Todellisen terassikauden aloittaminen huhtikuun alussa tämmöisen talven jälkeen pitää aloittaa rempseällä asenteella! Varsinkin kun terassilla on vielä nyt yli puoli metriä lunta. ;) Ennen ensimmäisiä huurteisia tarvitaan kylläkin vielä pieni uhrautuminen ulkoilmaurheiluun;
"Lumenkolauksen epäviralliset SM-kisat järjestetään 27.3.2011 Lasipalatsin Laituri-terassilla alkaen kello 12.00! 20:lle ensimmäiselle kilpailijalle ruokaa ja juomaa tarjolla koko kilpailun ajan. Kilpailun voittaja ansaitsee itselleen ja ystävälleen VIP-tarjoilut Lasipalatsin Laiturin avajaisiin 8.4.2011!" (Ilmoittaudu kisoihin Facebook-ryhmästä: Lumenkolauksen SM-kisat Lasipalatsin Laiturilla)
Mitä on sitten odotettavissa kesältä 2011? Mielestäni terassikonseptin pitää olla kokonaisuudessaan toimiva sekä asiakaspalvelun että myyntityön kannalta. Ehkä on myös hyvä korostaa, että ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä toimiva terassikokonaisuus vaan pitää tehdä paras mahdollinen terassi, johon omilla puitteilla on mahdollisuus! Itse luotan kokonaistoimivuuteen, johon sisältyy myös muun muassa tuotevalikoiman houkuttelevuus, palvelun kokonaistoimivuus, erilaiset hauskat kokeilut ja tempaukset ja omaan terassiasiakaskuntaan profiloituva musiikkikonsepti. On terasseja, joissa bändit ja dj:t ovat välttämättömyys, mutta on myös hyvä muistaa, että joillakin terasseilla pitää osata pysyä erossa niistä ja pitäytyä ainoastaan taustamusiikissa.
Pelkkä sijainti tai hyvät ilmat eivät siis riitä vaan kokonaisuudesta pitää luoda houkutteleva. Tuotevalikoiman pitää palvella riittävän laajasti kysyntää, perus "hanatuotteet" eivät vain yksinkertaisesti riitä. Lontoon pubissa työskennellessäni pari vuotta sitten kannujuomat olivat varsinkin nuorten keskuudessa todella suosittuja. Mitä Lontoon juomakulttuuri edellä, sitä me perässä (ainakin osittain). Siihen vedoten, uskonkin, että tämän kesän hitteinä Stadissa tulevat olemaan yhä enemmän seurueille suunnatut kannuhörpyt, mitä laajimmilla variaatioilla. Niiden hyvä tarjonta tukee mielestäni sekä hyvää asiakaspalvelua että myyntityön nopeuttamista, sillä siinähän on hyvää juomaa kerralla useammalle.
Kesän aikana punnitaan myös se, kuinka profiloidaan parhaiten menestyvät terassiklubit Stadin ytimessä. Kuten aiempinakin kesinä, on oletettavaa nytkin, että ainakin joka keskiviikko, perjantai ja lauantai keskustan ulkoilmassa "jytisee", kun kesäyön hämärtyessä kesäklubit tarjoavat tanssikansalle vaihtoehtoja.
Tietysti myös palvelun pitää osua kohderyhmälle sopivaksi. Hyvänä palveluna ei riitä vain hymy ja kohteliaat sanat, vaan homman pitää lähteä sydämestä. Silloin palvelu on aitoa, mikä on mielestäni yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, joka määrittelee, osaatko palvella vai et. Omien kokemuksieni mukaan juuri muun muassa terassitöihin hyökkää iso määrä hyvän asenteen omaavia Pohjoisen sesonkityöntekijöitä, jotka hyvin usein omaavat edellä mainitun aitouden ja hyvän meiningin. Onhan heitä toki täällä etelässäkin.
Hyvän terassin kokonaispalveluun pitää soveltaa myös kaikenlaisia promoja maan ja taivaan väliltä, joilla luodaan asiakkaiden silmissä se erilaisuus, jota ainakin itse haluan aistia terassimeiningeistä.
Poudan Pekalta tarvitaan nyt vain riittävän hyvää ilmaa ja loppu sujuukin sitten mukavalla ja rempseällä asenteella. Tehkäämme siis terassikesästä 2011 sopivan mukava ja leppoisa kokonaisuus,
terass(e)illa tavataan!
1 kommentti
Anonyymi
18.3.2011 19:28
Se pitää kyllä paikkaansa, että joillakin terasseilla on tungosta ilmoista riippumatta, jossain ei ole "ketään". Asiakkaat tekevät terassin, mutta viihtymiseen edes auttaa henkilökunta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin