,
yössä seurana.

Jossain vaiheessa
välittäminen astuu
kuvioihin, ja sitten

Katson lätäkköön
ettei bussi vaan turhaan
luulisi mitään.

Kauppaa rehtiä
puhelinta, ei jaksa
kävellä kotiin.

Ensi yön nukun
penkin keskellä ettei
raosta tuule.

Voi rakas juoppo,
en ole koskaan kuullut
mistään "Kurvista".

Yhdellä oikein
kaiket potit - palloja
tosin sikana.

Horisontissa
kerrostalot heräilee
kesähorteestaan.

Jokainen katse
jonka maailmaan valat
minulle haiku.

Läpikotaisin
iiristesi kaiuissa
kyden selata.

Lätäkkö paisuu
lähes silmissä kunnes
bussi roiskauttaa.

Enpä tiennytkään
- kenkäni siniset kuin
Nordean logo.

[453]