Nollauskännien brändäystä

  • Tuomas Vimma

Suomen hallituksen asettama työryhmä päätti kaikessa viisaudessaan eilen, ettei lisätiukennuksia alkoholimainontaan tarvita. Olen asiasta harvinaisen samaa mieltä. Itse en edes usko, että alkoholimainonta lisää alkoholin kulutusta. Se vain jakaa markkinaosuuksia.

Lähtöajatus koko työryhmän asettamiselle oli ymmärtääkseni se, että alkoholin mielikuvamainonta (Tämä bisse tekee sinusta vastustamattoman seksikkään!) on aivan erityisen syntistä. En ole koskaan aivan ymmärtänyt miksi näin on. Onko pahempaa, jos kiskaisen kännit sen vuoksi, että kuvittelen sex appealini kohisevan korvissa, vai pelkästään sen takia, että satun pitämään Jaloviinan mausta?

Suomessahan alkoholin kokonaiskäyttöä ei ole koettu niinkään suureksi ongelmaksi kuin ns. humalahakuista juomista. Sellaista, jossa nollataan työviikko kiskaisemalla puolitoista pulloa kirkasta. En usko, että ns. nollauskännien juomiseen vaikuttaa ruotsalaisen mainostoimiston luoma kuva siitä, kuinka naiset näkevät minut seksipetona otettuani 4cl itsevarmuutta sitruunanviipaleen kera. Siihen vaikuttaa aivan yksinkertaisesti se, että pitkän duuniviikon jälkeen haluaa tyhjentää päänsä toimarin kotkotuksista ja markkinointinilkkien powerpointsulkeisista. Exit bullshit. Enter sweet Jallu.

Sen verran humanistia minussa piilee, että uskon ihmisen kykyyn päättää omista asioistaan ja erottaa mainonnan todellisuudesta. Jos uskoisin, että juotuani tiettyä colajuomaa, luukkuun paukkaa puoli tusinaa kiimaista mallikissaa, tai että tietty energiajuoma tuo mukanaan lentotaidon, imuroisin varmasti kyseisiä juomia litratolkulla.

Tuhansien vuosien altistuminen jatkuvalle tyylikkäästi paketoidulle kusetuksille on opettanut ihmisen erottamaan keinotekoisesti luodut mielikuvat todellisuudesta. Ei siihen erityistä lainsäädäntöä tarvita. Lapset, seniilit vanhukset ja vammaiset ovat sitten eri asia, mutta ei kai siiderimainoksia Tehotyttöjen mainostauolla näytetä?

3 kommenttia

Anonyymi

5.6.2010 06:56

Nollauskänni on tarkoituksenmukainen toimenpide, vaikka onkin humalahakuista. Minusta jo termi "humalahakuinen" senä on jotenkin tolkuton. Se on vähän sama kuin haukkuisi turismia "elämyshakuiseksi".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Patercenae

5.6.2010 10:55

Näin krapulassa tää oli erittäin hauska lukea... Ja sitten Gunnareiden keikalle!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

11.6.2010 18:45

Ajattelin nuorena, että minun sukupolveni (nyt 40v) on fiksua väkeä. Valtionpuolesta turha holhous lopetataan ja ratkaistaan oikeasti ongelma miksi Jeppe juo. Mutta ei ei ..vaan pahemmaksi menee valtio/kunnalismafia. Miksi eivät kiinnostu lääkefirmojen mainoksista ja siitä miten firmat buffaavat lehtiä tekemään juttuja tuotteistaan ??

Campari mainokset ovat tyylikkäitä, kuin myös Malboron luoma miehenmalli. Silti en käytä kumpaakaan. Että alte late, ja inkamusasta tulee LightBeer mieleen, mutta ilman lightbeer mainosta tuskin tietäisimme panhuilusta ..

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi