Puukko ja puntari

Usein yllättävän näkökulman esseitä tiedon ja taiteen koko kirjosta, huumoria unohtamatta, seassa hieman omaa outolinnun elämääni.

Seuraava

Ratkaisin Japanin ydinkriisin  3

On käsittämätöntä että niin rasistisessa, tai vähintään muukalaisia vierastavassa maassa kuin Japani, voi "väärän rotuinen" mamu päästä näin pitkälle: Japanin parlamentin ylähuoneen katastrofitoimikunnan puheenjohtaja sattuu olemaan suomalainen Marutei Tsurunen.

Hän on malliesimerkki siitä että jos muuttaa kauas, pitää opetella olemaan maassa maan tavalla. Tervehdi näin, puhuttele noin, älä näytä kenkiäsi, älä syö vasemmalla kädellä tai muutoin väärin, älä taputa taaperoiden pikku päitä yms. ja opettele se (Tsurusen tapauksessa maailman vaikein) kieli niin täydelliseksi kuin voit. Näin tulisi suomalaisten mielestäni toimia kaikkialla ja antaa paikallisten määritellä ne säännöt. Minulle on tosin kerrottu että Afrikassa ja Aasiassa tällaista saakin vaatia ulkomaalaisilta, mutta Euroopassa perussääntöjen ja -tapojen noudattamisen vaatiminen on törkeää rasismia. Niin kai sitten, mutta hatunnosto yhtä kaikki nimeäänkin muokanneelle Tsuruselle, joka jopa näyttää nykyään japanilaiselta.

Mutta asiaan, eli miten konsulttina ratkaisen ydinvoimalan hätäjäähdytyksen. Paloautojen vesitykkien miehistö ei kestä säteilyä, ja helikopterien (niitäkin joku ajaa) vesi hajoaa tuuleen. Perusperiaatteitani konsulttina on räväkkä epäortodoksinen toiminta. Japseilla on kehittynyt robotiikka, järjestynyt yhteiskunta, valtava insinöörivoima ja vahva armeija. Haloo Tsurunen! Soita armeijalle. Soita Sonyn robotiikkapajaan. Käske tehdä yhteisprojekti, niin kuin olisi jo! Aloitetaan rinnakkain asentamaan muutamaa konetta ja kun ensisovitukset ovat ohi, lisätään hallitilaa ja asennuskapasiteettia.

Otetaan armeijan uusimpia raskaita taistelupanssarivaunuja.
Moduulirakenteisena vaunu on suunniteltu niin, että vaurioitunut tykkitorni
voidaan nopeahkosti vaihtaa uuteen. Varsinkin sen pois nostaminen on nopeaa. (Suomen vaunujen moottori voidaan VAIHTAA uuteen parissa tunnissa.) No, torni poistetaan, ja vaunu kevenee huomattavasti ja saa lisää liikkuvuutta.

Sisällä olevat kranaattitelineetkin poistetaan, samoin kuin neljän miehen penkit.

Käsihallintalaitteiden (nykyään muutoinkin sähköisiä joystickejä tms.) tilalle laitetaan servoja tms, ja niitä säätelevä armeijamallin veden- ja tärinänkestävä tietokone, varmuuden vuoksi kolme rinnan varajärjestelmiksi,. Radioyhteyslaitteita, samoin kolme rinnan, jotta panssaria voidaan kauko-ohjata. Vielä ohjauslankakelakin perään varalle. Paksusta pellistä häthätää hitsataan uusi liikkumaton torni johon pultataan kameroita niin paljon kuin mahtuu, normaalit panssarikäytön infrapuna- ja pimeänäkökamerat mukaan. Lämpösuojattu lisäpolttoainesäiliö peräkannelle venäläistapaan, ellei sisään mahdu.

Ja sitten tärkein. Valtavan paksu lämpösuojattu vesiletku vaunun kannelle suuttimineen! Laite jaksaa vetää millaista letkua hyvänsä minne vain.

Jos halliin tehdään peräkkäisistä työpisteistä tuotantolinja, niin vaunun muutos hoituu tunneissa, jos motivaatiota ja porukkaa on. Ja nythän sitä on, eikä ole rahasta kiinni. Vaunu ajaa omalla telastollaan työpisteestä toiseen. Neljän tunnin läpimenoajalla tuotettaisiin 25 vaunua vuorokaudessa.

Taistelupanssarivaunu on jo valmiiksi suunniteltu toimimaan myös palavassa napalmimeressä, joten lämpö ei liene ongelma. Ei kosteuskaan, panssarihan vaikka kävelee joen pohjassa.

Kun näitä panssarihirviöitä körmyää hehkuvan raunion päälle ensin kolme, sitten kolmekymmentä ja lopulta vaikka sata, niin jo on kumma ellei jäähdy. Kyllä viereisessä meressä vettä riittää.

Suuret perä- ja keulakoukut koneisiin, niin että vauriotapauksessa uusi vaunu jaksaa vetää pois tieltä sen vaurioituneen, myös ilman ihmisen asentamia vaijereita.

Ugh, konsultti on puhunut. Nyt ,Marutei, vipinää!

------------------------------------------------------------------------------
Post Scriptum:
Suomellakin on kiehutusvesireaktorit. Mitäs jos ensiökierron pumput palavat, tuhoutuvat tai tuhotaan? Onko kaukana laitoksen ulkopuolella varapumppuja, sekä niiltä valmiit putkistot reaktoriin?
Perstuntumalta arvelen, että ei.


Taidetta säilykepurkissa  3

Edelliseen persuanalyysiini liittyen jatkan vielä.

M.Agrippa on työkseen myynyt nykytaidetta vuoden verran. Isäni, äitini ja appeni ovat sutineet kai satamäärin yhteensä. Joten voinen kertoa mikä minua nykytaiteessa riepoo. Aluksi sitä mikä ei ota päähän.

H.R.Gigerin työt varmasti moni tuntee. Otan rajun esimerkin. Hän on takuulla moderni, takuulla epäsovinnainen, eikä takuulla tee kaunista taidetta. Mutta hän on ihan oikea taiteilija, joka ei ole verorahoilla elellyt ja luonut. Koruista sisustuksiin ja huonekaluihin, tauluja, veistoksia, lavasteita, aitoon renessanssi-ihmisen tyyliin.

Hän neuvoo aloittelevia nuoria taiteilijoita sivuillaan hankkimaan monipuolista sivistystä, ja:

Study closely the work of the Old Masters.

Stop making art that originates only from your own imagination.

Stay with one technique until you perfect it.

Fill up a sketchbook every month with pen or pencil drawings of the world around you, not from your imagination.

Buy a book on figure drawing. Its the only art book you will ever need.

Until you can draw an accurate portrait of someone, you don't know how to draw.

Visit every museum in your city. Often, until you have seen everything in it. Every kind of museum. Not only the art museums but, of course, those as well.

Forget about contemporary art by living artists, at least for the next few years.

Stay away from most art galleries. Go to art auctions. That's where the real action is.

Buy a digital camera and take photos every day.
If you see nothing interesting to photograph, you will never be a good artist. Keep only one photo of every ten you take. Delete the rest. It will force you to learn how to edit the garbage from your life, to make choices, to recognize what has real value and what is superficial.

Mutta - kaikki eivät välitä tällaisesta sivistyksestä. Useimmat nykytaiteilijat, 60 -luvulta alkaen, tähtäävät päinvastaiseen, enemmän tai vähemmän.

http://www.friendsofart.net/static/images/art3/willem-de-kooning-woman-v.jpg
Siitä työpöydän taustakuvaksi. Printtaa seinällesi.

Seuraavassa on lueteltuna yleiset periaatteet:

1.Taiteen pitää osoittaa, että maailma on rikkinäinen, rappeutunut, iljettävä, merkityksetön. Normaali värien käyttö, esimerkiksi harmoniset tai iloiset värit, ovat pannassa.

2. Johtoajatus on Reduktionismi: taiteen tulee ilmaista taidetta itseään, mitään hahmoja, mielikuvia, symbolista tai muuta sisältöä ei saa olla.

3. Taiteessa ei saa olla tekniikan hallinnan tunnusmerkkejä, ei mitään käden taitoja, eikä se saa olla lainkaan viimeisteltyä.

(Tämän kolmosen laaja leviäminen esittävään ja symboliseen taiteeseen riepoo M.Agrippaa suunnattomasti. Ei sitä nyt Dali tarvitse olla, mutta koettakaa nyt pikkuisen.
Renessanssin aikana, kun "Artiste" -käsite muotoutui, se kattoi nimenomaan myös muunkin hienoimman käsityön, jota nykyään sanoisimme teolliseksi muotoiluksi, taidetekstiileiksi ja koristepuusepäntyöksi yms.
Taiteen ei tarvitse olla kaunista, ja juju voi olla pelkästään muoto, mutta jos tämä kolmaskin ulottuvuus pudotetaan pois, M.Agrippa kieltäytyy kunnioittamasta ko. taidetta.)

http://2.bp.blogspot.com/_GQ7cQJxcr3Q/S-X9N68fEQI/AAAAAAAAAP4/YoJVrmNVPCc/s1600/Photo1024.jpg
Jokaheppu voi tehdä taidetta jota ei voi erottaa

Pollockista. ´
http://lendmeyoureyes.org/wp-content/uploads/2010/09/jackson-pollack-abstract-expressionism-museum-of-modern-art.jpg

Näin ollen taidetta ei välttämättä voi edes erottaa satunnaisesta (rumasta) näystä, ja taiteeksi kelpaa se, että tyhjennät imurisi pölypussin variksenraadon päälle. Sinun ei tarvitse edes antaa sille nimeksi "Identiteettikriisi" tai "Sic Transit", joista voisi tulla allegorisia ajatuksia, vaan "Nimetön 1" kelpaa. (Upota raatosi formaldehydipurkkiin niin se säilyy; on tehty.) Taideteoksia on useaan kertaan luultu gallerian romuksi ja roskiksi; itsellenikin on käynyt niin.

Picasso totesi vanhana että jos hän niistäisi lautasliinaan ja signeeraisi sen, se olisi arvokas.

Variksen löytäminenkö vaikeaa?
Kakan vääntäminen kelpaa; Piero Manzonin purkitetut kakit, a 30gr, ovat menneet kaupaksi parhaimmillaan 124 000 eurolla. Kova hinta öljymaalauksellekin, mutta purnukoita on ollut 90, joten kysymyksessä on ei -uniikki, litografiaan verrattava taide! Osa purkkien taiteesta oli niin merkityksillä latautunutta, että purkki on poksahtanut ja levittänyt taidetta ympärilleenkin.
En osaa sanoa mitätöityykö teoksen arvo vai kasvaako se tästä, kun siitä voi nauttia kaikilla aisteilla, ja uniikkius kasvaa.

Jos saat aikaiseksi kymmenen metriä korkean kakkaläjän, se pääsee esille moneen museoon. On se ainakin hauskaa. Mutta pitääkö sitä tukea isolla rahalla, vai onko vitsi ontto? Tässä tapauksessa ilmatäytteinen.
http://artoftheprank.com/blog/wp-content/uploads/2008/08/mccarthy2-425.jpg

----------------------------------------------------------------------

Nyt kaikki luomaan taidetta.
Vaikkapa esittävää

www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/horizontal/1135227434390.jpeg
tai

moderndallas.files.wordpress.com/2008/03/michael-osbaldeston.jpg
Vai maksaisitko mieluummin tästä
api.ning.com/files/kvRJqYB66TcPKpv7gRcje6rdbZjuTtXnzrbgqoGlz*-g1JOKQaobbNYiY1Za54i7FCOP6IHheY9USXDfMDJaxDV0bKfCeFbC/adrift_30x40_2007.jpg


Persut, taide, Poppe -koira ja Bernini  2

Tuomas Enbuske:

"Tuet kulttuurille ovat HS:n mukaan 385 miljoonaa euroa vuodessa. Sillä summalla saisi vuokrattua luksusasunnon Eiranrannasta jokaiselle Suomen asunnottomalle. Mutta Suomessa tehtäisiin mieluummin yhteiskuntakriittinen näytelmä asunnottomista."

Lainaanpa, muuttaen vain yhden sanan, tähän alkuun sitä, joka kirjoitti Luukkaan evankeliumin:

" Jo monet ovat ryhtyneet työhön ja laatineet kertomuksia niistä asioista, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, sen mukaan kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta alkaen olivat silminnäkijöitä... Niin olen nyt minäkin, otettuani alusta asti kaikesta tarkan selon, päättänyt kirjoittaa yhtenäisen esityksen sinua varten, kunnioitettu Lukija, jotta tietäisit, kuinka luotettavaa sinulle annettu opetus on. "
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ne asiat, jotka meidän keskuudessamme ovat toteutuneet, käsittävät juuri tällä kirjoitushetkellä paljolti mediakeskustelua Perussuomalaisista.
Suurena kuvataiteen ystävänä olen kolunnut museoita missä ikinä olenkaan matkaillut. Silmääni on siis pistänyt tämä puolueen ohjelman taidelinjauksesta käyty kovin yksipuolinen mediakahakka. En kuitenkaan ole sokeasti samaa mieltä kuin ne, joiden ääni kovimpana kuuluu.

Olisi helppo vain yhtyä ulvovaan kuoroon. Näin näyttävät tekevän kaikki. Mutta minä en, koska tämä koirakuoro ulvoo "olkinukeille". ("Olkinukke" on vastustajan esittämäksi väitetty asia, joka muovataan mahdollisimman huonoksi mielipiteeksi, joka sitten on helppo kaataa.)

Olkinukke 1:
-Persut haluavat polttaa ja tuhota taiteen, joka ei vastaa heidän ihannettaan taiteesta. Tämä ihanne olisi Natsi-Saksan ja sosialistisen realismin kaltaista.

No, tällaista ideaa (jota ihan totta on lehdistössä jo paheksuttu) ei ole Persujen taholta edes esitetty. Sitä ei vaan löydy mistään. NIMENOMAAN MAINITAAN ETTÄ MYÖS EI-ESITTÄVÄ TAIDE VOI OLLA ARVOKASTA. Puf, kupla puhkesi.

Olkinukke 2:
-Persut haluavat kieltää taiteilijoita maalaamasta/muovaamasta/filmaamasta/tanssimasta sitä mitä taiteilija haluaa.

No, persut eivät ole missään niin sanoneet, vaan nimenomaan että taiteen tuottaminen saa olla ihan yhtä vapaata kuin tähänkin saakka. Nimenomaan kaikki saavat väkertää ja sotkea mitä hyvänsä kunhan eivät vaadi verorahojamme. Puf.

Olkinukke 3:
-Persut haluavat että joku päättää mitä taidetta valtio/kunta tukee.

No, joku sen päättää nytkin, ja on aina päättänyt, vaihtelevin tuloksin. Milloinkaan ei, edes renessanssin Firenzessä, mikään yhteisö ole antanut rajoittamattomasti rahaa kaikille jotka sattuvat haluamaan esim. valaa pronssiin jonkin keksimänsä hökötyksen. Puf.

Olkinukke 4:
-Persut haluavat että Soini tai muu puolueen taidevastaava, yksi ihminen, saa valita mitä taidetta valtio tukee.

No, eivät he ole esittäneet ketään tällaiseksi päättäjäksi, eivätkä edes vaatineet että yksittäinen päättäjä olisi heidän puolueestaan. Puf.

Olkinukke 5:
-Persut haluavat määrätä kuka päättää.

No, persujen ainoa ehdotus oli että parlamentaaristen voimasuhteiden perusteella kootaan päättävä komitea, ilmeisesti kunkin puolueen parhaista asianharrastajista.

Komitealla olisi kai yksi kokous kolmessa vuodessa, tai yksi vuosittain, ei enempää, koska apurahoja ei myönnetä viikottain. Halpaa.
Itsestään selvänä puheenjohtajana olisi kulttuuriministeri, mistä puolueesta nyt sattuu olemaan. Nykykäytännössä kulttuuriministeri, eli yksi ihminen, päättää kuka istuu "kuvataidetoimikunnissa " lopullisena päättäjänä.

Vaaleissa saadun tämänhetkisen kannatuksen perusteella taidepäätös joutuisi kunnissa 95 -prosenttisesti
ja valtion tuessa 96 -prosenttisesti MUIDEN KUIN persujen käsiin. PUF!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mitä oli olkinukkien takana? Substanssia vai tarkoituksetonta tyhjänpäiväistä järjestelmän muutosta? Mihin persut tällä ehdotuksella pyrkivät?

No, oletetaanpa että jos persujen ehdottaman parlamentaarisen lautakunnan eteen saapuu vaikkapa seuraavanlainen taiteilija.

Hän vaatii taiteilija-apurahaa 1200 euroa puhtaana käteen joka kuukausi kymmenen vuoden ajan. Hän aikoo tohtorismieheksi taiteellaan.
Hän haluaa että Ateneumin, Nykytaiteen museon ja Sinebrykoffin taidemuseon yhteisbudjetista käytetään ainakin 0,4% hänen taidonnäytevideonsa hankintaan.

Lopullinen säilytyspaikka tulisi olemaan Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkisto.
Taiteilija selittää:
"Taiteeni on rakenteellisen väkivallan kritiikki. Tarkoitukseni on myös viitata kulttuurillemme ominaiseen pakkomielteeseen: haluun uskoa arvon ja nautinnon olemassaoloon vasta kun sillä on hintana, numeraalisena faktana tai fyysisenä eittämättömyytenä ilmenevä muoto. "

Projektori käynnistyy, ja jättikankaalle tulee kuvaa. Kallista taidetta.

Näkyy kömpelöitä kaupunki- ja luontonäkymiä, kuvia taiteilijan kavereista sekä puhuvan taiteilijan pää. Teoksessa on myös televisiosta napattuja dokumenttien, fiktioiden, uutiskuvien ja mainosten katkelmia. Sadomasoseksiä, teurastamoja, kaatopaikkoja yms. Materiaaleissa on pyritty välttämään mitään näyttelemistä.

Teoksen kohokohtana on kömpelösti kuvattu video, jossa hän tappaa koiran vesurilla, eikä mitenkään pikaisesti. Sitten hän harrastaa seksiä koiranraadon kanssa, ja huipennus on pornoleffoista tuttu "money shot" -siis raadon irtileikatun pään kanssa.

Lautakunta syöksyy kohti toiletteja, ja taiteilija huutaa perään:
-"Olin hankkinut Poppe -koiran eläinsuojeluyhdistykseltä, muka lemmikikseni ja luvannut pitää siitä huolta. Kyllä, halusinkin shokeerata ja provosoida! Tavoittelen järkkymistä, joka luo uuden näkökulman, pakottaa uusien kysymysten ääreen!"

Veikkaanpa että parlamentaarinen komitea palaa oksennuksen jälkeiseltä naamanpesulta melko kylmäkiskoisissa tunnelmissa.

Eipä taida herua 144 000 euroa puhtaana käteen, eikä tule Ateneumiin hienoa videotakaan vaikka se on taatusti uusia uria avaavaa taidetta.

Valtion taidemuseon Kuvataiteen keskusarkisto jää ilman taidetta.

Tuskinpa tulee tohtorinvirkaakaan.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mutta nykyisellä järjestelmällä homma menisi kaikkineen läpi, sillä menihän se jo kerran. 144 000 euroa puhtaana ja tohtorinhattu virkoineen tuli! Tosin koiran sijasta oli kissa, kaikki muu taideteoksessa oli kuten yllä.

www.kissantappovideo.com

(Taiteilijan sitaatit ovat taiteilija Teemu Mäen aitoja lausumia ko. asiastaan.)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyvällä tahdolla ajatellen persut ehkä haluavat vain ehkäistä rahan tuhlauksen ääri-ilmiöihin.

Ohjelman kirjoittaja ei pönttö ole edes katsonut Wikistä että mitä se postmodernismi oikein tarkoittaa. Se kun sattuu olemaan, kuten "hindulaisuus", laaja sateenvarjokäsite joka kattaa vaikka mitä.

On vaikea uskoa että olisi pyritty karsimaan Pop Art
http://www.artchive.com/artchive/L/lichtenstein.html

tai Klassinen Realismi (!).

http://www.danalevin.com/availableworks.html
http://www.corrystudio.com/kamillecorry.com/home.html
http://www.jacobcollinspaintings.com/landscape.html

Pönttö.
Se omituisuus ja salaisuus mikä jää jäljelle, on ohjelman taideosuuden lause:
"...kulttuuritukirahoja on ohjattava siten, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä. "

Mitä tämä voisi tarkoittaa, kun onhan ihan varmaa ettei se tarkoita vain Kalevala -viitteitä joka tauluun ja tanssiesitykseen?
Kun kerran ei-esittävä taide kelpaa, miten se voisi vahvistaa suomalaista identiteettiä?
Kansallisromanttisen jugendin perimmäistä muotokieltä, sen kaikuja?

No, kun kerran muut kuin persut päättäisivät asiasta 96 -prosenttisesti, ei outo identiteetin tukivaatimus liene niin päällimmäisenä valinnoissa.

On varmaa, että valittu taide saisi suuremman yleisön näyttelyihin. Itse pidän yhtaikaa sekä klassisesta Berninistä että nykyajan sähköisestä Marcus Copperista. En millään usko että Jackson Pollockin teoksilla olisi yhtä suuri yleisö Kiasman näyttelyssä kuin näillä.

Onko Björn Weckströmin taide muka jotain natsitaidetta, koska yleisö siitä niin pitää?


Suomen Obamaa kaivataan kiihkeästi  1

(Julkaistu: 12.11.2008)
Helsingin Sanomat:
"Suomen Obamaa" joudutaan vielä odottamaan
"Suomessa vähemmistöihin kuuluvat eivät ainakaan toistaiseksi ole yltäneet politiikan huippupaikoille.
Hallituksessa ei ole maahanmuuttajataustaisia ministereitä.
Ahvenanmaata edustava Elisabeth Nauclér on Ruotsista muuttanut siirtolainen, mutta "varsinaisia" maahanmuuttajataustaisia kansanedustajia ei eduskunnassa ole.
Lähimpänä eduskuntapaikkaa oli vuoden 2007 vaaleissa vihreiden Zahra Abdulla, joka jäi vain muutaman sadan äänen päähän kansanedustajuudesta.
Kunta- ja puoluetasolla maahanmuuttajien osuus ja näkyvyys kasvaa kuitenkin selvästi. Helsingin keskustanuoria esimerkiksi johtaa Abdirahim Hussein. "
------------------------------------

Katsotaanpa mitä tässä sanottiin.

"Suomessa vähemmistöihin kuuluvat eivät....ole yltäneet politiikan huippupaikoille. "
Vai niin. Kuitenkin Suomen suosituimman ja nousussa olevan ja selvintä valtaa käyttävän puolueen pitkäaikainen,
ja yleisesti jopa vastustajien fiksuksi arvostama puheenjohtaja
on avoimesti juutalaissukuinen juutalainen Ben Zyskowicz.

Ei kelpaa! Pitäisi siis olla, kuten tekstissä sanotaan, "varsinaisia" maahanmuuttajataustaisia. Mitä ne ovat?
Jospa henkilö olisi itse tullut ulkomailta, kelpaisiko? Varsin hienon uran tehnyt Jutta Zilliacushan tuli Eestistä? Ei kelpaa! "Ruotsista muuttaneet" eivät tekstin mukaan myöskään kelpaa, eivät kai siis Lähi-Eestistäkään.

Ilmeisesti myös musta pitää olla, sillä
otsikkohan hakee "Suomen Obamaa". Obama ei nyt vaan ole millään tavalla maahanmuuttaja, vaan syntyperäinen jenkki.
Perun japsipressa Fujimori oli myös "Obama", eli hänkään ei ollut maahantuontitavaraa.

(Minulle eräs musta sanoi että kyllä jenkeissä on ankara sorto mustille, ei pääse kunnon töihin millään. Tähän totesin, että niin juu tuntuu olevan tie poikki teikäläisiltä siellä, kun ei musta pääse kuin kongressiin, armeijan sodan ajan ylipäälliköksi, ulkoministeriksi ja presidentiksi.)

Musta, ainakin puoliksi Oba on kyllä. Jos sellainen puolikas, Jani Toivola tai Kaisa Löyttymäki tms. nousisi meillä politiikkaan, hekään eivät kuitenkaan kelpaisi, koskapa ei suomalainen vähemmistöläinen Ben Zyssekään kelpaa liian suomalaisena. Mustalainenkaan ei siis kelpaisi, esim. se tunnettu huippujuristi, entinen nimismies.
(Tässä huom: minulle "mustalainen" ei ole negat. sana koskapa olen kahdesti sellaisten kanssa ruumiillista työtä paiskinut. Kummankin koko perhe oli koulussa ja töissä. Toiselle kerroin etten ole isoisäni isän ei- mustalaisuudesta varma, tummia kun ollaan ja isoisäni nimikin oli Valde. Työkaveri sanoi hymyillen: "Pahalta kuulostaa!" )

Siis mitä HS hakee? Mainitaan että Zahra Abdulla olisi kelvannut. (Sotaakäyvässä Somaliassa säännöllisesti lomailevan vaatimusautomaatin sijaan itse suosisin mieluummin selväjärkistä maannaistaan Zahra Osmania, sd.)
No, somali se kuitenkin siis olla pittää, ja HS:n lisävaatimuksena on siis : ulkomailla syntynyt. Somaliperheeseen syntynyt 100%:nen syntyperäinen suomalainen ei siis kelpaa. (Monikultturistithan eivät soisi heille edes Suomen lain suomaa tasa-arvoa ja vapauttakaan, vaan heidän pitäisi muka alistua vanhempiensa yhteisön tapoihin.)
Kukaan muu kuin täysin ulkomaalainen vähemmistöläinen ei HS:lle siis kelpaa vähemmistöksi yhteiskuntamme johtopaikoille.

HS: "Hallituksessa ei ole maahanmuuttajataustaisia ministereitä. "

Monessako maailman maista on maahanmuuttajataustaisia ministereitä, kun valtaväestön väriset eivät kelpaa, ja läheltä muuttaneet eivät kelpaa, ja ne ko. maassa syntyneet joiden vanhemmat ovat maahan muuttaneet, eivät näköjään myöskään kelpaa "varsinaisiksi maahanmuuttajiksi"?
Lähes 300 maasta ehkä kolmessa on tuollainen ministeri. Jos niissäkään.

Ruotsissa on pari, tai ehkä he ovat Ruotsin syntyperäisiä...hetki vain, muistan naisen joka on musta, ja törkeän kaunis, helppo muistaa: Nyamko Sabuni onkin tullut ulkomailta. Hän tuli rehellisyyttään poikenneeksi käytännöstä ottaessaan todesta tasa-arvon periaatteen, ja arvostellessaan sitä sortoa, jonka kohteeksi musliminaiset joutuvat Ruotsissa, jatkuvasti enemmän salafistien vaikutukseen luisuvissa ghetoissa.
Raaimpana sortona hän esitti tyttöjen rituaalisilpomisen ( jonka uhriksi on Suomessakin joutunut jo toista tuhatta suomalaistyttöä) .
Seurauksena tappotuomio Ruotsin islamisteilta ja joutuminen jatkuvaan poliisivartiointiin: sääli urheaa tasa-arvonaista. Itse asialle ei tietenkään tehty mitään, ministeriön budjettia väännettiin toisaalle, ja muslimijärjestöt sekä monikultturistit leimasivat Sabunin rasistiksi. (Samaan aikaan Ruotsin poliisille katsottiin välttämättömäksi ostaa 7,2 tonnin painoisia panssariautoja ghettoreissuille, mikä ei herättänyt oudoksuntaa.)

Ranskassa on yksi "-taustainen" , joka tosin tuli yllättäen raskaaksi eikä osaa sanoa kenelle. Ura varmaan loppui, koska äänestäjät ainakin kaikkoavat, sillä hän on muslimitaustainen.

Muistan että Norjaan otettiin yksi norjalaissyntyinen muslimitaustanen ministeri. Hän tosin unohti norjalaisuutensa ja joutui eroamaan käytettyään kaiken aikansa ja kymppitonneja valtion puhelinrahaa soitellakseen kaukomaan noitaennustajalle saadakseen tietää kuinka hänen tulisi mistäkin asiasta äänestää.

Norja koetti äsken uudestaan ja nimitti juuri kansalaisuuden saaneen kaukomaalaisen ministeriksi. Ilomme oli lyhyt, sillä hän antoi potkut hyväpalkkaiselle lapsiasiamiehelle ja istutti virkaan maallikkokaverinsa, mitä ei Norjassa ilman kohua nieltykään ja potkut tuli kummallekin.

Äsken tuli Tanskan vuoro yrittää, toivon että löytyi kunnon ihminen, joka välttyy tappouhalta!

Olkaamme siis huoletta, sillä emme ole maailman suvaitsemattomin maa. Ei muissakaan maissa ole juurikaan ministereitä vieraalta mantereelta haettu.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alussa lainatussa HS:n artikkelissa mainittiin muuten politiikan huippupaikoille sopivana Helsingin keskustanuorien puheenjohtaja Abdirahim Hussein. Oli pakko kuukkeloida tuo nimi.

Hän kertoi YLE:n A-zoomissa 27.2.2009:

"Minusta Suomea on autettu. Onkse 60 vuotta sitten, Afrikasta käsin, kun Suomessa oli hätää ja ongelmia. Silloin on Afrikasta lähetetty rahaa Suomeen.
Oliko se silloin, pitikö silloin miettiä, että se on meidän verorahaa ei sais lähettää Suomeen."

Todella hienoa, jos näin on! Totta vai valetta?

On totta, että sodassa kärsinyt Suomi purki tuolloin sodanaikaista säännöstelyjärjestelmäänsä. Maaseudun lapsilla ei ihan totta ollut kenkiä, ja ulkomaanapuna saatiin myös nahkaa lasten kengiksi.

Netistä löysin kuvauksia "onkse 60 vuotta sitten" ulkomailta tulleesta avusta:

"Ruotsissa järjestettiin 1940 kansalaiskeräys Suomen valtion auttamiseksi talvisodan jälleenrakennustyössä...keräyksen tuotolla hankittiin 2000 teollisesti esivalmistettua puutaloa. Lahjatalot jaettiin syksyn 1940 aikana ympäri Suomea. Talot olivat suuri apu asuntopulaan, mutta lisäksi ne antoivat suuntaa suomalaiselle tyyppitalosuunnittelulle ja rohkaisivat suomalaista puutaloteollisuutta. Ruotsista tuli muunkinlaista apua Suomeen ja Kuopiossa toimi vuosina 1940-1951 erillinen Ruotsin avun toimikunta."

Kas, 1951! Sehän on n.60 vuotta sitten.
Ja lisää:

"Jatkosodan loputtua Suomessa alkoi valtava työ sen tuhojen korjaamiseksi. Apuaan tarjosi muun muassa Yhdysvallat. Suomeen saatiin lahjoituksia Amerikasta, sekä kirkoilta että yksityisiltä ihmisiltä. Yhtenä avun kanavana toimi Suomen luterilainen kirkko.
Osa kirkollisesta Amerikan-avusta oli välitöntä hätäapua. Sen perille menosta huolehtivat seurakuntien diakoniatyöntekijät. Rahan lisäksi Amerikasta saatiin suuria määriä vaatteita, kenkiä, ruokatavaraa ja lääkkeitä. Tukea ohjattiin erityisesti sotaorvoille ja -leskille sekä siirtoväelle.
Suomi sai sodan jälkeen Yhdysvaltojen armeijan ylijäämävarastosta paljon tavaraa halpaan hintaan. Tämä käy ilmi tullin arkistoon unohtuneista tulli-ilmoituksista, jotka löydettiin viime kesänä.
Amerikan apu oli yllättävän suurta: Suomi sai Yhdysvalloista autoja, vetureita ja jopa lentokoneita, joista osa oli ollut sodan aikana liittoutuneiden käytössä länsirintamalla.
Amerikan apu auttoi Suomea toipumaan sodasta ja maksamaan sotakorvauksia Neuvostoliittoon.
Kylmän sodan aikana tuonnista ei kuitenkaan pidetty meteliä, sillä Suomi oli joutunut Neuvostoliiton takia kieltäytymään Yhdysvaltain tarjoamasta Marshall-avustakin.

Ilman läntistä apua Suomi ei kuitenkaan olisi sodan jälkeen selvinnyt. Taloushistorioitsija Erkki iPihkala on arvioinut, että vuosina 1945-1948 Amerikasta saatu apu vastasi suunnilleen yhden sotakorvausvuoden toimituksia Neuvostoliittoon."

A. Hussein oli siis oikeassa. Ottamalla hänet ministeriksi voisimme maksaa velkaamme A.....frikalle.

Mutta höpötyksistään huolimatta A Hussein on melko OK muuten, ja toivon että hän, tai pikemminkin vaikka Nur Mohammed pääsevät vielä näyttämään että HS: n vaatima " varsinainen " osaa politikoida muutoinkin kuin vaatimuksilla.


Köyhät kyykkyyn ja myrkkyä päälle  2

Ihan niin kuin Ruotsissa olisi humaanisuus murtumassa. Vai nynnyilenkö vain?

"Kauppaketju Lidlin työntekijät levittivät talousjätteisiin myrkkyä Ruotsin Solnassa. Ruotsalaisviestinten mukaan myymälä perusteli tekoa sillä, että kodittomat ryöstivät poisheitettyjä ruokatarvikkeita.
Myymälän roska-astioiden luona oli kyltti, jossa varoitettiin: "Varkauksien takia jätteet on käsitelty syövyttävällä aineella. Erittäin vaarallista nautittuna."
Ruotsalaisviestinten mukaan myymälän henkilökunta jatkoi myrkyn levittämistä, vaikka jätteiden katoaminen ei loppunut. Syövyttävä puhdistusaine oli levitetty vanhentuneisiin elintarvikepakkauksiin."

Humaania. Artikkelissa puhutaan "ryöstöstä". Sana tarkoittaa että väkivallalla tai sen välittömällä uhalla saadaan uhrilta omaisuutta. Tuskinpa oli tässä kyse sellaisesta : "Anna se mätä peruna taskustasi tai puukotan sinut!" (Suomen viestimissä kutsutaan ehtimiseen ryöstäjiksi esim. taskuvarkaita. Ero on huikea.)

Juu, että jos joku on niin nälkäinen, että syö roskiksista, se pitää estää. (Syöminen, ei nälkä.) Nälkäisen saa myrkyttää.
Tuleepa menneisyydestäni mieleen muutamakin kokki, joka kääri täysin syötävät mutta poisheitettävät ruuat voipaperiin ja laittoi ne takapihan "sianruoka"-roskiksen päälle, koska spurgut kävivät kuitenkin astioilla. Itsekin tein nuorena kokkina tuota usein, sillä kun itse söi joka päivä gourmettia ja näki spurgut... Ravintoloista jää uskomaton määrä herkkuja. Mitä tasokkaampi ravintola, sen korkeammalla on kaappiin jätettävien herkkujen laaturaja, ja sianruuat ovat näin ollen osin kovaakin tasoa. Syy voi olla vain se, ettei jäljelle jäänyt kuin vähän. Helmeä oli kerran, kun kuulin em. tilanteessa spurgujen keskustelun: -Täällä ollaan kilttejä ja sianruuat on maukkaita,parempia kuin Palacessa! -Niin on, mutta mun mielestäni Savoyn sianruuat ovat kyllä kaupungin parhaat!

Niin, ehkä noihin aikoihin olisi voinut olla ilmaisjakelulehdessä spurgujen oman gourmet-sianruokakriitikon palsta. "Hallittua esillepanoa vähälommoisen sianruokatynnyrin päältä, paras kylmä madeirakastike aikoihin." Artikkelin lopussa ruttuisia Michelin-tähtiä ja nuhruisia Gault-Millaun kokinhattuja...

Suomessa on muuten roskiksien lukitseminen yleistynyt minulle tuntemattomasta syystä. Onko asennneilmasto muuttunut sellaiseksi että pitää estää se, että kaikkein köyhimmät löytäisivät roskiksista jotain kierrätyskelpoista tai ruokaa? Ilmaiseksi? Ostakoot rahalla!

Lukolliset pikkutalot roskille ovat ilmaantuneet samaan aikaan kun kansalaiset huomasivat, että Lipposen, Lehtisen ja Ahtisaaren SDP olikin muuttunut pikkukokoomukseksi eikä sillä ollut aikomustakaan palauttaa laman jälkeisen ajan rajulla nousukaudella hyvinvointiyhteiskuntaa samaan tilaan kuin ennen lamaa, kuten leikkausaikana luvattiin laman jälkeen tapahtuvan. Asenneilmastonmuutos?

Vaaleissa saattaa nyt SDP joutua niittämään sitä mitä on kylvänyt. Ei ehkä pääse enää äänivarastoille: ovet ovat nyt lukossa. Katsotaanpa keille avaimet joutuvat.


Matkinpa aluksi Sandra Marinsia! Fan fiction!  1

Sandralla on tosi huima blogi Cityssä. Minäkin haluaisin kirjoittaa noin.

En kuitenkaan millään pysty täysraittiina kirjoittamaan elämästäni Sandran lailla. Hänellä on glamour-boolimaljakin.

Yhdistänpä oikean elämäni palasen siis siihen fantasiaan, millainen olisin jos olisin mies, joka olisi tyyliltään Sandra Marinsin kaltainen.

-------------------------------------------------------------------------------
Transformation in progress....WHOM!
M.Agrippa muuttui Marcus Marinsiksi joka nyt kertoo elämästään:

Tapasin hiljan kaverini, Kansainvälisen Seikkailijan joka suhaa suihkarilla suurkaupunkien välillä samalla rutiinilla kuin minä Itäkeskuksen metrolla. Tavatessamme tämä "Grandi, Jarmo Grandi" osti juuri Stockmannilta sarjan jotain superkalliita "riidellin viinilaseja".
Hän kertoi miten lasi on tärkeä, ja miten huolellinen dekantointi eli ilmastus ennen nauttimista voi parantaa viinin aistinvaraista luokitusta selvästi.

Täytyypä minunkin sitten muuttaa tapojani. Yleensä kun pääsen Alkon ovista ulos paperipussiin käärityn Sorbuksen tai Vineton kanssa, lyön heti pullonkaulan poikki ensimmäiseen liikennemerkkiin ja hulautan sisällön lärviin. Pitäisi kai hillitä itseään ja jotenkin ilmastaa eli huljutella sitä rikottua pulloa ensin. Luokitus paranisi. Ihmiset kyllä ehtisivät tuijotella kauemmin kuin nykyään. Mutta sietää minun nyt se hinta maksaa eurooppalaistumisestani. Emmehän ole barbaareja.

Katsoin kirjaston netistä mitä ne "riidellin lasit" oikein ovat.

"Georg Riedel on kymmenennen polven kristallintekijä, joka on vakuuttanut viinimaailman siitä, että eri viinit tarvitsevat omanlaisensa lasin. Riedelin filosofiana on muotoilla lasit korostamaan rypäleiden parhaita ominaisuuksia, ne edustavat lasin ja viinin täydellistä harmoniaa. Lasi ei ole vain lasi, se on nautinnon instrumentti. Tasapaino, keveys ja hienostuneisuus ovat Riedelin tunnusmerkkejä. Nykyään viiniasiantuntijat pitävät viinilasin merkitystä viinin nauttimisessa jopa yhtä tärkeänä kuin viinin tarjoilulämpötilaa."

