Kossu R-kiskoihin

  • Tuomas Vimma

2010-luvun Suomi on oikeastaan aika mukava paikka asua. Ihmiset ovat pääsääntöisesti ystävällisiä, asiat toimivat – hanat ovat Orasta ja lukot Abloyta – ja poliittinen johto tekee yleensä melko järkeviä päätöksiä. Verojenkaan maksaminen ei juurikaan vituta, vaikka en julkisista palveluista paljoa muita käytä kuin jalkakäytäviä.

Oikeastaan ainoa asia jonka ensimmäisenä muuttaisin, on täysin idioottimainen alkoholilainsäädäntö. Näin pääsiäisen aikoihin se oikein korostuu, kun kieli vyön alla jouduin laukkaamaan pitkäripaista kohden torstai-iltana varttia vaille kahdeksan. Oma vika, jos jättää pääsiäsibrenkkujen hankinnan viime tippaan, voisi joku sanoa. Olen eri mieltä.

Voisiko joku selittää minulle, minkä ihmeen takia en saa lain mukaan ostaa pulloa punaviiniä sunnuntaina, jos pääsiäislounaalle varaamastani shirazista paljastuu korkkivika? Entä miksi en saa ostaa samppanjapulloa puoli yhdeksältä illalla, jos haluan juhlistaa yllättävää ilouutista? Toisinaan vaan tekee mieli viskiä aamutuimaan. Miksi minun pitäisi suunnitella se etukäteen? Kenelle se on muka ongelma, jos haluan ottaa aamuauringon terassillani vastaan lasillinen Laphroaigia kädessäni?

Luojan kiitos tässä maassa on vielä ymmärtäväisiä ravintoloitsijoita, joilta voi lainata tiukan paikan tullen tiskin alta lekan tai kaksi. Kyllä, se on pikkusen laitonta. Mutta niin pitäisi olla typeryydenkin.

Perkele.

19 kommenttia

Anonyymi

3.4.2010 16:27

Kiitos! Todellakin, miksi normaalien kansalaisten pitää maksaa alkoholistien ongelmista? Ja doku saa brenkkunsa kyllä, vaikka sitten trokarilta, ei siihen alkon aukioloajat tahi järjetön 9-21 bissen myyminen kaupoissa vaikuta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.4.2010 17:40

pitää käydä kato aina virosta kerran vuodessa hakemassa viinakaappi sen verran täyteen ettei tarvitse tukea suomen paskaa alkoholijakelujärjestelmää

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Antsu

3.4.2010 18:49

Koska alkoholi ei ole ongelma jos se lakaistaan sinne pöydän alle. Poissa silmistä - poissa mielestä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

bokotti

3.4.2010 19:39

no ei tarvitse,kaljankin saisi laittaa alkoon kokonaan. nyt joka ukko ulkoiluttaa mäyräkoiraa marketin ovissa ja etureppua. julkijuopottelu kiellettävä ja varsinkin terassit pois kaduilta,hikisissä t-paidoissa ja isoisän alushousuissa kehdataan tulla julkisille paikoille. mutta kun ei muuta omisteta,kuin jeesussandaalit ja aurinkolasit,sekä maastopyörä ja niin hölmöjä naisia löytyy,että ihailee. hyi helvetti,oikein kaupunkilaisia. joukossa tyhmyys tiivistyy ja kukaan ei uskalla erottua joukosta,oikein cityläisiä

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.4.2010 23:10

Argumentti "suomalaiset eivät osaa juoda sivistyneesti" oli ehkä johonkin pisteeseen asti hyväksyttävissä. Mutta kun nykyisellään Suomen alkoholilainsäädäntö on jotain Ruotsia lukuunottamatta kolme kertaa tiukempi kuin missään muussa Euroopan maassa eikä mikään ole muuttunut niin minusta suomalaisten alkoholinkäytön ongelmia voi selittää vain nykyisellä lainsäädännöllä.

Suomalaisten ongelma ei muutenkaan ole niinkään alkoholin liiallinen käyttö pitkällä tähtäimellä kuin sen ongelmallinen runsas kertakäyttäminen. Suomessa alkoholi on niin kallista ja hankalasti saatavaa, ettei tule kuuloonkaan että muutamana iltana viikossa otettaisiin ne pari pilsneriä, muutama punkkulasi tai kaksi viskipaukkua vaan juomista suunnitellaan ensinnäkin pitkään ja tarkasti ja sitten kun kallisarvoinen lasti on käsissä niin ne halvimmat (mutta eurooppalaisittain kalliit) markettilaagerit kumotaan kurkusta alas mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman suurissa erissä sen sijaan, että hetken mielijohteesta vaikka pääsiäissunnuntaina hakisi ruokapöytään sen punkun tai aamutuimaan nauttisi tujauksen mallasviskiä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.4.2010 17:16

^ muuta maalle korpeen jos ei kaupunkien meno miellytä

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.4.2010 17:49

Ei mitään merkitystä paljonko viina maksaa. Oikeastaan olisi hyvä, jos saataisiin estettyä tuo Virosta tuonti ja nostettaisiin Suomessa hintaa 200%. Loppuisi monelta se jokaviikkoinen perseet olalle-ryyppääminen. Varmaan jotkut käyttäisivät korvikeviinoja ja tappaisivat niillä itsensä, mutta so what? Säästäisi valtio vähän rahaa, kun ei tarvitsisi hyysätä juoppoja.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.4.2010 11:09

yeah.. hyvä pominta oras ja abloy, laittaisin listaan vielä IDO- 59 ..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