Jaaha. Tuli tuosta mieleen että eihän se viini tosiaankaan ole niin kiva juoda ulkona talvipakkasella, minunkaan mielestäni. Kesähelteellä parempaa.
Luin lisää Riedelin netistä. Siellä oli:

"Hyvä viinilasi palvelee viinin makua ja tuoksua.
Millainen on hyvä viinilasi:
- kirkas, hiomaton ja koristeeton, jolloin viinin väri ja sen virheettömyys näkyvät parhaiten
- sisäänpäin kääntyvä "tulppaanimalli", josta tuoksut eivät katoa taivaan tuuliin
- isokokoinen, niin että viiniä voi pyöritellä tuoksujen herättämiseksi ja kallistella väriä tarkasteltaessa
- ohut, jolloin viiniin saa paremman tuntuman
- Lyijykristallia, jonka huokoiseen pintaan viini tarttuu irrottaen näin enemmän aromeja.

Riedelin lasien perusfilosofia kiteytyy maistamisen fysiologiaan ja ensivaikutelman merkitykseen. Lasin kuvun ja reunan muoto, sekä reunan pyöristys ja kaltevuus määräävät miten viini osuu kieleen. Onko siemaisu leveä vai kapea? Mihin kohtaan kieltä viini osuu ensimmäisenä? Kaikki nämä seikat vaikuttavat viinin makuun. Kielen neljä makualuetta ovat makeus, hapokkuus, suolaisuus ja karvaus. Makeuden aistimme kielen kärjessä, hapokkuuden edessä sivuilla, suolaisuuden takana sivuilla ja karvauden takana kielen kannassa. Siis jos hapokas viini ohjataan suhteellisen kapeasuisesta viinilasista kielen keskelle, voimistuu viinin tuntemuksessa hedelmäisyyden ja täyteläisyyden vaikutelma, koska viinin ensikosketus välttää kielen sivun hapokkaat alueet. Viinin ollessa jo valmiiksi makea, on lasin suuaukko leveä, jolloin viini ohjautuu suun sivuille ja takaosiin korostaen hapokkuutta. Näin makeus ei peitä muita makuja alleen ja viini maistuu tasapainoiselta ja harmoniselta. Riedel-lasi on siis eräänlainen taajuuskorjain, jolla viinin eri ominaisuuksia säädellään samaan tapaan kuin musiikin kuuntelussa esim. diskanttia ja bassoa. Eri rypäleiden tyypilliset ominaisuudet tulevat esiin kielen tietyillä makualueilla, siksi lasit muotoillaan säätämään rypäleiden ominaisuuksia - niin hyviä kuin huonojakin."

Tuli mieleen että olen varmaan tähän asti tehnyt jotain väärin. "Perusfilosofiaa" pitänee korjata.

Tähän asti käyttämäni "nautinnon instrumentti" on 20 vuotta vanha Osuuspankin logolla koristettu haaalistunut beige muovimuki. Ei kai se sittenkään ole paras lasi kotiviinilleni.
Muki ei tosiaan anna tuntumaa viiniin, eikä viinin väristä saa selvää, kun ei enää oikein mukinkaan. (Vaaditulla tavalla huokoinen se on takuulla, koska on sekä pinttynyt että naarmuinen.)
Maistamisen fysiologiaa pitänee parantaa hylkäämällä tuo luottomuki. Mutta sellaista muotoa en kaipaa, jota "voi pyöritellä tuoksujen herättämiseksi". Tuoksut ovat viinissäni jo hereillä, jopa vihaisina.

Teen nimittäin 2 kertaa viikossa Kontio -kotiviiniä. Oikein brändituote. Käytännön huippuunsa hioma laitteisto on vessassa ammeen takana. Siellä on pari varusmiesaikaisia 48 numeron Kontio -kumisaappaitani. Laitan aina sunnuntaisin Pirkka-appelsiinimehua (tai mitä sattuu olemaan) ja palan hiivaa ja pari työmiehen kourallista sokeria yhteen saappaaseen käymään, kun ensin olen tyhjentänyt edellisen satsin siitä em. muovimukilla suuhuni. Toisessa saappaassa on keskiviikkoisin tyhjennettävä ja uudestaan täytettävä satsi käymässä. Resepti on niin tehokas, että saapas kuohuu melkein yli jo puolessa vuorokaudessa, ja loppuaika menee siinä kun viini ikääntyy ja kypsyy ja bouguet kehittyy huippuunsa... siis siihen pisteeseen että haju ei ole pistävä ja kärpäset uskaltavat jo tulla reunalle ihailemaan harmaanoranssiin vaahtoon kasvavaa homekukkaa.

Mutta nyt tajuan, että tuo muovimuki ei varmaan ohjaa Kontio -kiljua "oikeaan kielen makualueeseen. Mihin kohtaan kieltä viini osuu ensimmäisenä?"
Yleensä olen ollut tyytyväinen jos se osuu kieleen.
Mahdollisimman ohimenevästi.
Jos kerran kielen neljä makualuetta ovat "makeus, hapokkuus, suolaisuus ja karvaus", sanoisin että kiljuni sisältää maksimaalisen määrän noita kaikkia aromitekijöitä, aivan kuin jokaiselle tuttu oksennuksen makukin, jota Kontio -kiljuni läheisesti muistuttaa, myös viskositeetiltaan.
Ehkä Riedel -laseissa olisi sopiva taajuuskorjain minunkin kiljulleni. Lasi, joka ohjaa viinin kokonaan kielen ohi.

Ehkä tuo viinisnobi kaverini Jarmo Grandi osaisi myös kertoa minulle, paranisiko myös - kieltämättä perusteellisesti dekantoitu - viinini yhdellä laatuluokalla, jos vaihtaisin littaan astutut pohjalliset uusiin, vaikka aktiivihiilipohjallisiin.


Seuraava