5.4.2010 11:39

Ei yksittäisen kansalaisen tarvitse miettiä milloin sopii ostaa viinaa ja milloin ei.
Mehän maksamme rahaa siitä että viisaat päättäjät tekevät sen puolestamme.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

njoy

5.4.2010 16:57

Asiallinen kolumni, ja sitten tosiaan ihmetellään kun samaan aikaan ajetaan ihmiset hakemaan Lifemockerin kuvaamalla tavalla etelänaapuriin ostoksille, sitten taas viinaveroakin nostetaan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Goodness

5.4.2010 19:43

Juu pöydän alle tosiaan se joutaa

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

6.4.2010 10:44

Kyllähän se on fakta että alkoholin saannin estämiseksi pitää sitten estää myös sokerin ja hiivan myynti. Niin ja sokeripitoisten kasvisten myynti. Ja perunan.

Salakuljetuskin on kiellettävä lailla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

6.4.2010 13:00

Mun on vaikea ymmärtää, miksi Abloy ja Oras eivät ole maailman suurimmat yritykset. Jokainen joka on räplännyt ulkomaisia paskalukkoja ja kiroilleet kehitysmaiden (esim. Englanti) hanojen kanssa, osaa arvostaa suomalaista laatua. IDO toimii myös.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Pipboy81

6.4.2010 14:47

Varaston kerääminen auttaa ennaltaehkäisemään kolumnissa mainittuja ongelmia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

7.4.2010 11:45

"Varaston kerääminen auttaa ennaltaehkäisemään kolumnissa mainittuja ongelmia."

Noo, mulla on varasto...kuohuvaa, valkkaria ja punaviiniä. Tällä hetkellä n. 20 pulloa. Oikeassa lämpötilassa. Enempää ei ole varaa säilyttää. Eikä tilaa.

Ruoanlaittoviinejä on keskimäärin 5-10 pulloa, joista osa on yleensä siis aukinaisia.

JOS mun pääsiäisviini ois ollu pilalla, niin EI mulla olis ollu YHTÄÄN viiniä joka ois sopinu mun vs-rosmariini lampaalle. Siis yhtään sellaista jota mä olisin oikeesti harkinnu avaavani.

Olisin siis joutunu avaamaan tod. näk. jonkun cab.sovin ruonlaittoviineistä. Lopputulos olis ollu noin 50% siitä mitä nyt oli.

Joo-o, olen ruoka- ja viinisnobi, mutta itse sanon mieluummin foodie.

Mä olen lopen kyllästyny tässä maassa siihen että ongelmatapauksien takia meitä kaikkia muita rangaistaan. Alkon aukioloajat eivät ole asiakaspalvelua. Johon mä maksavana asiakkaana olen oikeutettu. Ei ole sen ihmeellisempi asia.

JOS Alko ei ko. palvelua kykene tarjoamaan, tulee siihen antaa muille yrittäjille mahdollisuus.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

7.4.2010 12:44

Tässä voisi vielä tarkentaa, että pidän _erittäin paljon_ Alkon palvelusta ja arvostan heidän asiantuntemustaan. Varsinkin Bulevardin Alkossa, jossa pääsääntöisesti asioin, on palvelu kerrassaan loistavaa. Samoin Vian pitkäripaisessa, jossa käyn hieman harvemmin.

Olen vain täydellisen eri mieltä eduskunnan enemmistön kanssa siitä, pitääkö Suomessa olla alkoholimonopoli.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

9.4.2010 09:56

No on munkin lähimpien Alkojen myyjien asiantuntumus kelpo luokkaa, ja tilausvalikomasta saa kaikkea kivaa yms.

Edelleen, Alkon aukioloajat eivät ole asiakaspalvelua ja miksi Suomessa pitäisi olla alkoholimonopoli? Ei ole mitään syytä, tekosyitä paljonkin.

Alko voisi tehostaa toimintaansa sisällyttämällä siihen kirjastotyyppisen palvelun jolla voisi tilata toisen alkon valikoimista pulloja omaan alkoonsa, esim. 50 senttiä per pullo;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

9.4.2010 10:53

Kyllä tuollainen palvelu on jo olemassa. Voit tilata minkä tahansa pullon mihin tahansa Alkoon.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Tuomas Vimma

13.4.2010 10:27

Selvennyksenä vielä edelliseen; Alkon tietokannasta voi tarkistaa pullon tarkkuudella juomien saatavuuden (esim. "tätä viiniä on kuusi pulloa Bulsalla ja kaksi Erottajalla"), ja ne voi tilata haluttuun myymälään. Alkoon voi samoin tilata juomia, jotka eivät ole Alkon valikoimissa. Minimitilaus on muistaakseni yksi laatikko (6/12 pl) ja hintaan lisätään verot ja kulut. Tämä ei välttämättä kannata, halvemmalla usein saa tilaamalla jostain kansainvälisestä nettikaupasta. Tosin Alkolla on aika hyvät takuut siitä, ettet tule kusetetuksi...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi